F – Curve

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
В предния урок се занимавахме с ключови пози.
Остана да разгледаме с т.
нар.
"in-between" фази,
които са между два ключа.
В този урок ще разгледаме по-подробно как да променяме движението на обектите между два ключа.
Ще поясня че в "mode" в "project", сложих "fps: 25".
Предлагам ви да направите същото.
В "render settings" в "output", заложих "frame rate: 25".
Ще добавя още нещо.
Когато започнете да анимирате, препоръчвам да превключите тук.
Задържам с ляв бутон ще се появи менюто.
В момента сме в "model mode", но има и "object mode".
Тук има една лентичка.
Това означава, че този метод е за анимация.
Да разберем каква всъщност е разликата.
Оставям на "model mode", взимам "scale tool" с клавиш "T".
Селектирам сферата.
В "scale", са зададени само 1-ци.
Ако увелича размера, не се променя абсолютно нищо.
Тоест, ако сложим "keyframe" тук и след това на 44-ти кадър, ще смалим топчето.
Отново слагам "keyframe".
Забележете, нищо не се случва.
Топчето си остава така, защото тук седи единица.
Затова трябва да превключите на "object mode".
Препоръчвам винаги да анимирате в "object mode".
В този кадър увеличавам сферата и отново поставям ключ.
Вече имаме някакъв резултат.
Анимирали сме само "X", затова се сплесква само по оста "X".
Изтривам "keyframes".
Връщам топчето в начална позиция и ще сложа единици.
Второто нещо, което препоръчвам да направите е да смените "layout" на софтуера.
Ще превключа на "animation".
Oбликът на софтуера се промени тотално.
В долната част се появи изцяло нов панел.
Ще покажа след малко как да го използвате.
Първо ще направим няколко "keyframes".
Връщам отново на 0.
На "position" ще поставя ключ, след това на 10-ти кадър.
Ще преместя топчето напред с "move tool".
По този начин нагоре и ще добавя още един "keyframe", на позициите "x, y, z".
Топчето върви в тази линия.
Ще поставя на 10 кадъра, за да има постоянен "loop".
Ще включа на 20 кадъра, за да може да тече по-бавно.
Натискаме "play", за да видим резултата.
Тръгва бавно, в средата забързва и след това отново забавя.
Тук долу са сферата и двата ключа.
Тук са ключовете за позицията.
Тук има плъзгачи.
Ако натиснем тук и издърпаме, може да ускорим анимацията.
Може да я забавим още повече.
Ще я върна обратно.
Ако натиснем на плюсчето ще видите, че има анимирани "position" и "scale".
Вече анимирахме "scale".
Може да го изтриете.
На "position" имаме "x, y, z".
Може да променим някой параметър.
Ще взема "y", премествам само ключът, който отговаря за "y" координатата.
Ще го преместя на половината.
Тук се получи чупка.
Ако натисна "play", ще видите как топчето се изкачва по-бързо.
След това идва тук - тук се създаде нов ключ.
Може да го преместим обратно и той изчезва.
Това меню прилича на това, което е тук на "timeline", "key mode".
Има и още други методи.
Ще съсредоточим вниманието си върху "key mode" и "f-curve mode".
Ще разгледаме по-подробно "f-curve".
Селектирам "position" и тук имаме различни линии.
Ако искате да ги кадрираме, натиснете "H" от клавиатурата.
Вече има 3 различни линии - синя, зелена и червена.
Зелената линия отговаря за координатата "Y", червената - "X".
синята - "Z".
Няма никакво движение по координатата "z".
Тук има права линия.
Ако я изтрием, нищо няма да се промени от анимацията, защото няма никакво движение по "Z".
Ще разгледаме какво ще се случи, ако променим тази крива.
Ще взема началната част и променям тангента по този начин.
Кривата също се измести.
Не бъркайте, че това влияе на пътечката, която се създава между двата "keyframes".
Тук получаваме резултат от права линия, става крива; защото тук забавяме движението по координатата "X".
Колкото повече го забавяме, тук тръгва бързо.
(където сме сложили линията) Тук постепенно се забавя.
Резултатът е тази крива.
Ще изтрием position "y", за да е по-нагледно какво се случва.
Сега топчето ще се движи в абсолютно права линия.
Когато променяме тангента, променяме колко бързо се движи топчето между двата ключа.
Ще сложим тангента по този начин.
Да тръгне бързо и тук да се забавя.
Натискам "play".
Ето как се изстрелва и тук постепенно се забави.
Където има точки на по-малко разстояние, означава че топчето се движи по-бавно.
Където има по-големи разстояния между точките, топчето се движи по-бързо.
Между два кадъра, между 0 - 1 (например), топчето изминава определено разстояние.
То е много по-голямо, отколкото между тези два кадъра в края.
(19-ти и 20-ти) То изминава много по-малко разстояние.
