Допълнителни вградени архитектурни обекти (Walls_and_Doors)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Здравейте! В това видео ще ви покажа как да използваме архитектурните обекти врати и прозорци със стандартните стени.
Ще започнем в тази сцена, в която имам една проста равнина.
Нейните размери са 300 на 500 сантиметра.
Ще използвам като референция, за да мога лесно да създам стените.
Предварително избирам размерите.
Избирам 20 на 300 сантиметра.
Как да бъде подравнена стената спрямо точките, които ще избирам.
В момента съм избрал да бъде отдясно.
Активирам командата "snap" и с десен бутон ще видя с какви характерни точки работи "snap".
Vertex, Endpoint и Midpoint.
Kликвам в точките.
Десен бутон за да приключа командата.
Вече имам създадена стена.
Със "S" от клавиатура деактивирам "snap".
Десен бутон за да приключа командата "wall".
В тази стена искам да вградя една врата и един прозорец.
Да започвам с вратата която също е стандартен обект в "max".
"Doors".
Aз ще създам една пивот врата.
Но преди това, десен бутон за да приключа командата, ще направя стената за да става по-ясно и по-добре да се вижда какво точно правим.
Маркирам я и "Alt" + "X".
Или десен бутон "Object Properties" от "General" табулатура "See-Through".
Вече стената е полупрозрачна и може по-ясно да видим какво се случва в нея.
Избирам архитектурния обект врата.
Избирам типа на вратата и отново активирам командата "Snap".
Вратите и прозорците динамично се свързват с обекта стена.
Сега ще видим как става това.
Селектирана е командата за започване на обекта врата.
С командата "Snap" ще започна изграждането на вратата в центъра на стаята.
В момента няма значение, коя характерана точка ще използвам Ще използвам тази която е по-лесно да използвам и след това ще разбере вратата от нейните параметри.
Кликвам и влача до друга характерна точка.
Пускам.
Трябва да определя дълбочината на касата.
Ще използвам отново характерна точка.
Кликвам.
Сега трябва да определя и височината на вратата.
Мога да използвам всяка точка във височина.
Ще използвам средната.
Десен бутон за да приключа командата.
Виждате, че обектът врата е изрязал динамичен отвор в стената.
Това се вижда ясно, защото Аз вече съм направил настройките на вратата и тя отворена в момента.
Ще временно комаданта "Snap".
При вас вратата най-вероятно е затворена.
Когато я отворите чрез нейните параметри, ще видите същото което показвам в момента.
От параметрите на вратата, в момента мога да променям големина ѝ.
Тя се оразмразява динамично и отвора в стената също се оразмерява динамично.
Мога да преместя вратата навсякъде в стената.
Отвара също се премества, заедно с нея.
Да направим по същия начин и един прозорец.
Ще използвам "Pivoted".
Oтново активирам командата "snap" и прихващам характерна точка от стената.
Кликвам и влача, за да определя дължината на прозореца.
до друга характерна точка от стената.
Пускам.
Сега трябва да определя дълбочината на прозореца, с нова характерна точка.
Кликвам.
Определям височината.
Кликвам.
Десен бутон за да приключа командата.
Прозорецът е създаден, както виждате динамично.
Изключвам командата "Snap".
Ще го преместя малко по височина.
От "Мodify" панела мога да променя допълнително размерите на прозорецът.
Той отново е динамичен обект, който е свързан със стената.
В този урок разгледахме, Как можем да създаваме врати и прозорци.
които да бъдат с динамично свързани със стандартния обект стена в "3D Studio Max".

Въпроси и отговори

  • Защо не мога свободно да избирам end point?

    Katie Vank:

    При създаване на стена, след като избера start point, движението ми е ограничено само в едно направление- мога да задам посока само по оста 'Y', не ми позволява свободно влачене до друга точка. Въвела съм 45 градуса, но не се отразяват.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    направи един screenshot да видим какво се случва, защото когато избереш началото на стената (независимо в кой viewport) би трябвало да можеш да избереш произволна посока и точка.

    Симона Хаджиева:

    Здравейте, След като направя врата или прозорец при прозрачна стена, какво следва да се направи за да остане обекта видим и при връщането на стената към непрозрачна ?

