Специфични точки за „захващане“ на обекти при преместване (snap points)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Обикновено, след като създадем обектите, имаме ясна представа, къде точно искаме да бъдат позиционирани в сцената и един спрямо друг.
Ако разгледаме този пример, ако искам този обект, да бъде точно в средата на основата, средата на долната основа, да бъде на върха на конуса, От нещата, които знам до тук, с "alt + w" връщам четирите прозореца.
Мога да се опитам, първо в някои от основните изгледи, да нагласявам позицията на този обект, но след като сумирам достатъчно, виждам че тази позиция всъщност не е точно там, където си мисля, колкото по-близо виждам обекта, толкова по-ясно става, че това е неточно.
Мога да се върна и в "top view" също да нагласявам позицията на обекта.
Но с това нагласяване, в крайна сметка позиционирането не е точно.
Ще върна обекта на позицията, в която беше.
Начина, по който мога да се справя с този проблем е с използване на снап бутоните.
и използване на характерните точки за захващане.
Първият от снап бутоните, който с ето тази икона е с числото 3 и този магнит, когато го активирам това означава, че могат да захващам всички точки в 3D пространството.
С "alt+w" променям изгледа към обектите.
Това значи, че в момента искам да захвана точно тази точка, в която се пресичат моите ръбове.
Aко тази точка не e активна знам, че е характерна и мога да я направя.
В случая просто ще го използвам и след това ще видим, откъде се създават характерните точки.
Когато ми е маркиран обекта, кликвам върху точката, която е характерна, задържам и влача до другата точка, която е крайната точка на преместването.
Пускам и с "alt+w" връщам четирите прозореца, за да видя позицията на обекта.
Виждам, че абсолютно точно се е преместил върху върха на конуса.
За списъка с точките, които са характерни за обектите, мога да го видя, когато натисна десен бутон върху този бутон снап.
В първия табулатор се появяват всички точки, които могат да бъдат характерни.
Аз съм оставил чекнати, само най-често използваните и тези, които биха ми свършили най-добра работа в момента.
"Vertex" или това е мястото, където се пресичат две от линиите на нашите сегменти.
Или това всъщност е точка от нашата геометрия.
"endpoint" и "midpoint", средна и крайна точка за обекта.
За момента са ми абсолютно достатъчни, ако ми трябват някои други, мога винаги да се върна тук и да ги чекна.
Виждате че и в това контекстно меню нямам бутони "close" и окей.
Това значи, че със затваряне, приемам промените, които съм направил.
Маркирам прозореца на перспектива, "alt+w" за цял екран.
Ако искам ето тези обекти, да ги сложа по ръбовете на този паралелепипед, мога много лесно да го направя, с активна команда за преместване "move".
Кликване върху тази точка и поставянето на правилната позиция.
Преди това обекта трябва да ми е маркиран, да е активен, за да мога да захвана точка от него кликвам и влача.
Ако по време на преместването на обекта виждате, че той не може да бъде преместен към позицията, която желаете, изключвам за момента снап.
Това значи че му е зададено ограничение, по кои оси да може да се движи.
С други думи, в момента, когато съм кликнал веднъж върху този квадрат, който е между двете оси, съм направил активно движението на този обект, само по оста "x" и по оста"z".
По "y" не мога да го преместя.
Ако сега се опитам да използвам снап функцията, за която шорткъта към нея е бутона "s" и продължават да бъдат маркирани само двете оси, няма да мога да преместя този обект по "y".
За да се оправи това нещо, трябва да извикам с десен бутон тук върху празното пространство, лентата с инструменти "axis constraints".
Ако имам някоя активна ос, както беше по подразбиране, трябва да я изключа, за да станат и трите активни и тогава вече, когато е активен обекта, с кликване и влачене ще може да се премести.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кои от изброените избори не е специфични точки за „захващане“ на обекти ?
Grid Point
Vertex
Midpoint
Grid

Въпроси и отговори

  • Защо не премествам куба до върха на конуса с включен снап магнит 3 ?

    Lilyana.pan:

    Здравейте! Още в началото като отварям файла за упражнението, ми изписва съобщението от скрийншота. Впоследствие, изпълнявам всички команди, но кубът не се "привлича" до върха на конуса, както е във видето (при мен не се появява зеленото кръстче на върха). 

    Lilyana.pan:

    Изпробвах преместването във всички посоки, но припознава точки само от равнината XY, a във вертикална посока се движи хаотично и не припознава точки със зеленото кръстче.


