Създаване и използване на 2D обекти

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте! Преди да пристъпим към моделирането с 3D обекти, ще разгледаме вградените 2D обекти, така наречените форми "shapes".
Те могат да се използват като начало за нашата 3D форма.
Тези 2D обекти, както казах - "shapes", се намират отново в "create" панела.
В табулатора "create", вторият бутон "shapes".
Организацията е подобна на тази с 3D обектите.
От "geometry" мога да избирам от списъка типа на 3D обектите, след това с бутон ги създавах.
С 2D формите е на практика същото.
Когато ги избера от този бутон "shapes", виждам какви са възможностите за създаване на 2D обекти.
Ще се спрем на "splines".
От тези бутони можем да създаваме конкретният обект, който искаме.
Ще започнем с първия, който е от най-често използваните, линия.
Активирам командата с натискане на бутона.
Изчертаването на самата линия става с натискане върху "viewports".
Когато натисна веднъж, поставям първата точка.
След това избирам къде да бъде втората и с постоянни натискания описвам контура на линията.
Ако вместо натискане, задържа мишката и започна да влача в точката, в която натискам; ще започна да описвам плавен преход между предишната точка и следващата, която избирам.
С други думи, ще започне да се заобля кривата в тази точка.
С пускането на бутона приемам тази кривина.
Със следващото натискане мога отново да продължа с права линия или да я заобля.
Когато натисна с последната точка върху първата, излиза едно меню.
То ме пита дали искам кривата, която съм изчертал да бъде затворена.
Ще се съглася.
Важно е кривите да са затворени, ако след това ще използваме някакъв модификатор върху тях.
Например: Ако използваме 2D формата за начало на 3D обект.
В следващият урок ще се спрем на инструментите, с които можем да влияем върху тази форма.
От този урок ще разгледаме какви възможности имаме за форми, които има в "3ds max" по подразбиране.
Ще маркирам "topview", със средния бутон на мишката, "alt + w" цял екран.
Kогато изчертавам 2D обекти, предпочитам да го правя в някой от ортогоналните изгледи, а не в перспектива както обикновено започвам с 3D обектите.
За типа на точките, които споменахме при на изчертаването на линия, са конфигурирани преди да започне нейното изчертаване.
Това е типът на точката, която слагам с натискане, която е "corner".
Това е типът на точката, която мога да слагам когато влача.
Каква е разликата между "smooth" и "bezier"? За типовете точки ще говорим в другият урок.
Ако избера "corner-corner", няма значение дали влача във "viewport" или само натискам.
Всички точки ще завършват като ръбове.
Десен бутон, за да приключа командата.
2D обектите са много силен инструмент като начало за 3D обекта.
Всеки 2D обект може да бъде превърнат в 3D обект.
Следващият бутон е "rectangle".
Точно каквото очакваме, правоъгълник.
Кръг.
Елипса.
Изчертавам ги с натискане върху името и влачене във "viewport" и пускане.
Всички фигури се изчертават еднотипно.
Арка.
Само за арката трябва да поясня, че с натискане и влачене, определям дължината на арката.
Когато пусна, с придвижване на мишката определям радиуса на арката.
Десен бутон за приключване на командата.
"Donut".
Натискам във "viewport".
Влача за определяне на външния диаметър.
След това с придвижване на мишката, определям вътрешния.
С още едно натискане се съгласявам с вътрешен диаметър.
Десен бутон за приключване на командата.
С бутона "g" ще махна решетката, за да се виждат по-добре фигурите.
Следващият бутон е "ngon".
Натискам и влача за определяне на големината на основата.
Пускам; десен бутон за приключване на командата.
Звезда.
Натискам и влача.
Пускам левия бутон и след това определям тази вдлъбналост с на лъчите.
Натискам още веднъж.
Десен бутон за приключване на командата.
Следващата форма от стандартите за "3ds max" е текст с избор на тази команда.
Eднократно кликване във "viewport".
Десен бутон, за да приключа командата Появява се този обект, който текст по подразбиране в "3ds max".
Искам този текст да бъде различен от "max text".
Очевидно е, че искам да въведа текст.
Отивам в "modify" панела и в полето текст въвеждам текста, който искам.
Това е нещо като малък текстов редактор, в който да може да променяте шрифта, големината, някои от шрифтовете дори са кирилизирани.
Може да въвеждате текст на български.
За всички останали фигури важи и начина за промяната на параметрите, както с 3D формите.
След като е вече изчертан обект с някакви параметри може да се провери какви са и да бъдат променени от табулатора "modify".
Всички 2D форми могат да бъдат превърнати в 3D обекти, включително и текста.
Връщам се в менюто "create shapes".
Продължавам с "helix".
Това е спирала.
С натискане и влачене за определяне на големия диаметър.
В момента определям височината на спиралата.
Това не мога да го видя в един "viewport" когато работя.
За момента ще натисна за някаква произволна височина.
След това ще определя горният радиус на спиралата.
Натискам още веднъж.
Десен бутон за приключване на командата.
С "alt + w" докато е маркиран обектът, натискам бутона "z" от клавиатурата.
В перспектива мога да видя, че това е обем на 2D фигура.
Връщам се в "topview", "alt + w".
Формата на яйце в "3D Studio Max", ако версията ви не е "design", може да нямате по подразбиране тази форма.
За последният бутон "section".
Трябва ни едно 3D тяло.
"alt + w" за четирите прозореца.
Ще направя една "hedra".
Това, което прави "section" е с изчертаването на една равнина; десен бутон, за да приключа командата.
Нейното позициониране спрямо 3D обекта, да даде сечението през този обект като 2D фигура.
Например, когато съм направил позиционирането на равнината, от "modify" панела, когато е маркирана формата "section", мога да дам "create shape".
Aвтоматично създава 2D форма, която е с автоматично име, с което се съгласявам.
След това ако тази равнина не ми трябва мога да я изтрия.
Това е сечението на фигурата която съм получил.
Освен тези стандартни форми има и допълнителни.
Те са рядко използвани и са по-скоро профилни форми.
"wrectangle" Натискам и влача.
Пускам и определям вътрешната част, дебелината на стената, ако след това искам да го "extrude".
Десен бутон, "channel".
Натискам и влача.
Пускам.
Определям дебелината на стената.
Десен бутон.
"angle", натискам и влача.
Определям дебелината.
Десен бутон.
"Tee", натискам и влача.
Определям дебелината.
"wide flange", натискам и влача.
Определям дебелината.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кой от изброените обекти не е стандартен 2D обект ?
Line
Arc
Tape
Egg

