Заобляне

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Основните методи, които се използват за заобляне на обектите са само два.
Първият, който ще демонстрираме ще бъде върху един "box".
Без значение са размерите.
Ще бъде конвертиран в "editable poly".
Първият метод на заобляне.
Преди да го използвате трябва да сте сигурни, че това е последната операция, която имате върху обекта.
Тя не може да бъде върната или премахната по-късно или не става лесно.
Ако искам да заобля горните ръбове, трябва да съм сигурен, че съм приключил с моделирането по този обект.
Ще направя още едно копие с "shift" + преместване.
Когато съм приключил по моделирането, в селекцията на ръбове избирам рабовете, които да бъдат заоблени.
Заоблянето става с командата "chamfer".
Това е скосяване, което има такъв размер, който се регулира от тук.
По време на това скосяване мога да задам и броя на сегментите.
Колкото повече сегменти задавам, толкова по-заоблен ще бъде този ръб.
Аконаправя това нещо и за други ръбове, които са от друг сегмент; както направих в случая.
"alt + q", за да изолирам селекцията и да остане само този обект в сцената.
Ако искам да заобля тези ръбове и в момента използвам "chamfer".
В тези точки, в които се съединяват ръбовете, те отново автоматично ще добавят геометрия, която да бъде правилна.
Но в другата част, ще остане "polygon", който ще бъде "ngon".
Тъй като в случая за описанието на контура на полигона, се използват повече от четири "vertex".
Ако нищо друго не се прави в сцената с този обект; не се анимира или е част от някаква статична сцена, може да остане така.
Не никакъв проблем и може да бъде използван по този начин.
Излизам от изолираната селекция.
Изтривам тези два обекта.
Връщам се на другия метод за заобляне, който е по-често използван.
С помощта на модификаторът "turbosmooth".
Ще говорим подробно за тях, ще използваме повечето от тях.
Имайте предвид, че модификаторът е нещо, което влияе глобално върху целият обект.
Модификаторът ще е заобли нашата геометрия, която сме създали.
Избира се от "modify" панела, от листа с модификаторите - "turbosmooth".
Преди да започнем използването на "turbosmooth", трябва да знаем как работи.
Опцията за това колко да бъде заоблен нашият обект, се контролира от броя на итерациите.
Тук, 1 е минимума.
При 0, "turbosmooth" не работи.
Колкото повече увеличаваме итерациите, толкова по-заоблен става обектът.
Имайте предвид, че тази цифра не може да е прекалено висока.
Това нещо се обяснява с работата и въобще типа на заобляне с "turbosmooth".
Ще погледна обекта и без да виждам ръбовете.
За да ви обясня метода на работа на "turbosmooth" ще използваме още един нестандартен примитив, който да е куб.
Върху този куб прилагам "turbosmooth".
С достатъчно на брой итерации ще имам свера.
Как работи този метод? Заоблянето на този ръб става на базата на това, къде се намират другите два съседни ръба, които са успоредни на него.
Заоблянето на този ръб зависи от положението на този ръб и този ръб.
За всеки ръб е валидно това.
Този ръб - начинът, по който ще се заобли, зависи от това къде се намира този ръб и този ръб.
По време на заоблянето всеки един от полигоните се разделя на четири полигона, които да бъдат заоблени.
Една итерация, означава, четири пъти повече полигони.
Две итерации, не значи 8 полигона, тъй като всеки един от вече съществуващите полигони, се разделя на още 4.
Тук става на степен, а не се увеличава с точен брой.
Затова тази стойност ви препоръчвам, да не използвате повече от три в някои случаи може и четири, но не въвеждайте стойност като 50, защото ако "3ds max" не забие и въобще не ви изхвърли от програмата, ще отнеме много време за прекалкулирането на заоблянето на този обект .
Стойности между 1 и 3 вършат работа за това заобляне.
Как влияе положението на ръбовете върху заоблянето? Това нещо ще го покажем с една равнина.
С изолирана селекция.
Ако върху тази равнина приложа "turbosmooth", отново се прилага първо разделянето на всеки полигон на четири полигона.
Например, този полигон сега трябва да бъде разделен на четири полигона, които са този, този, този и този.
Ще бъдат заоблени.
Този ръб,
неговото заобляне зависи от положението на този ръб и този ръб.
затова Тъй като горният ръб по-близо, тук радиуса ще започва да е по-малък и ще става все по-голям заради това, че долният ръб е на по-голяма дистанция.
Ако преместя тези точки да бъдат сравнително близо до този ръб, заоблянето на този ръб ще се определя от този ръб и този, който е долу.
Отново ще маркирам тези ръбове, тези точки.
Ето как влияе положението на този ръб.
Колкото по-близо е, толкова радиуса на заобляне е по-малък.
Колкото по-далеч е този ръб, толкова радиуса на закръгление е по-голям.
Ако добавя ръбове, които да са сравнително близо до този ръб, който заоблям.
Заоблянето ще бъде плавно и с малък радиус.
Ще изтрия тези два помощни обекта.
Ще се върна в обекта, който направихме.
Ще изключа за момента "turbosmooth".
Ще погледна този ръб, който когато използвам "turbosmooth" виждам, че той почти се губи.
Ако искам този ръб да се запази и да бъде с малък радиус на заобляне, трябва да сложа допълнителен ръб, който да е близо до него, за да може заоблянето да стане на базата на този ръб, който ще добавя и този.
Тъй като в момента става на базата на този ръб и този долния, който е далеч и затова тази кривина е дълга и голяма.
Маркирам един от вертикалните работя и с "ring selection", маркирам всички подобни вертикални успоредни на него.
С "connect" добавям два сегмента, които да са сравнително близо до тези ръбове, които ще заоблям.
Съгласявам се.
Когато използвам сега "turbosmooth", виждам, че този ръб много по-добре се чете и е много по-изразителен.
Това е начина, по който ще запазя геометрията.
Ако искам мога да го направя и за други части от обекта, който създадохме.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Може ли 3D обект да бъде заоблен с командата Chamfer ?
да
не
да, само ако преди това е използван Turbosmooth
не, заоблянето е възможно само с Turbosmooth

