Осветление базирано на 2D изображение

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще видим как можем да използваме двете изображения, за да осветим нашата сцена.
В момента в нашата сцена има няколко стандартни примитива, които са разположени върху една голяма равнина.
Върху тях са приложени стандартни Arch and Design материали, които вече сме разгледали.
Тук е променен само цвета.
Всичко друго е стандартно.
Няма добавени никакви светлини в момента.
Ще направим един тест рендер.
Това е изображението, което получаваме.
Използвани са светлините, които се ползва събиране в "max".
Kакто казахме нямаме добавени никакви светлини.
Досега винаги във всички сцени, в които изпробваме осветлението, виждате че зад осветения обект, използвам някакъв фон.
В случая е тази равнина.
Правя това, защото по подразбиране "Max" използва околна среда, за която видяхме откъде се отваря прозореца за околната среда.
Осем от клавиатурата или "rendering" и след това "environment" Околната среда, в която ще се рендерира, ако няма никакъв фон, ще бъде ето този цвят в раздела "background" и "Color".
В момента е черно.
Този цвят можем да го сменим.
По-интересното, което можем да направим е да използваме карта, която да бъде 2D изображение.
Типът да бъде bitmap.
В него можем да сложим hdr изображения в този слот или "High dynamic range image".
Tова e изображение с много висока резолюция.
Например това изображение, което ще използвам в момента, е с разделителна способност около 7200 пиксела на 3500 пиксела.
32 битово изображение.
Размерът на файла е около 30 мегабайта.
В този тип изображения има много информация за цветовете които се ползват.
Най-вече за техните отенъци и наситеност.
В случая се съгласявам да бъде "Real pixels".
Това прави тези изображение много подходящи, за типа за който искаме да ги ползваме.
Именно, изображение с което да оцветим нашата сцена.
Първо го слагаме в околната среда, като карта.
Тази карта можем да добавим в нашия материален редактор, където да променим някой от нейните свойства.
Кликвам и влача тази карта в някой свободен слот и искам задължително отметката на "instance" да е сложена.
Така ще се запази връзката между двете.
Така всеки път когато променяме, в материалният редактор някой настройки на картата, те се отразяват и на околната среда.
Избирам ОК.
Този прозорец за околоната среда вече не ми трябва.
Затварям го.
Тук мога да видя какво е изображението.
Обикновено това са 360-градусови изображения.
Независимо дали са на околна среда или на някакви сгради.
В случая аз съм използвал на небе.
Обикновено са 360-градусови, което значи че ако е такъв тип изображението, първо се уверявам че избраният тип е за околна среда.
и второ трябва да бъде на тип "spherical".
В много случаи тук остава "Screen".
Това е неправилно, тъй като ще сложи цялото изображения в една равнина.
Аз искам изображението да обгръща цялата среда.
Затова тук го променям на "spherical", ако е избрано нещо друго.
"Tiling" го оставям едно на едно, тъй като със разделителна способност която има, е достатъчна обхване цялата сцена.
С "offset", ако искам мога да го завъртам по "X" и "Y", нo тук числото трябва да бъде по-малко от 1.
Например ако тук запиша 1, значи че съм го завъртял на 180 градуса.
Ако сложа две вече започват да стават кратни на 180 и няма никакъв смисъл да бъде повече от 1.
Ако е 0,8 ще го завъртя.
Tова се вижда в "preview".
За момента ще го оставя с 1 и така ще го пробвам да видя как стои.
Всички други параметри ги оставям със стойност по подразиране.
Ако hdr изображението, което използвате прекалено е тъмно или прекалено светло.
От Output с тези стойности на "rgb" и "Output Amount" може да ги промените.
