Персонализиране на работната среда – Interface

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
3D Studio Max ни дава много възможности за customizing на интерфейса.
Групово настройките са обединени в менюто "customize".
Възможностите, които ще разгледаме се намират в "customize user interface".
Имаме възможност да променим преките пътища, някои настройки на мишката, създаването и използването на вече създадените "toolbars"; менютата, които излизат при натискане на десния бутон на мишката, стандартните "pull down" менюта над "main toolbar".
Може да променим и основните цветове, с които "3ds max" работи.
Имате възможност да променяте почти всичко във външния вид на програмата.
Не ви съветвам да го правите, тъй като миграцията ви към работа с друга машина или към по-различна версия, от тази на която работите в момента, може да доведе до излишни затруднения.
Може да експериментирате и да направите такива настройки, които ще доведат до по-ефективнатави работа.
Относно цветовете в "3ds max", всеки цвят носи своето значение и това значение се предава в различните версии.
Във всички версии за координатата на "z" използва синия цвят.
За координатата на "x" - червения.
В "3D Studio Max Design", жълтият цвят е символ на активна команда.
Ако мигрирате от друг софтуер, с който сте свикнали вече да работите и използвате цветове, които там означават нещо за вас; тук също може да ги промените, така че да ви е удобно за работа.
Ако работите в "Maya" и сте свикнали със синия цвят в перспектива, с който работите, цвета в перспектива също може да го промените.
Ако е активен елементът "viewports" от "dropdown" менюто някъде в последните команди ще видите "viewport gradient background...
" "top/bottom".
Това са двата нюанса на сиво, които виждате като градиентен цвят в перспектива.
Смяната на цвета става с избор от цветовата палитра.
Аз няма да променя цвета.
Всички промени, които направите като генерални промени, може да ги върнете с бутона "reset".
Така ще се върнете към цветовете, които са били по подразбиране.
Други настройки, които можете да променяте (съветвам ви да ги разгледате преди да започнете работа в "3ds max") се намират в менюто "customize - preferences".
В табулатора "general" можете да промените броя на командите, които можете да върнете с командата "undo".
Ако иконите от "main toolbar" не се събират на целият екран, може да използвате малки икони като махнете отметката "use large toolbar buttons".
В менюто "files", можете да промените броя на "auto backup" файловете и времето през което се запазват.
По подразбиране "auto backup" функцията е включена.
Броят на копията е три и се запазват през пет минути.
Трябва да обърна внимание на гама корекция.
Във версията 2014 на "3D studio Max", тези настройки са направени по подразбиране.
Използвана е гама корекция и е 2,2.
Това е повлияно и на "color selectors" и в "material editor".
В тази версия не е необходимо да променяте нищо.
Ако работите с "3ds max", който е предишна версия, например 2013; трябва да отидете в "customize", "preferences", "gama and lookup table" табулатора.
Трябва да включите "gamma/lut correction" и да се убедите, че настройките ви са същите като при мен.
След това натискате на бутона OK.
Връщаме се в "3ds max 2014".
Ще поясня за какво става въпрос в тази гама корекция.
"gamma" е параметър, който влияе на наситеността на средните тонове на цветовете.
"gamma" няма влияние върху белият и черният цвят.
Като обобщение: това е параметър, който е относително свързан с яркостта и разликата в осветеността на цветовете, които виждаме.
Когато приключим с тези настройки и сме сигурни, че са същите като при мен на екрана, натискаме на бутона OK.
"3ds max" дава възможност да сменим и "skin", с който работим в момента.
Това е "skin", който е по подразбиране "default skin".
Той може да бъде променен от менюто "customize", "custom UI and defaults switcher".
Ако имате инсталиран "v-ray", отдолу ще се появи допълнителна възможност, от където може да изберете различни "presets".
Ще демонстрирам за какво точно става въпрос.
Ще избера различен "preset".
С бутона "set" го прилагам в момента.
Ефектът ще бъде напълно приложен следващия път, когато се рестартира "3ds max".
В момента също го виждам как работи.
Този "preset" е удобен на много хора, тъй като е по-контрастен.
По-лесно се четат надписите и очите не се изморяват толкова.
За избора на "skin" вие сами избирате в каква среда да работите.
Ще върна по-светлия тон.
В много от случаите командният панел не се оказва достатъчно голям за всички възможности инструменти, които имаме по време на работа.
Ако имам обект, който е редактируем.
Всички възможности, които имам за работа с обекта се намират в един дълъг списък.
В него не виждам ясно кои са инструментите, с които да работя.
За тази цел мога да увелича работното пространство в командния панел.
Слогам пойнтера на мишката в неговият ляв край, натискам с левия бутон и влача наляво.
Когато е два пъти по-голям е по-удобно за работа.
Може да стане още по-голям, но съветът ми е да бъде разширен два пъти.
Този контролен панел може да бъде преместен и от лявата страна.
Слагате пойнтера на мишката тук долу пойнтера се променя.
Може да натиснете и да влачите до лявата част на екрана.
Пускате и той се застопорява от лявата страна.
Свикнал съм да бъде отдясно, така че ще го върна там.
Относно "toolbars", които използваме.
Освен този "main toolbar", който е по подразбиране, има и други запазени "toolbars", които можете да извикате с десен бутон някъде тук върху празното пространство.
Това е списъкът с "toolbars", които може да ползвате.
"toolbar" за бутоните "snaps".
Той също може да бъде застопорен.
"layers".
Изборът и организацията на това работно пространство е ваш.
Дори в момента да не сте наясно как точно трябва да бъде настроено това, което ще е необходимо да виждате; с времето ще се появи нуждата от използване на допълнителни команди.
Ще прецените кой "toolbar" да се вижда и къде точно да бъде позициониран.

