Упражнение – Chess board

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Ще използваме знанията, които имаме до тук, за да направим една дъска за шах.
Започвам с "extended primitives, chamfer box".
За момента няма да задавам точни параметри след това ги променям от "modify" панела.
Дължина 5, ширина 5 височина 1 сантиметър.
И за момента "fillet" оставям 0.
Ще работя само в преспектива.
Сменям от "realistic" на "shaded+edged faces".
Активирам командата за преместване и "snap".
С "shift" и преместване правя едно копие.
По-скоро ще направя три копия.
Ще направя половината от дъската за шах и след това другата половина, ще я направя като "mirror" копие.
Докато е селектиран последният ми обект, с "shift" и преместване правя още 7 "instance" копия.
"shift" и преместване 7 копия.
"shift" и преместване 7 копия.
Седем копия и за последният елемент.
Оставям височината на първите да бъде 1 сантиметър.
За първият ред на фигурите обаче, ще направя височината да бъде 2 сантиметра.
А за последния ред на фигурите, ще направя височината да бъде 3 сантиметра.
За позициите, на които трябва да са царя и зарицата.
Искам да са с 1 сантиметър по-високи от съседните.
Но ако го променя в момента Понеже всички копие са "instance", влиаят динамично върху височината и на съседните.
Затова докато са маркирани кликна върху бутона "make unique".
Това съобщение ме пита дали да развали връзката между двата елемента, които съм селектирал.
Казвам не и в момента ако променя височината на единия, динамично се промени и на другия.
След като са готови половината елементи, ще направя едно "mirror" копие.
От типа "instance".
Да се запази връзка между фигурите отляво и тези от дясно.
И разстоянието между тях да бъде 4 квадратчета по 5 сантиметра.
Давам окей.
Сега, когато променям параметри за тези квадратчета за белите фигури, динамично се променят и тези за черните фигури.
Определям заоблянето Оставим го на 0,5.
С три сегмента.
0,0 5 всъщност, с 3 сегмента.
0,05 с 3 сегмента.
Всички фигури са заоблени.
За момента просто за по-добра визуална представа, ще маркирам тези, които би трябвало да са различен материал, или поне различен цвят.
Надявам се да ги маркирам правилно.
Просто ще им сменя цвета.
Без това обаче да бъде материал.
Когато вземем материалите, ще се върнем отново и ще ги селектираме така, за да приложим материал върху тях.
Правим и основата на дъската.
От стандартен примитив, който да бъде "box".
Неговите размери да са 56 на 56 сантиметра.
С височина 1 сантиметър.
Групирам тези елементи без основата на дъската.
И ги подрвня по основата.
По "x" и "y", център по център.
След това ги подравнявам...
Всъщност още е рано за продаване по височина, тъй като искам още малко да модифицирам основата.
"alt-q" за изолиране селекция.
Десен бутон и "convert to editable poly".
Маркирам най-горния полигон с инсерт добавям още един полигон.
С "extrude" добавям още един.
И с "bavel" добавям още един така, че малко да променя профила.
Излизам от изолирана селекция.
Сега подравнявам тази група, с основата само по "z".
Най-ниската част на групата, по най-високата на дъската.
Ще го погледна в другите изгледи, за да съм сигурен, че всичко е както трябва.
И тук ще запазя.

Въпроси и отговори

  • Как да подравня (Align) дъската ?

    Георги Игнатов:

    Как да подравня дъската за шах спрямо подложката? Когато избера инструмента Align и от него функциите за подравняване по X и Y, дъската за шах се събира в кубче. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    събират се на едно място, защото всеки от селектираните обекти има собствено гизмо, което се взима предвид при изпълнението на командата Align. Най-лесният начин е първо да ги групираш (така стават с едно общо гизмо) и тогава да ги подравниш.
    Георги Игнатов:

    Благодаря, получи се. А как да си запазя селекцията например само на белите квадрати? Например в полето {ABC} пиша името на селекцията, например 1 но като го избера няма запазена селекция върху него?

