Запознаване с материалният редактор

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок, ще направим един преглед на материалният редактор, който споменахме в предишният урок.
Материалният редактор може да се гледа на едно отделно място в "3D Studio Max".
То е свързано изключително и само с работата с материали в програмата.
Преди да започнем този преглед, трябва да обърнем внимание, че на бутона, от който се активира материалният редактор има малка стрелка, за която вече знаем, че дава възможност за избор на още команди от съответната икона.
С кликване и задържане върху иконата се появяват другите възможности.
Това е едната, която се отваря по подразбиране.
Ние ще я разгледаме по-обстойно.
Другата възможност е за така нареченият "slate material editor", който е просто разновидност на материалният редактор.
Тази част, която е "material parameter editor" е същата, която ще видим и когато редактираме нашите материали в "compact material editor".
Другите контроли са по-скоро навигационни и те има за цел по добрата ориентация и навигация в материалите Ако имаме повече на брой и по-сложни материали.
Ние ще използваме "compact material editor".
Първото нещо, което забелязваме от материалния редактор са тези сфери.
Te са нашите опитни тела, върху които прилагаме материала и това е "preview" на материала, който създаваме В момента виждам 6 сфери, но това не значи, че можем да направим само 6 материала в една сцена.
Исвен тези пробни сфери, или така наречените "sample" слотове.
Има един хоризонтален и един вертикален ред с бутони и команди, които са свързани с конкретни опции за самия материал.
За неговото "preview", или като цяло за опции в материалният редактор.
До настройките за самите "sample" слотове най-лесно се стига от бутона "options".
Тук има някои настройки за това, как да изглеждат в материалният редактор.
Също така имаме възможност и да сменим броя на "sample" слотовете.
По подразбиране е 3 по 2.
Аз ще го променя на 6 по 4 и ще дам окей.
Така броя на максималните сортове е 24.
След като материал бъде приложен в сцената.
Върху същия "sample" слот, с различно име на материала, може да бъде разработван друг материал.
На практика нямаме ограничение за броя на материалите, които използваме в сцената.
"sample" слотовете са "preview" на материалите, които разработваме.
Може да имаме 24 превюта на материалите, които разработваме Но като брой на материалите, нямаме ограничение.
Самият материал, който разработваме, можем да го разгледам и да го видим по-добре ако кликнем два пъти върху някой "sample" слот.
Отваря се този прозорец с по-голямото "preview" на самата сфера, където по-добре можем да видим детайлите и свойствата на материала, които задаваме.
Oт параметрите, от които зависи.
W много случаи се налага да се види, как стои материала върху права повърхност.
И типа на "sample" слота може да бъде сменен.
Също така понякога се налага да се види, как реагира материала с околната среда.
Затова е добре да се използва този бекграунд.
Зад "sample" слота и така се вижда дали е прозрачен, или е reflector материала, който създаваме и до каква степен.
Един от най-важните параметри за самия материал е неговото име.
Трябва да сме сигурни, че всеки нов материал, който създаваме в сцената има име, което е различно от тези, които вече съществуват.
Ако направим материал със същото име и този материал вече съществува в сцената.
Той ще бъде заменен от новият материал, който направим.
Освен името на материала можем да задаваме и неговият тип, което става от бутона стандарт.
По подразбиране е стандарт Като имаме различни видове материали като типове и всеки тип материал има своите параметри за контролиране.
Също така ако някой материал вече е използван в нашата сцена, можем върху празен слот да го изберем и той се появи като превю върху сферата и да се появят неговите параметри, които вече са зададени.
Параметрите на стандартните материали се съдържат в няколко "roll-outs".
В първият "shader basic parameters" се задават по-скоро като параметри, как светлината влияе с повърхността.
Дали е по-скоро като метал, като пластмаса, или някакъв друг вид.
Докато в "basic parameters" сa основните параметри, които отговарят за cвета и отражението на материала.
За самото отражение има и допълнителни контроли, за вида на светлото петно върху повърхността.
Промените, които правим в тези параметри динамично се отразяват върху "sample" слота.
В "extended parameters" има някои допълнителни инструменти за работа с прозрачността и рефлексията на материала.
В "supersampling", могат да бъдат зададени различни от глобалните параметри за материала, които да са активни по време на самото рендериране.
В "maps roll-out" това е може би един от "roll-outs", в който ще прекараме най-много време, когато правим наш собствен материал.
Това е мястото, където с помощта на карти се контролират различни канали на материала като рефлекция, рефракция.
Неравности по повърхността на прозрачност и други.
В последният "roll-out" "mental ray connection".
Могат да бъдат задавани параметри ако е избран "render engine" да бъде "mental ray".
За избора на "render engine" и за самият "mental ray" ще говорим в някой от следващите уроци.

