Околна среда - дневна система с V-Ray Light Mtl + HDRI

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
За дефинирането на дневна система, можем да използваме няколко стандартни похвата, към които можем да се придържаме.
А именно "v-ray sun and sky" е едната.
Другата е с "domelight" и "HDRI" изображение.
Също така може да комбинираме "domelight" с "v-ray sun".
Но в нашият случай, ние ще използваме различен похват, който е базиран на геометрия и допълнителен материал на "v-ray", който все не сме пазглеждали.
Геометрията, която ще използваме е една стандартна сфера.
Която трябва да има диаметър, толкова голям, че да покрие цялата сцрана, която имаме.
В момента правим купола, върху който ще приложим материал.
Който да излъчва светлина.
Това нещо като стандартен "self illumination" в "Max".
Ще ми е необходима само половината от тази сфера.
И така това в момента е един купол, който покрива цялата сцена.
Върху който ще прибавим нов материал.
Който да бъде от типа "v-ray light material".
Тук отново можем да оставим този цвят, ако искаме равен тон в небето.
Но може да използваме и текстура.
Като в случая, аз ще използвам "HDRI" карта.
Която ще добавя тук в слота на "lightmaterial".
Отново като "instance".
и това което сме получили на практика е същото като да конвертираме този купол в "mashlight".
Но в случая използваме малко по-различен похват.
Ще сложа отметката на "direct illumination" и ще убелича субдивижъните на 128.
Върху тази равнина вече съм приложил модификатора "vRayDisplacement", но ще го изключа, за да става по-бързо рендера.
И от настройките на рендера ще сменя "primary engine", с който досега рендерираx - "irradiance map", на "light cache".
Тоова е възможно най-бързият вариант за рендериране.
Искам в момента само да видя бързо "preview" на общата осветеност.
Но искам да го видя върху цялата сцена, а не върху регион.
Затова "light cache, light cache" е най-добрия избор за момента и така ще пусна един тест рендер.
В момента обаче получаваме черен резултат, тъй като никаква светлина не е стигнала до сцената.
Това е така, защото светлината се излъчва само от лицевата страна на полигоните, към които сме присъединили този материал.
А ние сме във вътрешността на сферата, така че или трябва да сложим отметка на "emit light on back side", или трябва да обърнем полигоните.
Aз ще направя второто и отново ще пусна тест рендер.
По принцип общата осветеност за момента е добра.
Искам така да бъде, малко по-тъмена тази сцена.
А интензитета на светлината, мога да го контролирам от няколко параметъра.
Единият от тези параметри е от самият "light material", ето този "multiplayer".
Но тук имайте предвид, че увеличаването на това число, ще води малко до избеляване на тази част.
А другият параметър, с който мога да влиая на интензитета на осветлението е от самата "HDRI" карта.
Откъдето можете да коригирате и прекалено светлите или прекалено тъмните "HDRI" изображения.
Това са именно тези два параметъра.
Ще се върна в материала, където ще намаля този "multiplayer" на 0,6.
И ще пробвам резултата само върху регион.
По принцип тази част на осветеност ме устройва повече.
Защото след това тук тази част ще бъде отворена, това тук всичко са стъкла.
И в интериора имам доста осветителни тела.
Както и тези тук искам да са по-забележими.
Затова ще заложа на по-тъмната част и ще оставя така настройките на дневната система.
А в следващият урок, ще добавим вторичното осветление.

Въпроси и отговори

  • Може ли в dome light да се сложи Hdri или по скоро трябва да е в environment?

    Вера Димитрова:

    В урока споменавате кои са основните комбинации за осветлениена естериор. Във варианта vray sun and sky и dome light - в dome light може ли да се сложи Hdri или по скоро трябва да е в environment сложен ако го има? Също така dome вместо небе може ли да се използва? Също не ми става съвсем ясно vray plane кога се слага?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    ако използваш VraySun and Sky и Dome light може да използваш изображение в Dome light, няма ограничение за това, дори ако имаш слънце в изображението може да изключиш VraySun, защото в един момент може да се окаже че сцената е преосветена. Според мен е по-лесно да се контролира осветленито с изображение от Dome отколкото от Environment, защото лесно можеш да променяш интензитета на светлината и позицията на изображението. Добавянето на небе може да стане и от картата в Dome light, но е много по ефективно да се добави в PS след основният рендер, защото имаме много по голям контрол и веднага виждаме резултата. Равнината от типа Vray Plane я слагам в сцената, защото тя е безкрайна и има значение заради светлината която отразява и връща обратно в сцената. Ако я няма обикновено долната половина на сверата която обгражда мислено сцената при използването на Dome light е черна, заради изображенията които се прилагат - обикновено хоризонта разделя небето и черната част в изображението.Ако не използваме светлини по подразбиране в околната среда също е черно. Когато сложим сива равнина тя връща отразена светлина и по-лесно (и по-правилно) се осветява сцената.

    Вера Димитрова:

    Ok мерси!