Прилагане на материали

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Видяхме вече някои основни неща за материалите.
Да видим, как се прилагат върху обекти от сцената.
За целта, ще разгледаме тази сцена, която е съставена от няколко основни примитива и тези три коли.
За достъп до материалният редактор натискам бутона "m".
Сменям броя на "sample" слотовете.
С натискане на десен бутон върху някоя от сферите и съответният извор.
В случая не виждам само 6 сфери, а с помощта на ето тези спинъри, виждам, че имам надолу и надясно.
Това придвижване може да стане и ако сложа курсора между сериите, кликване и влачене.
Ако има материал върху този "sample" слот, който съм направил.
Той може да бъде приложен върху някои от обектите, по два основни начина.
Първият и по-лесен може би начин е с кликване, задържане и влачене на материала върху самият обект.
Щом мишката е върху обект, върху който мога да пусна материала, курсове се променя.
С пускането материала вече е приложен.
Променям името на този материал.
И ще сменя цвета.
Правя още два материала.
По-подробно за самите материали, ще говорим...
Особено за хомогенните, ще говорим в другият урок.
Сега просто искам да имаме визуална разлика, между материалите, които прилагам.
Следващият, ще бъде просто един зелен материал.
И последният, ще бъде син.
Винаги слагам имената на материалите.
Така, че самото име да ми говори нещо за материала.
Имената на всички материали, трябва да бъдат различни.
Освен прилагането, което показахме с влачене и пускане.
Има и друг вариант за прилагане на материала и той е с предварително селектиране на обекта, върху който да бъде приложен материала.
Независимо дали става въпрос за един или за няколко обекта, когато са селектирани и е избран материала, който да бъде приложен.
С натискане на бутона "assign material to selection", материала се прилага.
Виждам, че сферите на превютата, на моите материали, имат различни означения в превюто на материалния редактор.
Например червеният материал в ъгъла има ето тези бели триъгълници.
Това означава, че материала е приложен в сцената.
Тъй като може да има материал, както с всички други "sample" слотове, които не са приложения в сцената.
Те нямат никаква индикация в ъглите.
Щом материала е приложен, както е червеният.
Има тези бели триъгълници.
Ако обекта е селектиран.
Ако материала присъства в сцената, както и зеленият.
Но обекта върху, който е приложен не е селектиран.
Тогава тези триъгълници са прозрачни.
Тази бяла рамка, която е около "sample" солта показва кой материал е селектиран.
И за кой материал са параметрите по-долу.
Понякога в сцената не е удобно кликването и влаченето, с което да присъденим материала върху обекта.
Тъй като някои от обектите, може да са прекалено малки и да са в положение, в което не можем сигурно да пуснем материал върху повърхността.
В повечето случаи се предпочита метода селектиране предварително на обектите.
Избор на материала и прилагането им с "assign material to selection".

Тест за преминаване към следващия урок

 
С влаченето и пускането на sample slot върху обект в сцената ?
се прилага материала, който е разработен върху този sample slot
се копира материала в съседен sample slot
се премахва материала от sample slot-а
се премахва материала от обекта

Въпроси и отговори

  • Може ли да създам точно определен цвят - RAL?

    Христо Стефанов:

    Здравейте, искам да създам точно определен цвят, който да приложа като материал. Например : Как да създам RAL 9007 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    можеш да го създадеш само ако знаеш точнитеRGB стойности за съответният свят. По-лесният вариант е да го пресъздадеш от съществуваща цветна мостра. Намираш изображение на този цвят (най-добре от офицаилен каталог ... или друг достоверен източник :) ), връщаш се в Мах (1)-> меню Rendering -> View Image File -> избираш изображението, отваря се в отделен прозорец (2), отвяряш материалният редактор и за цвета в Diffuse (3) избираш eyedropper-a и избираш с едно кликване цвета от прозореца (2). Така имаш същата стойност за цвета като от каталога.
    Христо Стефанов:

