Маркиране и местене на обекти (select and move)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
След като вече се запознахме със стандартните начини за изчертаване създаване на стандартни геометрични обекти в "max".
Сега ще разгледаме методите за тяхното селектиране преместване завъртане и скалиране.
Като това са може би едни от най-важните операции с обекти.
Бутоните, които са ни необходими се намират в "main toolbar" и започват от този "select-object".
До бутона за скалиране.
Тяхната подредба и последователност се спазва и при преките путища за работа с тях.
За "select-object" "shortcut" е "q" от клавиатурата.
След като подмина методите за селектиране, следващата команда е "select and move".
За нея е "w", което е клавиша точно до "q".
След него е завъртане, "shortcut" за него е "е", което е до "w".
И за скалиране, което е следаващият бутон.
"shortcut" за него е "r".
Ще създам няколко стандартни обекта С които да упражним това селектиране и преместването.
Най-лесният метод за селектиране на даден обект, който вече съм сигурен, че сте използвали е кликване върху самият обект, върху активният "viewport".
Припомням, че "viewport" става активен или с кликване в него с левия бутон, или за препоръчване, с маркирането му със среден бутон на мишката.
За да маркирам обекта в някоя от ортогоналните изгледи, трябва да маркирам "wireframe" на съответния обект.
Той си маркирал всички прозорци.
Следващият метод на маркиране е чрез използване на списъка с обекти, които присъстват в сцената.
Този списък се извиква от следващият бутон - "Select by name".
В който виждам имената и типа на обектите.
Ако искам от този списък да маркирам чайника.
Избирам го в списъка и давам окей.
Този списък е доста полезен, когато имаме много обекти.
Особено еднотипни.
Където предварително трябва да съм се погрижил, имената на обектите да бъдат такива, че да значат нещо за мен и да се ориентирам, кой обект точно търся.
Освен избора на обект от лист, мога да използвам и влачене в някоя от "viewports".
За маркиране на обектите.
Това нещо ще го направя и ще го използвам в "top view".
Маркирам със среден бутон, "alt - w" за цял екран.
Кликвам някъде "viewport" и започвам да влача като определям този правоъгълник на селекцията, с който фактически определям кои обекти да бъдат селектирани.
Когато обектът е маркиран, неговият "wireframe" става в бял цвят.
В момента с кликване и влачене, определям правоъгълна селекция.
Но тази селекция може да бъде и различен тип.
Виждам че, на този бутон за определяне вида на селекцията, долу в дясно има малка стрелка.
Кликвам върху бутона и задържам.
И се отварят другите възможности за избор на селекция.
Ще избера кръговата.
Кликвам в "viewport", влача и пускам.
По подразбиране стои правоъгълна селекция, така ще го върна и аз.
Ако имам един селектиран обект, който маркирах с кликване.
И искам към него да добавя друг обект с кликване, това става със задържане на "ctrl" от клавиатурата и кликване на следващият обект.
С "alt" премахвам обекти от селекцията.
По принцип има значение при определяне на правоъгълника за селекция, дали целият обект е в маркираното поле, или част от него.
Следващият бутон "window crossing", ни показва, че ако по време на изчертаването на правоъгълник за селекция, докосна обекта, който искам да маркирам.
Независимо дали целият обект е в селекцията или не, той ще бъде маркиран.
Ако обаче променя това.
С натискане върху този бутон - "window crossing".
Иконката се сменя, с което им показва, че целият обект трябва да бъде в полето за маркиране, за да бъде маркиран.
В противен случай няма да бъде маркиран.
Но ако целият обект е в полета за маркиране, се маркира.
След като съм селектирал някой от обектите.
Мога да започна следващия трансформации, които са свързани с неговото преместване, завъртане и скалиране.
Припомням.
От клавиатурата селектирането е с бутона "q".
"w" за преместване.
"e" за завъртане.
"е" за сканиране.
"alt-w", за да върна четирите изгледа.
Ще направя активен "viewport" перспектива.
Със среден бутон на мишката Маркиран ми е чайника и избирам командата "Select and Move" И трите команди за трансформиране на обекта са "Select and"...
и името на командата.
Което значи, че ако нямам маркиран обект.
И направя текущата команда да бъде "move".
С кликване върху обекта, едновременно ще се селектира и ще се активира командата за преместване.
Така e и с всички останали трансформационни бутони.
За момента ще разгледам "move".
При избор на командата се появява това, така наречено трансформационно гизмо.
Което оказва посоките, в които мога да преместя обекта.
След като работим в три-дименсионно пространство.
Посоките, в които могат да преместя обекта са съответно 3, "x,y,z".
Като най-лесно това става, с кликване върху стрелката, която съм издал за посоката Задържане и влачене.
Ще маркирам отново "Top view".
"alt-w" за цял екран.
Отново чайника ми е маркиран.
В изгледа отгоре, Кликвам и влача врху някоя от стрелките на гизмото.
И така преместим обекта.
Когато съм кликнал върху някоя от основните стрелки "x", "y" или "z".
Мога да премествам обекта само по посоката, която съм избрал със стрелката.
За да мога да го преместим едновременно в две посоки.
Както е в поглед отгоре да мога да преместя в чайника по "x" и по "y" едновременно.
Трябва да клекна и да влача върховете този квадрат, който е между двете координатни оси.
това фактически ми дава свободата да го премествам навсякъде.
В случая без, по височината "z".
"alt-w" за цял екран.
Във "front view", ще имам избор за преместване едновременно по "x" и по "y" като в частният случай тук, "y" определя височината в този "wireframe" изглед.
С други думи игра "y" в този "viewport", е "z" за глобалната координатна система.
В изгледа перспектива, може би е най-ясно.
В каква посока, ще се премести обекта.
Може би е препоръчително е да се мести само по основите оси и в перспектива.
А в ортогоналните изгледи, в две от осите.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Какво указва трансформационното гизмо при активна команда select and move ?
посоките, в които можем да преместим обекта
посоките, към позицията от която идва обекта
посоките към съществуващи 3D обекти
нито едно от посочените твърдения не е вярно

