Изолиране, скриване и „замразяване“ на обекти

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Преди да се запознаем с изолирането и скриването на обектите, ще добавя в моята сцена едно дърво, което ще направи от един конус и от една хедра.
С аутогрид, когато е включен по време на изчертаването, мога да започна директно върху обекта, който съм избрал.
Ще го оставя в някакъв такъв вариант.
След това ще копирам двата обекта, маркирах ги с "ctrl" и кликване на двата обекта.
"w" за активиране на командата "move", "shift" и преместване.
Копие, окей и след това ще ги скалирам в трите посоки.
Ще го завъртя малко, с бутона "r" става активна командата, "alt + w" за трите прозореца.
Правя активен с кликване топ, с кликване на средния бутон и с "w" премествам малко обекта, който създадох.
Малко надолу.
Може би е по-добре да от другата страна.
"w" за преместване.
Така ще изглежда моето абстрактно дърво.
Какво всъщност представлява изолираната селекция? Ако искам да работя само върху даден обект от сцената, без да виждам другите обекти, това нещо може да стане много лесно.
Първо трябва да маркирам обекта, който искам да изолирам и със клавишната комбинация "alt + q" само то остава в сцената, всички други са изчезнали.
На практика те не са изтрити, те са в сцената, просто не се виждат.
Така мога много лесно да променям параметрите.
Да моделирам или да правя неща, които са свързани само и конкретно с този обект, който ми е маркиран.
Когато свърша с операциите по него, мога пак да върна всички обекти, с натискането на ето тази крушка отдолу.
Другият вариант за изолирана селекция, докато е маркиран обекта десен бутон - "isolate selection".
Ако искам обаче да скрия конкретен обект в сцената, а не да остане само един, върху който да работя, искам да скрия колата например.
Това нещо става с натискане на десен бутон и избиране на "hide selection".
W табулатора дисплей се намират всички опции за скритите и за замразените обекти.
Мога да разкрия всички скрити обекти с натискане на този бутон "unhide all".
Можех да направя същото и с десен бутон някъде в сцената и "unhide all".
Ако знам името на обекта ми, скривам го отново, мога да го открия и само по името му.
Също мога и да скрия по име, но в момента ще го използвам, за да го открия "unhide by name".
Това е списъкът с всички скрити обекти, които има в сцената, тъй като имам само един, очевидна е този "unhide" и той се появява в сцената.
Ще маркирам това дърво с правоъгълна селекция и виждам, че не съм маркирал основата, конус "ctrl" и кликване върху нея.
С "shift" и преместване по "y" ще направя няколко копия.
Ще ги оставя да бъдат копия и ще направя още четири.
Може би трябваше да са малко повече.
Изтривам последното.
Ако искам да променя нещо например, по ето тази корона на дървото, но по време на работата с него, мога да маркирам и инцидентно да преместя други елементи, които са в близост.
Може би най-добрият вариант е тези, които са близките елементи, да бъдат замразени.
С други думи, да немога да влияя върху тях.
Това става, когато ги маркирам с десен бутон и избиране на "Freeze selection".
Те стават сиви и в момента нищо не мога да правя с тях.
Ако искам да ги "unfreeze" или се връщам отново в дисплей табулатора, от "create" панела, където имам различни опции за размразяване, мога да дам "unfreeze all" или по-бързият начин е с десен бутон и "unfreeze all".
Ще маркирам колата и с "shift" и преместване, по "x" и по "y", ще направя още едно копие.
С "shift" и преместване мога да направя още едно когато маркирам натискам бутона е искам и Енгелс напада ми е включен да активна тази команда завърта около оста взех на 180 градуса иначе съм организирал някакво движение по пътя Връщам се в кредитна няма изключвам енгелсън и прави текущата команда да бъде с Рак таблет

Тест за преминаване към следващия урок

 
Може ли да се манипулира (премества, завърта ... ) обект докато е „замразен“ ?
да
не
да, но само ако цвета му се промени е сиво
не, защото когато се замрази обект, той се „скрива“

Въпроси и отговори

  • Как да използвам правилно "AutoGrid"?