Съответно цялото изображение да стане по-тъмно или по-светло.
Ще го оставя така.
Ако трябва, аз ще променя в настройките.
В момента само да обобщим, че използваме това изображение, за околната среда, където при рендера би трябвало да се вижда черно.
Оттук мога да сменя, вместо Realistic "viewport background" мога да използвам изображението, което съм сложил в слота на околната среда и по-ясно да виждам какво се получава.
с изображението което съм поставил така това в случая допринася за тази реалистичност на обектите но не е достатъчна тъй като в момента тази околна среда неизлъчвани какво осветление Тя просто стои като един вид като картинка на околната среда но все пак ще повлияе на отраженията в обектите И това ще го видим с този тест render забелязвам че вече се появява в отражението на обектите Ето тук на чайника но все още тази околна среда не излъчва никаква светлина нямам никакви сенки тези обекти всички изглеждат все едно са във въздуха за което ще се погрижим по допълнителен начин но това което основно става да направя е да кажем на Макс да използва това изображение като източник на светлина Кво става следващият тип светлина който Ще разгледаме който е skylight за еднократно кликване го поставя в сцената направих тука няма значение къде стои в цялата можете доста по страни от обектите този обект който вижда в момента който мога да манипулирам да преместя на Селендрина и така Когато селектиран отивам в modify панела и Виждам че е включена тази светлина виждам нейният интензитет ако прекалено тъмно или прекалено светло след рендеринг първо се опитвам да променям параметрите които споменахме на самата карта за това колко тъмно и колко Светло е самото изображение следващите параметри са за това какъв цвят да използва ако по подразбиране чекна то да бъде цвят използвам бял цвят Ако тук не е отбелязано да използва изображението от околната среда като източник на светлина Това е което искаме и ние с така установените параметри Ще направим още един ренде коя да бъде отблизо Вече виждам и от предварителното правил преди да свърши времето че майка започва да използва това изображение като източник на светлина може би е малко тъмно това изображение ако искаме да го изсветлим може да променим темата и отново тренираме много по-добре Вече виждам как се появява и сянката в контактната зона на обектите отраженията са много по-ясни мога още малко да го изсветля но ще го оставя така за момента ще намали още малко настройките Наредба за да става по-бързо аутос на сенките можем по два основни начина да им повлияем или мога да запиша параметрите на render който Обаче веднага ще доведе до по-бавен ренде или мога да се върна в материалите Но преди това Искам да седна Само регион който да резервирам да не чакам цялото изображение Ай за да можем да го сравним с другата част много се върна във всеки материал който съм направил който ейч ем дизайн материал и аз робота special Effect да сложа отметка на ambient occlusion и да сме на Shadow камера да бъде абсолютно черен това ще увеличи малко тази контакт на сянка и Допълнително ще направи по-контрастно така че на всички материали които съм използвал ще увеличат този контраст да бъде черен и опцията включена Ищар едвам този прозорец и така контактната зона Вече се чете много по-добре много искам Пак казвам като цяло да повиша инструкция на самият render имам още такава възможност това все пак е тестово изображение и залагам по-скоро на бързината отколкото на качеството и така остана да разгледаме само как се сетва така наречената дневна система daylight system като Ще разгледаме в следващия урок

