Сложни/съставни обекти (loft compound objects)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Друг тип сложни или съставни обекти са така наречените лофт обекти.
За да ги разгледаме тях, ще използваме ето тези линии, които има в сцената.
Тази, която е заоблената.
Една права, един стандартен кръг и една звезда.
Правя едно копие на звездата.
С "shift" и преместване.
С ще маркирам ето тази заоблена линия и ще се върна в "create" панела.
Бутона "geometry" и от падащото меню, ще избера отново "compound objects".
В момента е активна командата "loft".
Избирам я, оставям всички настройки за момента по подразбиране.
И увеличавам с "alt-w" прозореца на перспектива.
Смисъла на тези "loft" обекти е по някаква крива, или без значение по някаква права линия.
Да може така да се каже, да пътува профил, който да я направи 3D обект.
Това по-лесно се разбира, когато се види.
И така, когато е маркирана нашата заоблена линия и активирана командата "loft", избирам бутона "get shape".
И избирам някоя от стандартните фигури, по-скоро форми, които имам в сцената.
Правя го с втората звезда.
Когато сложа поинтера на мишката, курсора се променя.
Това значи, че това е форма, която може да бъде избрана.
С еднократно кликване върху нея и деден бутон, за да приключа командата.
Определих профила на тази линия да бъде звезда.
Когато отида в "modify panel", със селектиран този обект.
Виждам, че той е "loft" обект и това са съответно неговите параметри.
В "skin parameters" имам броя на стъпките на формата, която пътува и на профила.
Това значи, че отново имам контрол върху тази заобленост.
Когато клекна на този плюс, който е пред името "loft" се отваря две възможности за "shape" и "pad".
Фактически за пътя, по който пътува и профила, който пътува.
Когато избера "shape", в един от двата края на профила.
Мога да маркирам самият профил, който се използва и той все още е динамичен.
Ако използвам в момента "scale" командата и скалирам между двете оси.
Виждам, че динамично влияе на целия профил.
Оставям тази фигура настрани.
Пътя, по който се е движил профила се запазва като отделен елемент.
Тях също, ще ги преместя.
Правим на практика същото, с ето тази линия и този кръг.
Превръщам линията в "loft" обект и избирам фигурата, която да определи профила ѝ, което ще бъде то този кръг.
Току-що получих цилиндър.
Десен бутон, за да приключа командата.
Селектирам го и отивам в "modify" панела.
Това, което оставям е, че направих така по цялата дължина на формата, която беше линия.
Използвам този "shape", който е кръга.
Това нещо може да се промени.
И мога да окажа на линията, която беше нашия "loft" обект, когато стигне 100% от дължината си.
Да използва друга форма.
Като преходът между тях е плавен.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Какво е основното приложение на loft compound objects ?
да профилира дадена линия с избор на 2D фигура за профилиращ обект
да изрязва от един 3D обект друг 3D обект
да обединява два 3D обекта
да извива съществуващ 2D обект

Въпроси и отговори

  • Как да направя плочопътека по даден терен?

    Вероника Крумова Алексиева:

    Здравейте, искам да направя плочопътека ( паралелепипеди през определено разстояние), която да се подравни по терен създаден по изолинии. Има ли лесен начин за това? Терена направих с Terrain от Compound objects  и не стана много добре, сега ще опитам с един специализиран plugin.

    Георги :

    Можеш да  си начертаеш обикновена линия Line която е върху терена ти и да кажеш на плочите да вървят по нея. Създаваш само една плоча  от ВОХ  с необходимите размери. и я клонираш по предварително зададения път от  линията. Т. е. определен брой ВОХ-ове ще ти вървят по LINEята. След като си създала паралелепипеда както е селектиран отиваш в меню TOOLS > ALIGHN > и от там избираш Spacing Tool, може и с бърз клавиш Shft+i . После от Бутона  Pick Path (Посочи пътя) посочваш линията и готово. От параметрите по надолу си задаваш колко да е броя на плочите Count или през какво разстояние да са Spacing дали да са завъртяни или не Follow. По метода на налучкването ще го разбереш.Накрая не забравяй Aply.