Въпроси и отговори

  • Защо

    Десислава :

    Защо когато правя линия, да кажем опитвам се да очертая един план, и при натискане на Pan на мишката за да видя по добре плана в другите му части, линията се прекъсва?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    това е "проблем" на Max 2012 - в по-високите версии е оправено. Просто в тази версия Pan прекъсва създаването на линия, защото го приема като нова команда. Пробвай вместо Pan, да натискаш бутона "I" - това ще центрира екрана ти спрямо поинтера на мишката.
    Десислава :

    Благодаря :)

    Elica Petkova:

    Здравейте, Пробвах няколко пъти, но не ми заобля линията. Моля за малко помощ.

    Elica Petkova:

    Справих се.

    Росена Екимова:

    Здравейте, аз не успях да разбера защо моята мишка при влачене не прави дъга, а продължава да си изчертава права... Някъде трябва да променя настройките, предполагам?

    Росена Екимова:

    Аха, изяснява се във видеото :) Извинете ме :)

  • Защо се получава този shading-ефект?

    Женя:

    Защо се получава черна линия?
    начертала съм го с помощта на "line" задала съм дебелина със "outline".Пробвах да го направя вече няколко пъти,но винаги ми се получава черна линия,пробвах също да добавя още точки,но пак става така!Дори когато задам материал,пас не се променя :( 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    трудно е да се прецени от screenshot-a какъв точно е проблема, но този shading-ефект вероятно се получава заради някоя от следните причини : 1- погрешна лицева страна на полигоните; 2- някаква грешка в начина на получаване на 3D геометрията от 2D обекта; 3- начина на представянето на заобленачта част. Ще ти предложа по един вариант за съответният проблем :
    1 - конвертирай обекта в Editable Poly -> с тип на маркиране Element, маркирай обекта и кликни на бутона Flip от Modify панела;
    2 - от 2D линията от която започваш, вместо с Outline, използвай Extrude и след това направи дебелината на стената с Shell модификатора
    3 - конвертирай обекта в Editable Poly -> с тип на маркиране Polygon, маркирай всички полигони и от Modify панела, от карето Polygon: Smoothing Groups, избери бутона Clear All
    Един от тези три методи трябва да свърши работа.
    Женя:

    възможно ли да е сянка,пробвах какво ли не и когато го завъртя няма черна линия 

    Ивайло Искренов:

    възможно е и да е сянка ... ако не ти представлява трудност, изпрати ми файла да го разгледам и предполагам, че ще намерим решение :)

    Ивайло Искренов:

    След като разгледах файла се оказа, че проблема найстина е в сянката от светлините, който осветяват сцената по подразбиране. Всичко в геометрията си е наред, няма презастъпващи се части или обърнати полигони.