Тест за преминаване към следващия урок

 
В материалният редактор:
могат да бъдат избрани, какъв тип обекти да бъдат създадени
могат да бъдат избрани видовете модификатори
могат да се управляват материалите за обектите
може да се види списъка със съществуващите обекти

Въпроси и отговори

  • Може ли малко по подробно как се слага нов материал върху вече създаден такъв?

    Теодора:

    След като съм създала материал и е приложен, искам да направя нов. Клик върху слота, сменям името и задавам материала, но автоматично се сменя предишния вече приложен материал???

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    ще се опитам да хвърля още малко светлина по този въпрос ... основното (като начало) е да нямаш различни материали с еднакви имена, т.е в сцената да присъства всеки материал с уникално име. Защо е важно това- защото като направиш нов материал, но запазиш старото име, Мах започва от името да търси стойностите за материала и след като намира различни такива - ги update-ва (променя). За това - различните материали да са с различни имена. След това - правила си някакъв материал, приложила си го върху обекта и сега искаш чисто нов материал върху старият обект ... съвета ми е започни си новият материал, с ново име, върху нова сфера в материалният редактор (нов sample slot). Така ще избегнеш 90% от проблемите, който имаш в момента. Прилагаш го с Assign бутона или направо влачиш/пускаш и ... готово. Следващият често срещан вариант - искаш разновидност на материал, който вече имаш. Влачиш sample-slot-a с разработения материал върху нова свера, променяш имета на новата сфера, модифицираш материала и го прилагаш.
  • Как да направя повече от 24 семпъл слота?

    Вероника Алексиева:

    Има ли начин материалите ми в материалния редактор да са повече от 24? Видях, че мога да изтрия материал само от редактора, а не от сцената, но искам да си ги имам всичките(повече от 24) на семпъл слотове.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    не можеш да направиш повече от 24 семпъл-слота в материалният редактор. Това е максимума. Но като брой материали за сцената нямаш ограничение. Ако запълниш всички сфери, можеш да ги reset-неш (м. Utilities -> Reset... от материалният редактор) и ако пак ти потрябва някои от материалите в сцената можеш "да го извлечеш" от обекта с "Pick Material" (пред името на материала).
  • Защо ми е различен материалния едитор...?

    Емил Жечков Личев:

    Здравей Иво, при мен изглежда че има някаква разлика в опциите на материалния едитор, а иначе съм със същата версия на програмата... и не съм пипал нищо (все още :) всичко е по подразбиране...

    Емил Жечков Личев:

    Когато преминах към следващият урок и отворих твой файл нещата вече изглеждат както при теб, малко съм объркан :)

    Емил Жечков Личев:

    Извинявам се но си отговорих сам на въпроса в следващите уроци :)

    Ивайло Искренов:

    :) ок, ако има нещо друго, ще се опитаме да помагаме :)

    Betty:

    И аз имах този проблем. Различно е защото при Вас за тип на материала е избрано Arch and Design, а не Standard както е във видеото(при ман беше Physical Material). Променя се като кликнете на този бутон и от Scanline изберете Standard или от меню Materials -> Change Material/Map Type ->Scanline -> Standard.

  • Защо когато задам arch&design семпъл слота става черен?

    Теодора:

    След нова инсталация на 3д макс, започна да прави този проблем. Отварям материалния редактор сменям от стандарт на arch&design и семпъл слота става черен, от bitmap прилагам изображение, то се прилага върху обекта, но на слота не се вижда, остава си черен.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    ако в Rendering -> Render Setup -> tab Common , частта Assign Renderer изглежда по показания начин ще е ОК 
  • Защо липсва Mentel ray connection - 

    Люба:

    Здравейте, от материал едитора ми липсва последното под меню - Mentel ray Connection ? Имам някакъв спомен че се настройваше от Render Setup - Assign Rendering - Но сега не го виждам като опция. Благодаря!

    Люба:

    Извинявам се, видях в последният коментар за настройките, но пак не ми излиза Mentel ray connection - в Material Editor?!

    Габриела Неделчева-Стефанова:

    Здравейте, при мен също липсва "mental ray Connection". Как може да се добави?

    Ивo:

    Здравей, кой текущ рендер използваш в момента? Имаш ли инсталиран Mental Ray и пробва ли да го избереш от Render Setup - Assign Render в Production?

    Габриела Неделчева-Стефанова:

    Здравей, ползвах версия на Max 2020, но тъй като към нея няма Mental Ray се наложи да инсталирам по-стара. И така реших проблема. :)

  • Как да оправя кръговете на материалите, защото са тъмни и не въждам поставените материали ?

    Girls:

    Здравейте ! Искам да попитам как да оправя кръговете , защото са ми тъмни и не виждам добавеният материал ?

    Георги :

    Това се получава защото имаш зададени различни настройки за Production Render и Material Editor в настройките за рендъра (F10) Просто постави катинарчето срещу Material Editor и като избираш рендър, настройките за материалния редактор автоматично ще се прилагат.