Когато за първи път използвате "C4D",
e важно да може да се ориентирате
в 3D пространството на софтуерa.
3D - не стереоскопията, която гледате на кино със специални очила,
a триизмерно пространство на софтуера.
Терминът 3D се използва погрешно за стереоскопичното кино
и се е наложил с времето.
За да се ориентирате в 3D пространството на "C4D",
ще ви трябва мишка с три бутона.
Ляв десен и среден (скролер).
Той трябва да може да се използва и като бутон.
Не е проблем, ако не разполагате с такава мишка.
Панелът, в който се намира този Варбург,
се нарича "viewport".
Той играе ролята на нещо като камера.
Има голяма разлика когато има и когато няма камера в сцената.
Навигацията в "C4D" става с тези 3 бутона.
Или с мишката и клавиатурата.
Може да натиснете с ляв или десен бутон,
при което ще изпълнявате различна функция.
С първия бутон и ляв бутон,
може да мърдате нагоре, надолу, наляво и надясно.
Втория бутон и ляв бутон може да доближавате и отдалечавате.
Това движи камерата като "dolly" или в България - фарт.
С този бутон и ляв бутон може да движите около обекта.
Ако натискате същите бутони с десен бутон,
те ще изпълняват друга функция.
Ако натиснете първия бутон и десен бутон,
камерата ще се приближава и отдалечава.
С втория бутони и десен бутон
ще може да правите "zoom in/ out".
Това не променя перспективата
и е по-различно от другата му функция.
С последния бутон и десен бутон,
ще може да завъртите камерата около оста си.
Бих препоръчал да използвате бързи бутони,
за по-лесна работа.
Те са - задържане на "alt" + ляв бутон,
за да се движите около обекта.
"alt" + десен бутон, за да се приближавате и отдалечавате.
По-лесно - директно може да плъзгате скролера.
За да се движите нагоре, надолу, наляво и надясно,
задръжте "alt" и натиснете скролера.
Ако се изгубите, (правя го нарочно) и не виждате обекта си.
Може да селектирате колата в "object manager".
Тук се появява малка синя стрелкичка.
Тя показва в коя посока е нашият обект.
Може сами да опитаме, но ако не успеем,
може да натиснем "O" и отиваме на обекта.
Ако и това не помогне и се случи нещо подобно,
може да направите генерален "reset".
"cameras, parallel" и върнете на "perspective".
Това действие ни връща към началната позиция на камерата.
Все едно сега сме отворили сцената.
За връщане назад гледната точка,
това "undo", което работи за цялата сцена;
не работи за гледната точка.
Ще трябва да използвате това, което е специално за камерата.
Във "view - undo view".
Ето как може да върнем предишните си гледни точки.
С натискане на средния бутон (скролера),
"viewport" се раздели на 4.
Едновременно може да виждаме отгоре, отпред и отдясно.
За да приближим някоя от 4-те перспективи,
може да натиснем със скролера.
Това ще отвори съответната гледна точка.
Натискаме отново със скролера и се връщаме на 4-те.
Ако погледнете отгоре и с "alt" + ляв бутон,
ще се върти около оста на камерата и няма перспектива.
Връщам се в "perspective".
Същото нещо може да се промени и тук през камера.
Ако натиснем "bottom",
може да видим колата отдолу
и след това може отново да се върнем "perspective".
"Cinema 4D" има няколко "mode".
Може да ги видите тук в "camera, navigation".
"cursor, center, object, camera mode".
Ако сме в "cursor mode",
в зависимост къде натиснем с мишката на обекта,
винаги ще се въртим около тази ос.
Ако сме в "object mode",
винаги ще се въртим около оста на центъра на обекта.
Разгледайте и проиграйте бързите команди,
за да се почувствате комфортно в използването им.
В един момент те трябва да ви бъдат като рефлекс.
Тест за преминаване към следващия урок
1046
Какъв е shortcut-ът за кадриране на обект ?
цифрата 0 3253
буквата O 3254
буквата Q 3255
Въпроси и отговори