    Иглика Игнатова:

    Аз също имам проблем със свободното задаване на посоката на прозорец или врата по Х. Позволява ми да задам само дълбочина (по У) и височина (по Z). С вратата успях след това да задам параметри от Modify менюто, с прозореца този вариант също е възможен, но е неудобно, защото трудно се селектира обекта когато има размер 0 по Х (ако случайно го демаркирам.. и се налага за започна създаването на обекта от начало).

    Ивайло Искренов:

    Здравейте,
    Симона - за да премахнеш тази временна прозрачност, трябва да натиснеш Alt+X или ако не се получи (в зависимост от версията на Мах) кликни с десен бутон вурху стената и избери Object Properties и махни отметката на See-Through
    Иглика - ако не можеш да селектираш обекта, но той е в сцената, не е необходимо да започваш нов обект - селектирай го със Select by Name (горе до командите за преместване и завъртане...)

  • Защо когато върна стената към непрозрачен изглед, прозореца/вратата не се виждат?

    Симона Хаджиева:

    След като направя врата или прозорец при прозрачна стена, какво следва да се направи за да остане обекта видим и при връщането на стената към непрозрачна ?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Симона,
    след като изчертаеш прозореца-вратата и ги отвориш, докато са в стената - вижда ли се отвор? Ако отговора е да - не би трябвало да има проблем, ако е не - тогава не са сработили заедно - пробвай да ги направиш отново с активирани Snap точки.

  • Защо

    Monica:

    Защо не мога свободно да избирам end point? Аз имам същия проблем с ограничение на движението по оста Y, оста Х изобщо не е активна.

    Ивайло Искренов:

    Виж още по темата Axis Constraints, има информация във предишни видеа за преместването на обекти.

    стела:

    Здравейте.Първо искам да Ви благодаря за чудесните туториали.Уча моделиране по някаква друга система,която доста ме затруднява.И стаята и вратите и прозорците се започват от бокс.За да се намести после на стената се използват едни линии в distance connect ,изобщо нищо не схващам.Ще Ви бъда много благодарна ако някой е работил по тази система и ми помогне поне да намеря тези менюта.Аз ползвам версията от 2016г.Казаха ми,че изпитите ще бъдат по тяхната система........Благодаря предварително.Поздрави

    Георги :

    Здравей, Може би се има в предвид да се започне от Бокс с размерите на помещението и от там натъка да се раздели с Connect за врати и прозорци. Правим си Бокс с размерите на помещението, примерно 4х4х3м и го конвертираме в Поли. Можем да изтрием горния и долния полигон ( тези които трябва да са под и таван ) за по удобна работа. После лесно се правят. Имаме горе долу това: Ако искам на едната стена да има врата, трябва да направя connect-ем ребрата на тавана и пода: За да пуснем напречния фриз на касата както са селектирани двете ребра пак натискаме Connect и слагаме други настройки : Изтриваме полигона и получаваме отвор за врата. По същия начин може да се направи и отвор за прозорец. Ако искаме да имитираме дебелина на стената, селектираме отвора на прозореца и с натиснат Shift изтегляме колкото ни е необходимо: Имай в предвид че при този вид моделиране, Нормалите (видимата страна) остава отвън на обекта. Не забравяй да я обърнеш, т.е. да я флипнеш. За да провериш коя страна е видим, т.е. накъде сочат нормалит цъкаш върху обекта с десен бутон избираш Object Propertes... и слагаш отметка върху Backface Cull: За да обърнеш нормалите, на подниво Елементи селектираш целия обект, и натискаш бутон Flip.

    Георги :

    distance connect се намира в Рибън менюто на 3ds Max. Не съм сигурен дали има по вече функции от стандартното connect меню:

    стела:

    Много ви благодаря!

    стела:

    Разглеждам отговорите ви и много ми допадат(когато гледам все ми се вижда лесно,хахаха).Системата по която уча се правят и вратите и прозорците пак от бокс със съотвтните размери,после се влачи и се центрира на стената и тогава идват тези конекти от най-различно естество,защото най-накрая се изтрива бокса и остава реална дупка от всякакъв ъгъл погледната.В нея после се моделира касата,вратата,респ.прозореца и т.н.Точно тези видове свръзки не са ми ясни,а снимката в учебника е разфокусирана....Аз ще пробвам сега с вашия метод,за което много ви благодаря още веднъж.