    Георги Игнатов:

    Здравейте, при използването на "AutoGrid" обектът който се изчертава не винаги е перпендикулярен на основния обект. Проблемът е, че понякога се изчертава перпендикулярно понякога не. Не зная къде може да греша. Командите "Isolate Selection" и "Hide Unselection" едно и също действие ли извършват? Крайния резултат видимо сякаш е един и същ. А какво прави клавишът "Интервал" ?  При неговото натискане светва бутон с обозначение "Катинар" и не може да се селектира друг обект ако си натиснал интервала по невнимание. Обаче трансформациите са активни за селектирания обект.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, 

    за Auto Grid - когато не се използва, създаването на примитивите започва върху основния грид (за някои обекти центъра съвпада с грида - сферата). Но когато е сложена отметка на опцията обаче, обекта който се създава се намира върху повърхноста която е посочена, като обекта се изгражда тангенциално на посочената повърхност. За това в частният случай тази тангента съвпада с перпендикуляр спрямо обекта. Предлагам ти да експериментираш със създаването на цилиндър с включен Auto Grid върху друг, вече създаден цилиндър, за да придобиеш визуална представа за това което се опитвам да обясня :) .По подразбиране опцията Auto Grid е изключена.
    Ивайло Искренов:

    за "Isolate Selection" и "Hide Unselected" - двете команди по принцип правят едно и също. Има някои дребни разлики, например : за изолирана селекция има вече присъединен шорткът -> Alt+Q (но за версията на Мах 2014, за да излезеш, трябва да избереш с десен бутон - End Isolate или да кликнеш на крушката долу до катинара който си посочил); когато използваш Isolate Selection обекта който е изолиран се zoom-ва в прозореца в който работиш. И поради тези причини аз лично използвам изолирането пред скриването, но в случая едва ли има грешен избор.

    Ивайло Искренов:

    за Lock Selection (функцията която се активира с натискането на интервала или избор на посоченият катинар до стойностите за координатите) - когато имаш селектиран обект и активираш командата Lock Selection, визуално нищо не се променя, но напрактика не можеш да селектираш друг обект от сцената, можеш единствено да работиш с обекта който си "заключил". С избраният обект можеш да правиш всичко - моделиране, модификатори и т.н. Това е може би нещо като Isolate Selection но без да скрива обектите.

    Георги Игнатов:

    Благодаря за отговорите Ивайло

    Ивайло Искренов:

    Няма проблеми, ще се радвам ако мога да помогна и по други въпроси :)

    Росена Екимова:

    Здравейте, бихте ли ми казали как се включва AutoGrid?

    Георги :

    Първо избирате примитива и след това отметката Autogrid става активна и ще можете да я включите. Ако не е избран примитив не става.

  • Защо стойността се нулира.

    Албена Христова:

    Когато направя промяна на стойността в поле Р във Famili Parameters и след това направя промяна в поле Q - стойността в полето Р се нулира.

    3D MAX

    Ивайло Искренов:
    Здравей,
    вероятно говориш за параметрите на Hedra примитива ... при мен не се нулират, остават както са избрани и така би трябвало да бъде. Опитах няколко пъти, но такъв проблем не се появява.
    Албена Христова:

    Този проблем го няма, когато вкарам новите стойности от клавиатурата и Enter, така че не е проблем. 

  •   Защо при Freeze обектите изчезват от сцената?

    Савина:

    Здравейте! Защо, когато използвам опциите за замразяване обектите не остават на сцената (оцветени в сиво),  а изчезват както при Hide?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    селектирай един от обектите, десен бутон и избери Object Proprties и направи един screenshot и го Paste-ни тук да видим дали там са Ok настройките.
    Савина:

    Благодаря!
    Имало е отметка на Hide Frozen Objects. Махнах я и всичко е ОК.

    Veronika:

    Здрасти.... не мога да селектирам обектите....при ctrl и натискане върху обекта не става нищо...нз какъв може да е проблемът?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Вероника, виж дали случайно не е заключена селекцията (долу по средата свети едно катинарче), ако е така натисни Space от клавиатурата и пробвай отново :)

    Veronika:

    Здрасти отново....не свети катинарчето(Lock Selection) но и когато натисна Space нищо не става.... и самото катинарче не се променя(не свети по никакъв начин).....а самият обект си остава същия, не мога да го селектирам и съответно не се появява и самата мрежа с линиите в бяло върху обекта(wireframe-a) както при твоето видео, но странното е че мога да го копирам с Shift и отстрани долу вляво където е-Isolate Selection в полето пише ,че има селектиран обект,а всъщност не виждам такъв :(

    Veronika:

    самата мрежа не ми се появява, когато натисна върху обекта както във видеото горе долу 56-57 сек.

    Ивайло Искренов:

    Провери дали всичко е наред в настройките на Layer-a. В нов файл пак ли така се получава ?

    Veronika:

    Да...всеки път е така....изглежда се селектира, но не се вижда ,че е селектиран..когато натисна върху обекта не се появяват белите линии върху него, а си стои същия....нз какво може да бъде (аз съм начинаещ и определено нищо не разбирам...така да се каже от нулата започвам) да не би да е от viewporta?Примерно да не е realistic, но в твоето видео в този режим си излизат линиите върху обекта, когато се селектира ?!!!

