Копиране и клониране на обекти

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Нека да разгледаме сцената, с която започваме.
Една равнина, която представя нашия път.
Една кола, която всъщност е с доста малки размери и това е модел на детска играчка.
И един бокс от стандартните примитиви, който не е с точни размери, който ще използваме да направим с него бордюр по цялата дължина от двете страни.
За целта, първо ще направя тези стойности да бъдат кръгли.
Сцената е по-малка отколкото в реален размер заради колата.
За да преместя този обект в началото на пътя използвам бутона "snap".
Очевидно трябва да направя копие на този обект по цялата дължина.
Най-лесният вариант за правенето на копие по принцип в "3D Studio Max" е с "shift" и тяхното преместване.
Преди обаче да направим по цялата дължина тези копия, само ще видим, каква е разликата между клонирането и копията.
Ако дам десен бутон върху обекта, ще видя, че имам опция за клониране.
Тя извежда ето този диалогов прозорец, в който мога да избера типа на обекта, който ще се клонира и неговото име.
За момента ще избере "copy" и ще оставя името по подразбиране.
Увеличава се с 1.
Давам окей.
Нищо видимо не се променя в сцената, но това всъщност, което се е случило е, че тук вече имам два обекта.
Изключавам за момента "angle snap" и когато преместя единия обект, ще видя, че wсъщност са били 2.
Oще не съм приключил командата по местенето, така че ако в момента натисна десен бутон, ще я анулирам.
Създаването на клонинга, всъщност дублира обекта, който имам.
Изтривам с "delete" бутона обекта, който е маркиран в момента.
И ще остане само първоначалният, от който тръгнах, "box001".
Ако тръгна да премествам с "shift" и преместване по някоя от осите, пускам мишката и след това "shift".
На практика излиза почти същият диалогов прозорец.
С тази разлика, че в момента имам и опция за промяна на броя на копията.
Изберам и втората опция при обекта да бъде "instance".
Ако дам "copy", ще се появят три обекта.
Като този, който съм маркирал по време на клонирането.
Може би е по-добре първо да видим това.
Ето, какво се получава.
Изтривам два от тях.
Маркирам първия.
С "shift" и преместване, ще избера втората опция "instance".
Едно копие и ще дам окей.
Разликата между "copy" и "instance" е, че когато направя копие, или клонинг, както направи в началото.
Няма връзка между двата обекта.
С други думи промените върху единия обект не влияят върху промените на другия.
Ако сега обаче, когато съм направил "instance" да бъде копието, ще видим, че има връзка с обекта, от който съм направил това копие.
Ако променя някой от параметрите, на който и да било от двата обекта.
Те динамично, ще променят и размерите на обекта, с който са свързани като "instance".
Ако направя още едно копие, което да бъде "reference" и дам окей.
Връзката с първоначалният обект, ще бъде, както с "instance".
С тази разлика, че по-късно, когато използвам модификатори върху тях.
Модификатора, който прилагам върху копието, няма да се приложи върху обекта, от който съм тръгнал.
Докато модификатор, приложен върху първоначалният обект, автоматично ще се приложи и върху следващия.
За модификатори, ще говорим по-подробно.
За момента имайте предвид, че по време на копирането, може да се зададе такава връзка между обекта и копието.
Маркирам обекта, от който съм тръгнал.
Активирам бутона "snap".
Захващам тази точка.
С "shift" и едно кликване.
И премествам този обект накрая.
пускам първо мишката след това "shift".
Оставям да има връзка между обектите.
и броя на копията Незнам, колко ми трябват по дължина, ще пробвам със 100.
Със сигурност, ще бъдат повече.
"alt-w" за четирите прозореца.
"ctrl-a" за маркиране на всички обекти.
И "z" за "zoom extend" във всички прозорци.
Виждам, че са доста повече отколкото ми трябва тези обекти.
С правоъгълна селекция, ще маркирам тези, които искам да изтрия.
За да вижда по-добре в този прозорец натискам "alt-w".
Изключвам "snap".
Виждам, че съм маркирал и платя, и два от бордюрите, които искам да останат.
За да ги изключа от селекцията натискам "alt".
И с правоъгълна селекция махам тези, до които се допре селекцията ми, защото в такъв метод съм оставил "windows crossing".
Така ми останаха маркирани само тези елементи, които искам да изтрия.
"delete", докато са маркирани.
Ако искам тези обекти да ги копирам от другата страна, ще сменя първо "crossing window".
Селектирам ги ето така.
С "alt" и кликване върху колата, ще изключа от селекцията.
С "shift" и преместване, ще направя копие от другата страна.
Нека да се "Instance".
С "alt-w" маркирам перспектива.
Отново маркирам "snap" и докато са маркирани всички елементи от бордюра, захващам първата точка и премествам така, че да се допират до пътя.
Клонирането на копията, с "s" изключвам "snap".
"shift" и преместване, за да има още един такъв елемент, като копие.
Клонирането с "shift" работи с всички трансформационни бутони.
Например ако искам по време на завъртането да задържа "shift" и да завъртя обекта.
Това автоматично, ще направи още един обект.
Тези два обекта няма да ми трябват.
Ако колата ми беше в някаква друга позиция.
Най-лесният начин, за да я сложа на пътя в правилната позиция беше с бутона "align", който разгледахме.
Колата е маркирана, избирам командата "align" и кликвам върху пътя.
Първо искам по "x, y, z", колата ми да бъде в центъра на пътя.
С което се съгласявам и след това само по "z" искам нейната най-ниска точка да се подравни с най-високата точка на платя.
Давам окей и накрая ще я предвижа само малко в ляво.
Може би и малко напред.