    Георги :

    Ако може да качите някаква картинка, ще се опитаме пак да помогнем .

  • Как да направя отвор на прозорци

    Monica:

    Аз имам проблем с прозорците и вратите, защо излизат плътни както в случая? Нещото до вашия готов файл трябва да е прозорец, но няма отвор

    Ивайло Искренов:

    Здравей Моника,
    по принцип Архитектурните обекти и другите готови обекти в Мах са плътни преди да им се приложат материали. Прозорците нямат отвор защото се имат геометрия върху която да се приложи материал стъкло. Обикновено различните подобекти на тези архитектурни обекти са с различни ID-та, което има за цел улесняването на прилагането на различните материали.

  • Как да преместя прозореца си без да излиза извън стената ?

    Лилия:

    Здравейте, след като направих прозореца си, не мога да го преместя нагоре, както във видеото. Мести се извън стената и отива или пред или зад нея, но не ходи нагоре и надолу по нея.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    когато е селектиран обекта, направи активна командата за преместване - Move Tool (W) и хвани и влачи гизмото само по оста z. Така прозореца ще се премества само вертикално - нагоре и надолу. Може информативно да се върнеш и да гледаш отново урока "Маркиране и местене на обекти (select and move)" - там също са показани вариантите за преместване.

    Лилия:

    Благодаря много за изчерпателния отговор. :)

    ЖАНЕТА:

    И за имам този проблем, но доколкото виждам, коментарите, трябва да изгледам урок 6 и да се върна на урок 5.

    Daniela Pesheva:

    Здравейте, Mоже проблема да е в това, че все още не сте си изключили Snap-a

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,
    може да погледнеш тази тема за различните светове на обектите. За да стане стената полупрозрачна, в този прозорец, който е отворен натисни бутона By Layer в карето Display Properties и опцията See-Through ще стане активна. Бутона By Layer ще се промени на By Object.

    стела белчева:

    Получи се . благодаря!

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,
    промени изгледа във Viewport-a от Realistic на Shaded както е показано в прикаченото изображение и ще се оправи

    Vasilek:

    Добро утро! Много благодаря за отговора. Сега ще опитам!

    Vasilek:

    Классс! Всичко се получи!!! Идеално!!

  • Защо не мога да избирам дълбочината на касата на вратата?

    Vassil Mihaylov:

    Имам някакъв проблем и не мога да избирам дълбочината на касата на вратата. Това не ми позволява да направя читава врата, а просто някакъв обект подобен на кутия, който влиза в стената.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, мога ли да те помоля да направиш един screen shot и да го прикачиш тук и да опишеш накратко как правиш вратата, за да видим какво става.

  • Защо не мога да направя ширината?

    Toni Ivanova:

    Здравейте, когато се опитвам да създам врата, движението ми става само по y и z оста, тоест мога да задавам дължина и височината на вратата, но не мога да направя ширината на касата, която при мен е по x оста? Последователноста ми е по същия начин както е показано, но след като задам дължина, не мога да започна да правя ширина а ми дава движение само нагоре за височина .. Къде бъркам или коя функция не ми е настроена правилно. Менюто Axis Constraints е както е при вас ??

    Toni Ivanova:

    Разбрах каква ми е била грешката, когато започна да създавам трябва да не пускам левия бутон на мишката, за да се движа по оста x ..

    Нина Георгиева:

    Имам следният въпрос: след създаване на прозорец от тип Fixed, после как се настройват материалите за стъкла и рамка при положение, че като го маркирам сменя материалът на целият обект?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Нина, в случая може да направиш две неща :
    1 - може върху прозореца да приложиж един MultySubObject Material и в него, на всяко ID да прикачиш съответен материал, толкова на брой колкото ти трябват. Отделните елементи вече имат присвоени ID-та. Може да ги видиш като сложиш един модификатор Editable Poly избереш ниво на селекция Element, селектираш някоя част от прозореца и в Polygon Material ID се вижда номера (и съответно може да се промени за елементи който да са с еднакъв материал). Този номер отговаря на ID-то на материала който си направила =>

    Ивайло Искренов:

    2 - другият вариант да превърнеш прозореца е Editable Poly, отново да селектираш Element и да селектираш отделните части, който да са с един материал и да им дадеш Detach от опциите на Editabple Poly и да си работиш с тях като с отделен обект

    Нина Георгиева:

    Благодаря!

