В този урок ще разгледаме "knife tool".
С него може да режете полигони и ръбчета,
без точки, защото са безкрайно малки
и не могат да бъдат срязани.
Инструментът рядко се използва самостоятелно.
Използва се в комбинация с други инструменти.
С него правим допълнителни сегменти, там където са ни нужни.
Разгледахме подобен случай в урока за "selection tools".
Ще селектираме кубчето.
Натискам с десен бутон.
Отивам в "polygon mode" и включвам "knife tool".
За целта може да използвате бърз бутон "K".
Инструментът се използва много лесно.
Натискате веднъж с мишката и след това отпускате.
Може да натиснете веднъж на дадена точка,
и отпускате на друга.
Когато правим подобни разрези,
на пръв поглед няма никакъв проблем.
Включвам "filter - n-gon lines".
Тук долу има линия, която е с друг цвят.
Тя показва, че тук този полигон е "n-gon".
Той има повече от четири ъгъла.
Отивам в "point mode".
Вижте, че имаме повече от четири точки.
"n-gons" са много неприятни,
защото могат да изкривят полигон.
Създават проблеми при "rendering", анимация и др.
Може да оставите "n-gon",
ако той е върху плоска повърхност и тя няма да се анимира.
Ще разгледаме такива случаи в други уроци.
Тези линии показват къде може да срежем допълнително,
за да направим полигон или триъгълник,
така че да избегнем "n-gons".
Взимам "knife tool".
Ще направя разрез точно където ми показват линиите.
По този начин се оттървахме от всички "n-gons".
Добрите практики в моделирането са:
90% полигони и 10% триъгълници.
"n-gons" трябва да се избягват;
особено ако не моделирате за собствен проект,
а трябва да го предадете на някой колега.
Ще разгледаме повечето функции на "knife tool".
По подразбиране тук е включено "restrict to selection".
Ако например селектираме полигон,
след това включвам "knife tool" с бърз клавиш "k".
Ако опитаме да направим разрез различен от този полигон,
инструментът изобщо не работи.
Той ще работи само в селекцията, която сме направили.
Когато е изключено може да режете дори и да е селектирано друго.
Понякога функцията е много удобна,
но понякога е крайно безполезна.
Отивам в "edge mode".
Ще селектираме някои от ръбчетата
и ще направим разрез през селектирания ръб.
Включвам "restricted selection".
Ще направим разрез.
Благодарение на тези линии, може да режем и ръбчета.
Не сме срязали полигоните.
Единствено тук сме добавили допълнителна точка.
Ако "create n-gons" е изключен,
когато правим подобни разрези,
инструментът създава допълнителна геометрия вместо нас.
Срязахме само тук.
Вместо да създаде точка, направи допълнителна линия,
за да няма "n-gons".
Ще изтрием кубът и ще направим нов куб - полигонов обект.
Отивам на "knife tool".
Ако включите "constrain", сега е "angle: 45".
Когато натиснете и издържите ще видите,
че инструментът се мести само на 45 градуса.
Може да правите разрези само под 45 градуса.
Или ъгълът, който сте избрали тук.
Ще включа "n-gons", защото не искам допълнителни линии.
Ще отидем в "enable snap".
Включвам "snapping".
В "edge snap" и "mid point snap" и отивам в "top view".
Инструментът работи и със "snapping".
Това е средата на ръбчето.
Ще направим един разрез.
Ще изключим "constrain".
По този начин ще правим разрези точно в стредата на ръбчетата.
Ако изключим "single" ще правим последователни разрези.
Без да се налага да натискаме по няколко пъти.
Ако го изключим, когато започнем разрез и тук го завършим,
инструментът няма да престане да работи.
Ще може да направим още един разрез.
След това натиснете извън обекта, за да изключите инструмента.
Ще се върнем отново в перспектива.
Ще покажа как може да комбинирате "knife tool" с "extrude".
Изключвам "enable snap".
Включвам "polygon mode".
Може да "extrude".
След това да изпробвайте "inner extrude".
След това отново "extrude".
По този начин може да създавате сложни форми.
"knife tool" ще ви помогне да направите допълнително геометрия,
там където ви е нужна.
Остана да разгледаме и функциите в "mode".
Ще разгледаме и различните методи.
Ще разгледаме "plane" и "loop".
Другите се използват по-рядко.
Включвам "loop".
С "loop mode"
може да правим разрези по цялата обиколка на обекта.
Не може да направим разрез, защото "restrict to selection" е включено.
Ще го изключим.
Може да правим подобни разрези, които са по цялата обиколка.
Ще изтрием този куб и да направим друг отново.
Натискате "shift", вместо да натискате с мишката,
изобщо не натиснах с мишката.
Отивам в "knife tool".
От "offset" може да промените къде искате да направите разрез.
Например ще го сложим на 10%.
След това натискате във "viewport" и разрезът е готов.
Когато ви трябва разрез по цялата обиколка на обекта,
може да използвате "knife tool + mode: loop".
Ще изберем "plane".
"plane" има по-голяма функционалност.
"undo".
Тук от "plane" може да променим координатата,
по която ще се направи разрез.
Сега може само по "x - y" да правим разрез.
Ще го сменим от тук.
Тук може да промените броя на разрезите,
които искате да направите.
Може да ги сменим "cuts: 3".
Така едновременно може да направите 3 разреза.
"spacing: 50 cm" - да променим разстоянието между тях.
Тук може да използваме същата функция
и да натиснем "shift", вместо да натискаме с мишката.
Тук може да променим всички параметри, както ни трябват.
Ще включим "slice".
Разрезите ще станат точно по равни части през целия "plane".
След като сте решили как искате да срежете полигоните,
може да отидете във "viewport"
и да натиснете - разрезите са точно там където трябва.
Ще сменим "plane".
Ще направим още няколко разреза.
След това може да комбинирате,
например с "extrude tool, extrude inner".
Може да моделирате почти всичко с трите инструмента.
Усъвършенствайте всеки един от тях и се научете да ги комбинирате.
По този начин ще станете професионалисти в моделирането.
Тест за преминаване към следващия урок
1514
Когато използвате Knife tool в Line mode, какво трябва да имате предвид?
Инструментът изрязва само линиите. 4672
Инструментът може да създаде Loop cut. 4673
Инструментът може да създаде N-gone. 4674
Инструментът премахва линиите. 4675