Тест за преминаване към следващия урок

 
При коя от изброените команди не се запазва връзка между обектите ?
Copy
Instance
Reference
и при трите команди има връзка между обектите

Въпроси и отговори

  • Как да ?

    Весела Божкова:

    Как да реша следния проблем : Когато заредя файлът за упражнение към урока, не мога да видя трита обекта едовременно, и то във всички вюпортове. После установих , че проблемът е генерален, ако изчертая паралелепипед да речем и го копирам няколко пъти, виждам всички копия единствено в топ вю. Мога да видя в преспектива конкретен селектиран обект, но когато го направя - другите се скриват. Случва се и да не показва нищо в нито един вюпорт, а със сигурност има обекти. Пробвах бутоните /Unfreeze , Unhide, но не е от това. Може би съм разместила нещо в настройките. Извинявам се от въпроса, ако е глупав, но имам нужда от помощ.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    вероятно имаш прекалено голям zoom-out, много са далече обектите напред в пространството. Маркирай един, скролни няколко пъти напред във view-port-a в който не се вижда обекта и натисни бутона "Z". Така обекта ще се центрира във view-port-a. Препоръчвам ти да си свалиш последният SP от сайта на Autodesk за Max-а, който ползваш, за 2015 мисля че е SP2. Това може да оправи някой бъгове
  • Как се копира на точно разстояние?

    Ralitsa Boyadzhieva:

    Здравейте, може ли да копирам обекти на точно разстояние? Например ако правя корпусна мебел с много шкафчета и създам дъното на едното шкафче и после искам да копирам още 5 дъна нагоре през 40 см? С шифт и влачене на осите ми дава възможност да напиша брой копия 5, но не мога да определя точното разстояние.


    Поздрави - Ралица
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    първият вариант, за който се сещам е следният - маркираш обекта който искаш да копираш (дъното (1) в случая) и натискаш Ctrl+V - като стандартната команда за копиране в Windows, но тук ще се стартира команда за клониране. Избираш дали да има връзка между копираните обекти - в случая не - само копия. Копието ще се появи на същото място където е оригинала - ще съвпаднат напълно и не се вижда че са два обекта. След това активирай режима Transform Type-In (долу в отбелязаната част на приложеното изображение, или десен бутон върху иконката на командата Move). Сега по Z трябва да напишеш на колко да се премести селектираният обект - копието в случая ( ако не си клинала отстрани то си е маркирано). Тук само трябва да се съобрази още нещо - числото което ще въведеш е разстоянието между две идентични точки (най-горният десен ръб на копието с най-горният десен ръб на оригинала). Което със следният пример изглежда така - ако искам разстоянието между двете дъна да е 40, а дебелината на единият обект е 2, тогава трябва да напиша 42 ... ако напиша 40, реалното разстояние ще бъде 38 между двата обекта.
       Изглежда малко дълго  като обяснение, но цялата операция е под 10 секунди :) Другият вариант, който можеш да пробваш ако имаш повече обекти е с масив (Tools -> Array ... ).
       Ако някой се сеща за друг вариант може да допълни отговора :)

    Julien:

    здравей,аз съм нов тук минал съм няколко урока.Има един урок преместване на точно разстояние.move-s desen buton  selected move izliza move transform typing и от там може да зададеш точни параметри за преместване.Надявам се да става ,може да се пробва.

    Георги :

    Ето една идея и от мен. На адрес  http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/parametric-cabinet  има една сравнително много лесна за използване добавка за 3DS Max. На същата тази страница има и кратко видео за това как се използва тази  добавката. С нея могат да се правят различни шкафове буквално за няколко секунди, а може и да си създадете ваша библиотека с готови изделия и да ги вмъквате направо в програмата. Добавката предлага да се променя и настройва едва ли не всеки елемент на шкафа. Ето един пример за шкаф с въведени само няколко стойности. И един рендър правен с помощта на същата тази добавка. Надявам се да е от помощ.