    Благодаря за изображението и пояснителният отговор

    Георги :

    Може да пробваш и това. На адрес  http://www.e-paint.co.uk/RAL_colourchart.asp  има различни мостри от системата на RAL. Като си избереш даден цвят който те интересува излизат всички негови характеристики по които можеш да си го създадеш като карта във Фотошоп или направо в макса. За шопа мисля че е най-лесно да копираш HEX кода, а за макса да използваш S RGB кодовете  Предполагам че това е цвета който търсиш ...  http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp

    Красимир Костов:

    Доста пояснителен и пълен отговор , браво Жоро и адмирации за сайта. 

  • Как се сменя материала на много обекти?

    Ralitsa Boyadzhieva:

    Здравейте, бихте ли ми казали кой е най бързият начин да сменим материала, ако този материал е приложен върху много обекти? Например имаме 15 книги в библиотеката и те са кафяви, а аз искам да станат сини. Правя си син материал с ново име върху нов слот и после може ли автоматично да се смени отнякъде, или трябва да селектирам една по една книгите и да им приложа новия материал? 

    Георги :

    Здравей, Може би най-лесния начин според мене е  не да се прави нов цвят или текстура, а да се промени съществуващата. Т.е. ти вече си задала някакъв цвят който е приложен веднъж на няколко обекта а ще трябва само да го промениш част от неговите свойства. Промени му неговия цвят или текстура и готово. Обектите в сцената ще се обновят сами. Ако  искаш да запазиш кафявия цвят в материалния редактор, и искаш да добавиш и син цвят, правиш си нов материал с ново име върху нов слот, селектираш  всички обекти (книги) наведнъж и добавяш материала. Той ще се добави върху всички обекти.

  • Как се прави?

    Камелия Спасова:

    Как да направя количките, които са на примера. те стандартен обект ли са? Благодаря. :-)

    Ивайло Искренов:

    Здравей, количките в примера на са стандартни обекти, направени са от обикновен бокс, с който да се придобие основната форма и след това са добавени отделни елементи и детайли, като в основният модел са добавени и допълнителните ръбове, с което е подготвен модела за заобляне с модификатор. За жалост стъпките са доста и няма как да се опишат тук подробно, но логиката е такава (поне аз така мисля :) ) - първо правиш общият вид и форма на обекта и после намираш начин да добавиш дребните неща... в повечето случай това работи :)

  • Защо получавам този екран?

    модул97:

    Здравейте, не мога да разбера защо получавам този прозорец и warning след пускане на рендера?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, самият прозорец с предупрежденията ако искаш може да се изключи от настройките на рендера =>

    а самата причина да излиза това предупреждение е изписана на зеления фон - имаш материал, който се казва Material #81, който не е v-ray-ски и вероятно мерните единици в сцената не са нагласени или си импортнала обекти с погрешен мащаб.

  • Как да разделя обекти импортирани от Autocad в 3ds Max? 

    Ели Здравкова:

    Как да разделя обекти импортирани от Autocad в 3ds Max? Т.е. обектите са чертани в един слой в Autocad, напр. корпуси на шкафове. След като импортирам файла в Мах, те стоят като един ообект. Като им приложа материал, той ще се разпредели за всичките обекти, напр. дървесен декор ще се разтегли за всичките обекти и няма да бъде реалистично. Как да постъпя в случая, така че тези корпуси да са си отделни обекти?

    Георги :

    Още като импортвате обекта в 3ds max може да посочете по какъв начин да се вмъкне в сцената. Като един обект ( One Oblekt), разделен по слой ( Layer) разделен по цвят (Color във аутокад), всеки обект по отделно (Entiti) и други опции. Предполагам че сте задали да е като един обект, и затова не се получава желания резултат. Пробвайте с Entity и всичко ще е наред.

    Ели Здравкова:

    Много Ви благодаря! :)