Тест за преминаване към следващия урок

 
Oсветление базирано на 2D изображение се постига чрез ?
mr Area Omni
mr Area Spot
Target Direct
Skylight

Въпроси и отговори

  • Може ли да се използва HDRI карта за Background ?

    Георги Игнатов:

    Здравейте, Може ли да се използва 360* HDRI изображение вместо бакграунд  в сцена  с интериор, да замества изображението което ще се вижда през прозореца например. Пробвах да създам моя сцена и понеже прозорците в нея са разположени под 90* един спрямо друг  не успях да поставя заден фон с помощта на Plane или по скоро не успях да наместя картинката. При рендването на изображението обаче HDRI картинката се пикселизира нещо, стана на малки квадратчета. Предполагам че не би трябвало да се получава така? http://store.picbg.net/pubpic/CD/BF/7d47d8018643cdbf.jpg   Гледах настройките от този урок за Ментал рей и ги приложих за В-рей. Видимо се получиха нещата само дето стана задния фон на квадратчета. Размерът на HDRI картинката е 4000 х 2000 пиксела, а готовото изображение е в размер 1920 х 1080 пиксела. Настройките за В-рей - използвам готов пресет с доста завишени по моя преценка настройки.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    Ако използваш Vray, пробвай да добавиш околната среда в Dome Light-a, който вече имаш в сцената. Махни картата от Environment Map Slot-a за околната среда, селектирай светлината и отиди в Modify панела. В карето Texture, добави карта в празния слот от типа VRayHDRI. За по-добър контрол, влачи този бутон с картата върху някой празен sample slot в материалният редактор (задължително като Instance). Там си избери HDRI изображението което имаш в "Bitmap: " и смени типа на Mapping (в Coordinates рол-аута) на Spherical Environment. С Offset и Tiling позиционирай изображението ако е необходимо.
       Знам че по принцип резолюция на изображението 4000х2000 звучи много, но за околна среда не е ... как да преценим дали е достатъчно тогава ? Ако погледа ни към сцената е през камера с малка леща, тогава реално зрителното ни поле ще обхваща около 70*-90*. В тези 90* сме задали резолюция 1920 pxl (~2000 pxl) по дължина на рендерираното изображение. Ако използваме 360* (4 пъти по 90*) HDRI изображение, за тази резолюция трябва да използваме поне 4х1920, което е почти 8000 pxl по дължина. 
       Как тогава да се справим с проблема, като това е най-голямото изображение което имам? ( ... пропускаме варианта да си свалим ново от интернет с по-голяма резолюция ;) ). Много рядко се налага погле в двете срещуположни посоки спрямо погледа на камерата - с други думи, ако укажем нанасяне на картата = 2, (Tiling от параметрите на картата =2), ще получим веднага двойно по-голяма резолюция.
    Ивайло Искренов:

    ... току що открих, че във версия 2014 са премахнали ограничението за горната граница за резолюцията на HDRI изображението (от настойките на Dome light > Resolution), така че ако предишният рендер с пикселизираният background е бил на максимална резолюция 2048 - в тази версия може да го увеличиш и вероятно това ще бъде най-бързото и лесно решение за напред :)

    Георги Игнатов:

    Благодаря. А в това поле, резолюцията в какви единици се показва? Понеже промених тайлинга на 3 и се получи желания резултат, а сега като променям стойността на тайлинга стойността на резолюцията не се променя.

    Ивайло Искренов:

    Мерните единици в това поле са пиксели. С Dome light, V-Ray дава възможност за контрол на качеството и скороста на семплиране на Image based lighting или осветяване с помощта на изображение. При стйност 512 картинката се скалира до 512 х 512 пиксела. По големи стойности дават по контрастни сенки и по прецизно осветяване, но рендера ще се забави и ще консюумира повече памет.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,

    странното е че това е често срещан проблем за версия 2014, който се оправя със сървис-пак "SP5 for 3ds Max 2014", който може да се свали от официалният уеб-сайт на autodesk, но до сега не ми се е случвало във версия 2013 ... Очевидно Мах асоциира изображението с background-a след като се появява при рендера и вероятно това което реално се случва е не черен, а много тъмен beckground. Някои HDR изображения са прекалено тъмни за разлика от други който са прекалено светли, за това ти предлагам да пробваш вместо с HDI, с .jpg копие на същото изображение ... или да го изсветлиш малко във Photoshop.
  • Защо не се появява изображението като околна среда?

    Теодора:

    Задавам по описания начин от environment карта, bitmap, задавам снимката/ която свалих от тук/ , има отметка на use map, после на материалния редактор, от realistic- environmend background,  не не излиза нито на екрана, нито при рендер?
    Възможно ли е някоя настройка да съм променила или направила не както трябва?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    коя версия на 3ds Max използваш ? Ако си свалиш последните SP от сайта на Autodesk за твоята версия, проблема с появата на картата във viewport-a трябва да се оправи. След това опитай отново стъпките какта са показани в урока и би трябвало всичко да е наред.
    Теодора:

    В нов прозорец на макс, всичко работи нормално. Само в този ,който чертая не се появява, също и след задаване на дневна светлина, всички сложени вече светлини не излъчват светлина. Сложила съм Photometric light, за да се види светлина трябва да увелича много процентите в resulting intensity, така ли?