    Ralitsa Boyadzhieva:

    Благодаря много. И аз бях стигнала до същите изводи за копиране, явно това е начина.

    Иванка Георгиева Попова - Колева:

    Здравейте, благодаря за информацията за добавката изглежда много полезна. Аз исках да попитам как да инсталирам или задействам добавката?

    Георги :

    На страницата на ScriptSpot има информация къде се поставя добавката. Накратко това което получите го разархивирате в C: \ Program Files \ Autodesk \ 3ds Max..ххх \ Scripts \ Startup, и готово. Видео как се работи

    Николинка Николова:

    Здравейте, това е вариант, който смятам че е полезен.

    Както беше показано в един от предните уроци, избирам 2.5 Snap toogle и изчертавам дъното на шкафа с Line. Линията се проектира на земята и след това я вдигам на нужното разтояние, в случая на 40см от дъното на шкафа. В случая, който съм показала, дъното на шкафа не е на земята, както и самото дъно има дебелина, за да избегна евентуални грешки в пресмятането първо вдигнах линията върху дъното с Align tool (може и с Select and Move, но първо Snap toogle трябва да се смени на 3) и след това с Offset вдигнах линията на още 40 см.

    Накрая с бутона Shift + влачене копирам дъното, а с линията съм задала точен размер и накрая се избира колко копия да се направят. Важно е да се издърпа обекта от правилния ръб, за да не се промени разтоянието.

    Подготовката отнема малко време, но ако трябва да се копират много предмети смятам че спестява време и излишно повтаряне на едно и също.Например ако в този урок трябваше тухлите да са на определено разтояние една от друга. Надявам се да съм обяснила добре целия процес.

    Daniela Pesheva:

    Здравей Георги, И аз си свалих приложението parametric-cabinet, но в него вратичките които ми създава са плътни. Как после ги оформяш по показания начин?

    Георги :

    Здравейте, Наистина в добавката не може да се създаде такава вратичка. Трябва допълнително да се направи. Как съм правил вратичката тогава и как бих я направил сега. Тогава използвах готовите вратички които създава плъгина и ги детачнах (отделих) с Edit Poly за да станат отделен обект. Селектираме предния полигон, на лицето на вратата и натискаме INSERT със стойност равна на широчината на фриза на вратата. Примерно ако единия фриз ще е 7 см задаваме стойност 7см в Insert Така получаваме вътрешната част на вратата. Тук проблема се получава, че фризовете се снаждат под ъгъл един с друг а ние очакваме друго. Допълнителните ребра трябва да се нарежат със Slice Plane и включени прилепвания за да стане точно. После вътрешната част на вратата се екструдва да кажем до половината за да се получи вдлъбнатата част. Селектираме всички вътрешни и външни Edge (ръбове) и им правим фаска за заобляне За да получим ръбът дето се снаждат фризовете. Селектираме само реброто което отделя фризовете и правим произволен екструд който откроява фризовете един от друг. Сега тези врати бих ги направил както се правят в действителност Четири бокса всеки от тях с размерите на фризовете на вратите конвертирани в Poly обекти направени фаски по тях, сложени UVW координати и текстури и всичко това обединено в един Poly обект Тук се вижда че вратата не с нужния размер. Отиваме на Edit poly > Vertex и придърпваме точките с помощта на прилепване. Тъй като и UVW координатите са зададени предварително те се скалират заедно със вратата. Желая ти успех.

    Георги :

    Също като идея за готови вратички може да използваш и Furniture Panels Това е плъгин за 3ds Max който създава няколко вида вратички и ъглови шкафчета. Плъгина е безплатен но сайта изисква регистрация за сваляне. Плъгина поддържа всички версии на 3ds Max. Файловете за вашата версия поставяте в папка plugins.

  • Може ли Copy обекти да станат Instans?

    Георги :

    Здравейте, Имам сцена която съдържа около 20 приблизително еднакви обекта-вратички, които са копия един на друг (Copy) и нямат връзка по между си ( Instance). Могат ли в последствие,тези обекти, да се направят зависими един от друг, за да сложа модификатор само на единия, и той да се приложи и на останалите обекти? Пробвах с инструмент " Select and Link" да задам някаква връзка между обектите, обаче не се получи. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей Георги,

    до колкото знам няма "автоматичен" начин за тази операция в Мах (не знам в новия 2016 The Biggest MAX EVER дали не са добавили такава функция :) ). Може да пробваш с някой скрипт - има доста, например "Copy Replace" :
    http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/copy-replace
    Ще чакаме да споделиш за "работещ вариант" :)
    Георги :