    Ивайло Искренов:

    За запазването на селекция, маркираш обектите, пишеш името на селекцията в това поле което си посочил, натискаш Enter и селекцията е запазена. След това когато натиснеш стрелката. на това dropdown меню ще видиш името на селекцията, избираш го и обектите се маркират отново.

    инж. Калин Калинков:

    Много добър въпрос и отговор, за които благодаря :)

  • Защо

    Десислава :

    Защо имам диагонали на елементите и как мога да ги махна? 

    Георги Игнатов:

    Да не е би да е свалена отметката от (десен бутон) Objekt Properties  > Edges Only .... Дано да съм помогнал с нещо 

    Десислава :

    Сега като отворих отново файла, вече са изчезнали диагоналите, а Edges Only е отметнато и не може да се маха отметката, благодаря все пак :))

    Vicka Dimov:

    Отворена група, затова се получават тези "диагонали".

  • Защо копията не са в права линия

    Теодора Димовска:

     Защо копията не са в права линия, а стават или по диагонал, или се захващат за някой от ъглите без да съм го задавала. Къде ми е грешката ? 


    Nadezhda Stoyanova:

    Здравейте! Когато кликнете с десен бутон на мишката върху командата 3D Snapping излиза прозорец, в който можете да изберете кои да са точките Ви на прихващане, като можете да изключите тези, които не са Ви нужни. Проверете да не би да е там проблемът. Прихващайте крайна точка или пък средна, за мен лично това е най-удобно. Дано да съм била от полза. :)

  • Защо се получава следното?

    Мария Боева:

    При опит да направя мирар на дъската, нещо не се получава. Имайки предвид, че трябва да завърта около ос y то просто получавам копие на маркираната част. 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    опитай всички маркирани елементи да ги направиш една група и след това да използваш командата mirror. Така всички обекти ще имат една точка около която да се извърши трансформацията.
    Мария Боева:

    Благодаря много! Получи се :)

  • Как мога да подравня основата на дъската към Grid-a? Благодаря!

    Нина:

    В момента основата на дъската стои някак си във въздуха, а не прилепнала и подравнена към Grid-a? Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    по няколко начина може да сложиш гъската точно върху основния грид. 
       Ако гизмото е в долната част на основата, при селектиране на обекта и активна команда Move в долният край на вюпорта, където пише координатите po "Z" може просто да въведеш "0".
       Другият вариант е да активираш 3D snap бутона с характерни точки Grid Points и Vertex и отново с активна команда за преместване да преместиш обекта с характерните точки за "прилепване" .
       Трети вариант е да направиш една проста равнина върху грида и с командата за подравняване Align, да подравниш дъската по равнината.
    Нина:

    Благодаря!

    Aleksandar Hristov:

    Здравейте, при работа с група (Group)  не мога да подравня (Ailign) по оста Z?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    приложи ако обичаш един screenshot и обясни малко по-подробно какво правиш и кое не се получава точно. Когато са групирани обектите при подравняването работят като един обект и не би трябвало да има проблем с избора на посока за подравняване.
  • Къде е проблема при подравняването на оста - Z ?

    Aleksandar Hristov:

    Защо при снимка 2 подравняването по оста-Z не се получава когато е Group? При снимка 1 е само един обект и се подравнява.

    Георги :

    Здравей, Според мене групирането на обектите не би трябвало да оказва влияние на тяхното подравняване и клониране, ако това е твоята цел. Аз използвах сцена от група с няколко бокса и те се подравниха без проблеми и по трите оси. Възможната причина е да е активирано ограничение по оста Z и ти да не можеш да местиш обектите по нея ос. В настройките на прилепванията има една опция "Enable Axis Constrains" , в твоята версия би трябвало да се казва "Use Axis Constrains" (нещо като "използвай ограничение по осите") и когато тя е отметната само която ос си избрал само по нея може да подравняваш обекти. Бърз бутон за Use Axis Constrains е  ALT + D. T.e. ако ти е включено ограничението по осите подравняваш само по избраната посока, а ако го изключиш , пак с ALT + D може да подравняваш и по трите оси.