    Накратко за решението :
    м. Views-> Viewport Configuration ->tab Visual Style & Appearance . В карето "Lighting and Shadows" сложи отметка на "Default Lights Follow View Angle". 
    Тази отметка по принцип е сложена, не знам как се е изключила при теб. Така светлините ще следват погледа през viewport-a и няма да виждаш тази сянка.
    Женя:

    Получи се,благодаря :) 

  • Как да обединя няколко Line-линии в една?

    Мирела:

    Kak да обединя няколко Line-линии в една? За да мога после когато е 3Д лесно да маркирам ръба.

    Георги :

    Няколко линии се обединяват с "Atach" Така стават един цял обект, но не е казано че ще можете да го използвате в последствие за 3D цели. Ако има някъде несъединени точки, формата която ще получите ще остане отворена Ако се получи такъв проблем, ще трябва да затворите двете точки с "Weld" с такъв праг с каквото е разстоянието между точките, или първо да натисните "Fuse" което автоматично ще сближи двете точки една до друга и тогава да ги обедините с "Weld". Весела Нова Година.

    Мирела:

    С "Attach" не ми се получава маркирам една от линиите давам Аttach, но не ми се маркира следващата линия (нито една не се маркира). Все едно не могат да се изберат...

    Георги :

    Линиите отделно ли са начертани? Един вид всяка линия отделен обект ли е? Пробвате да начертаете два - три правоъгълника или окръжности, изберете едната, после натиснете "Attach" и посочете последователно другите.

    Никола Петров:

    Така "заваряваме" (Fuse и Weld) ъглите. Сега от Modifier List избираме модификатор. Лек ден и успехи! Весело посрещане на Новата година!

    Никола Петров:

    Честита Нова година на всички! Здраве, късмет и успехи! И тъй като стана въпрос за обединяване, ето няколко примера от Дескриптивната (Описателна, Начертателна) геометрия! Още веднъж - Честита Нова година! Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    Краси, МОЛЯ ИЗТРИЙТЕ това изображение: Изтрих една излишна буква, след като системата беше вече го запазила и при изпращането тя не го разпознава! Затова, МОЛЯ, ИЗТРИЙТЕ ГО! Ще го направя отново, тъй като идеята е да се видят началните фигури преди да се извършат операциите с тях! Благодаря и извинения за грешката! Щастлива Нова година! Лек ден и още веднъж - благодарност и извинения!

    Никола Петров:

    И тъй като стана въпрос за обединяване, ето няколко примера от Дескриптивната (Описателна, Начертателна) геометрия!

    Лек ден и успехи!

  • Защо?

    Йордан:

    Направих този фигура от line и когато я екструднах и направих в едитал поли и цъкна на линии или точки ми се появява автоматично тази функция без да я искам,как да я махна и защо се появява и какво прави ? За да не ми се появява първо направих обекта на mesh и помислих,че съм се отървал ,но след като го направих с поли се появи пак

    Йордан:

    Ох, извинявам се намерих какво става и как се маха:) защо се пуска автоматично тази фунция :)

  • Защо не се получава?

    инж. Юлия Петрова Савова:

    Защо не мога да получа заоблянето? Може ли по-подробно да обясните как става това влачене? При мен се получават все прави линии. При тях в същност пак влачим мишката до следващата точка. 3ds Max 2016

    Мария Кънева:

    маркирайте точката на заобляне, която обаче да е не прилежи върху права от съседните точки, т.е. точката от която ще заобляте да е своеобразно връхче за съседните си точки...

    Ивайло Искренов:

    Юлия, също така може да провериш да;и и при теб са означени съответните методи на създаване както е показано на скриишота - Initial е типа на точката при кликване, а Drag е типа на точката при влачене ->

    инж. Юлия Петрова Савова:

    Благодаря за отговора. Получи се. На Drag имах отметка на Corner вместо на Bezier.