Предварителни настройки на работната среда Част 1

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Първите предварителни настройки, които ще направим са свързани с въвеждане на гама корекцията и избор на потребителския интерфейс на самата програма.
Започваме с гама корекцията като от менюто рендеринг "gamma and lut setup" излиза менюто със съответните настройки за гама.
Като повечето от вас Може би вече са запознати с този "linear workflow" и с това, какво точно представлява гама Но все пак да споменем, че гама е такъв числов параметър, който определя връзката между цифровата стойност на пиксела и реалната му осветеност.
Като цяло може да се разбира, че това е такъв параметър, който коригира яркостта на цветовете, така, че да се визуализират правилно на изходното устройство.
Без тази гама корекция тъмните тонове не изглежда така и не се възприемат така, както биха изглеждали реално.
Във версията на "Max 2014" този "workflow" е внедрен по подразбиране и тук тези настройки вече са направени, но ако не са, трябва да изглеждат по следният начин: първо да бъде активна тази корекция, да бъде със стойност 2,2 и съответно да бъдат сложени отметките на тези две опции, така че реално цветовете, които се виждат в "color" селекторите и материалният редактор да бъдат реалните цветове.
Съгласявам се с тези настройки тук, давам окей и остава още едно място, където само трябва да окажем, че искаме да виждаме тези корекции върху рендерираното изображение и това е "vray frame buffer".
Изображението, което се получава от рендерирането, занапред ще го виждаме в този буфер, а не в този, който е по подразбиране на "max" за неговите опции, ще говорим подробно и за инструментите за работа с него, но за да приключим с гама корекцията трябва да активираме ето този малък бутон долу, който е "display colors in srgb space".
Това значи, че върху изображението, което получим тук, ще бъде приложена тази крива.
Която да компенсира яркостта и така ще се виждаме реалните тонове в изображението.
Относно избора на потребителски интерфейс за програмата.
В момента използвам тъмния "template", който е по подразбиране за "Max" и ако отворим материалният редактор е доста вероятно тук всички "sample" сортове да започват със "standard" като тип на материала.
Въпреки, че в предишният урок ние оказахме в материалният редактор "vray" също да приложи неговите промени, но понякога това не става автоматично и това зависи от потребителският интерфейс, който използваме.
В меню "customize", "custom UI and default switcher".
Ако сменим темплейта от този, който е по подразбиране за "Max", с "Max.
vray"
и изберем отново съответно някой от тези схеми, ще избера отново тъмната и я приложа.
Сега "Max" трябва да се рестартира и ще видим, какви са промените.
След като вече е рестартиран "Max" и отворя материалният редактор.
Сега вече всички "sample" сортове започват с "vray" материали.
Обаче "sample" слотовете в момента изглеждат доста тъмни, ще проверя дали са се приложили корекциите за гама, които въведохме, не са затова ги правя отново, давам окей.
И така в момента Само проверявам и "srgb Space" е включен.
В момента сме въвели на пълно гама корекцията за "3D Studio Max".
Приключихме с избора на "user interface", коeто допълнително улесни и някои подробности в материалният редактор.
И единственото нещо, което на практика остава да коригираме са само мерните единици, които "Max" използва.
По подразбиране той не използва никакви стандарти мерни единици.
използва "generic units".
С други думи за него една единица означава просто 1 и оставя една, за да възприеме, както решим.
Дали да е един метър, или един сантиметър, но ние ще окажем, че 1 единица отговарям на един сантиметър.
Защото ще работим занапред в така наречения "real world scale", или ще използваме обектите с реалните им големини.
Затова от меню "customize", "units setup".
Първо сменям системите единици, да бъда до сантиметри.
Ако тук са инчове по-подразбиране са инчове трябва да се смени на сантиметри, окей и 1 единица от тези, които се визуализират на екрана да бъде в метрична система и отговаря на един сантиметър.
Давам окей.
Веднага видим, че са приложени промените.
И така, мерните единици също са готови.
И сме готови да продължим с обяснението на някои термини, които трябва да знаем, какво означават и които най-често се използват в работата с компютърна графика.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Вярно ли е твърдението, че Vray използва собствени чертожни единици в 3ds Max ?
Да . Vray използва „VrayGenericUnits”;
Да. Но тези единици се отнасят само за осветлението (lighting units);
Да;
Не;

