V-Ray Материали – Общ преглед

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Когато започнем създаването на материали, независимо дали използваме "vray" или не.
Обикновено има три неща, на които трябва да си отговорим преди да започнем.
Първото е, какъв е крайния резултат, към който се стремим? Второто, какви детайли ще ни помогнат да го постигнем? И третото, кои са основните неща, без които не можем да направим нашия материал? За да си отговорим на тези въпроси.
Винаги е добра идея преди да започнем, да разгледаме референции на реални материали.
И да видим, те какви свойства имат в реалния свят.
В тази референции, първо гледаме за основните неща.
Като някой от тях са, колко големи да бъдат текстурите, които използваме? Спрямо обектите, които присъстват в сцената.
Например тази текстура на пода, колко големи да бъдат паркетините спрямо ето тези съдове? Какъв тип са сенките? Дали са резки и отчетливи, или по-скоро са плавни и дифюзни? Какъв тип са отраженията по пода? Как се гледат реагира с тези повърхности и дали тези повърхности са перфектни, или има някой неравности, които ще се стремим да постигнем? Какъв тип текстура, ще бъде подходяща? По-светла или по-тъмна.
С какъв тип отражения? Какъв тип основен материал искаме да постигнем? Гланциран или матиран.
Има ли някаква промяна в отраженията и от какво се диктува тя? Как можем да повлияем на това? Има и други детайли, които е възможно да видим през нашата камера в нашият рендер? Основното, какъв цвят преобладава? Което значи да се стремим и към същият тон.
Ако материала е сложен, как си взаимодействат материалите? По какъв начин единият преминава в другия? Колко се вижда от единия материал и колко от другия? Също така може да обърнем внимание на това, че характерните материали имат характерни отражения.
Дали тези отражения ясно се виждат и материала е по-скоро гланциран, или са разсеяни и се виждат само по-характерни детайли от целия обект? Дали преобладава някакъв модел, който да се следва и как да го постигнем? Дали да заложим на по-сложна геометрия в модела, или това можем да го постигнем с текстура? Дали отраженията са перфектно гладки, или има някои детайли, които лесно можем да постигнем? Когато се стремим да направим някакъв метал.
Кой е основният цвят, който виждаме и какви типове са отраженията по повърхността? Какви са рефлекциите? Как взаимодейства със светлината? Какви са сенките? Какъв е основния цвят на светлината също е важно? Кое е основното нещо, което преобладава, като характерно за този материал? Ако се станем към някакъв ефект, колко силен да бъде той? Дали има някакъв ефект, който преобладава и можем ли да го постигнем лесно с текстура? И отново, основни цветове, рефлекции и рефракции.
Кой е основният тон на цвета и на каква база се променя? Големината на текстурата е много важно нещо.
Това до голяма степен издава тази фото реалистичност.
Дали има някаква прозрачност в него, колко са разсеяни отраженията и с какво направление е текстурата? Ако е прозрачно, до колко прозрачно да бъде? И такива общи принципи, до които сами ще стигате, когато започнете да създавате сами собствените си материали.
За да изберем типа на материала във "vray", най-общо можем да следваме Ето тази обща схема.
Първи въпрос, на който трябва да си отговорим е дали материала, който създаваме е прост или сложен? Ако материала е сложен, това което трябва да направим е просто да го разбием на няколко прости материала, които по някакъв критерий да бъдат смесени в един бленд материал и така на практика, отново се връщаме в изходна позиция за прост материал.
За простите материали, първото нещо, което трябва да знаем е дали той е прозрачен, или непрозрачен.
Ако материала е непрозрачен.
Тогава типа на материала, който ще използваме, ще бъде "v-rayMTL".
И основните му параметри, които ще ни интересуват за неговия "defuse, reflect, reflect".
Съответно ако има опасните, бъмп и дисплейс.
Ако материала е прозрачен въпрос е дали обектъта е плосък или обемен.
Плосък обект е този обект, който има сравнително много малка дебелина на стената или няма такава.
Пример за такъв плосък обект е страница от книга, листа на различни растения, текстил, завеси и други.
Ако е такъв нашият обект материала, който можем да приложим върху него е "v-ray 2 sided material".
като основните неща, които ще ни интересуват за него са какъв да бъде фронт материала? Материала, който ще се вижда по повърхността и колко прозрачно да бъде.
Тези материали обаче отново са прости и отново използваме "v-rayMTL".
Ако obекта ни е прозрачен и обемен, тогава типа на материала, който ще използваме, ще бъде "v-ray fast sss2".
Oсновните параметри за него, които ще ни интересуват са неговият "diffuse and SSS, specular, single skater" и като допълнение "bump и displacement".
Да видим, къде се намират тези типове материали в "3D Studio Max".
Отварям материалният редактор.
Когато е селектиран някой "sample slot", ето този бутон ни показва, какъв тип материал използваме в момента.
По подразбиране в момента всички "sample" сортове са "v-rayMTL".
Можем да го променим с кликване на този бутон и съответно избор на типа на материала, който желаем.
Когато използваме "v-ray" като текущ рендер ви съветвам да не използвате стандартните материали, а да използвате само тези, които са характерни за "v-ray".
С тези материали може да се постигне всичко, което желаете.
Като от тези материали, най-често използваният и най-универсалният е "v-rayMTL".
Той нещо като "arch and design" материал за "3D Studio Max".
Много универсален, много гъвкав и 90% от времето, ще работим с него.
И като най-важен материал в следващото видео, ще започнем с едно кратко "overview" на това, какво съдържа като параметри и възможности този тип материал.