Въпроси и отговори

  • Как да си включа трансформационното гизмо?

    Виктория:

    Здравей,

    Трансформационното ми гизмо не се появява при командите "Moove" и "Rotate". Явно съм барнала някаква настройка несъзнателно. Работя с 3ds Max 2012.
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    натисни клавиша "Х" ... или от меню Customize->Preferences-> tab. Gizmos , сложи отметка на On.
    Виктория:

    Благодаря!

    ЖАНЕТА:

    Ето това ми трябваше :)

  • Как

    васил:

    Може ли да има контрол върху гизмото  така че да си го насочваме ние,например оста :X поз.2 да ми сочи по наклонената равнина поз 1

    Може ли гизмото да се премества по характерни точки от обекта
    Георги :

    Малко по напред в модул 2 има видео за трансформаационното гизмо. Не знам дали си го гледал. Освен да се премества, гизмото може и да се завърта с инструмента за завъртане(R). Ако целта ти е само да плъзнеш обекта по наклонената равнина, според мен най-лесно ще е да промениш координатната система  на Local. Гизмото ще стане в една равнина с сферата, а тъй като си я създал с помощта на autogrid  ще стане в една равнина  и с наклонения обект. За втората част на въпроса, видео 14 дава наистина много подробен отговор.

    васил:

    Благодаря Георги

  • Как да активирам rectangular selection

    Ирина:

    Как да активирам rectangular selection и window crossing, защото се опитвам да направя селекция с него, но нищо не се случва?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Ирина,
    пробвай с "Q" от клавиатурата да стартираш командата - би трябвало да се получи. Повторното натискане на Q ще сменя "формата" на селекцията.

    Ирина:

    Наистина се сменя формата на селекцията, но отново нищо не ми се маркира.

    Ивайло Искренов:

    Натисни клавиша Spacebar и пробвай пак - този клавиш заключва селекцията и може инцидентно да си го натиснала.

    Ирина:

    Не стана и така :( Пращам снимка, на която може да да видите ако нещо друго е изключено и предизвиква проблема.

