Подскачащо топче 

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Ще разгледаме малко по-практичен пример.
Много е добър и се използва често, когато някой се обучава на анимация.
Имаме топче и равнина.
Вдигнах топчето малко нагоре.
Ще зададам първия ключ на кадър 0.
Задавам ключа.
На кадър 10.
Поставям топчето на 0.
Разминава се с "plane".
Ще го вдигна в някой от двумерните изгледи, за да е по-близо до земята.
Няма нужда да сте прецизни, защото не се вижда много добре.
Ще добавим още един ключ тук.
На около 28 см, топчета на земята.
Добавям ключ.
След това може да копираме още няколко пъти ключа.
Ще увелича времевата линия на 100 кадъра, за да имам достатъчно кадри.
Селектирам първия ключ, където топчето беше горе.
Ако задържа "ctrl" и го издърпам настрани, ще го копирам.
На кадър 20, топчето отново е горе.
След това селектирам ключ 10 (с "ctrl").
Ще го издърпам на кадър 30.
Селектирам този ключ, издърпвам го.
Вече имаме четири пъти топчето, което подскача.
Ако натисна "play", виждам че подскачането не изглежда много реалистично.
В такъв случай трябва да се обърнем към "f-curve manager".
Селектирам тук на "position".
Увеличавам малко прозореца, за да се вижда по-добре и ще натисна "H", за да кадрирам.
Вижте тази крива.
В долните точки (28 см), където топчето е на земята; бавно пристигане до земята и след това бавно тръгване.
Реално топчето трябва рязко да подскочи.
Трябва да пречупим двата тангента, защото сега са свързани.
Може да го направим през "break tangent" или да натиснем "shift".
Ще направим кривата по този начин.
Ще направя същото и с тази част.
Натискам "play".
Движението е много по-реалистично.
Ще намаля времевата линия на 40 кадъра, за да имам "loop".
Вече топчето подскача нагоре-надолу по-реалистично.
Ще кадрирам тук.
Колкото повече доближавате двата тангента един до друг, толкова по-рязко топчето ще пада на земята.
Натискам "play".
Колкото по-близо са тези два тангента, толкова по-рязко топчето скача от равнината.
Ще върна на предишните настройки.
Съвсем леко ще ги приближа.
Трябва да го направите на око, както ви харесва.
Не е задължително тук да е абсолютно точно.
Рамената тук ги направихме на ръка.
Това означава, че топчето няма да скача по еднакъв начин и да изглежда много механично.
Ще има леко разминаване, което е добре за нас.
Натискам "play".
Топчето подскача.
Тук горе, може малко да се задържи топчето.
Ще смаля времевата линия.
Ще взема рамената.
Трябва да ги издърпате.
Не искате да ги местите нагоре-надолу, за да не се получи нещо странно.
Тук се забавя.
Ако не искате да се случи подобно нещо, (връщам назад), може да заключите рамената в ъгъла под, който са.
От "lock tangent angles".
Първо да се убедим, че е на нула.
Заключваме го.
Сега не може да местим нагоре-надолу, а само по този начин.
Ако тук е остро - да видим какъв е резултата.
Вижте как се получава рязко.
Ще ги разделичим.
Ще направя същото и с другите рамена.
Топчето леко ще се забави в горната част.
Ще има по-естествено движение.
Както знаете в най-горната си точка, обекта леко се забавя и след това пада.
Вече има много по-натурално движение.
Ако сте доволни от резултата, може да селектираме ключовете.
Започваме от горна точка; слизаме долу, отново горна точка, долу и отново горна.
Тук двата ключа ще съвпаднат, искам да ги копирам.
Отивам в кадър 40.
Отново ще увелича времевата линия.
С "ctrl + c" ще копирам тези ключове и натискам "ctrl + v".
Ще ги добавя тук, за да има повече подскоци.
Ще селектирам този ключ.
Копирам го.
На кадър 90.
Ще селектирам сферата и ще издърпам ключът на 80.
"ctrl" издърпваме на 90 финално, за да е долу топчето.
Не искам топчето да подскача постоянно до същата височина.
То постепенно би загубило силата си.
Все по-ниско и по-ниско ще скача.
Ще кадрирам тук.
След това всеки скок ще бъде все по-ниско и по-ниско.
Ще взема този тангент.
Издърпвам го надолу и може да натиснете "shift", за да не го местите настрани, само нагоре-надолу.
Натискате "shift" и ще го сложим малко по-ниско от тази част.
Ще направим същото и с другия.
Ще го направя по-нисък от предходния.
Повтарям същата операция със следващия.
Получа се изкривяване, после ще го оправим.
Ако натисна "play", резултата ще е малко странен.
Топчето е като извънземно.
Заради изкривяването.
Ще го оправим.
Първо ще направим този тангент, по този начин.
Ще събера малко рамената, защото с всеки следващ скок искам топчето да не се задържа толкова много във въздуха.
Ще поправим тези рамена, за да имаме полукръг.
Ще приближа малко.
Ще поправя тангентите тук.
Трябва да имаме хубави полудъги.
Натискам "play".
Да видим резултата.
Разстоянието между долните ключове да е по-малко с всеки изминал подскок.
Защото подскача много бавно.
Трябва да съберем ключовете.
Ще хвана тези два ключа.
Ще ги дръпна малко насам, ще взема тези два.
Трябва да нагласим тангентите.
Единият ще го зануля със "zero length (tangent)".
Ще го издърпам леко.
Целим хубави полудъги.
Нека видим резултата.
На предпоследния подскок има голямо разстояние.
Трябва да го съкратим още.
И тези два ключа.
Натиснете "shift", за да не ги разместите неправилно.
Ще поправя и този ключ.
Нагласете всичко да е точно, както го искате.
Кадрирам и натискам "play".
Резултатът изглежда много по-реалистичен.
Ще добавим и движение на топчето.
Да не подскача на едно и също място.
Например да подскача встрани.