    Вероника Крумова Алексиева:

    Благодаря! Плочите много добре се подредиха по линията, но линията по някакъв начин трябва да я пусна по терена- той е наклонен поне в 2 равнини. Мога ли  полилиния, която е в една равнина да й задам да се подравни по терена?

    Георги :

    Какво представлява твоя терен? Ако можеш Конвертирай го в редактируема геометрия   Convert To Editable Poly . Избери си едното ребро и с помшта на LOOP  го селектирай до края на терена. Ако не се получава желаната пътека. С Бутона Cut  си очертай пътеката по терена след което на подобектно ниво ребро Еdge натисни върху бутона Greate Sheape From Selection (Създай линия от селектираното). Ще ти се отвори прозорец от който можеш да избереш каква линия да създадеш, дали заоблена  Smooth или ръбеста Linear. Пробвай със заоблената и ако искаш си я заобли допълнително. Вече имаш линия по терена.

    Вероника Крумова Алексиева:

    Опитах това с Cut, получи се линия по терена, като експериментирам малко сигурно ще стане по-добре. Терена ми още е на едни триъгълни неравномерни сегменти, така го прави Terrain и затова с Loop няма как да селектирам. Много благодаря за отговора.

    Ивайло Искренов:

    За терена можеш да използваш допълнителни плъгини ако стандартният Terrain не се справя добре. Можеш да пробваш Populate Terrain или Terrain Maker (или какъвто друг намериш разбира се). От превюто от предишният пост виждам, че терена няма много "хълмист" вид - може да пробваш със стандартна равнина с голям брой полигони и инструмента Noise или Push/Pull от Graphite Modeling Tools - ще стане много лесно и много бързо и ще имаш правилна геометрия за селектиране на пътека за плочите.

    Вероника Алексиева:

    Пробвах Populate Terrain, стана на квадратна мрежа. Аз искам терена да ми бъде по точни хоризонтали с различни височини, които импортвам от Autocad, затова не направих стандартна равнина. Но този Populate Terrain го направи доста по-добре от вградения.

  • Как да разменя местата на двете форми на Loft обект?

    Valia_K:

    Ако имам създаден Loft обект, който започва с форма на кръг и преминава във форма на звезда, впоследствие мога ли да разменя местата на двете форми, т.е. да започва като звезда и да преминава в кръг? Или трябва да го създам наново. Също, мога ли да подменя някоя от формите, ако след създаването на обекта със съответните форми, реша, че са ми необходими други. Могат ли да се присвояват повече от две форми на един обект?

    Valia_K:

    На последния въпрос сама намерих отговора, като зададох няколко различни стойности в полето Path и за всяка избрах различна фигура с Get Shape.

  • Може ли да използвам командата Loft е за 2D обекти, а Proboolean - за 3D? 

    Betty:

    Командата Loft е за 2D обекти, а Proboolean - за 3D? Правилно ли съм разбрала?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, да - в общи линии е точно така - с Loft обектите използваш 2D обекти, който превръщаш в обемна 3D фигура, докато с Proboolean командата работиш с вече създадени 3D обекти, който можеш да обединяваш, да имаш общи части от обектите и т.н.

    Betty:

    Много благодаря за отговора!

  • Как да подравня профила спрямо линията?

    Стела Радева:

    Здравейте. Искам да създам перваз за ламинат чрез Loft, но проблема е, че искам да подравня профила да минава само по вътрешната част на линията. Когато задам Loft на линията, по която искам да върви профила, той се центрира и реално перваза влиза в стената. Надявам се да разбрахте въпроса ми. Виждам, че има такава опция за подравняване, но не е активна. Как мога да я активирам?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за този случай мисля че е по-добре да използваш модификатора Swift върху линията, ще имаш по-голям контрол.

    Стела Радева:

    Не мога да го намеря, допълнително ли се инсталира?

    Ивайло Искренов:

    Модификатора е Sweep - извинявам се за грешката :)