    Благодаря за отговора. Ще пробвам и ще пиша

    Георги :

    Здравейте, Пробвах предложения скрипт, пробвах и още един скрипт "Instancer"  http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/instancer-0  . И двата скрипта работят горе долу на един и същи принцип: Посочва се кой е основния обект и след това се посочват зависимите обекти. Скриптовете си вършат много добре работата и могат да бъдат много полезни. В моя случай обаче не помогнаха. Проблемът е че, останалите вратички настина се превърнаха в копия на избрания от мен обект. В моята сцена вратичките са с различен размер и форма ( има заоблени с модификатор Bend) и когато ги превърна в инстансни копия те приемат размера и формата на вратата която съм посочил. Моята цел е да запазя тяхната форма и размер, а само на една врата да наложа определени модификатори и те да се приложат и на останалите. Да кажем, да не върша едно и също действие за всеки  обект. Пробвах и друго. В отделна сцена създадох само една врата наложих и материали копирах я, но след като и промених размерите на копието текстурите се разхвърчаха.

    Ивайло Искренов:

    Ако искаш да приложиш един и същи модификатор върху различните вратички, просто ги селектирай и избери модификатора- така ще имаш инстанс модификатор.

  • Какво е Разлика между Copy-instance-Reference ?

    Nicolest:

    Здравей Ивайло. Можеш ли да обясниш разликата между трите опции Copy-instance-Reference ? От видеото не разбрах много добре разликите. Мерси.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    от гледна точка на геометрията, и при трите вида копиране получаваме копие, което е идентично на оригинала. Основната разлика между трите команди е във връзка с това как копието е свързано с оригинала при използването на модификатори :
       Copy -  копието е абсолютно независимо от оригинала 
       Instance - приложените модификатори върху инстанс-копието се прилагат автоматично и върху оригинала и прилагането на модификатор върху оригинала, води до автоматичното му прилагане върху инстанс-копието
       Reference - приложените модификатори върху референс-копието не се прилагат автоматично върху оригинала, но прилагането на модификатор върху оригинала, води до автоматичното му прилагане върху инстанс-копието
       Надявам се да не звучи още по объркващо :)
    Nicolest:

    Много ти благодаря.

  • Как се копира под ъгъл?

    Стиляна Димитрова:

    Здравейте!

    Опитвам се да моделирам, като следвам клип. https://www.youtube.com/watch?v=ZQngBigyHM0
    Но в клипа има oпция, която не мога да намеря в Customize- казва се: Center Pivot
    Чрез Center pivot и модификатор Symmetry копира дадената част под общ ъгъл.
    Когато не се зададе Пивот, копира само по една от осите на кординатна систена.
    Има ли друг начин за подобно копиране или моделиране?
    И от каде да изкарам пивот? :)
    Благодаря предварително!


    Георги :

    Здравейте, Center Pivot е скрипт който се добавя към макс. Не е включен към него. Можете да го потърсите свободно и без регистрация на  http://www.scriptspot.com/  , но той ще ви е полезен ако често променяте мястото на пивот поинт (опорната точка на обекта) Като подобен скрипт на мене лично ми допадна този  http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/easy-pivot-1  . Ако искате без скрипта да си преместите опорната точка, отидете в йерархията на обекта и от там изберете Afect Pivot Onli и ще можете да преместите точката където пожелаете.

    За да си решите проблема. Според мен не трябва да местите опорната точка на обекта (пивот пойнта) а тази жълтата рамка трябва да я завъртите на желания от вас градус. Като натиснете "+"чето на модификатора Symetry изберете Miror и ще можете да завъртите рамката. Впрочем, по картинката която сте показали сте избрали неправилната ос на симетрия. По метода на налучкването пробвайте  с другите две оси- Y или Z и вижте по коя от двете ще се доближи резултатът най много до горната картинка.
  • Какво да направя за да се появи опцията Number of Copies в прозореца Clone Options?

    Милен Костов:

    Здравейте, имам проблем с прозореца Clone Options… когато се отвори в него липсва опцията Number of Copies… какво да направя за да се появи тази опция?

    Росица:

    Здравейте, не съм сигурна дали ще помогне, но намерих малко информация: В Scene Explorer, маркирайте един или повече обекти. От менюто Редактиране изберете Copy Nodes. Или, за да преместите обекта в йерархия, използвайте Cut Nodes. Маркирайте обект и от Edit Menu изберете "Paste Nodes".Отваря се диалоговият прозорец "Клониране". В този контекст е налице настройката "Брой копия".

    Ето и линк: https://knowledge.autodesk.com/support/3ds-max/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2016/ENU/3DSMax/files/GUID-ED5B1B03-78DF-4027-8B56-096A04B1D1C4-htm.html