В този урок ще научим как да използваме
"mental ray sun & sky" в 3D Studio Max.
За целта ще разгледаме тази сцена.
С тази къща и двор,
които сигурно вече са ви познати
от нашият курс по AutoCAD 3D.
След импорта на файлът,
съм приложил само един материал върху всички обекти.
Той е стандартен "arch design" материал
без никаква рефлекция.
Задавам среден тон на сивото.
Това са приложените материали.
Това е тестовият рендер, който получаваме.
Оттук започваме да създаваме нашата дневна система.
От "create" панела,
избираме последния бутон "systems", "daylight".
Когато го избера,
или за това съобщение.
Пита ме дали искам
3ds max, да започне да се грижи за моят "exposure control",
или за общата осветеност на сцената.
Ще се използва "preset: mental ray photographic exposure".
Той е за околната среда и ефектите.
Това е прозорецът,
който вече видяхме в предишните уроци.
и
Стойността, с която да приложи
този "exposure control" да бъде 15.
Тук е препоръчително да натисна "yes".
След малко ще се върнем да разгледаме
тези настройки на exposure контрола,
тъй като те са много важни
за дневната система и за фотометричните светлини.
Преди това да създадем
нашата дневна система.
С първото натискане и влачене
определям големината на
този компас във "viewport".
Винаги започвам създаването
на дневна система в "top view".
Когато определя големината този компас
пускам мишката.
Сега програмата ме пита дали искам да приложи
"mental ray sky" като околна среда.
Ако не използвам друга карта,
а дори да реша по-късно да я сменя
също е възможно.
За момента ще се съглася, че
искам да използвам тази карта за "mental ray sky".
Командата не е приключила.
Сега с придвижването на мишката определям
височината на слънцето.
Виждам го ясно в "left viewport".
Без значение е колко високо
ще бъде слънцето.
От значение е да не е ниско,
така че да не влиза в геометрията
или да не може да оставя сенки
на всички обекти.
Затова искам да бъде над обектите.
Натискам още веднъж.
Приключвам командата с десен бутон.
Интензитетът на слънцето симулира реалното слънце.
В момента можем да направим един
тестов рендер.
Да видим как това
влияе на нашата стена.
Вече виждам осезаема разлика
с предишния рендер и този.
Все още има някои неща,
които можем да променим
допълнително към тази система.
Маркирам източника на светлина,
моето слънце.
Отивам в "modify" панела.
Искам да се убедя в нещо.
В по-старите версии тук не започва
с "mental ray sun & sky",
а започва с тип "standard".
Искам да се убедя, че тук
като източник на слънцето се използва
"mental ray sun" (да е активно).
От долния "dropdown box"
също да избера "mental ray sky".
За позицията на слънцето
мога или ръчно да наглася
неговата позиция,
или по специфична дата и място.
От "setup" бутона мога да избера час.
Колко е часът в този ден,
кой месец е, коя дата, коя година, timezone.
Има много специфични настройки,
дори може да се симулира точно определено място.
Това се случва в "parameters".
Това става активно,
когато сме в табулатора "motions".
Искам да променя този "haze",
който по подразбиране е 0.
Това е лека мъглявина
в небето и в светлината.
Те винаги съществуват в реалната среда
и 0 е малко нереално.
Обикновено използвам
стойности между 0 и 3.
Ако съм задал специфично време и място
както в случая съм задал
да бъде 3 часът, следобяд.
Това означава, че ще имам силна осветеност.
Цветът на светлината
ще се влияе от позицията на слънцето.
Колкото по-късно става в деня,
толкова повече се променя и позицията
на слънцето и намалява неговия интензитет.
Промених да бъде с три часа по-късно.
Виждам това как влияе
на интензитета на светлината.
Ако искам да бъде късно през деня,
както е сега,
но искам изображението да бъде по-светло,
ще трябва да се върна в "exposure" контрола,
за който говорихме.
Преди това ще сложа слънцето
в такава позиция,
че да го виждам и него в рендера.
Това може да стане
когато променя "north direction".
С "orbital scale"
мога още малко да го отдалеча.
Това е рендера за съответните час и дата,
които съм задал.
Ако преценя,
че изображението е прекалено тъмно,
аз отново давам на софтуера правото
той да контролира общата осветеност на сцената.
Това става в
"environment" прозореца.
Това е типът на "preset",
който програмата е използвала,
"mr photographic exposure control".
Mога да генерирам и "preview"
на самото изображение.
Тук имам две възможности.
Да контролирам "exposure" с една стойност,
която по подразбиране започва с 15.
Другата възможност е да контролирам
тази осветеност по фотографски метод.
Така имам отделен контрол
на трите най-важни параметъра
на реалните физически камери.
Бързината на затвора на блендата.
"f-stop" - първоначалният отвор на блендата.
"Film speed iso", което е
чувствителността на филма към светлината.
За момента ще работим с цяла стойност.
Когато я променяме тук
фотографските ще се променят автоматично.
Колкото по-ниска стойност е тук,
толкова по-осветено ще бъде изображението.
Виждам, че и в слота за околната среда
се е приложила успешно тази карта
за "mr physical sky" и се използва.
След като съм оправил тези настройки,
ще направим още един тестов рендер,
за да видим каква е разликата.
Относно рендера,
използвам само настройките по подразбиране.
Тук само трябва да сме сигурни,
че сме приложили
онези настройки за гама,
които обсъждахме
в някои от първите ни уроци.
"Gamma/LUT setup".
Там направихме тази гама корекция
да бъде активна
и стойността от 1,
по подразбиране, е сменена на 2,2.
Така можем да постигнем
много реалистичен екстериор
с малко усилия.
Тест за преминаване към следващия урок
533
За дневната система – Daylight system е вярно следното твърдение ?
тя е насочена светлина, при която светлинните лъчи се разпространяват във вид на конус 1623
тип сферична светлина, която може да бъде само тип “target” 1624
интензитета на слънцето е постоянен 1625
интензитета на слънцето се променя автоматично в зависимост от положението му спрямо хоризонта 1626
Въпроси и отговори