Как работи камерата

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В предните уроци често използвахме камерата.
Ще създадем нова камера.
Използвахме я без да пипаме нейните параметри.
В този модул ще поговорим подробно за параметрите на камерата.
Важно е да разберем каква е приликата и каква е разликата между камерата в 3D пространството и реалната камера.
Тук има много табове: "details, basic, coordinates" и др.
"basic" и "coordinates" сa за абсолютно всички обекти.
Ще ги изключим.
Ще говорим за "object" и "physical".
Останалите табове се използват в редки случаи.
Тук има различни наименования: "exposure, iso, gain, shutter, f-stop" и т.
н.
Тук също има различни термини.
Предлагам да се запознаем с устройството на истинската камера и терминологията там.
Трябва да сме наясно кое какво прави и как се нарича.
Няма да влизам в големи детайли, ще ви обясня устройството съвсем накратко.
В предната част имаме обектив, в задната имаме тяло.
Това са двата генерални компонента.
Отпред е обектът, който искаме да заснемем.
Светлината се отразява от обекта и отразената светлина навлиза в обектива.
И какво следва? Изображението минава през лещата, след това през диафрагмата, и след това се запечатва.
В по-старите апарати на лента.
В новите фотоапарати и дигитални камери на специална матрица.
Тя от своя страна запечатва изображението в картата с памет.
Обективите не се състоят само от една леща.
Обикновено са няколко лещи.
Когато мърдате пръстените, които са по обектива, променяте фокуса им.
Кое да бъде размазано, кое да бъде остро или на фокус.
Лещите се мърдат напред-назад, по този начин променяте фокусното разстояние.
След лещата е този отвор, наречен бленда или диафрагма (англ.
"aperture").
С него определяте количеството светлина, което да попадне върху филмовата лента или дигиталната матрица.
Колкото по-отворена е блендата, толкова повече светлина ще навлезе върху филмовата лента.
Колкото по-затворена - толкова по-малко светлина ще навлезе.
Широко отворена бленда - светло; по-затворена - тъмно изображение.
Диафрагмата (блендата), играе важна роля за осветеността на снимката.
Има и други особености, които ще разгледаме в друг урок.
След диафрагмата е "shutter".
(тук не се вижда, след малко ще ви го покажа) Финално ще обясня за сензора и лентата.
Лентата е създадена от специфични химикали, които при осветяване създават негатив.
Оттам следват други химични процеси за създаване на снимка.
Сензорите на дигиталните камери работят с електричество.
Различната светлина, която попада върху сензора, се приема като различен цвят и се записва на картата.
Процесът е по-сложен, но в общи линии - това е най-важното.
Филмовият сензор работи с електричество и напрежение.
Каквото напрежение подадем в сензора, ще има значение за осветеността на снимката.
Това се нарича "ISO".
За филмовата лента се нарича асове (бълг.
).
Това е свойството на лентата да запечатва изображения с по-ниска осветеност.
Нека видим какво прави "shutter".
Подготвих материали, за да ви онагледя процеса.
Тук имаме "shutter".
Това е отвор, който се отваря и затваря.
Tук отпред имаме огледало.
С негова помощ може да виждаме във визьора изображението, което се подава през обектива.
Това огледалце показва изображението във визьора.
Тук има отвор, който се отваря; светлината навлиза върху лентата и след това отново се затваря.
Тук е по-просто показано.
Отворчето се отваря, затваря.
Светлината успява да освети лентата, или сензора и след това отвора отново се затваря.
Това важи за старите механични камери.
В новите фотоапарати има сензор.
Той сам преценява как да запише изображението.
Там няма отвор, който да се отваря и затваря.
"shutter" остава, тъй като от това зависят много процеси.
Затова имаме този термин и в 3D.
От него зависят определени ефекти.
Имайте в предвид, че "shutter" съществува като механизъм в старите камери с лента.
В новите дигитални фотоапарати, "shutter" се случва в софтуера и в електрониката на фотоапарата.
Тук имаме "shutter" на кинокамера.
Когато записвате поредица от снимки, тоест видео.
В такъв случай, "shutter" е полукръг.
Той може да е изрязан - 180, 90 или 11 градуса.
Когато покрие лентата, нямаме осветеност.
Когато я открие, лентата се осветява и се появява изображение.
По този начин обтуратора се завърта.
В 1 сек.
се завърта, например 24 пъти, което осветява лентата.
Различният ъгъл се изразява в това колко дълго време да се осветява лентата.
Същото е и при фотоапарата.
Колкото по-дълго време е отворен "shutter", толкова повече светлина може да навлезе върху филмовата лента.
Така тя ще запише по-голяма част от движението, ще има повече "moton blur".
С "shutter" се създават т.
нар.
"time lapse" снимки.
Колкото по-дълго "shutter" може да седи отворен, толкова повече светлина ще навлезе.
Това ще има значение за "motion blur".
Също така ще има и значение за оцветяването на снимката, или какъв е ъгълът на обтураторът при кинокамерата.
Когато имаме 180 градуса, виждаме лентата много по-дълго време.
Колкото по-малък е ъгълът, толкова по-кратко време виждаме лентата.
Може да разделим компонентите на камерата, които ни интересуват за 3D: обектив, диафрагма, "shutter" и сензор.
Тук имаме 3D обект.
Това е цялото устройство на камерата.
Тук имаме лещата (система от лещи) - обектива.
След обектива имаме диафрагмата.
След диафрагмата - "shutter" - отвора, който се отваря и затваря.
След това филмовата лента или сензора.
Тук са описани всички компоненти, които ни интересуват.
Когато говорим за обективите имаме винетиране, "chromatic aberration", "lens distortion" .
Ще разгледаме тези ефекти в следващи уроци.
Например "lens distortion".
Показвам къде се намира в "С4D" този компонент.
Това е "focal length", какъв обектив използваме.
От това меню може да изберем обектива.
Той е в милиметри.
Ще поговорим в следващия урок повече за обективите.
Следващата опция е "sensor size film gate".
Нека погледнем къде се намира тук.
"senzor size/ film gate" се отнася за филмовата лента или сензора.
Всички тези наименования, съответстват към съответната система.
Обективите, диафрагмата, "shutter" или филма, сензора.
Разгледахме основните компоненти, които са много важни.
Терминологията и ефектите, които се създават с тези компоненти.
Финално ще покажа едно видео, препоръчвам ви да го изгледате.
То е реклама на "Nokia".
Много добре е обяснен метода, по който работи една камера.
Изгледайте го и потърсете повече информация в интернет, за да се запознаете с устройството на камерата.
Уверявам ви, че със сигурност това ще ви е полезно.

 

Полезен линк:

https://www.youtube.com/watch?v=tS0vMOkvL8E

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кои са главните компоненти на камерата, които касаят Cinema 4D?
обектив, бленда, shutter, лента/сензор
леща, shutter, лента/сензор
бленда, обектив, лента/сензор 
обектив, бленда, отвор, визьор

Въпроси и отговори

  • Може ли да споделя линк към видеото спомената в урока?

    Dimitar Rusev:

    Линк към видеото към урока: Видео

    Краси Кръстев:

    Здравей,

    много благодарим че си забелязал неработещия линк!

    Супер е, че сподели видеото.

    Сложих твоя линк под този урок от настоящия курс.