Въпроси и отговори

  • Как да добавя допълнителни бутони към интерфейса

    Георги :

    Здравейте, след като си промених интерфейса на програмата от Costumize > Custom UI and Defauts Switcher..., както е показано във видеото, не мога да си добавя мои бутони в лентата с бутоните на програмата. Също така съществуващите ленти не могат да се местят, сякаш са заключени от някъде. В стария интерфейс някой бутон като го доближа до някъде той си прилепваше и готово. Сега не иска. Може ли да се оправи това ? Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    най-краткото решение е Alt+0 (нула) ... иначе от меню Customize-> Lock UI Layout . Ако искаш да добавиш toolbar отгоре (независимо дали е заключен UI) кликни с десен бутон върху името на toolbar-a ->Dock-> Top
    Георги :

    Благодаря, получи се.

  • Как да направя точните настройки gamma 2,2

    Владимир Димитров:

    Здравейте, да попитам след като сме направили гамата на 2,2 от preferences, след това от color mapping панела на vray трябва ли да е 2,2 отново или трябва да е 1,0

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    след като в настройките на Max сме избрали 2.2 за Гама, в рендера - в color mapping стойността за гама отново остава 2.2
    Ивайло Искренов:

    само искам да добавя и препоръката от официалният сайт на V-Ray :

    "Ако използвате 3ds Max 2014 + V-Ray 3, всички настройки за gamma са направени и е препоръчително да ги ползвате така" - това всключва и тези в Max и тези във V-Ray.
  • Защо всички sample slots в Material Editor се визуализират изцяло черни?

    Велияна Тонева:

    Здравейте, следвах инструкциите и избрах Vray като Render по подразбиране, защо тогава моят Material Editor изглежда по различен начин?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    отиди отново в настройките на рендера и се убеди, че след както е избран рендер-енджина, в полето под него за материалният редактор също е избран V-Ray.
    Велияна Тонева:

    Прикачвам снимка, за да видите какво съм направила.

    Ивайло Искренов:

    Аха ок, тук всичко изглежда както трябва. Пробвай да смениш UI схемата, както е показано на приложеното изображение да видим дали ще се оправи.

    Велияна Тонева:

    Аз и преди това бях направила тези настройки, сега отбелязах DefaultUI и рестартирах програмата, но пак Material Eitor е както на първоначалната снимка. 

    Ивайло Искренов:

    Пробвай да рестартираш самият материален редактор =>



    Велияна Тонева:

    За жалост и това не помогна, все си остават черни квадрати.

    Велияна Тонева:

    Здравейте, проблемът ми и днес продължава да бъде нерешен. Бихте ли ми дали друг съвет?

    Ивайло Искренов:

    Здравей :) ... ако всичко от предишните постове е изпълнено проблема остава да бъде само на едно място - в лиценза за V-Ray. Изглежда, че не го намира, пробвай да стартираш V-Ray License Server от Start->All Programs-> Chaos Group ->V-Ray for 3ds Max - > Licensing. Ако не помогне и това, съвета ми е да си свалиш ново демо за следващият билд на V-Ray (ако сваляш ново демо, преди да го инсталираш, дейнсталирай старото). 

    Велияна Тонева:

    Благодаря за отговора. Свалих си ново демо и сега всичко е наред.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей, вероятно има проблем с UI схемата, която ползваш в момента, а и сферите в материалният редактор са ти прекалено тъмни, което значи, че вероятно и Gamma корекцията не е направена, за това ти предлагам следните три стъпки :

    Ивайло Искренов:

    1- Избор на UI

    Ивайло Искренов:

    2- Присъединяване на текущият рендер енджин и правенето му на водещ такъв в материалният редактор :

    Ивайло Искренов:

    3- Gamma корекция :

  • Как при по стара версия на vray да включим във frame buffer бутона Display colours in RGB space?