Въпроси и отговори

  • Защо виждам така обектите ми?

    Vicka Dimov:

    Защо виждам така обектите ми?

    Използвам 3ds Max 2016 и явно нещо се включи/изключи и получих такова View :-(

    Ивайло Искренов:

    Здравей, провери дали обекта не се е дублирал (или някой селектирани полигони от него) и също така провери посоката на нормалите и лицевата страна на полигоните. Как се получи този "ефект" - преди това обекта нормален ли беше и има ли проблеми с други обекти в сената? Спомняш ли се след коя стъпка се промени?

    Vicka Dimov:

    Здравейте! Не, обекта не е дублиран и нормалите му се в правилната посока. Това е обект, които съм използвала и преди и е нямало проблеми. Този (д)ефект се получава при въртене във вюпорта. Има положение, в което няма проблеми. Да кажа, че не е и от видеокартата, защото го гледах на 3 различни компютри. :-( Имам чувството, че е някаква настройка на визуализация, но не съм сигурна.

    Ивайло Искренов:

    Не знам какъв може да е проблема, ако искаш изпрати ми файла с този обект да го погледна и ако открия решение ще пиша тук.

    Георги :

    Не ми е много ясно къде е проблема, но ако е в тези черните линии и те те притесняват, може да пробваш нещо. Имай в предвид че обектите в сцената се наблюдават от камера. Тази камера също има някакви настройки които могат да се видят и променят в менюто Vievs > Viewport Configuration > Vysual Style & Aperance. Интересува ни опцията Viewport Clipping. Опцията добавя една жълта линия с две триъгълничета отстрани, които могат да се местят нагоре и надолу, с които променяш клипинга (сряза) на камерата. Предполагам че твоя (д)ефект се дължи именно на това Ето като пример етикета на бутилката с вино се появява и се скрива само като променям клипинга. Viewport Clipping може лесно да се включи и изключи от падащите менюта с изгледите Не мога да ти гарантирам че това ще ти реши проблема но можеш да опиташ. Не е сложно.

    Vicka Dimov:

    Благодаря, Георги, но не гледа през камера, а съм в Perspective.

    Георги :

    Здравей, Много добре те разбрах. Моя отговор е точно за за изглед Perspective view. Настройките на физическата камера са различни и са на съвсем друго място. Накратко. Имаме нова сцена в 3ds Max в която няма абсолютно нищо. Искаме да завъртим или да преместим малко някой от изгледите ( View) с помоща на бутоните за навигация или с Alt+мишката. Аз не местя или завъртам сцената, тази мрежа дето се вижда, местя или завъртам виртуална камера, на която също може да се зададе нещо като ъгъл на обектива, брой светлини в сцената. Аз предполагам че твоя проблем може да е от тази камера. Не съм убеден напълно но можеш да провериш.

    Ивайло Искренов:

    Обектите се визуализират по този начин във viewport-a защото са много далеч от центъра на координатната система ... това мисля, че е проблема в случая след като разгледах файла. Вероятно използваш обект или сцена, която е импортната от CAD софтуер където няма никакъв проблем, за това къде са обектите в пространството, но за Max това не работи съвсем безпроблемно. Колкото по-далеч са обектите от центъра, толкова по-трудно е навигирането и зуумването, както и работата във viewport-a. При теб обектите са на 5 млн. единици от центъра. За дa го оправиш, отвори нов Мах и merge-ни съществуващият файл, селектирай всички обекти, направи една група с тях и премести групата в центъра (докато е селектирана групата, активирай командата а преместване и десен клик върху спинърите на x, y и z). След това дай Ungroup и трябва да е ОК така. (btw провери си и мерните единици във файла).

  • Защо Не мога да контролирам събдивижъните на материалите?

    Diana Ivanova:

    Защо Не мога да контролирам събдивижъните на материалите?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, в по-новите версии на V-Ray тази опция за ръчната промяна на събдивижъните е включена като възможност за избор в настройките на рендера. Когато тази отметка е премахната, подбора на броя на събдивижъните е автоматичен, както е по подразбирана, което има за цел да улесни потребителите.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей, ако искаш да се показват Vray материалите тук, трябва да го укажеш в настройките на рендера и да направиш Vray текущ рендер (виж прикаженото изображение) и рестартирай Мах след това ->

    Мадлен:

    Да, направих го, даже няколко пъти...

    Ивайло Искренов:

    ок, провери дали тази част е заключена за материалният редактор кой рендер е избран, ако трябва го отключи и избери Vray.

  • Къде в Мaterial editor има готови разработени материали на V-ray?

    Стела Радева:

    Мисля, че споменахте в някои от уроците, че има разработени материали, които можем да използваме, но не мога да намеря урока, в който го показвате.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за момента, V-Ray няма добавена библиотека със собствени материали. Което обаче не значи че не можем да си запазим такава - ако отвориш някой от последните файловете за упражнения към модула с материали. всички материлаи който сме разработили през тези упражнения са върху слотовете в материалният редактор и са готови да се използват отново.