„Отрязващи“ равнини на камерата (Clipping planes)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Нека да разгледаме следващата сцена.
Имаме едно дълго помещение.
Един коридор, в който имаме тези два мебела, едно огледало и една маса.
Вече съм настроил дневна система.
"manta ray sun, mental ray sky" и "haze" 1.
Това е нещото, което съм променил в дневната система.
Съответно в околната среда, автоматично "mantal ray" е добавил "physical sky".
И също така съм позволил контрол на "exposure".
Със стойност по подразбиране 15.
Да предположим, че в тази сцена искам да разположа камера, която да бъде разположена централно, към двата мебела.
И да направя един кадър с нея.
Той да бъде така разположен, че да хваща цялата височина на стената.
Също така и двата мебела.
Започвам по стандартния начин.
Камера, стандартна, таргет камера.
Правя я в "top view".
Десен бутон, за да приключа командата по създаването на камерата.
Виждам, че съм задал по височина на 0.
Поглеждам от "viewport" на перспектива през камерата и със средния бутон на мишката, когато го задържа, Ще използвам тази "pan" функция.
В рендеринг, "render setup", ще променя това са отношение, тъй като в момента съотношението е по-голяма шейна и по-малка височина.
Аз искам да го обърна.
Но искам да видя, как ще се случи и в "viewport".
Включвам "save frames".
Ето това е рамката на реалния рендер.
Височината искам да ми е по-голяма, а ширината по-малка.
"aperture wisth" искам да бъде 20.
Ето това е, което виждам през камерата.
Не хващам целите обекти.
Определено и по височина не успявам да ги хвана.
С издърпването на камерата назад, ще събера повече от това, което виждам и почти, ще успея да ги събере в изгледа на камерата.
Ако започна да увеличавам зрително поле, ще успея да постигна резултата, който искам.
С тази разлика, че когато премина тези 45 градуса, за които казахме, че са норомани за човешкото око.
При много по-голям ъгъл на зрителното поле перспективните съкращения вече започват да се усещат много по-осезаемо.
И се дава една допълнителна илюзия, която е за отдалеченост на обектите.
А всъщност камерата ми се намира на един метър от обекта.
Затова, ще се върна в нормалните параметри за зрително поле.
Начина, по който ще реша този проблем е със изтегляне на камерата, извън помещението.
Преминавам от "shaded + edged faces" В "wireframe view", за да мога да виждам, колко точно се събира.
В погледа на камерата.
С "shift" и преместване, ще копирам тази камера, за да можем да сравним двата ефекта при голям "Field of view" С изтеглена камера назад и нормален 45 градуса "field of view", само копие.
W този прозорец, ще виждам камера 1, която е извън помещението.
А в този прозорец, ще виждам камера 2, която е в помещението.
Включвам и тук "save frames".
И на камера 2, докато е маркирана, ще увелича този "field of view".
Горе-долу са с еднакъв мащаб обектите, с еднакви габарити.
Но вижте по задните крака, как се различава изгледа.
Тук, където зрително поле е 45 градуса от камера 1.
45 градуса изглежда нормално и задните крака на масата Всъщност се вижда, че са много малко отдалечени.
Докато тук, все едно го виждам с различни пропорции.
При толкова голям ъгъл.
Това допълнително изкривяване не е никак реалистично.
За тези близки рендери, в такива тесни помещения, няма да използвам този похват с голямото увеличаване на зрителното поле.
Изтривам тази камера.
Тук, ще изнеса камерата извън помещението, както направих тук.
Когато изтрих тази камера, погледа през камерата автоматично се превърна в "perspective view".
Преминавам отново в "shaded" и ще изключа "save frames".
Единственият проблем, който остана тук.
Преди да рендерирам е, че ако в момента пусна рендера, това което виждам през камерата всъщност е стената на помещението.
Ето това е, което виждам.
От тук е изгледа.
Първото нещо, което виждам е стената на самото помещение.
Ако в момента рендерирам, ще рендерам самата стена.
Това, което мога да използвам са така наречените "clipping plans".
Като опция на самата камера.
Активирам ги с отметка на тази функция "clip manually".
Първото нещо, което се появи e тази червена черта, която е на края на конуса, на камерата.
Тя определя "far clip".
Aко увелича това число, В "left View" виждам, че се появява още една равнина, която в момента излиза напред.
В "top view" виждам, че вече тази равнина е в помещението.
Това, което определям с тези две равнини е...
Това, което е между тях.
ще се види от самата камера и по време на рендера.
Това, което е извън тях, пред камерата и до първата равнина след втората равнина няма да се види от камерата.
С тези "clipping plans" съм определил видимата част през камерата.
След като вече съм определил първата равнина да бъде в помещението.
През камерата, вече виждам двата мебела.
Връщам тази стойност, за да излезе тази равнина, през стената.
Просто, за да го видим още веднъж.
Динамично, как се променя.
Всичко, което е между двете равнини, ще бъде рендерирано.
В момента изображението е прекалено тъмно.
тъй като съм оставил "exposure control" да бъде, този който е по подразбиране, 15.
Мога да сменя като първоначален присет, "indoor daylight".
Активирал съм и превюто.
Може би стойност около 11 е добре.
Още един тест рендер.
Това е начина, по който се справихме с този проблем, с рендването в такива тесни помещения.
Със сигурност този похват и тези "clipping plans", няма да ги използваме постоянно.
Но когато се наложи, със сигурност, ще са ми от голяма полза.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Clipping planes ?
са модификатори за „отрязване“ на част от геометрията
са модификатори за правене на плоски обекти
параметри на камерата, които с помощта на равнини описват видимата част между тях
не е термин от 3Ds MAX