Въпроси и отговори

  • Как да изчертая тези елементи с точни размери ?

    Албена Христова:

    Здравей ! Това, което направих не ми върши работа, защото няма точни размери. Направих го с Line, със Filet го заоблих и приложих модификаторът Extrude. По какъв начин да го направя с точни размери ? Надявам се, че има такъв.

    Албена Христова:

    Вече намерих начин - с 2,5 Snap

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    с 2,5D Snap върху "подложка" с точните размери е вариант - да. Другото което можеш да използваш е по време на създаването на линията да задаваш координати от ролаута Keyboard Entry ... или може би най-точното решение е да го изчертаеш в AutoCAD :)))
    Албена Христова:

    Благодаря !

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,
    ръбовете, който създаваш не са видими в момента, защото след като си стартирала командата Connect вероятно си кликнала някъде във view port-a и нямаш активна селекция. Така Max не знае какво да свърже с тази команда. Както е активна тази команда в случая, ако селектираш два съседни ръба, ще видиш, че между тях ще се появи и един допълнителен свързващ ръб.

  • Защо при заобляне с TurboSmooth се запълва целия обем на обекта?

    Полина:

    Здравейте, при създаването на обекта използвах Compound objects с функция Subtraction. Приложих Chamfer и заоблих външната стена, горен и долен ръб. Избрах модификатора TurboSmooth, за да получа желаната форма, но той запълни целия обем. Какво пропускам и къде допускам грешка?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, стената на обекта има ли дебелина? Ако не - сложи един модификатор Shell отгоре и пробвай пак.

    Полина:

    Да, има дебелина. При създаването на обекта използвах два цилиндъра с различен радиус ... с модификатора не се получава.

    Ивайло Искренов:

    Изглежда има нещо друго, което е проблемно в геометрията ... ако искаш прати ми файла на пощата и ще го погледна.

    Ивайло Искренов:

    Вероятно по метода по който си създала геометрията, накак на горната част на обекта се е дублирал един много тънък лууп от полигони, които са с обърнати полигони =>

    ако го селектираш и изтриеш и след тов аизбереш ниво на селекция точки, селектираш ги всичките и избереш weld със стойност 0,1 проблема ще се оправи

    и отгоре може да сложиш и turbosmooth =>

    Полина:

    Благодаря ... и при мен се получи.