Видове светлини

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте! Ятигнахме до момента, в който да си говорим за светлините в "Max".
Ще разгледаме типовете светлини и начина на тяхното построяване.
В тази сцена, която вече ни е позната донякъде от предишният модул, в който изпробвахме материалите върху същият обект и при подобни обстоятелства.
Само че, тук нямаме никакви светлини в момента.
И никакви камери.
С други думи, имаме само сцена, която съдържа само геометрия.
Преди да видим светлините, ще пуснем един рендфер.
Върху двата обекта съм приложил един и същи материал, който е среден тон на сивото.
И много слаба рефлекция.
Да пуснем един тест рендер.
Първият въпрос, който излиза е как след като няма светлини, изобщо виждам нещо в рендера.
Как се рендерира? На прктика, това не е съвсем така, че няма светлини в сцената.
По подразбиране, във "viewport" има две стандартни светлини, които не са видими.
Не можем да променяме техният интезитет, или тях до положение.
Но те присъстват в сцената и на практика с тях става това осветяване, в различните типове на изгледи във "viewport".
Преминавам отново в "shaded".
В случая, първото нещо, което трябва да знаем за светлините е, че те по подразбиране присъстват във "viewport".
С избора и слагане, на каквато и да било светлина в нашата страна.
Тези светлини, които са по "default", се изключват.
Така казваме на "Max", че започваме да оправляваме целия процес по осветлението на сцената.
Затова, по време на рендерирането, дори без да имаме светлини може все пак да видим някакво изображение.
Ако искаме да създадем нова светлина, щом говорим за създаване веднага локализираме мястото, от което трябва да ги създадем.
Естествено "create" панела.
Първият табулатор "create".
Третият бутон "lights".
От тук виждам, от падащото меню, че имам два избора.
Първият избор е за фотометрични светлини.
И вторият избор е за стандартните светлини.
Каква е основната разлика между тях? Основната разлика е, че фотометричните светлини са базирани на физически правилни параметри и може би са малко по-сложни за настройване.
Имат малко повече параметри, но тъй като са физически правилни.
С тях можем да очакваме по-реални резултати.
При тяхното използване, излиза това препоръчително съобщение, което според мен може да се третира и като задължително.
А то именно казва, че по време на използването на фотометричните светлини, в околната среда трябва да се използва такъв тип на контролиране на "exposure".
Tова е общата осветеност в сцената, с която глобално да можем да регулираме интензитета на светлините.
Ще говорим по-късно за фотометричните светлини.
За момента няма да ги създаваме, ще разгледаме първо стандартните.
Това, което е основното за тях е, че могат по физически зададени параметри да се контролира техният интензитет например.
Това може да е в лумени, или в други стандартни единици.
Както и за цвета на светлината може да се използва температура по Келвин, или създадени вече присети на осветителни тела.
Другото общо нещо, което трябва да знаем за светлините е, че по принцип всички светлини започват процеса си на създаване с изключена опция за кастване на сенки.
Те се прилагат в сцената, първоначално като светлини без сенки.
Това трябва да го имаме предвид и за светлините, които използваме да маркираме тази опция.
Във фотометричните светлини виждам, че имам "target" светлина и "free" светлина.
Същото мога да видя и при стандартните.
Това са типовете стандартни светлини, които също са тип "target" и тип "free".
Разликата между тях е, че тези, които са тип "target", имат допълнителен обект, с който се контролира насочеността на светлината.
Докато тези, които са "free" нямат такъв.
Ще разгледаме тези поотделно.
Начинът, по който се създават в сцената е вече познат и интуитивен.
С избор на типа на светлина.
Кликване в съответния "viewport" и влачене за определяне на посоката.
Десен бутон за приключване на командата.
След това имаме възможност за отделно манипулиране.
На самата светлина, или на нейният "target".
Какво представляват самите светлини? Повечето от тях имат ето тази част, която я виждам тук, във вид на конус.
Тя показва начина, по който се разпръсква светлината от самият източник.
Този източник обаче, по време на рендера не се вижда.
Той е само указател във "viewport", който да показва откъде започва самото осветление.
Другият елемент, който имате.
Ето този "target", който има за цел само да определи посоката.
Ако в момента гледам в перспектива.
Той има за цел да определи посоката на самото осветително тяло.
Когато използвам светлина, която няма такъв "target".
В този случай мога да премествам изцяло светлината.
И ако искам да променя посоката ѝ, трябва да я завъртам.
В много случаи, по-удобно е да бъде с "target", но все пак на този вид светлина и на следващият, имаме право да избираме дали да имаме такъв "target", с който да контролираме посоката или не.
Също така, видяхме този "target" и при фотометричните светлини.
Тук също имаме такъв вариант.
Като цяло типовете, могат да бъдат насочени с "target" или без "target".
Първите четири вида са такъв тип насочени светлини.
Точкови, които да излъчват светлина от сферичен източник.
С други думи на 360 градуса, във всички посоки излъчват светлина.
Такива източници, с които може да се настрои дневна светлина система.
И последните два източника са характерни светлини, само за "mental ray".
Това са типовете светлини, ще създадем най-използваните и ще разгледаме техните параметри, в следващите уроци.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кой от изброените типове светлини не е стандартен за МАХ ?
Vray Light
Standard
Photometric
Skylight

Въпроси и отговори

  • Защо се получават светли петна по стените?

    модул97:

    Здравейте. В сцената са използвани само Photometric Free Light. От къде се получават светлите кръгове по стените и околните повърхности?

    модул97:

    Прилагам още една снимка, на която по-ясно се виждат кръговете по стените

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    какви светлинни източници ползваш за светлините на тавана и с акакви настройки са?Кой рендер енджин ползваш?

    модул97:

    Светлините на тавана са Photometric - Free Light, render- mental ray. Прилагам снимка с настройките на светлините.

    Ивайло Искренов:

    При мен този проблем се получава, само когато се стартира рендера от перспектива, а не през камерата - когато си е през камерата всичко е наред. Пускай си рендера и ти така и другото нещо което мога да те посъветвам е да намалиш интензитета на лампита и да смениш типа на сенките на Ray Traced.

    модул97:

    Здравейте отново, но проблемът и през камера не се решава при мен....

    Ивайло Искренов:

    Пробвай да направиш един тест като увеличиш това число и рендни нов регион да видим дали ще се промени нещо =>

    модул97:

    За съжаление не се получава..

    Боян Бонев:

    Най-вероятно сте отментнали чекбокса на това да се виждат семпълите.