    Lilyana.pan:

    извинявам се, прегледах списъка с характерни точки отново и маркирах като Вас. Сега стана :))

    Ивайло Искренов:

    Здравей, това съобщение излиза ли когато отваряш някой от другите файлове за курса? А относно преместването на куба - кликни с десен бутон върху иконката на 3D снап (с магнита) и сложи отметка на vertex. Така ще можеш да "хващаш" точките, където се пресичат ръбове.

    Lilyana.pan:

    Излиза и на останалите файлове.

    Мария Балева:
    Здравей,
    пробва ли да изтеглиш архива на упражненията за първа и втора седмица за Max 2012-2013 от първа седмица урок 2 "Запознаване с елементите на интерфейса".  При мен когато отварям файловете от архива с упражненията за по-стара версия на програмата не се появява съобщението.
    Ивайло Искренов:
    Когато отвориш файл, при който излиза това съобщение, просто натисни бутона Save и отвори отново файла ... или отваряй файловете за предишната версия на Мах, както предложи Мария Балева :)
  • Може ли да се работи с включени повече прилепвания?

    Георги Игнатов:

    Здравейте. Може ли да се работи с включени по вече прилепвания в Snap Toggle. Пробвах да изпълня упражнението с включени всички прилепвания, но сякаш не се получи. Да кажем в Аутокад препоръчват да са включени почти всички прилепвания. Тука може би е различно? И още, опцията Snap Toggle има стрелка надолу с още две под опции 2 и 2.5. Ако може нещо накратко за тях или ще ги разглеждаме по нататък. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    тук има малка разлика в сравнение с AutoCAD. В AutoCAD снап-точките рядко си "пречат", докато тук е малко по-често :) , например ако имаш избрани Grid Points и Vertex, доста е вероятно те да изглеждат близо една до друга и вместо едната да захванеш другата, но в пространството почти винаги са доста далеч една от друга и винаги са различни точки. Така че ... честно казано аз съм оставил маркирани само Vertex и Midpoint, колкото и странно да звучи, другите точки не са ми толкова характерни :) . Относно 2 и 2.5 снапинга, понеже не е често използвана техника за захващане, не сме я включили като част от основният материал, но скоро ще внесем яснота и по този проблем.
    Мария Балева:
    Ивайло Искренов направи допълнително разяснение за 2D и 2,5D ( snap points ), така че може да видиш видеото като урок №10 "Специфични точки за „захващане“ - 2D и 2,5D (snap points)" 
    https://aula.bg/3dsmax-specifichni-tochki-za-zahvashtane-2d-i-2-5d-snap-points
    Георги Игнатов:

    Благодаря ви за отговорите.

    Георги Игнатов:

    Благодаря и за добавеното видео.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,

    по трите оси едновременно може да преместваш обекта (и да няма ограничение по осите), когато е активирана някоя snap опция (например vertex). Тогава ще можеш да изключиш и трите оси.
    Ели Здравкова:

    Активирана е опция за Snap, но не се получава. Какво имате в предвид (Vertex)?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Ели,

    ще се опитам да поясня малко предишният пост. 
    За да можеш да преместиш един обект едновременно в трите посоки и това нещо да се случи правилно, трябва да го направиш в прозореца Perspective. Там като начало, можеш да избереш да преместиш обекта по 1 или по 2 оси едновременно. Защо не може директно да избереш 3 оси - защото движението на мишката реално е в 2D равнина и нама как да преместиш курсора в дълбочина - по третата ос. Затова, за да се изпълни това преместване, трябва да стане по някакъв допълнителен критерии и в случая това е допълнителна точка от друг обект (vertex). И така - активираш функцията 3D Snap (1 от прикаченото изображение), активираш характерна точка - vertex (2), и от toolbar-a Axis Constraints (3) автоматично ще се изключат ограниченията по осите (ако не стане автоматично, може да ги промениш ръчно). Тогава "захвани" една точка от обект_1 и я премести върху точка от обект_2. Експериментирай с 2 прости обекта, за да видиш реално как се изпълнява преместването.

    Ели Здравкова:

    Ок, благодаря Ви!

  • Защо когато " захващам " обекта с бутона Snaps Toggle ми сече и не може да спре на определената точка ? 

    Албена Христова:

    Преместването е стъпково. Предполагам, че може би трябва да се направи някаква настройка.