  • Как да направя прозорци в стената?

    Darina:

    Опитвам се да си направя врата и прозорци в стената, правя ги навсякъде из свободното пространство, но не и в стената. Следвам стъпките както е на видеото и не се получава.

    Мирела:

    Според мен нямаш характерни точки в стената (среда и край ) по които да влачиш за да бъдат точно на стената обектите. Виж дали си дала отметките на Snaps, както е в клипа :)

    Darina:

    със сигурност давам отметката на Snaps, и да има ако забелязвате и в стената подобие на врата, но ми дава възможност само настрани и нагоре, нямам дълбочина или пък излиза врата зад стената

    Миглена:

    защо когато конвертирам стените и прозореца в едитабъл поли и върна в непрозрачно състояние обектите, отвора от прозореца се е запълнил ? помощ имам проблем със поставянето на снимки излизат в черно :(

  • Как да си направя вратата и прозореца?

    Darina:

    Здравейте! Извинявам се, че отново ще задам въпрос за урок 5, но преди да премина към трети модул ми се ще да си направя все пак врата и прозорец! След поредния неуспешен опит, постигнах това, което пак не е като на видеото. Пропускам нещо и не мога да разбера какво е. Установих, че при активиране на бутона snap от падащото меню на отметка Vertex имам празно квадратче, а при вас е плюсче. Откъде мога да си извадя бутоните X,Y и Z. Не знам как успях да направя тази врата, понеже в повечето случаи ми беше активна координата Z и правя врата перпендикулярна на стената. Моля ако имате някаква идея, споделете! Благодаря предварително!

    Ивайло Искренов:

    Здравей Дарина,
    стената от стандартните архитектурни обекти ли е? Ако следваш стъпките във видеото не би трябвало да получаваш нещо различно. Пробвай първо да направиш само вратата отстрани - без стена, за да видиш какво трябва да се случи и после единственото различно нещо е да захваща точки от стената, кокато я създаваш. Иначе бутоните за ограничение по осите, X, Y, Z можеш да ги изкараш с кликване с десен бутон на Основният туулбар с инструментите и избор на Axis Constraints. И накрая - отвори вратата, за да видиш дали са сработили нещата.

    Darina:

    Благодаря, пак ще опитам!

    Martin:

    Изгледай началото на видеото. Аз имах същия проблем.

  • Може ли да споделя, кое е най-важното за създаване на вратите и прозорците?

    Darina:

    Привет! Вече съм доволна, получи ми се!!! :) Оказа се, че бутоните Х,Y и Z , са важни да са изведени на видно място! Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Супер :) ... ако напишеш в търсачката на сайта "врати прозорци" ще излезнат теми в който сме разглеждали и други алтернативни методи за построяването им, без стандартните вградени архитектурни обекти. Може информативно да ги разгледаш, тъй като всеки метод си има преимущества и недостатъци.

    Darina:

    Ще ги разгледам :)

  • Как да зававам  параметър дълбочина с мишката?

    Mina:

    Когато изчертавам врата или прозорец не ми дава докато чертая да задам дълбочина / височина с мишката макар да са отметнати в creation method --> width/ depth/ height или width/ height/depth

    Nikola Fotev:

    когато изчертаваме който и да е обект в програмата, без значение, трябва или първо да му зададем параметрите и като натиснем ENTER той да ни се появи на работното поле, или да направим обекта с импровизирани размери и след това да му зададем конкретните. Не можем докато изпълняваме командата да задаваме размери.

  • Как да реша проблем с "Arc Rotate"(Alt+Среден бутон на мишката)

    Цонев:

    Здравейте,проблема се изразява в следното: След експортиране на 2D подложка от AutoCad,клавишната комбинация работи безпроблемно.След като вдигна стените с "Object Type: Wall",обаче нещо се обърква и при заявяване на клавишната комбинация отново всичко изчезва от вюпорта. След натискане на "Z",сцената се връща,но като миниатюрна в горния ляв ъгъл. Практически е невъзможно да се продължи с обработката по стените. Ясно е,че бъркам някъде. Въпроса е къде? Благодаря предварително.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, на първо време се сещам за две неща, които може да са причина за това поведение - първо мащаба и големината на импортнатите обекти. Провери това и ако е ок, тогава вероятно от AutoCAD е останал някой обект, вероятно къса линия или тояка в срещуположният ъгъл след зоомването със Z, разгрупирай всичко и се опитай да селектираш обект в тази област с правоъгълна селекция ... или просто провери листа с обектите за някой непознат обект.

