Plane Light

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Създаването светлини в "max" е достъпна от три основни места.
Първото е "Create" менюто, "lights" "v-ray" и това списъка с типовете светлини, които можем да създадем за "v-ray".
Следващото място, от което можем да започнем, което е доста по-достъпно и видимо "v-ray toolbar".
Това са съответните светлини, с кликване на иконката можем да създадем потресена създаването.
И третият метод за създаване на светлините е стандартно от "create" панела, бутона "lights".
Oт нашето меню "v-ray" и от първия бутон ние ще създадем първият тип светлина "plane light".
Типа на светлината се избира от това падащо меню.
По подразбиране е "plane".
С кликване и влачене във "viewport" определям големината на осветителното тяло.
Десен бутон, за да приключа командата.
И я позиционирам.
От менюто "modify" имаме достъп съответно до нейните параметри, името на светлината и нейните настройки.
Със създаването на светлина в нашата сцена светлините, които са по "default" в "max" се изключват.
С други думи в момента единствената активна светлина в сцената е само тази, която сме създали.
Ако имаме повече от една създадени светлини, във "v-ray light lister", ще се появят в ето такъв списък, от който е много удобно да се променят всички параметри наведнъж.
Например субдивижъни да бъдат активни или неактивни имена и всички често използвани параметри.
Ще изтрия тези светлини, които току-що създадох и ще оставя само първата, която направихме.
Връщам се в настройките.
Нека да включим и "active shade".
Първият бутон, от който се включва и изключва съответно нашата светлина.
По подразбиране светлината осветява всички обекти, но ако искаме да изключим обект от тази светлина, ще трябва да го изберем и да го добавим в списъкът на "exclude".
Интензитета на светлината или силата, с която свети се контролира от показателя "multiplayer".
По подразбиране тази стойност е 30.
Колкото по-голяма е, толкова по-силно свети.
Имайте предвид, че в момента "exposure control" се контролира и през камерата.
Но когато говорим за камерата там ще обясним нейните настройки.
Освен силата на интензитета, в същото каре имаме достъп и до параметъра "color", което определя цвета на светлината.
Освен стандартно от "color selector" можем да избираме и температура по Келвин.
Аз лично предпочитам да работя с "color".
Tук ще го оставя по този начин.
"size" съответно е размера на социалното тяло.
Той всъщност е свързан с количеството светлина, която се излъчва през осветителното тяло.
Колкото по-голям е източника, толкова повече светлина се излъчва.
По подразбира на обектите, които се осветяват от тези светлини хвърля сянка.
Но това може да се включва и изключва.
Посоката, в която се излъчва светлината се определя от посоката на ето тази стрелка, на самото осветително тяло.
По подразбиране това нещо е в една посока.
Но с избора на този "checkbox" може да се промени светлината да излъчва и в двете посоки.
после ще бутам можем изберем дали тази светлина да бъде видима или не.
Когато светлината се излъчва от едната страна на тялото, другата част остава черна при рендера.
Но това може да се коригира с "invisible".
По подразбиране светлината, която се излъчва в сцената затихва, колкото по-далеч отива от осветителното тяло.
Както е реално да бъде, но с избора на този бутон може да си избере да не затихва.
Следващият бутон "skylight portal", ще разгледаме в отделно видео.
А със следващите три бутона, които са активирани по принцип, се определя на кои канали да влияе или съответно да не влияе светлината.
Може да си избере да влияе само на "diffuse" или пък само на рефлекциите.
По подразбиране и трите "checkbox" са избрани.
Оттук имаме достъп до субдивижъните на съответната светлина.
Когато станат повече на брой светлините, доста по-лесно и удобно е да се използва "light lister".
Ако сме си наименовали светлините и знам, коя светлина коя е оттук много по-лесно и по-бързо се променят тези параметри.
Използването на текстура за светлината е много по приложимо за друг вид светлина, "domelight".
Така че, това каре ще го разгледаме.
А за този тип светлина остана само параметъра "directional", който за да стане по-ясно, какво точно прави, ще сменим "preview" от "never" на "selected".
Aко направим аналогия със светлините на "max", това нещо като конуса на светлината за стандартните светлини.
Които определят разпределението на лъчите.
Когато е 0 "directional" този конус е максимално разтворен.
Колкото по-близко до 1 е, 1 е максималната стойност, толкова по-съсредоточена е светлината.
Но имайте предвид, че тогава интензитета в тази част е доста по-голям.
Тъй като светлината вече е съсредоточена.
И сенките, които в момента се хвърлят са доста по-остри и нямат този плавен преход в сянката.
Приложението на тези светлини е доста голямо, особено когато рендерираме продукти.
Сега може да се върнете и да разгледате сетъпа на сцената, която сме направили, когато използвахме и рендерирахме този обект.
Ще видите, че там са използвани няколко такива светлини.
При комбинацията, на които някой от тях е заложено да влиаят само на рефлекциите.
Други според позицията си само на "diffuse" на определени обекти.
Повечето от тях, които влизат в кадър са невидими.
И по принцип употребата им е доста честа.
Особено, когато се използват комбинации от различни светлини.
С техните различни възможности.
Това са основните параметри на "v-ray plane light".
А в следващото видео, ще се запознаем със сферичната светлина на "v-ray".