    Aleksandar Hristov:

    Здравей, то по-скоро имам проблем от Гизмото. При група Гизмото ми е по средата на двата обекта и по оста Z се подравнява според Гизмото. Как да оправя настойките на гизмото?
    Благодаря 

    Георги :

    Ако обектът е групиран и групата е затворена, гизмото би трябвало да се намира в геометричния център на обектите, т.е между двата обекта. Гизмото се премества от йерархията на обекта, бутона до Modify. Обаче, защо искаш да местиш гизмото? Къде ще местиш групата? По твоята картинка се вижда че имаш група от 4 бокса която е застъпила малко дъската за шах . Къде ще я подравняваш? Ако искаш да я сложиш на дъската за шах, в твоя случай най-лесно е с Align. Махаш отметките от X и Y, за current objekt  слагаш "минимум",т.е. да се подравни по основата, а за target слагаш maximum, т.е. по горната част и готово. Ако не ти се занимава с това и обекта ти е някъде в сцената. С включени  прилепвания и включени Axis Constrains, селектираш ос Z , хващаш групата за някоя от долните точки и подравняваш по дъската. Тъй като ти е избрана само ос Z , групата ще се мести само в тази посока и в никоя друга.

    Aleksandar Hristov:

    Аз го правя точно така с Align, но когато сложим отметката по оста Z, и подравня min - max се получава това от картинката която сам приложил; т.е. мин на групата не е точно най–ниската точка (по оста-Z), а я дава по средата, там където е и гизмото. Затова помислих, че може да е до настойките на гизмото. Когато подравнявам само един обект (не е група) нямам проблем, всичко си е точно! 


    Георги :

    Ако обекта който ще подравняваш, в случая твоята група, е просто някъде из сцената, инструмента Align трябва да се приложи няколко пъти за да се получи търсения резултат. Да кажем че групата е някъде си, неизвестно къде по X, Y и Z. Аз искам да я сложа по средата на дъската.Най - напред я подравнявам  с Alighn по Pivot point (Гизмото опорната точка), и по трите оси X, Y и Z. Така групата ще се подравни в центъра на дъската ама не и в горния и край като искаме. Натискаме само Aply за да продължим без да затваряме прозореца. После по Z избираме минимум и максимум и готово. Под инструмента Align има още един инструмент Quick Align - Бързо подравняване (Shift +A ). С него двата  обекта се подравняват по тяхната опорна точка (Pivot Point). Ако имаш група някъде из сцената, със Shift +A ще се подравнят двата Pivot Point-а и после само с Align (Alt_минимум и максимум по Z, мисля че ще е най бързо и лесно.

    Aleksandar Hristov:

    Нещо е проблем с 2012-версия, след като минах на 2014 нямам проблеми.
    Благодаря

  • Защо когато приложа посочените във видеото настройки за командата Mirror - X, Offset 20, Istance, при мен се получава това от приложеното изображение? 

    Betty:

    Защо когато приложа посочените във видеото настройки за командата Mirror - X, Offset 20, Istance, при мен се получава това от приложеното изображение? За да е огледалният образ както във видеото трябва да избера Y и Offset -20. На какво се дължи това? При мен осите са разположени по различен начин, та предполагам има значение къде в Grid-а/координатната система сме изчертали елементите?

    Мария Хаджиниколова:

    При командата Mirror, огледалното изображение се "завърта" около оста, която е зададена в командата и е успоредна на съответната ос от координатната система. В случая оста Х сочи наляво и изображението се проектира около ос в същата посока.

    Betty:

    Благодаря за пояснението. :)

  • Ивo:

    Здравей, до колкото виждам на скрииншота и дъската и кубчетата са ти селектирани. Ако искаш да подравниш кубчетата, по дъската, трябва само те да са селектирани и да посочиш дъската, като обекто по който дасе подравнят.

    Цветелина Лазарова:

    Благодаря! Да, аз така направих, обаче все пак успях да подравня, но единствено с настройка център-център. Рових по настройките на пивота. Защо не става по начина от урока - ето това не ми е ясно. Предполагам само, че има друго, което явно не съм направила...

    Ивo:

    За да се подравнят обектите "един върху друг", трябва да се подравнят в повечето случай по Z - по вертикалата. Пробвай с тази отметка и виж дали ще се получи ->