Основни параметри на V - Ray Physical Camera

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
За разлика от стандартната камера в "3D Studio Max" физическата камера на "v-ray" предлага някои допълнителни възможности и настройки, които Ще разгледаме на два етапа.
В това видео ще разгледаме най-важните и най-често използваните, а в следващото ще разберем второстепенните.
Ще ги приложа в тази проста сцена, преди да започнем, само да отбележим, че в околната среда сега не използвам никаква карта.
И за "exposure" контрол също не използвам никакъв присет.
Настройките на рендера са по подразбиране, тук нищо не съм променял още.
Ще въведем такива настройки, с които рендера да става бързо, без да държим на качеството.
В момента в сцената няма никакви светлини.
Вече знам, как да създадем бързо и лесно дневна система, ще използвам "v-ray sun".
Ще добавя и "v-ray sky" в околната среда.
Следващата стъпка е да създадем нашата камера.
Най-лесният и достъпен начин е от "v-ray toolbar", но все пак да видим, как става създаването и от "create" панела.
Четвъртият бутон камери, където се намира и стандартната камера за "max".
Oт падащото меню избираm "v-ray".
Това са двата типа камери, които предлага "-ray" "dome" камера и "physical" камера, Ние ще използваме "physical".
Кликвам върху бутона, за да стартирам командата.
и във "viewport" кликвам и влача.
С първото кликване съм определил позицията на камерата, а с пускането на бутона ще определя посоката, в която да гледа камерата.
Десен бутон, за да приключа командата.
Правя един от изгледайте да гледам през камерата.
Средния бутон на мишката работи като функцията "pan" през камерата След като вече горе-долу е позиционирана камерата ще определя разделителна способност на изображението, което искам да получа, след рендера.
Ще използвам отново "hdtv" пресет, но с по-малка разделителна способност - 900 на 506.
Сменям от реалистик на "shaded", за да виждам по-ясно през камерата.
През активният прозорец на камерата натискам "shift+F", за да се появи "safe frame window" За да виждам реално, какво ще рендерира.
С позиционирането на камерата сме готови, сега само ще въведем настройките за рендера.
Няма да добавим рендер елементи, определил съм разделителна способност.
От "settings" въвеждам стандартните настройки.
Ще включа "GI" системата, "irradiance map" и "light cache".
Казахме, че ще искаме бърз рендер, няма да държим толкова на качеството, сменям пресета от "high" на "low".
Всичко друго друго оставям по подразбиране и в този част за момента нищо няма да променям.
Само ще заключа рендера да бъде през камерата.
Да направим един тест рендер и да видим, какво имаме дотук, без да променяме никакви настройки на камерата.
Върху всички обекти съм приложил един и същи материал - светло сиво.
Това е резултата, който получаваме за момента.
Първият извод, който можем да направим за камерата на "v-ray" е че тя има подходящи настройки за екстериорно визуализиране.
Да гледаме някой от основните параметри на камерата.
Първите два параметъра, с които ще се сблъскаме са "film gate" и "focal length".
Какъв е физическият смисъл на тези два параметъра "film gate" и "focal length"? Първо "film gate" е тази хоризонтална част на филма или дигиталният сензор, върху което се проектира изображението.
Вертикалната част на това изображение се получава от "aspect ratio", кoeто сме задали при избора на разделителна способност за изображението, което рендерираме.
Тоест тази част се получава автоматично, а тази можем да я променяме.
"focal length" е разстоянието от мястото на фокуса до лещата.
Какъв е реалният смисъл на тези параметри за нас по време на рендерирането? С тези два параметъра реално определяме, какво точно и колко да се вижда в нашият рендер.
Когато намаля този параметър ще виждам повече и така реално ще събирам повече обекти в рендера.
Имате предвид, че и перспективните съкращение също се променят.
Тук не може да отидете в прекалено ниска стойност.
Този параметър "focal length" влияе точно като смяната на лещите на камерата.
По-малък размер лещи, по-широка ъгъл на виждане, повече обекти в рендера.
Да направим така един тест рендер, за да можем след това върху него да сравним другите параметри.
Следващите три параметъра, които ще разгледаме са свързани с "exposure control" на камерата.
Първо, за да съм сигурен че тези параметри, които ще променяме в последствие, за да имат ефект върху рендера трябва ето тази отметка на "exposure" да е сложена.
Първият от трите параметъра, които контролират този "exposure" е "F-number".
"F-number" или "F-stop", това параметъра, който определя първоначалната отворена част на блендата.
Колкото по-малко е това число, толкова блендата е по-отворена, по-голямо количество светлина преминава през нея и толкова изображението е посветено.
Колкото по-голяма е това число, първоначалният отвор е по-малък, по-малко количество преминава и изображението е по-тъмно.
Тук ви съветвам да използвате стойности между 2 и 16.
Да видим, как това нещо реално влияние на рендера.
Стойността по подразбиране тук е 8.
Да рендерираме региона, който вече описахме със стойност от 2.
С тази стойност да направим още един тест рендер.
"F-number" 2 в момента, отвора на блендата е прекалено голям и влиза прекалено голямо количество светлина.
Да направим още един тест рендер, но този път със стойност 16.
Сега отвора е прекалено малък и изображението става прекалено тъмно.
Да върнем тук, както беше по подразбиране на 8.
С нея видяхме, че общия "exposure" е добре.
При екстериорите тази стойност от 8 и всички настройки на камерата по подразбиране са добре.
Докато за интериори и затворени пространства се налага промяна на тези параметри.
Следващият параметър след "F-number" е параметърът "shutter speed".
"shutter speed" е бързината на затвора на блендата.
Това число, което виждаме тук е на минус първа степен, което ще рече, че това в момента е 1/ 200 част от секундата.
Колкото по-бързо се затвори, толкова по-малко светлина влиза.
Колкото по-бавно се затваря, така повече светлина влиза.
Да видим отново, как работи този параметър.
Да го намалим на 50.
Това число пак казвам е в знаменател.
Да направим един тест рендер.
С тази стойност е прекалено осветено.
Да направим още един рендер с "shutter speed" 300.
По-голяма стойност, по-тъмни изображение.
Да направим опит за "iso" върху тази част всъщност, за да видим то реално, как ще се промени.
Преди това да върнем тази стойност, както беше на 200.
Следващият параметър, който влияе върху "exposure" на камерата "film speed iso".
Това е чувствителността на филма към светлината.
Тази стойност видяхме, че работи добре.
Съветвам ви тези стойности да ги променяте през 50, или направо през 100.
Да направим тест рендер с 50.
Колкото по-малка е тази стойност, толкова чувствителността на филма към светлината е по-малка.
и изображението става по тъмно.
Да направим още един тест рендер с 250.
По-голяма стойност, по-светло изображение.
Като заключение, трите основни параметъра, от които се влияе "exposure" контрола през "v-ray" камерата са "F-number", "shutter speed" и "iso".
В следващото видео ще разгледаме някои допълнителни настройки на камерата.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Какво опрделя параметъра “shutter speed” ?
бързина на затвора на блендата;
чувствителността на филма към светлината;
първоначален отвор на блендата;
няма такъв параметър;