Хубаво е да разберете всичко това, за да работите с "f-curve".
Ще ви покажа как да се ориентирате в тази среда.
Може да използвате абсолютно същите бързи клавиши, които използваме и в "perspective view".
Ако натиснем "alt" и натиснем с ляв бутон, нищо не се случва.
Ако натиснем с десен бутон, мърдаме мишката наляво или надясно, вижте как увеличавам в тази посока кривата.
Може да разтегнем "timeline".
Отново с "alt" и десен бутон, ако дърпаме нагоре, ще разтегнем прозореца нагоре и надолу.
Когато местите мишката в дадена посока, може да се ориентирате.
Да разтягате и да смалявате кривата според вашите нужди.
Малко ще увеличим прозореца, защото мястото не е много.
Ще кадроваме кривата с "H".
Може да навигирате с "pan".
Задържате "alt" и натискате скролера на мишката, ще може да дърпате нагоре или надолу.
Ще създадем точка.
Отивам в сферата и ще създам нов "keyframe".
Ако искам да се приближа повече към този "keyframe", за да работя с тангентите; ще натисна "S" - това ще приближи само този "keyframe".
Ще мога по-подробно да боравя с него.
След това с "H", може да се върнете на цялата крива.
Ще селектираме тази точка.
С "S".
Ето колко близо ни приближи в нея.
Може спокойно да наместим, както ни трябва.
Натискам "H", за да се върнем.
Ще направя малко място, за да може да виждаме тази част.
В това меню ще селектираме този "keyframe".
Тук има "key time" и "key value", "interpolation".
Тук може да променим как да се интерпретира този ключ.
"key value" - на какво разстояние е топчето.
Ако искаме да създадем нов ключ, отиваме тук.
Копираме този параметър и на 10-ти кадър, натискаме "ctrl" и ляв бутон - създаваме нов ключ.
Стойността на 10-ти кадър е времето изминато от това разстояние.
Трябва да имаме пауза.
След това, топчето да тръгне отново.
В случая вижте как се връща топчето малко назад, вместо да застане на едно място.
Отива по-напред, връща се и не застава на едно място (между 5 - 10 кадър).
Зададохме му това за величина.
Ще спра.
Тук имаме крива създадена, защото имаме "soft interpolation", между ключовете Получава се "overshoot".
Тоест, топчето отива малко напред и след това се връща.
Може да се промени лесно - има два начина.
Тук "zero angle" - двата тангента да не са под ъгъл, а на 0 градуса ъгъл.
И двата ъгъла са на 0 градуса.
Натискам "play".
Топчето спира и застава на едно място.
Тук обаче е малко рязко, затова може да пречупим тангентите.
Работата е същата както със "spline".
Задържаме "shift" и може да пречупим тангент.
Ако натиснем "break tangents", може да ги пречупим и след това да ги движим поотделно.
Може да натиснем "shift" и ще ги пречупим.
Този тангент е много дълъг, може да го скъсим.
Сега топчето спира тук, след 10-ти кадър продължава отново.
Ако някъде ви се случи подобно нещо и топчето вместо да седи на едно място, се движи в някаква посока.
Най-вероятно има такава крива и тук не е равно между двата ключа.
Тогава се получава нещо подобно.
Ще изтрием двата ключа.
Ще разгледаме малко по-подробно тук.
Ще дръпнем тангента надолу и ще увеличим по този начин.
Дори и да няма ключ, има странно движение.
Причината е, че тук вдигнахме тази част твърде високо, а тази твърде ниско.
Тук топчето върви първо напред, после назад; дори и да няма ключ.
Ще изтрием всички тези параметри.
Оставяме само координатата "X".
Ще видите, че нищо не се промени.
Няма други ключове.
Топчето просто се движи напред-назад.
Това е отново заради кривата.
В зависимост как сте настроили кривата, топчето се движи по различен начин, между два обикновени ключа.
Ще променим този тангент тук.
Може да го променим по този начин.
Топчето трябва да тръгне бавно.
Тук има червена линия, която е насечена.
Тези две линии означават, че ако отдолу има разминаване, топчето няма да се движи направо.
Ще има отново някакъв "overshoot".
Натискам "play".
Тo се връща малко назад преди да тръгне, защото тук минава долната линия.
Между тези двата ключа, този който е 0; топчето е на позицията 0.
Тук надолу отива под 0.
Ще се върне назад.
Най-вероятно това се случва заради този тангент.
Ако вдигнем леко, вече всичко е над 0.
Топчето ще тръгне съвсем бавно и тук ще се забърза.
От това как настройвате ключовете си, ще имате напълно различни резултати.
В следващия урок ще покажа как да използвате "f-curve", за да анимирате подскачащо топче.

Тест за преминаване към следващия урок

 
За какво служи F-curve ?
да променяте in between движението между ключовете
да променяте ключовете
да замразите движението за няколко фрейма
за анимиране на примитиви