    Ивайло Искренов:

    аха, така става малко по ясно :) ... бутона Window / Crossing не е натиснат и затова работи така но както и да е ...
    сложи отметка на Auto Window/Crossing (виж прикаченото изображение) и тогава селекцията ще работи така :
    когато маркираш с мишката с влачене от ляво на дясно, целият обект трябва да е в рамките на селекцията за да се селектира
    когато маркираш с мишката с влачене от дясно на ляво, само част от обект е необходимо да е в рамките на селекцията за да се селектира

    Ирина:

    Направих всичко описано ала.......още нищо не се маркира. Вече се изумявам от безплодните ми опити да активирам тази функция, а без нея е много трудно в определени ситуации. И в интернет не можах да намеря никой с моя проблем .

    Ивайло Искренов:

    Може да видиш пак урока "Маркиране и местене на обекти (select and move)" - може там да има лесно решение, което ни убягва в момента.

  • Как точно командата Alt премахва обекти от селекцията?

    Betty:

    Как точно командата Alt премахва обекти от селекцията? При мен като натискам Alt и нищо не става.

    Ивайло Искренов:

    Здравей Бети, когато направиш някаква селекция, задържаш Alt и кликваш върху фигура, която искаш да премахнеш от селекцията и тя се деселектира.

  • Как?

    Betty:

    Как точно бутонът X от клавиатурата извежда трансформационното Gizmo? Когато аз натисна X, виждам Search Bar. 3ds max 2017

    Георги :

    С бутона "Х" се извеждаше или скриваше гизмото в по старите версии на програмата, мисля че до 2013. От там на татък на бутон "Х" е настроено търсенето в 3ds max. Ако по някаква причина гизмото се скрие, може да се провери дали не се се свалила отметката от Costumize > Preferences... > Gizmos. От там също може да се увеличи или намали размера му ( бързи клавиши + и -)

    Betty:

    Много благодаря за отговора! А за Х разбрах - при натискането му излиза Searchbar, ако в него напишем Gizmo, излиза опция Show Transform Gizmo. ;)

  • Как да намаля размера симетрично?

    Стела Радева:

    Здравейте. Имам въпрос относно промяната на размера на Box. Когато чертая кухня изчертавам всички врати с размерите на шкафовете. Но както всички знаем, вратите са с по 2 мм по-малки от всички страни от корпуса и поради тази причина ясно се виждат фугите между тях. Та въпроса ми е - как да намалям размера на box-a симетрично от всички страни? Т.е. ако имам шкаф 60/72см, вратата ще е 59,6/71,6см, но когато я преоразмерявам искам да си остане центрирана спрямо шкафа. В момента когато променя размера на вратата и тя се подравнява по долния ръб и трябва ръчно да я местя, но когато имам много шкафове това е доста загуба на време и допълнителни излишни изчисления. Надявам се да разбрахте правилно въпроса ми.

    Георги :

    Защо не пробваш да използваш някой скрипт за 3ds max с който да правиш шкафовете. Става много бързо и лесно. Примерно Parametric Cabinet създава шкафове с едно натискане на мишката , могат да се задава габаритни размери, дебелина на страницата, дебелина и отстъп на гърба, цокъл, вертикален и хоризонтален делител, врати и чекмеджета. Хубавото тук е че като създадеш един шкаф само го копираш за следващ и му променяш параметрите. Друг много добър скрипт е Symmetrical cabinet проблема при него е че е настроен за Units Setup -> милиметри и ако сте в някоя друга системна единица трябва постоянно да го пренастройвате. Може да погледнете в СкиптСпот по ключова дума Cabinet, Furniture или нещо подобно, има и други скриптове и плъгини може да ви хареса и нещо друго, но да чертаете шкаф детайл по детайл си е жива мъка за мен.

    Стела Радева:

    Благодаря Ви много за полезната информация!

  • Как да преместя по оста на гизмото ? 

    Айлин:

    Здравейте :) Когато избера Move мога успешно да селектирам обекта и виждам гизмото,но не мога да приплъзвам по оста,самото преместване става в няколко посоки,тоест,не мога да избера оста,по която искам да се случи преместването. Как мога да реша този проблем ? (Работя с версия 2020)

    Ивайло Искренов:

    Здравей, след като избереш командата Move и селектираш обекта, гизмото се появява и след това можеш да кликнеш на една от посоките (направо върху стрелката от гизмото) и само тя ще остане жълта. Така ще определи по коя ос да се двиши обекта. Ако сега кликнеш на стрелката на гизмото и влачиш - обекта ще се премества в тази посока.