Въпроси и отговори

  • Как да заключим позицията на камерата?

    Vray_sun:

    Може ли да се заключи позицията на камерата, така че да не променяме без да искаме положението и ъгъла на гледане?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    сещам се за два варианта по които можеш се справиш с проблема - може би оптималният вариант в случая е да използваш от Selection filter-а вместо All -> Geometry (или друга група, с която работиш в момента). Така няма да можеш да селектираш друго освен избраното във филтъра.
    Другият вариант е да създадеш нов слой, в който да добавиш само камерите и този слой може да го замразиш.
    Павлин Гаджалов:

    Може би "vray_sun" е имал предвид как да заключи vieport-a, който е в режим камера така, че да не се мести положението й.. понякога и аз си я местя по невнимание със средния бутон на мишката. Ако е така, трябва да се селектира камерата и нейния таргет, след което от Hierarchy избираме Link Info и там слагаме отметка на всичко, което е в прозореца Lock- така заключваме Move, Rotate и Scale-a на избраният от нас обект, в случая камерата (с таргета й).

    Merry:

    Много полезно

  • Защо?

    Veronika:

    Наистина не разбирам защо не се получава при мен. Свалих старт файла и правих всичко едно към едно с теб.. Направих скрийншот по средата на редндъра, накрая екранът е чисто бял.

    Veronika:

    Промених настройките на intensity multiplier на 0.01 и нищо не се получава. Слънцето ми е прекалено силно. Какво мога да направя за да коригирам този проблем?

    Георги :

    Пробвай да промениш настройките на камерата и виж какво се получава. На първата картинка нищо не съм променял. Настройките на камерата са както в файла "M05_L02 - V-Ray Physical Camera - Settings_1 - End" На втората картинка съм променил само светлочувствителноста на филма (ISO) на 100. На третата снимка намалих скоростта на затвора на 400, един вид затвора на камерата ще седи по кратко време отворен и през него ще премине по малко светлина. и на последната картинка завъртях слънцето срещу камерата, свалих го съвсем ниско над хоризонта и намалих ISO-то на 20. Като цяло не съм пипал нищо по настройките на рендъра а променях само два параметъра на виреевската камера. Също така рендъра е през камерата а не през някой от вюпортите.