    Diana Ivanova:

    Как при по стара версия на vray да включим във frame buffer бутона Display colours in RGB space?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    когато отвориш VFB в долната лента с иконите има икона sRGB

  • Как да увелича (или scale) големината на обекта ми?

    Йорданка Вичева:

    Здравейте, импортнах го от Archicad в 3DS MAX като 3D Studio Model. Сега обаче вместо 700 см ми излиза 7 см. Всички настройки в Customize и Unit Setup са в см. Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    за момента се сещам за два варианта, ила да селектираш всички инпортнати обекти и просто да ги скалираш, което ще е сравнително лесно с инструмента Scale или може да си експортнеш обектите в obj и да видиш тази тема как правилно да ги инпортнеш в Мах.

  • Защо не ми лицензира демо-то?

    Antonina:

    Здравей, изтеглих си демо от сайта на Chaos group, инсталирах го успешно и в сайта ми дава че имам активен онлайн и офлайн лиценз до към края на март. Когато обаче пробвам да рендвам ми дава ''could not obtain a license''. Освен това ми излизат черни слотове като на Велияна. Къде бъркам?

    Ивайло Искренов:

    Здравей :) ... пробвай да стартираш V-Ray License Server от Start->All Programs-> Chaos Group ->V-Ray for 3ds Max - > Licensing. Ако не помогне и това, съвета ми е да си свалиш ново демо за следващият билд на V-Ray (ако сваляш ново демо, преди да го инсталираш, дейнсталирай старото).
    Ако продължаваш да имаш проблеми със стартирането, те съветвам да пишеш до Support центъра на Chaos Group и да им обясниш за проблема.

    Antonina:

    Какво трябва да въведа тук като цифри? User и парола от регистрацията ми в сайта на chaos ли?

  • Защо на екрана не се вижда фигурата която е направена?

    Дияна Стаматова:

    Здравейте, имам инсталирана версия 2016 на 3D max и не знам защо не ми показва нищо на екарана, а отстрани ми изписва че има направена фигура? Какво да направя, за да се оправи?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    виж дали в м. Customize- Preferences отбелязаните настройки изглеждат така и при теб =>

    Дияна Стаматова:

    на последната стъпка ми е празно.

    Ивайло Искренов:

    Ok, пробвай след като избереш бутона Choose Driver да намериш Nitrous и да видим дали това ще промени нещата.

    Дияна Стаматова:

    Направих го изписа ми че промяната ще е валидна след рестартиране на програмата но слег това нищо не се промени. Възможно ли е да имам някакъв проблем с видио картата.

    Дияна Стаматова:

    Реших този проблем. Благодаря.

  • Защо не се запазват настройките в 3Ds Max?

    Йордан:

    Защо като следвах стъпките и след рестарта и като цъкна да зареди на ново програмата ( винаги ме пита дали искам дизайнерската или нормалната версия..това си го правеше и преди и имам чувството ,че ми анулира всички настройки където въвеждам) и като зареди , материалният редактор редактор не си е запаметил настройките и си ме е върнал отново,както си беше като инсталирах 3д макса

    Ето така си ми е фабрично ,но като сменя на Max vray - ame dark и рестартирам макса отново автоматично си ми връща DesignVIZ.ART.,както е на снимката!!!Как да направя така,че да не ми се анулират настройките сами!

    Йордан:

    след рестарт :

    Ивайло Искренов:

    Здравей, избери с десен бутно върху шорткъта на Макс Properties и направи един скрийншот да видим какви са стойностите в табулатора "Shortcut".

    Йордан:

    Здравей! Аз изтрих тази версия и снощи инсталирах 2016 и сега вече го нямам този проблем

  • Защо, когато стартирам материялния редактор в слота за събдивизиите ми е неактивен и не мога да променям стойностите?