Въпроси и отговори

  • Каква е правилната Гама корекция за 3ds Max 2014

    Георги Игнатов:

    Във версия 2014 може да се задава само Input Gamma -2.2. А в старите версии има и опция и за Output Gamma която е 1. Когато се създава едно изображение не трябва ли Гама корекцията за него ( и съответно за неговите текстури) да бъде 2.2 а полученото изображение се съхрани с гама 1 В версия Мах2014 няма такава опция. Мъчил съм се да си рендвам разни картинки и резултатът е много бледо и безжизнено изображение (V-ray + V-ray frame buffer). Както съм чел из нета това е доста често срещан проблем. Доколкото успях да намеря решение, е промяната на ред от  C:\Users\име\AppData\Local\Autodesk\3dsMax\2014 - 64bit\ENU\en-US\defaults\MAX файлът е CurrentDefaults където OutputGamma=2.200000 се променя на 1.000000. Дали е правилно? Това ли е изходната гама за версия 2014? В момента като отварям файловете от курса виждам това съобщение...

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    проблема за Gamma корекцията в Мах е много отдавна и е много дискутиран, а специално във версията 2014 според мен е останал като още по-труден за решаване проблем, защото са премахнати контролите от интерфейса, с които се контролираше. Иначе по принцип си прав (за повечето случай) - при създаването на изображението Gamma корекцията е 2.2 а при съхранението на изображението е 1.0 .Това което може да се направи в случая е следното :
    първо да се увериш от менюто за Gamma, че е активирана корекцията и тя е 2.2, и че влияе и на "Color Selector" и на "Material Editor" и след като рендерираш изображението и го сейваш (не затваряш прозореца с рендерираното изображение в Мах), под полето в което пишеш името на файла има поле Gamma, където можеш да избереш Override и да зададеш друга стойност. Ако изображението е прекалено "бледо и светло"- 1,0 ; ако е прекалено тъмно - 2.2.
    На съoбщението което ти излиза можеш да избираш "Keep the System's Gamma..."
    Ивайло Искренов:

    ... само да допълня отговора ако рендерираш с V-ray :

    от менюто Render Setup -> табулатора V-ray -> ролаута Color Mapping -> полето Gamma , контролира тази стойност.
  • Христо Катански:

    Здравей, 

    Някъде бъркам , защото при влизане в Ribbon-a не ми се появяват всички функции. Къде бъркам?
    Ивайло Искренов:

    Здравей Христо,
    никъде не бъркаш, просто всички функции характерни за Ribbon-a, който тук се нарича Graphite Modeling Tool,  стават активни при две условия - 1- да имаш селектиран обект и 2- този обект да е "редактируем". Ти в момента имаш селектиран примитив, той за Мах още не е точно геометрия с която може да работи, а стандартен 3D обект. С други думи трябва да го конвертираш - натисни десен бутон върху обекта и избери 'Convert to Editable Poly". Само като съвет ти давам - преди да го конвертираш, добави още сегменти в куба от табулатора Modify, за да имаш повече "характерни обекти" (точки, ръбове, полигони), с който да експериментираш.