    Ивайло Искренов:

    Другото което мога да те посъветвам е относно стените - имаш доста добра основна линия от подложката, ако ти е поли линия, може направо да сложиш един Extrude отгоре и ще имаш готови стени.

    Цонев:

    Благодаря,оказа се,че има останал обект от AutoCAD подложката.Всичко е ОК вече. P.S. с модификатора Extrude,нещо не се получи... вдигнаха се стените,но останаха кухи,т.е. вдигна всичко по полилинията.

    Ивайло Искренов:

    Ако след екструдването, стените остават кухи, това значи че линията която екструдваш не е затворен контур. Възможно е първата и последната точка да са една върху друга но да не са обединени - може да ги селектираш и да използваш Weld, това ще затвори контура и ще ги екструднеш без проблеми. Другото което мога да предложа е да си изчертаеш отново стените с инструмента Line и активиран 2,5D Snap - така много лесно ще хващаш точките и всичко което изчертаваш ще е на височина 0 по z и когато приключваш линията ще те пита дали да я затвори - даваш Yes и след това екструда работи. Иначе може да е трудно да проследиш в самата подложка къде се разминават тояките за да ги затвориш ръчно.

  • Защо,когато направя група от няколко прозореца изчезват в стената?

    Цонев:

    Привет, след изчертаването на прозорци и врати всичко е наред, но в момента в който се опитам да ги обединя в групи изчезват в сечението на стената.

    Ивайло Искренов:

    Изглежда групирането прекъсва връзката между архитектурните обекти и те вече "не са свързани". Може да направиш стената Editabla Poly и ръчно да си изрешеш отворите за вратите и прозорците и след това ще може да ги групираш.

  • Защо snap работи в началото на стената, но не в средата?

    Elitsa:

    Здравейте! С box- ове съм си направила плочите и стълбите на къщата и искам да направя стените. Когато започна да правя стената тя се прихваща към крайната точка на box-a и тръгва добре, но след това отказва да ми прихване точки от другите box- ове. Сякаш snap- ът работи само за единия box, а за другите не. Къде може да е проблемът?

    Ивo:

    Здравей, провери дали снапа който ползваш е 3D. Когато кликнеш с десен бутон върху него може да избираш характерни точки за снапване и там има вариант за Mid Point което е средната точка, така ще може да сняпваш и по нея. Иначе няма ограничение да снапваш по една гигура а по друга да не можеш.

  • Как да направя подпрозоречното пространство

    Elitsa:

    Здравейте, как бих могла да направя подпрозоречното пространство, когато имам прозорец и до него балконска врата, както е на скрийншота? Знам, че се използва опцията Bridge, обаче тук е стена към врата, а не стена към стена и нямам идея.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, в случая не е необходимо да използваш Bridge - може да го направиш с добавяне на един допълнителен ръб (с Connect на вертикалните ръбове) и след това Extrude на новият полигон отпред, както е показано на прикаченото изображение ->

    Elitsa:

    Благодаря много!

  • Как?

    Стела Витова:

    Здравейте, как могат да се създават врати и прозорци с точни размери?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, това е въпрос, който се решава в процеса на самото моделиране - например от примитива от който тръгваш да моделираш самата врата. Ако той е с размерите на реална врата и спазваш неговият габарит, ще получиш врата с реални размери. Иначе ако ползваш готови от библиотеки, и трябва "да ги донагласиш" за да паснат, може да използваш модификатора FFD2x2x2 или скрипт, който Георги е описал тук.

    Стела Витова:

    Благодаря за отговора!

  •  Защо не успявам да сваля файловете към уроците?

    Marta Belcheva:

     Показва се съобщение за изтекъл trial период. Имам инсталирана версия на 3D MAX от 2017г.  

    Marta Belcheva:

    Вече свалям файлове, но не съм си отговорила защо не се получаваше преди☺...