    васил:

    Здравейте ,прейнсталирах ви рея с версия 3.60.03. с макс 2017 съм когато стартирам материялния редактор в слота за събдивизиите ми е неактивен и не мога да променям стойностите как се оправя това. направих и един рендер на сцена която съм рендвал с корона и резултата не е добър блед е и има петна

    васил:

    ето и рендера

    васил:

    който може да помага .Сцената съм я рендвал с корона и когато инсталирах ви рея конвертирах материалите от корона към ви рей

    Георги :

    Във версията на V-ray която използваш това става вече автоматично. един вид V-ray сам определя колко събдивижъна са му необходими. Ако държиш да го правиш ръчно, да въвеждаш събдивижаните на ръка трябва да сложиш отметка на Use local subdivs Аз лично по бих заложи на Корона, но това си е мое мнение. ако си запазил сцената обърни внимание на Post и Light Mix Едното е за настройка на експозиция, контраст, баланс на бялото и др а Light Mix е за настройка на силата и температурата / цвета на светлината. Насторойват се направо по време на рендъра или след като го спреш. Един вид първо рендваш после мислиш за настройки

    васил:

    благодаря ти Георги тоест мога вече да се доверя на ви рей да си слага коректно събдивизиите ако си погледнал рендера които качих защо ми излиза блед и на такива петна

    Георги :

    Имаш ли възможност да качиш някъде сцената да погледна ако не е проблем разбира се.

    васил:

    всъщност приложената снимка на рендера е с ви рей с короната ми се получава доста добър рендер А има ли опция в короната като тази на ви рей:Amb.occlusion.която на изкарва контактната сянка струва ми се че това придава по добра реалистичност

    васил:

    еми да ако ми дадеш поща или пък тук но не знам как

    Георги :

    Като цъкнеш на името ми има поща и скайп. По каквото ти е удобно

    васил:

    скайпа го видях но аз нямам скайп но поща не можах да видя

    Георги :

    yorgo@abv.bg

    Георги :

    Ще погледна и утре ще пиша

    Георги :

    Здравей, според мен основно проблема за тези светлите петна идва от това,че подът ти е с нулева дебелина и е под нивото на стените. Един вид между долната част на стената и пода има някакво разстояние и от там минава светлина, а шкафовете ти нямат гръб и дъно и затова тази светлина се вижда и на цокъла на кухнята. Може да се сложи един модификатор Shel с някаква дебелина или да се направи нов под от Box, което е по лесно. По някаква причина нямаше текстури в архива и сложих каквото намерих. Не знам дали беше предвидил нещо за светлини HDRI, слънце или друго, но сцената се осветяваше само от аспиратора. Добавил съм Hdri карта в слота за обкръжение (8) и един източник за светлина тип диск Има и някакви леки корекции в Post но може и без тях. незначителни са. Основно смятам че проблемът е в пода дето е по надолу. Ще рендна картинката и ще ти покажа резултата. Ще ти върна коригираната сцена.

    Георги :

    Ето ти го и резултата Общо време 8 минути от тях 5-6 минути за рендване и 2-3 за деноисинг (шумоподтискане). Ако ти се вижда топло изображението може да се коригира и след края на рендъра, да се направи по- студено или да се изключат светлините на аспиратора например. По горе забравих че по прозорците има Sky light portal които тука са вече материали, слагат се на Pllane (плоскост)

    васил:

    Благодаря Георги петната се оправиха ,да грешката е моя имаше осветление от HDRI карта и два плеина на прозорците като скайлайд портали.Но не мога да разбера защо рендера излиза някак си блед безконтрастен пращам снимка на рендера и след корекция с фотошоп

    васил:

    това е с v-ray.Ето и с корона

    васил:

    ще пратя отново с v-ray

    васил:

    не знам защо е така гамата е както трябва

    Георги :

    Я пробвай това какво прави ? Може да е от това проблема.

    васил:

    да пробвах го но ми променя малко цвета на текстурата на пода но инсталирах един скрипт и той ми оправи бледостта казва се GammaSettings.

  • защо

    Мадлен:

    когато си отворя файла, материалите отново ми стават standard?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, ако искаш да се показват Vray материалите в материалният редактор по подразбиране, трябва да го укажеш в настройките на рендера (виж прикаженото изображение) и рестартирай Мах след това ->

    Мадлен:

    Да, аз първо това направих, следвах стъпките от видеото и въпрекитова проблема е същия....

    Ивайло Искренов:

    ок, провери дали тази част е заключена за материалният редактор кой рендер е избран, ако трябва го отключи и избери Vray.