    Теодора:

    2015 e 3d max.

    Ивайло Искренов:

    В активният прозорец не виждаш изображението за околната среда, а в другите я виждаш - така ли ? По принцип - да - ако искаш по-силно да свети светлината, увеличаваш интензитета. С добавянето на слънце общата осветеност нараства и е нормално да се наложи увеличаване на интензитета на светлината която използваш, за да се забележи на фона на интензитета на слънцето. Използваш ли "exposure control" в табулатора Environment за околната среда и ефектите (виж следващият урок за дневна система)? Изглежда че проблема е по-специфичен, така че ако все още не си разрешила проблема и ако не те затруднява изпрати ми файла в който работиш, за да го погледна.

  • Какъв да е хардуера , необходим за да се ускори работата на 3dsMax?

    Владимир Господинов:

    В този урок , времето необходимо за рендване , дори на тестовото изображение , се увеличи много. Разбираемо, от гледна точка на използваните източници светлина, но въпреки това на фона на ниското качество и размер на изображението, самото рендване отнема доста време. Тъй като разполагам със сероиозен процесор, а виждам че вашето рендване не отнема много време(не и колкото при мене , при същите настройки), бихте ли с споделили, видеокарта ли ползвате за изчисленията или CPU(повече Ghz или повече ядра е по добре), SSD в райд масив дали ще окаже влияние, бърза RAM памет? Ако може да поясните , за да видя къде ми е слабото място в моя случай и какво бих могъл да направя. P.S. Intel 5960x socket LGA 2011v3 е процесора който позлвам.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    компютъра който ползвам, за да можеш да направиш сравнение е с процесор на AMD - FX-8350, 8 core, 4000 Mhz; видео картата GeForce GT 630 - 2GB и 16 GB RAM. процесорите са ми определено по-силната част, така че, за финалният рендер винаги използвам CPU рендеринг. GPU почти не използвам, само за тестовите и Active Shade от време на време.
     Наскоро с Емил Личев дискутирахме подобна тема за рендера в Мах, заглавието е "Какъв вид рендериране прави 3DS Max", може да го видиш малко по-надолу във форума. Надявам се да е полезна информацията :)
    Владимир Господинов:

    Благодаря за отговора, предполагам , че обяснението е , че съм сложил допълнителна светлина и това е вдигнало времето за рендер, Намерих метод , който отговаря достатъчно добре на въпроса кой процесор как се справя с 3dsmax render : http://www.evermotion.org/vbulletin/showthread.php?46777-3dsmax-rendering-benchmark&s=9dfe9f2fbf64a14afb6117590b2b7118 , резултат 2:55 :)

  • Защо се появява това петно след като добавям Skylight?

    модул97:

    Защо се появява това петно след като добавям Skylight? Когато премахна Skylight не се рендерират тези кръгове.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, къде са разположени Skylights в сцената и какво е основното осветление? Направи един Screenshot с настройките на светлината и го paste-ни тук ако обичаш. На терена също има някакво светло петно, то от коя светлина е?

  • Защо и как се появява тази бяла кутия около обекта когато той е селектиран?

    Betty:

    Защо и как се появява тази бяла кутия около обекта когато той е селектиран? И за размерите на гизмото знам, че се променят от Customize -> Preferences -> Tab Gizmo -> Size но какъв в оптималният вариант за големината на гизмото?

    Ивайло Искренов:

    "Бялата кутия" около обекта се нарича Bounding Box и показва габарита на обекта. Може да я скриеш и върнеш съответно с клавиша "J". Относно големината на гизмото - според мен е добре големината му да е 100%, но меже да я промениш както е по-удобно за теб.

  • Защо не се вижда картинката за фон?

    Мирела:

    Защо не се вижда картинката за фон, само един цвят е, изтеглих я от тук и я прикачих, както във видеото.

    Мирела:

    Пробвах да я изсветля в материалния редактор ,но няма ефект.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, виж видеото отново в 5:18 минута е показано как се появява във viewport-a. Пробвай и ако не стане ще търсим къде е причината.