  • Защо ?

    Весела Божкова:

    Здравейте, пиша Ви отново след лека пауза на моята активност :) Имах проблем с това, че обектите не излизат като плътни пространствени тела. Ревимът на viewport-a  e "Shaded + Edged faces", но картината не е същата, както в уроците. По скоро те се показват като " wireframe" .

    Весела Божкова:

    режимът *

    Добрин:

    Здравейте.Защо рендер прозореца ми е с черен фон,а не сив и как се сменя цвета?

    Maria:

    Здравей,Добрин Цветът на рендер прозореца от черен се променя от табулатор Rendering _ environment and effects _icolor в роал Background

  • Как да променя големината на бутоните на тоолбаровете...почти не се виждат

    Виктор Атамян:

    Здравейте имам проблем с настройките на интерфейса. За съжаление снимката ми излиза умалена но се надявам че се вижда колко малки са иконите на маинтоолбара както и всъщност на всички останали тоолбарове...предполагам че е свързано с резолюцията на дисплея която е 2880 по 1620...за сега е почти невъзможно да работя с тях ...Направих нужните промени в настройките за Use Large Toolbars Buttons Благодаря предварително....

    3ds max 2014

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    големината на иконките в интерфейса със сигурност се влияе от разделителната способност на екрана. Така че, колкото по-голяма стойност там, толкова по-малки иконки. Освен опцията "Use Large Toolbars Buttons", мисля че няма друга възможност за увеличаване на размера им. До колкото знам когато не е маркирана опцията използва 16х16 пиксела иконки, а когато е маркиран - 32х32 пиксела. Това като големина от твоят екран е ... доста малко найстина :) . Колко инча е екрана на който работиш - това нормалната разделителна способност ли му е? Търсих и скрипт, който да се справя с този проблем, но не успях да намеря - повечето хора имат обратният проблем - мястото на екрана не им е достатъчно за всички иконки. Другото което се сещам, което може и да окаже влияние е да смениш "скина" на Мах - Customize-> Custom UI and Defaults Switcher... Избери например "ame-dark", да видим дали ще има промяна, защото тези "скинове" са със собствена информация за интерфейса.
    Виктор Атамян:

    Здравейте Ивайло, 

    15,6 инчов WQHD е екрана и за съжаление това е препоръчителната резолюция.Комютъра е Lenovo W540 с Windows 8.1 Пробвах с по-малка резолюция, с всички възможни настройки на уиндоуса но само се влошиха нещата. Смяната на скиновете също не помогна. Изглежда ще се наложи да свикна с малките икони. Въпреки всичко ви благодаря много за информацията и отделеното време.
    Ивайло Искренов:

    Няма проблеми :) ... ти вече каза че си пробвал по-малки резолюции, но все пак пробва ли с 1280х720? Съотношението на резолюцията на екрана ти в момента е 16:9, както е и на 1280х720. Така има логика да се подобрят нещата.

  • Защо натискането на десен бутон на мишката върху обект дава грешка?

    Valia Kitkarska:

    Здравейте,

    Селектирах цилиндър и се натиснах десен бутон върху обекта, за да избера 'Convert to Editable Poly". Излезе ми съобщение за грешка, което може да видите по-долу. Как да го оправя? Благодаря предварително.

    Ивайло Искренов:

    Здравей Валя,
    за момента мога да ти предложа две решения за този проблем - или по-скоро опити за решение :) . Първата причина за проблема, може да бъде заради работата на някой антивирусни програми - най-често AntiVirus Panda. Пробвай да я спреш временно да видим дали ще помогне. Другият вариант е да си инсталирала наскоро plugin, който да пречи по някакъв начин на StateSets на Max - пробвай да uninstall-неш плъгина ако трика с антивирусната не помогне.