    Veronika:

    версията е 2013

    Ивайло Искренов:

    Аха, ясно ... може да смениш типа на визуализирането на viewport-a и да избереш Realistic (Shaded) + Edged Faces, както е показано на прикаченото изображение и вече би трябвало да виждаш и wireframe-a на обектите. В по-високите версии на Мах, независимо дали е избрано Edged Faces, при селектирането на обекта wireframe-a (белите линии който го изграждат) се вижда по подразбиране.

    Veronika:

    Здрасти отново, пробвах и това и другите ваианти, но пак не ми се появява wireframe-a...в layers как трябва да бъдат настройките ?Сигурно съм натиснала нещо, но не мога да разбера какво .

    Veronika:

    .....мисля,че разбрах проблема-мрежата се появява само на определени обекти от standart i extended primitives....когато избера box i realistic+edged faces или какъвто и да е режим няма мрежа на никой от viewport-tite, но когато избера sphere и realistic +edged faces имаме мрежа навсякъде .Явно това е от версията, понеже е по-стара.Изглежда в новата 2014 не е така :)

    Миглена:

    може би просто няма сегменти самия обект, щом няма мрежа в wireframe. Пробвай да увеличиш сегментите на обекта, който няма мрежа да видиш дали не е от това :) в modify панела на обекта

  • Защо са еднакви видео лекциите

    Hristo Pashev:

    Възможно ли е аз да граша нещо? Видео лекция "Трансформационно Gizmo" е същата като лекция "Изолиране, скриване и „замразяване“ на обекти". И в двете став въпрос за трансформация на Gizmo и няма лекция за "Изолиране, скриване и „замразяване“ на обекти".

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    благодаря, че ни информира - беше станала някаква грешка, но сега трябва да е ОК.
  • Как да активирам Shorcut - Alt+Q?

    Веска Василева:

    Не мога да изолирам обект с Alt+Q, мога само с Isolate Selechion. Как да активирам Shorcut - Alt+Q. Работя с 3dx Max 2017.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    провери каква команда е приложена на тази клавишна комбинация или я промени, така че да я използваш за изолиране на обекти (виж прикаченото изображение).

    Веска Василева:

    Благодаря!

    Веска Василева:

    Защо? Защо не мога да променя Shorcut? Влизам в Customize - Customize User Insterface - Keyboard -маркирам Isolate Selection Alt+Q, избирам Remove-и когато искам да напиша Shorcut в прозорчето Hotkey- не ми позволява повече от един символ. Какво не правя правилно? Изгледах урока от 1 Модул за "бързи клавиши", там се прави промяна само за Z,- аз също нямам проблем с въвеждането на един символ.Как да въведа Alt+Q?

    Betty:

    В самото поле натискате от клавиатурата Alt+Q, а не ги въвеждате буква по буква. Аз също имах този проблем.

  • Може ли?

    Daniel:

    Здравейте, може ли, след като съм конвъртнал един обект в "editable poly" да се връщам назад и да правя корекции на маниполации които вече съм извършил. Благодаря

    Vicka Dimov:

    Не. За да имате възможност да правите редакция на Примитив използвайте EditPoly от Modifier List. Така Примитива се запазва (пример - може да задавате L/W/H, брой сегменти....) ВАЖНО! Когато "излъжете" по този начин 3ds MAX-а, моделирате обекта от EditPoly и след това решите да коригирате някой от отновните параметри на Примитива, може да Ви изпише, че това Ви действие ще "развали" обекта.

    Daniel:

    Благодаря много.

  • Как всички елементи да се въртят около една ос?

    Мирела:

    Защо моето дърво не се завърта около една ос, а всеки елемент се върти около своята ос и става хаос, може ли частите на дървото да сработят, като един елемент (някакво обединяване има ли? )

    Никола Петров:

    Селектирайте последователно всички елементи, които трябва да се въртят едновременно и ги групирайте. Стрелка 1 сочи мястото на командата Group .Лек ден и успехи!

    Ивайло Искренов:

    Групирането върши работа и е доста добро и практично решение, но може да пробваш и да използваш Use Selection Center (виж прикаченото изображение). Когато го избереш, тогава гизмото за завъртане автоматично ще се премеси, когато са селектирани повече обекти в техният център.

    Никола Петров:

    Една аналогична възможност: Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    Лек ден!

  • Любомир Спиров:

    Здравейте! Доколкото разбирам въпроса ви, искате да изправите стъблото на дървото. За да го направите, имате 2 варианта:

    1. Да използвате Gizmo и да го завъртите така, че да е стои на 90 градуса.
    2. Да създадете нов конус, който по подразбиране ще бъде изправен, като го изчертаете.

    Надявам се да съм Ви бил полезен!