VRaySun & VRaySky

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Създаването на ефективна дневна система в "3D Studio Max" с "v-ray" е изключително лесна задача.
За целта е необходимо само да използваме "v-ray sun" и "v-ray sky".
Създаването стандартно мога да започна от "v-ray toolbar" Но аз като първо създаване, ще започна от "create" панела.
Светлини, "v-ray", "v-ray sun".
При създаването на слънцето, автоматично ще ни пита да създаде и "v-ray sky".
Да започнем със създаването на слънцето.
Когато избера "viewport", в кой да го създам.
обикновено в "top viewport".
Първото място, където кликна е позицията на слънцето и с влачене определям посоката, в която ще свети.
С пускането на левия бутон излиза това съобщение, което ме пита дали искам в слота за околната среда да бъде добавена картата "v-ray sky".
Ако не планувате тук да използва някакво различно "hdri" изображение, или да комбинирате това осветление с "domelight".
Тук се съгласявате и натискате "yes", тъй като това тук ще добави автоматично небе във вашата сцена.
Тъй като моят слот в момента, на "environment map" не е празен, ме пита дали искам да го заменя? Казвам "yes".
Ще издигна слънцето малко.
В тази сцена използвам две камери.
Едната е вътре в помещението.
Със "shutter speed" около 50, точно 50.
А тази, която е отвън е с "shutter speed" 200.
Ще пусна "active shade" през този прозорец на втората камера.
Слънчевата система, която сме създали е динамична и тя автоматично се променя в зависимост от положението на слънцето.
Какво означава това? Това означава, че колкото по-високо е слънцето, толкова по-силен ще бъде интензитета му.
Колкото по-ниско е и по-близо до хоризонта, толкова интензитета му ще бъде по-слаб и тоновете в околната среда ще бъдат по-топли.
Да преместим слънцето срещу камерата.
Ще го върна от тази страна, тъй като искам да направя и един тест рендер вътре в интериора.
По принцип настройките, с които започва това слънце са такъв тип настройки, с които би трябвало да бъде реалното слънце.
Сега влиза някакво количество светлина от тези два прозореца, които имам тук отстрани.
По принцип единствените настройки, които променям на това слънце са субдивижъните.
Тук не знам защо по подразбиране започва със стойност от 3.
Това е изключително недостатъчно за коректна сянка.
В повечето случаи зависи от типа на сцената, но за интериорно рендериране тук ви съветвам минимум да бъде 24.
Да не казвам, че в повечето случаи тази стойност може да бъде и над 100.
Зависи, как комбинирате осветленията.
Аз ще го променя на 24.
Другият параметър, който е важен за типа на сянката е "size multiplayer".
Казахме, че колкото по-голямо е осветителното тяло, толкова сянката ще бъде по-размита и колкото по-малко е толкова сянката ще бъде с по-ясна граница.
Прехода между тъмната и светлата част, ще бъде по-рязък.
По подразбиране този мултиплейър, когато е 1 е подходящ, когато имаме нормално дневно осветление, когато слънцето е високо над хоризонта.
Когато обаче слънцето е по-близо до хоризонта при изгрев или при залез, както е в нашия случай.
Тази сянка тук не е много реална и трябва да бъде малко по-размита.
Затова този "size multiplayer" може да се увеличи, с което ще повлияем на типа на сянката.
Във "viewport" също се промени големината на осветителното тяло.
Сянката става много по-размита.
И всички други параметри ги оставям, както са по подразбиране.
С параметъра "turbidity" можете да влияете допълнително на това, колко топyл да бъда оттенъка.
Но пак казвам за физически реални параметри, другите стойности трябва да бъдат така.
Другото нещо, върху което имаме контрол е самата карта за околната среда, която използвахме.
Тя автоматично беше приложена в нашата околна среда.
Това е картата и я използваме в момента.
Можем да добавим в материалният редактор.
като "instance".
Oткъдето също имаме контрол върху отделни параметри на картата.
От "sky model" можем да сменим типа от слънчево например на облачно време.
Това е слънчевата система с "v-ray".
А в следващият урок ще видим, как може да оптимизираме осветлението специално за интериорни сцени, когато използваме слънчевата система на "v-ray".

