Ще ви покажа какво е "xpresso" и как да го използвате.
Тук в случая имаме две зъбни колела.
Ако искам да анимирам това колело,
така че зъбците да се напаснат.
Да направя една съща анимация за двете.
В този случай (или ако имам повече елементи) искам да анимирам само това колело.
Всички останали части
(например както в един часовник)
да следват това зъбно колело.
Нека направим тук един "keyframe".
Ще завъртя колелото един пълен оборот, 360 градуса.
На 75-ти кадър ще сложа ключ.
На кадър: 0, ще сложим ключ.
Сега имам пълен оборот на колелото.
Искам да прехвърля тези данни, на другото колело.
Ето тук.
В момента съм го завъртял на 0,8 градуса.
Когато това колело е на 0 (пълен оборот),
тук зъбците си съвпадат.
Натискам "freeze all", за да замразя всичко.
Занули се тук.
Сега, когато прехвърлям параметъра,
няма да ми се развалят тук зъбците.
(да бъдат застъпени)
Нека прехвърлим параметрите.
За целта Ще използвам "xpresso".
Тук ако отидем в "xpressions , set driver".
Ще направи параметърът, който ще задвижва другия параметър.
Отиваме в следващото колело.
Тук отново с десен бутон, натискам "xpressions".
Тук имаме "set driven (absolute)" и "set driven (relative)".
Разликата между двете е в това зануляване, което направихме.
Единият начин да го направите е, да занулите.
Тук параметъра ще бъде абсолютно същият, както тук в другото колело.
Може да не искате да замразите с "freeze all".
"set driven (relative)" - ще направи анимацията на ротацията в случая.
Ще компенсира градуса, който сме поставили с 0,8 градуса по-малко.
Може да използваме и двете, но ще използвам "set driven (relative)".
Да видим резултата с "play.
"
Резултатът не е какъвто очаквахме.
Едното колело се движи в неправилна посока,
защото и двете колела се въртят в една и съща посока.
Би трябвало когато едното се движи,
другото да се движи обратно на часовниковата стрелка.
Спирам анимацията.
Когато направихме "set driven",
се появи този "xpresso tag".
Натискам 2 пъти върху него и се отвори този прозорец.
Тук имаме, т.
нар.
нодове.
Може да ви е познато, ако сте използвали композитинг програма
("Nuke", "Fusion", "Maya").
Нека обясним какво правят те.
Тук има "extrude object" - ето този "extrude" тук.
Има и "rotation b".
Ако натиснем на него ще видим - тук зададохме "rotation b"
на "extrude object".
Тук червеното е "output" изхода, а тук синьото е входа.
В момента сме задали на изхода от "extrude",
да подава сигнал към "range mapper" (изчислителен нод),
Ще го скрием.
Ще свържем директно двата "extrude".
На другия "extrude" на вход имаме "rotation B".
Ако ги свържем по този начин двата,
ще прехвърля тази ротация, която е на изхода на единия "extrude",
директно към другия "extrude object".
Тази ротация ще бъде абсолютно същата, както тази.
Нека видим резултата.
Ще скрия нодовете и ще пусна "play".
Нищо не се промени.
Трансферирахме абсолютно същата величина на това колело.
Отворям отново "xpresso tag".
Ако натиснете свръзката ще изчезне.
Тук влачите и ще ги свържете отново.
Ще използваме "range mapper",
за да променим въртенето на другото колело,
обратно на часовниковата стрелка.
Включвам ротацията в "input".
Тук от "output" към "rotation b".
Сега селектиран "range mapper", в "attribute" няма нищо.
Ако селектираме "range mapper" се появи това меню тук.
Тук включвам "reverse".
Ето, че колелото се върти в правилната посока.
Нещата тук не са толкова сложни, колкото изглеждат.
Просто изкарахме ротацията от единия "extrude object",
и я вкарахме в "range mapper".
Единственото, което прави "range mapper" е да обърне ротацията.
Както и да предаде обърнатата ротация, ето тук.
Тест за преминаване към следващия урок
1305
Driven keys се използват за:
анимация 4029
един обект да взаимодейства с друг 4030
да свързвате един параметър с друг параметър 4031
да правите часовникови механизми 4032