    Valia Kitkarska:

    Благодаря за отговора. Антивирусната ми програма е Panda AntiVirus. Изключих я и първоначално не стана. Но след като затворих и след това отново стартирах 3D Max, при изключена антивирусна, вече не излизаше съобщението за грешка, а контекстното меню.

  • Защо не мога да си уголемя прозореца на Layer color, за да дам ОК?

    Денис:

    Работя с 3ds max 2014, пробвах да преинсталирам програмата и резултата е същия, бутнах настроийките на лаптопа за големината на иконите на менютата и пак нищо?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    пробвай следното решение да видим дали ще сработи : затвори Мах, отиди в тази директория
    C:\Users\USER\AppData\Local\Autodesk\3dsMaxDesign\2014 - 64bit
    (може да се наложи да направиш видими всички файлове - и скритите, ако нямаш достъп до папката) и преименувай папката EDU на EDU.old
    Стартирай Мах и провери дали работи коректно.

  • Как преминавате от една програма към друга?

    Ralitsa Krushkova:

    Въпросът ми не е свързан конкретно с 3ds Max, но все пак за мен е важно. Как преминавате от една програма към друга ( 3ds Max 2014 към 3ds Max 2013) ? Не съм виждала такова меню (3:36 мин) в Windows. Благодаря предварително :)

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    в случая имам инсталирани и отворени и двете верси на 3ds Max - 2013 и 2014 и ги сменям с Alt+Tab.

    Ralitsa Krushkova:

    Благодаря много!

  • Как се сменя цвета на линиите?

    Dilian:

    Как да сменя цвета на линиите за да се виждат? Благодаря!

    Dilyana Yaneva:

    Customize / Customize User Interface / Colors. От падащото меню Elements избираме Grids. В дясно има правоъгълник с цвета, който можем да променим както желаем.

  • Защо при мен липсва Bitmap files?

    Миглена:

    Защо при мен липсва Bitmap files (input gamma/output gamma)? Благодаря предварително :)

    Миглена:

    (http://upload.aula.bg/screenshot10611cb-a53b5e6.jpg)

    Миглена:

    (http://upload.aula.bg/screenshot105df6d-5add153c.jpg)

    Миглена:

    извинявайте не знам как да продължа след принтскрийн-а...сейвам го и се превръща в това по-горе

    Ивайло Искренов:

    Здравей Миглена, имаше временен технически проблем с прилагането на изображения, но мисля, че сега трябва да е оправен и всичко да е ок. Иначе ако разбирам правилно въпроса ти - не виждаш отметките за гама корекцията в Preferences - Gamma and LUT . Това са опции окйто са активни само до версия 2014, след това ги премахнаха и потребителите нямат достъп до тях от там.

    Миглена:

    Благодаря ви за отговора ще пробвам да видя дали ще мога да приложа принтскрийн. Относно горния въпрос - да прав сте,просто липсват отметки, изобщо няма текст за отмятане. Имам още два въпроса, които съм задала малко по-напред, но нямам отговор на тях и ще се осмеля да ги задам тук. Единият е - имам проблеми с изчертаването на врати и прозорци. Състоят се в това, че когато започна да ги изчертавам с вкл снапинг прозореца или вратата изчертаването започва настрани по диагонал или нещо такова и изобщо не се движи по осите на стената (прилагам снимка с начало на изчертаване). Вторият ми проблем е,настройките на самите прозорци и врати.След като ги изчертая, трябва много да си играя и да ги наместя, за да заприличат на такива, но после не се сейват тези "настройки". Третият ми въпрос е - когато направя прозорец в стена и той е отворен, когато го превърна в редактируем обект в поли отворът на прозореца се запълва.

    Миглена:

    искам само да отбележа, че преди редактирането си имаше отвор от прозореца. Наясно съм,че трябва хубаво да прилепне към съответните точки от стената. Голямо наместване падна на рамката и другите насройки,докато стане нормален прозорец и с дебелината на стената. Може би аз пропускам нещо. Моля за помощ. Извинявайте , че стана толкова дълго !

    Миглена:

    така вече ми изглежда прозорец когато го начертая :( моля помощ...