Тест за преминаване към следващия урок

 
Има ли значение за интензитета на светлината, това колко високо е над хоризонта слънцето VraySun ?
да, колкото по-високо е толкова и интензитета е по-голям;
не, интензитета се контролира само от intensity multiplier;
не, защото интензитета за VraySun е постоянна величина и нямаме контрол над него;

Въпроси и отговори

  • Ивайло Искренов:

    Здравей, 

    в зависимост от типа на сградата, нейната големина, заобикалящата среда, част от деня и други фактори може да са подходящи много различни сетъпи. Като добра отправна точка може да използваш VraySun&VraySky в комбинация с физическа камера на V-Ray (със стойности по подразбиране). Избора на самите настроики на рендера също варира в големи граници, но отново като първоначално решение може да използваш preset-ите за екстериорни сцени (VRay Quick Settings) от тулбара на Vray.
  • Защо моето слънце е толкова силно?

    Veronika:

    Създадох слънце и интензитетът му е огромен. Нищо не се вижда на рендера. Как да помогна на сцената? Мерси. 



    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    направи ако обичаш и един screen-shot на настройките на камерата да погледнем там как са нещата. По принцип ако използваш настройките на камерата и на слънцето по подразбиране те са "синхронизирани" и не би трябвало да има такъв резултат.
    Veronika:

    Здравей Ивайло, отворих сцената още веднъж, наново и се получи. Проблемът е, че аз си направих фотометрична камера. Можеш ли да ми кажеш каква камера използваш? Мерси и поздрави.

    Ивайло Искренов:

    Здравей Вероника,
    във повечето случай използвам VRayPhysical Camera (а в Мах 2016 може и стандартната камера на Мах, която вече е като тази на VRay), а относно настройките ... зависи от типа на сцената. Например за екстериор, като добра отправна точка (ако използваме VRaySun + VRaySky) можем да използваме камера със нейните стойности по подразбиране fnumber = 8 ; shutter speed = 200 ; ISO = 100. За интериор може да започнем от fnumber = 8 ; shutter speed = 20 ; ISO = 100. Като тук вече много зависи от вторично осветлени, архитектурни отвори и т.н. За продуктово визуализиране обаче не съм сигурен, че може да се говори за "ориентировъчни" настройки, защото възможностите и целите който имаме могат да варират страшно много.

       Другото което правя като допълнение към настройките на камерата е да сменя White balance на Neutral и да махна отметката на vignetting, тъй като имаме достa по-добър контрол над тези ефекти в post (например Photoshop).
  • Как да настроя слънцето при изгрев?

    Ralitsa Krushkova:

    От къде е добре да се промени отенъка на цвета на слъцето ( слънчевата светлина), така че да се получи реалистична синкава (студена) светлина за изгрев?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    можеш да използваш системата VRaySun/Sky и да определяш динамично цвета на небето, само с позицията на слънцето. В твоят случай може да оставиш слънцето ниско до линията на хоризонта.

    Нина Георгиева:

    Здравейте! Имам проблем със светлините. Като задам слънчева система и рендерирам, итензитетът на светлината е голям и всичко е в бяло. Как да се справя с този проблем? Max 2017 и V-ray 3.5.

    Георги :

    Ако използваш Физическата камера на 3ds Max пробвай да промениш ( да увеличиш ) Експовеличината и би трябвало проблемът да се реши. Примерно за точно тази сцена аз съм задал стойност 14. Във сцената също съм добавил и HDRI карта в слота за Enviroment (8), където при тебе е Vray skay. Същата тази карта е и поставена в куполен източник за светлина (Doom) Като цяло от нея аз получавам по плавни тонове в сцената . Целия изглед на сцената И какво получавам за финал

    Георги :

    Какво е Експовеличина заедно с примерна таблица с различни стойности при различни условия. Wikipedia

    Нина Георгиева:

    Благодаря!

  • Какъв е проблема с Environment?

    Boyan:

    Привет, използвам МАХ 2016 и VRay 3.4. Имам проблем когато поставя VRaySun и HDRI карта в слота на Environment панела - в стандартния на МАХ, а друг път и в този на VRAY, винаги излиза черен фон зад обектите. Не ми рендира HDRI картата и съответно отраженията от огледалните обекти не се появяват. Как мога да реша този проблем?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за да използваш картите в тези слотове, трябва да сложиш и отметката пред "Map". Иначе може да пробваш да изключиш тези слотове и да си сложиш HDRI изображението в един Dome Light ... много по лесно се управлява - можеш да си контролираш интензитета на светлината и можеш да заключиш изображението към позицията на обекта, и със завъртането на светлината, завърташ и изображението.