    Veronika:

    Здравей Георги, Весела Коледа и благодаря за помощта. Аз съм с Макс 2016 и при мен няма Vray камера. Точно затова се обърнах към Ивайло със SOS зов. Впоследствие, видях, че този проблем се коригира с много нисък интензитет на слънцето и един много важен параметър на Физичната камера:


    Весели празници.
  • Как се правят 360 градуса изображения?

    Георги :

    Здравейте, Не знам дали въпроса ме е за този модул но не намерих по подходящ. Ако екипа на Аула сметне за необходимо да го премести. Наскоро попаднах на тази картинка и се помъчих да се пробвам и аз да правя нещо подобно. Предполагам че това е нещо като 360 градусово изображение. С помощта на мишката можете да го въртите да го местите, приближавате - отдалечавате, общо взето интересно замислено. Пробвах нещо и ето какво получих: По сцената абсолютно нищо не е пипано. Това е изгледа през камерата: Променил съм само леко настройките във V-ray: Camera от Defout на Spferical Panorama и Overide FOV зададох стойност 360, Vertical FOV също 360. Изображението което получих във ферм буфера нищо не се разбира от него: ... и от Panoramma Explorer сякаш е малко по ясно: Да кажем като се върти картинката по хоризонтална равнина, общо взето бива, но по вертикална има много изкривявания които не знам от къде да премахна Такива изображения дали могат да се разглеждат по някакъв начин извън 3ds max. Да кажем аз го съхранявам като PNG или JPEG но програмата за преглед на изображения го разчита като обикновено изображение, не като 360 градусово. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей Георги, изображението което си видял и си дал за пример е направено с цел да се гледа с VR очила. За това и изображенията са две ... но все пак, ако това което искаш да направиш е да можеш да рендерираш интерактивна панорама на помещение, която да можеш да завърташ и разглеждаш в браузъра, можеш да го направиш по следният начин. Приготвяш си всичко в сцената за финален рендер. Камерата си е нормална - VRayPhysicalCam. В нейните настройки - нищо специално, настройваш си exposure-a и височината на камерата (около 150 см. от пода) и слагаш таргета на камерата на същата височина. Това е важно, за да не се налага да tilt-ваш и да корегираш след това. По принцип няма значение къде точно е камерата, но е хубаво да я сложиш в центъра на помещението. След това отиваш в настройките на рендера, tab. V-Ray, в rollout-a Camera избираш типа на камерата Spherical и слагаш отметка на Override FOV и въвеждаш 360. Правиш си финалните настройки и рендерираш, Ще получиш рендер като на прикаченото изображение. Сейваш го като jpg. Сега ти трябва друга програмка с която да направиш панорамата. Препоръчвам ти "PANO2VR", която има и безплатна Demo версия, която може да свалиш от тук. Недостатъка на demo-то, е че ще добави воден знак във финалната панорама ... но разбира се има вариант и да се закупи софтуера. Работата с него е много интуитивна и ти трябват буквално 2 минути - отваряш сферичното изображение, което си сейвал от рендера и то автоматично става панорама. След това му даваш output HTML и е готово.

    Георги :

    Много благодаря за отговорите Иво. За сега всичко се получи много добре. Само не мога да съхраня файла във вид на HTML от Pano2VR . Давам му Output > Html и после от къде да си търся връзката???.

    Георги :

    Оправих се намерих от къде се съхранява файла Още веднъж благодаря за помощта.

  • Защо не ми се дава възможност да използвам VRay Physical Camera?

    Ивелина Тончева:

    Здравейте Наложи ми се да преинсталирам 3dsMax и сега не ми се появяват двата типа камери, които предоставя VRay. Може ли това да се дължи на някаква настройка от моя страна или трябва да инсталирам нов Vray? Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Здравей Ивелина, въпроса ти е много уместен и се обяснява с "новите неща" в следващите версии. В 3ds Max 2016 я няма физическата камера на VRray - за сметка на това има нова физическа камера на 3ds Max. Тя е разработена съвместно с Chaos Group и има "същите" настрооки като на VRay-ската камера. Между другото, в курса по 3ds Max сме добавили нови уроци за тази новост - модул 10 урок 5 - "Реална физическа камера", който обяснява малко по-подробно и за нейното използване и настройки. Физическата камера на Мах е достъпна отново от Create панела, а ако все пак искаш да ползаш добрата стара камера на VRay, в Mini Listener-a може да напишеш vrayCreateVRayPhysicalCamera() и камерата ще се появи в центъра на координатната система (виж прикаченото изображение)

    Ивелина Тончева:

    Благодаря :)

  • Vicka Dimov:

    С новата версия на 3ds MAX Phisical Camera се избира от Standard менюто, а не от V-ray. Това е направено така, защото тази камера може да се използва за различните рендер енжини - V-ray, Corona, Mental Ray.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    може да видиш и [тази тема] (https://aula.bg/question#id-157529600001)за допълнителна информация

  • Защо

    васил:

    Здравейте сложих си 2015 версия на макс съответно и ви рей за 2015 но когато рендвам чертеж ми излиза тъмен екран какво може да се направи

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    ползваш ли preset от предишната версия на V-Ray? Пробвай без него един тестов рендер да видим дали тръгва изобщо.

