Осветяване на рефлектиращи и прозрачни обекти с HDRI

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Когато начинаещите започнат да работят с рефлективни или прозрачни материали, направили са текстурите и са вложили старание в тях, може резултатът да не е много красив.
Нека видим как ще изглеждат тези три сфери всяка с различна текстура.
Не са особено красиви.
Тази трябва да е стъклено топче, това трябва да е хром.
Изглеждат много странно.
Причината за това е, че сме ги сложили в сцена, в която няма абсолютно нищо и няма какво да отразят.
Единственото, което отразяват са белия под и светлината.
Всичко в околността е черно.
Ако разгледаме сцената отстрани, реално са в абсолютно черна дупка.
Тук единствено имаме светлина.
В такива моменти е добре да използвате "hdri" изображение.
Те са много удобни в такива случаи, когато искате да поставите нещо, което обектите да отразят.
Първо ще направим "sky object".
Той ще направи една голяма отдалечена сфера около сцената.
Нека погледнем през камерата и направим още един "render".
Изображението е подобрено, защото нямаме черно пространство - небето е синьо.
Нека добавим "hdri" изображение.
Тук имам едно, но ще го изтрия, за да покажа как се слага.
С двойно натискане, ще направя нов материал.
В материала имаме няколко таба в тази част.
Всеки и служи за различно нещо.
"color" - цвета на обекта.
"transparency" - прозрачността му.
"reflectance" - отраженията.
Ще разгледаме другите в модула за текстури.
Изключвам рефлектиращия етап, защото не ни е нужна такава повърхност.
Ще вкарам текстура в таб "color".
Оставям другите настройки така.
Ще напиша в търсачката за "content browser" - "hdri".
В първата папка имаме различни изображения, които са снимки на 360 градуса (с много добро качество).
Ще изпозлвам една.
Просто приплъзвате и го слагате тук в този слот на "texture".
За файл от интернет, от многоточието отваряте и избирате желания файл.
Всичко е готово.
Остава само да го добавим към "sky object".
Това става като го приплъзнете и го сложите тук.
Пускаме да се рендерира.
Стъклото изглежда много по-добре, както и рефлектиращите обекти.
Сцената се освети малко повече, защото "hdri" изображението се използва и за осветяване на обектите.
Нека изключим осветлението и да рендерираме.
Получаваме много добро изображение, защото е включен "global illumination".
Той пуска лъчи към небето и връща обратно към този "plane".
Освен че имаме красиво отражение тук, също имаме и малко осветление в сцената.
Препоръчвам ви да тествате как изглеждат отраженията с някое от тези изображения.
Освен с екстериорна, може да пробвате и с интериорна снимка.
Нека да видим изображението.
Вече имаме красиви отражения, както и рефракции в прозрачния обект.
Когато осветявате такива обекти, трябва да имате добра околна среда, която те да отразят.
Или пък както е тази сфера - да пречупят светлината.
За осветлението на колата използвах няколко "soft box".
Сложих ги около колата, така че колата да ги рефлектира, защото в цялата околната среда имах само черно.
Може да осветявате със "soft box" или с "hdri" изображения.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Освен за добавяне на среда, която да бъде отразена от рефлектиращите повърхности, HDRI изображенията могат да се ползват и за:
Осветяване на сцената
Добавяне на синьо осветление
Няма друго реално приложение
Премахване на шум в изображението