Въпроси и отговори

  • Как мога да направя например този рендер с по-голяма разделителна способност ?

    Станислав Неделчев Иванов:

    Имам подобна тясна сцена, но ми се иска да бъде с по- голяма резолюция. Как да го направя ?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    м. Rendering -> Render Setup -> табулатора Common -> карето Output Size - може ръчно да въведеш разделителната способност на изображението или да използваш присет.
  • Защо не виждам резултат от Clipping planes на камерата при рендера?

    Keti Petrova:

    Здравейте, не разбирам защо при рендериране не се получава резултата с настройките на камерата с Clipping planes. Във вюпорта го виждам как се получава, но при рендера виждам стената. Същия резултат се получава и при файла с упражнението към урока.  

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    за да виждаш самите clipping planes (1 и 2) камерата трябва да е селектирана. За да виждаш Safe Frame-a на камерата (3) и за да прецениш какво влиза в рендера използвай клавишната комбинация Shift+F при активен вюпорт с изглед през камерата. В твоят случай предполагам че clipping plane-а, който е близкият до камерата не е достатъчно напред и се рендерира гърба на стената. Селектирай камерата, виж къде са разположени равнините и ако трябва корегирай дистанциите.
    Keti Petrova:

    Здравейте, може би не зададох въпроса правилно - Виждам всичко това, както трябва, но след като рендерирам изображението е ''стената''  ...т.е. не се рендерира правилно това което виждам през камерата и вюпорта. Проблема е при рендерираното изображение.

    Ивайло Искренов:

    ok, може ли да селектираш камера 3 и да направиш един screen shot на изгледа отгоре. Ще е хубаво ако хванеш и настрийките на камерата.

    Keti Petrova:

    Ето го.  Какво ли не пробвах ....немога да разбера защо всичко изглежда наред, а след рендериране изображението е стената на банята :( 

    Ивайло Искренов:

    Най-странното, е че найстина всичко изглежда както трябва на пръв поглед :) 
    Ако не ти представлява трудност изпрати ми сцената да я разгледам да видя дали ще открия какъв е проблема.

    Keti Petrova:

    Даааа, намерихме решението, след като изпратих файла и при вас всичко е наред и се рендерира правилно  -  Щом не се получава и с нова камера, и в друга сцена, значи някоя настройка на Render Setup при мен не е наред. Ето и решението...