    Миглена:

    в момента на изчертаване

    Ивайло Искренов:

    Извинявам се за пропуснатите въпроси преди това - някак си са се изплъзнали :) Правенето на врати и прозорци от стандартните архитектурни примитиви може да се окаже доста коварно, както се оказва :) По този повод ще направим допълнително видео за използването на врати и прозорци от библиотеки от 3D обекти. Но все пак конкретно по въпросите ти : 1- изчертаването "настрани" според мен идва от там че са ти останали точки за прилепване по грид - може да ги изключиш тези нсапове при изчертаването на прозореца и да оставиш само по точки - vertex, и да видим дали ще се оправи. 2- Сейването на направените промени - къде по-точно не се запазват в самия обект ли, или след сейване на файла има някакъв проблем ... по принцип тук не би трябвало да има проблем и Мах ги помни тези неща ... 3- когато са готови и поставени по позициите си и вратите и прозорците, ако искаш да ги правиш редактируеми, пробвай първо да направиш такава стената и след това прозорците, но ако почнеш от прозорците - напрактика вече няма динамичен обект, който да остава свързан с обекта стена.

    Миглена:

    Мн благодаря за отговора! Не става само с вертекс в снапинга,бих казала,че изобщо не се появяват точки, които да захвана в такъв случай. Включени са ми винаги само vertex,midpoint и end point,но след сто опита, стигнах до извода, че прозорците се изчертават "легнали" върху грида и един час настройки успях да докарам нормално изглеждащ прозорец пивот, но не се сейваха параметрите му, а се сейват параметрите само на фрейма му при следващо изчертаване. И така всяко започване на прозорец изглежда ето така като на снимката по-долу и не мога да го снапна със стената по дълбочина и да я контролирам, а само по точката от която започвам. Ето така изглежда независимо , че посочвам всички правилни точки за снапване и си светват в зелено.Може би има още нещо, което пропускам от Axis Contrains? Отделения прозорец показва, че ги изчертавам легнали, но пък отворен няма отвор....Луда работа :) Според мен това,че се запълва отвора при отворен прозорец, когато редактирам стената и прозореца е от неправилното снапване и има мн минимално разминаване, поради което прозореца "потъва" в стената... Извинете, пак стана мн дълго...

    Ивайло Искренов:

    Когато е стартирана командата за създаване на прозореца, пробвай да смениш Creation Method-a от първият ролаут на командата в Modify панела. Това ще определи как ще се създаде обекта. Иначе тук може да видиш оптимизиран вариант на снапинга по face, което май доста ще улесни нещата :)

  • защо при мен липсва bitmap files (input/autput gamma)? с версия 2016г съм. Имам проблем с прилагането на принтскрийн шотове. 

    Миглена:

    Защо при мен липсва bitmap files (input/autput gamma)? с версия 2016г съм. Имам проблем с прилагането на принтскрийн шотове. Изгледах указанията "как се прикачват изображения" и прилагам всичко правилно, но когато стигна до ctrl+v не мога да оперирам с нито един инструмент ( стрелки, изрязване или каквото и да е), сейвам изображението, за да го изпратя и се превръща в този надпис "". Моля помощ

    Ивайло Искренов:

    Здравей Миглена, имаше временен технически проблем с прилагането на изображения, но мисля, че сега трябва да е оправен и всичко да е ок. Иначе ако разбирам правилно въпроса ти - не виждаш отметките за гама корекцията в Preferences - Gamma and LUT . Това са опции окйто са активни само до версия 2014, след това ги премахнаха и потребителите нямат достъп до тях от там.

  • Защо не мога да избера да управлявам само светлините в сцената?

    Лилия:

    Изчезна ми функцията да избирам дали да работя само със светлини или само камери от падащото меню.Сега е празно и няма списък.Как да си върна тази функция?

    Лилия:

    За това говоря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, изглежда и други хора има проблем с този бъг на Мах и тук са предложили някакво решение : http://forums.cgsociety.org/t/selection-filter-dopdown-menu-empty/1453271/4 Другият вариант е да продваш да смениш UI-a на Мах - от Customize -> Custom UI and Default Switcher. Само ако имаш направени някакви твой тулбари си ги запази, защото всичко по външният вид на Мах ще се зареди отново спрямо опцията която избереш (например dark или light).

    Лилия:

    Благодаря много!!!През Cosomize се оправи.Много е удобно за използване тази функця особено,когато има в сцената много обекти и светлини и камери.