Тест за преминаване към следващия урок

 
От кой параметър се котролира интензитета на Vray Plane Light ?
Color;
Directional;
Double-sided;
Multiplier;

Въпроси и отговори

  • Защо липсва свтлината

    Cveti Arsova:

    Здравейте, наскоро минах на 3Dmax 2016 и съответната Vray версия, но досега всеки път щом ренедирам всичко е в черно, колкото и каквито и светлини да добавям. Сега отворих един стар файл, чиято Plane свтлина работи при ренедиране, но когато дори само веднъж "скролна" с мишката и отдалеча леко сцената, отново няма светлина

    Ивайло Искренов:

    Здравей Цвети,
    мога ли да те помоля да ми изпратиш някой проблемен файл да видим дали и при мен ще има същите проблеми и дали можем да намерим решение. Провери все пак настройките на камерата и виж как е exposure-a, ако трябва промени shutter speed-a на камерата, за да се оправи.

  • Как влияе следната настройка?

    Valia_K:

    Здравейте,

    Една от възможните настройки на VRay Plane Light е Store with Irradiance Map. По подразбиране няма отметка на тази опция. Как влияе върху сцената ако е включена и обвързана ли е с включване или изключване на някоя от другите настройки?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, тази опция има смисъл само ако използваш Irradiance map. Ако се използва тази опция V-Ray ще пресметне резултата от светлината и ще го запише в Irradiance map. Като цяло според мен има смисъл от това ако има повече светлини в сцената, тък като това малко или много ще ускори рендера, но за сметка на предварителното пресмятане на Irradiance map, което ще е малко по-бавно. Бонуса от цялата система е, че Irradiance map може да се прекалкулира и запише и след това да се преизползва от външен файл. Така дори и да е било по-вано пресмятането на тази фаза, после се прейзползва а рендера е по-бърз. Имай предвид, че скоростта на рендера зависи и от много други обстоятелства и параметри, така че разликата в твоята сцена може да не е толкова осезаема.

    Valia_K:

    Благодаря

  • Какъв multiply е подходящ?

    Elitsa:

    Здравейте, import-нах модел от Revit в 3DS и искам да го рендерирам с V ray. В модела имам наредени мебели. Нагласих камерата и сложих dome и plane lights, но като пусна тество рендер излиза черно. Дали проблема е в това, че нямам материали в сцената ( в ревит не съм ги задавала специално). Може ли multiply-a на plane light да е проблем? По подразбиране е 30, но това подходящо число ли е, има ли някакви граници, в които варира ( знам че трябва да се пробва за всяка сцена, но дали има някакви стойности, в които е прието да се променя)? СЪщо така, ако материалите са проблема, има ли начин автоматично да се назначи материал за всички обекти, за да видя горе долу как ще изглежда сцената?

    Ивo:

    Каква камера използваш и с какви настройки - може там да е проблема. Провери EV какво число е и може да добавиш един скрииншот тук да видим азо се получава така.