    3 D MAX 2014
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    вероятно имаш включени много характерни точки при захващането, затова се получава този ефект. Кликни с десен бутон върху иконката на Snap (1), и направи активни само най-често използваните - Vertex и Midpoint  (дори може да оставиш само Vertex). Така трябва да е по-ясно какво и къде местиш.
  • Ивайло Искренов:

    Здравей Виолета, след като избереш, какви точки да могат да се снапват от менюто Snap Settings и бутона остане активен (3D Snaps Toggle), те стават видими във viewport-a, когато курсора на мишката е върху някоя от тези избрани характерни точки и командата Move или Rotate е активна в момента. Например, ако в Settings оставиш маркирани Vertex, затвориш прозореца и бутона за снапване остане активен, направиш командата Move (W от клавиатурата) и сложиш курсора на мишката върху някоя точка (vertex), тя "светва" в жълто.

  • Как да направя настройка по подразбиране на гизмото Move

    Албена Христова:

    Има ли начин да направя настройка по подразбиране за движение по трите оси, за да не ги включвам постоянно при започване на работа.

    Георги :

    Можеш да изведеш Snap бутоните и от там да включваш и изключваш ограничението по осите. Има и бърз бутон Alt + D което е по удобно и по бързо, а от менюто Snap можеш да следиш какви прилепвания са включени и да имаш по-бърз достъп до тях.

    Албена Христова:

    Благодаря, Георги ! Извадих лентата. Активират се и чрез буква S.

  • Георги :

    Отмяна на команда или дадено действие става с клавишна комбинация CTRL+Z или със стрелките в горната част на програмата. Десния бутон на мишката извиква различни менюта в зависимост от прозорците или ситуацията.

    Elica Grigorova:

    Благодаря за отговора, но мисля, че не зададох правилно въпроса , имах предвид, че след като натисна десен бутон на мишката , чрез който трябва да се приключи дадената команда както се обяснява в уроците не става, не се получава и не знам как да го оправя.

    Мирела:

    При мен приключването става с натискане на левия бутон в празно пространство, а с десния ми отваря други менюта с версия 2016

    Ивайло Искренов:

    Това което е показано в уроците и това за което се говори с десният бутон на мишката , всъщност не е за връщане на едно действие назад, както е командата Undo, а за прекъсване на текуща операция ... което значи че това което правите трябва да е още активно, за да можете да го прекъснете. Например с левият бутон влачите спибъра за определяне на радиуса на сфера, докато е натиснат левият бутон за това, не го пускате и едновременно с това натискате десният бутон. Това анулира текущата команда и ще върне стойността на радиуса, каквато е била преди да започнете да я променяте с влачене с левият бутон, но левият клавиш не трябва да се пуска преди д асе натисне десният, за да се получи- с десният клавиш се анулира само започната команда.

    Мирела:

    Разбрах, с десния клавиш се анулира само започната команда. Благодаря!

  • Ивайло Искренов:

    Здравей, тази функция има за цел да ограничи някаква операция (например завъртане, скалиране или местене ) в определено направление - по някоя от основните оси- x,y,z, или в комбинация от оси (например едновременно по x и y). Например ако имаш два обекта, който са подравнени с Align Tool по Center - Center по х и у, и остава да нагласиш само положението на единия спрямо другият обект само по височина (z), тогава може да използваш преместване само по тази ос, с други думи вече използваш ограничение по оста z. Друг пример е ако например имаме импортнат обект, който е с височина, която искаме да запазим, но искаме да намалим размерите му по х и у със скалиране, (за да стане по тънък - например някаква ваза), тогава използваме скалиране с ограничение по х и у едновременно, което е ограничаването на командата по две оси.

    Valeria:

    Благодаря много за бързия отговор!

  • Как да преместя обект със специфична точка

    Elitsa:

    Здравейте, Имате ли представа, защо не мога да преместя обектите по конкретна точка, не мога и да изчертая врата или прозорец прилепнали към стената, защото ми захваща всякакви други точки, но не и крайните. Не е от Axis Constraints. Там няма маркирани оси. Мисля че не е и от избраните точки за захващане, там съм избрала само vertex и end point. Благодаря предварително!

    Ивайло Искренов:

    Здравей, може да провериш какви активни точки за "захващане" - Snap имаш в момент и да ги промениш въответно, с кликване с десен бутон на иконката на Snap и избор на характерни точки, който ти вършат работа в момента ->