    васил:

    да когато прехвърля от макс 2014 гледаики настроиките на рендера те са същите като на пресета но как да ги махна или просто трябва да ги променя

    васил:

    ето когато начертая бокс в самата версия 2015 как рендва доста бавно го рендва бокса

    васил:

    ето и като сложа слънце и камера да гледа към бокса и пусна рендер нищо общо с камерата

    васил:

    оправиха се нещата преинсталирах v-ray и всичко заработи нормално

  • Как да рендвам интериор, който се намира в тясно пространство?

    васил:

    Здравейте ,имам следния въпрос. След като е изчертана геометрията на помещението и искам да рендвам интериор който се намира в тясно пространство,когато позиционирам камерата поради тясното пространство не мога да визуализирам всички елементи от интериора когато отдалечавам камерата в един момент започва да ми се вижда стената. Дали има някъв трик чрез който да се визуализира интреиор (мебели ) в тясно пространство

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    виж от курса по Мах модул7 урок 5 - "„Отрязващи“ равнини на камерата (Clipping planes)" мисля че ще помогне

    васил:

    да видях го ,но когато активирам равнините на камертата гледката през камерата ми изчезва

    васил:

    не се вижда нищо все едно се изтрива модела

    васил:

    оправих нещата ,всечко е наред вече

  • Защо нямам vray physical camera?

    Вера Димитрова:

    здравейте, когато отида в create panel, camera, и не ми излиза изобщо vray physical camera a само vraydome camera. това е от новата версия ли е или е бъг от vray-a който съм сложила? отстрани от vray panela ми излиза само physical camera?

    Вера Димитрова:

    Прочетох коментарите и видях че е от версията на макс! В един от коментарите Казвате да погледнем модул 10 урок 5 - "Реална физическа камера", къде е това... нещо не го виждам модулите са до 8?

    Вера Димитрова:

    Успях да върна старата камера!

    Ивайло Искренов:

    Здравей, виж коментара под урока "Основни параметри на V - Ray Physical Camera", ето и линк

  • Как да намеря тези настройки на камерата във V-Ray 3.5

    Нина Георгиева:

    Настройките, за които се говори в този урок, къде се намират във V-Ray 3.5?

    Георги :

    Тука в случая V-ray няма нищо общо. Вина има версията на 3ds Max която използвате. Физическата камера е съвместима и с V-Ray. Ако искате да използвате стандартната Виреевска камера може да добавите ред в скриптовете както е предложил Иво в няколко поста по - нагоре, или да използвате безплатен скрипт който създава V-ray camera, като например този

  • Защо нямам опция за VrayPhysical Camera?

    Таня Гъркова:

    Здравей! В криейт панела имам възможност да направя само VrayDome Camera. При мен липсва другата възможност за VrayPhysical Camera. Имаш ли идея защо е това . Аз съм с Мах 2017 и Vray 3.40.01. И след като липсва възможността да създам такава камера от криейт панела има ли другата такава опция за създаване?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, виж тази тема, може да помогне

  • Как да настроя камерата?

    Maria B:

    Здравейте, как да настроя камерата да "вижда" през стена или обект?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, в случая може да използваш Clipping planes от настройките на камерата - в курса по 3ds Max в модула "Камери" има видео, което обяснява как да се използват на практика.

    Maria B:

    Може ли да ми обясните по-подробно как се използва Clipping planes, не открих информация в предишните уроци, Искам да рендерирам малко на площ помещение и не мога да си позиционирам камерата. Други препоръки? Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Здравей Мария, в курса по "3D Моделиране с 3ds Max и Рендериране с Arnold" в модул "Модул 7 - Подходящо позициониране на камери. Видове камери (Cameras)" , видео "Отрязващи равнини“ на камерата (Clipping planes)" (последното видео от модула) е показано на практика как да се използва точно този похват за рендериране в малко помещение.
    Иначе, в настройките на камерата сложи отметка на Enable, както е показано на прикаченото изображение и от параметъра Near може да контролираш тази равнина (Clipping Plane), която ще се появи в погледа отгоре като червена линия. Тази равнина трябва да я позиционираш в помещението. Тя показва, че какво се вижда пред нея ще се види в рендера - "отрязва" обектите зад нея ->