Автоматично изваждане на данни от отделни листа - Vlookup

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред

Тест за преминаване към следващия урок

 
Ако искаме да използваме VLOOKUP за точно търсене в една таблица, кой е последният параметър, който трябва да зададем?
FALSE
TRUE
 
Ако искаме да използваме VLOOKUP за приблизително търсене в една таблица, кой е последният параметър, който трябва да зададем?
TRUE
FALSE

Въпроси и отговори

  • За Data Validation и Vlookup

    Иванка Калева Чолакова:

    Докато да благодаря за Data Validation, дойде и VLOOKUP. В комбинация явно стават страшно добри неща, които иначе биха били възможни само в Access. Благодаря!

    Иван Цукев:

    Да, Excel спокойно може да се използва като една по-опростена база данни.

    Аз дори го ползвам за анализи на данни от други бази данни с някои плъгини. VLOOKUP донякъде симулира действието на JOIN функцията в mysql

    Марина:

     С VLOOKUP  стават добри неща, но ключовото поле трябва да е уникално.

    Марина:

    Искам да споделя с Вас моят опит. Когато работите с тази функция е много удобно table_array да е в друг шийт и Data Validation да задавате само с колони. Например =VLOOKUP(A1;Sheet2!A:D;2;FALSE). Така не се налага, когато дописвате данни в table_arra да актуализирате Data Validation

    Весела Костадинова:

    Аз работя много с тази функция и същоискам да споделя опита си – много по-лесно ми e да използвам прозореца за създаване на функция, който се избира отреда, в който се показва номера на клетката. Така не трябва да помня в каквапоследователност какви данни се задават. А и то ми подсказва в кои случаи сеползва FALSE и в кои TRUE. Вместо False може да пишете 0, а вместо TRUE – 1, но аз лично винаги ползвам 0 (FALSE).

    Като се ползва този прозорец, веднага севижда какъв резултат ще се върне в клетката. Това е полезно, ако базата данни ес много колони и е трудно да се преброи от кой номер колона ще връща резултата, а по отговора може да се ориентирам дали съм въвела правилната колона.

     

    Vesela Hristova:

    Благодаря, наистина е много лесно по този начин!

    Цветелин Стоянов:

    Пробвах и data validation и table_array да маркирам с цели колони. Супер е. Всичко се получава без да има нужда от актуализиране в name manager.

    Теменужка Тасева:

    Въпрос към Весела: как се отваря този прозорец? при мен при търсене на функцията , VLOOKUP я няма.Работя с версия 2010

    Теменужка Тасева:

    появява се този прозорец и функцията VLOOKUP липсва

    Краси Кръстев:

    Здравей, Теменужка.


    Виждам че въпроса е отправен към Весела, но искам и аз да се включа.

    За да видиш тази функция отиди на fx иконката ( снимка 1 позиция 1 ) след което като ти се отвори прозореца ( снимка 1 - оградения ) след което много важно е в insert function прозореца да зададеш ( снимка 1 позиция 2 ) за категория на търсене All след което в долния прозорец ( снимка 1 позиция 3 ) маркирай една функция после натисни V за да може да отидеш на функциите започващи с V  и съответно намери Vlookup и готово.

    Снимката е от Excel 2013, но реално на 2010 има същата иконка горе при "командния" ред на Excel - ( fx ) от там съответно ще ти излезне и прозореца.

    Надявам се да се е получило.
    Теменужка Тасева:

    Благодаря.Доста се поизмъчих. В отговора ти липсваше това :долния прозорец ( снимка 1 позиция 4 ) .Докато загрея ,че това V трябва да натисна на клавиатурата, еле справих се.Още веднъж благодаря.

    Райна:

    В прозореца Insert Function, заложената категория функции е Most resently used (последно използвани) и ако не е била използвана тази функция, тя не може да бъде в изброените по-долу. Може да изберем функцията Vlookup или от категория All или Lookup & Reference.

    Краси Кръстев:

    @Теменужка, добре че каза позицията, да така една позиция съм сложил повече реално 4 е 3, но сега вече го оправих да е по - разбираемо за другите.Радвам се че си се ориентирала и съответно ти е помогнал отговора. 

    Krastana_kostova@abv.bg:

    Функцията наистина е много интересна и предлага много възможности. Благодаря на всички за споделения опит! Невероятни сте!

    Мария Генова:

    Вариянтът с функцията дава още по-голяма яснота, за което благодаря.

    Анна Станчева:

    Може ли само да ми потвърдите още веднъж дали наистина е ок при въвеждането на table_array да се използват само колоните?Евентуални празни клетки не чупят ли нещата? Не разбирам също какво точно означава, че "така не се налага, когато дописвате данни в table_arra да актуализирате Data Validation"? Ако има вариант и списъка на падащото меню да се самоактуализира при допълване на базата данни, моля споделете:) Казусът ми е от коментарите въс форума по-долу.Благодаря за разяснението

    Borislav Belev:

    Какво е...

    Натъкнах се на следния проблем. Имам един въпрос за функцията VLOOKUP, която се опитах да напиша във въпросника, но ми дава, че е прекалено дълъг текст, така беше, но дори когато го смалих до две изречения пак не ми дава да си публикувам въпроса и това ми се струва доста неудобно! Както и да е, В една фирмена работна таблица имаме формулата: =+VLOOKUP(H3;$Z$2:$AB$11;3;TRUE)

    Тя е предназначена да попълни данни от изминати километри на даден шофьор и да му покаже какъв бонус му се полага спрямо тях!

    Пример м/у 12001 и 12500км 300лв. бонус 12501 и 13000км 400лв. бонус 13001 и 13500км 500лв. бонус H3 взима изминатите км. после взима диапазона $Z$2:$AB$11 и после от колона 3 казва, че трябва да вземе 300лв. бонус и накрая с TRUE

    Въпроса ми е, каква е ролята на + в този случай и защо като дам False ми се появява грешка?

    Поздрави, Борислав Белев

    Димитринка Вълкова:

    За последния аргумент на функцията VLOOKUP може да задаваме само логически стойности True или False. True извлича най-близката стойност от даден диапазон (както е във Вашия пример). False извлича точната стойност (Exact Value) за търсения критерий. Ето защо получавате грешка, когато изберете False, липсва точно съответствие.

    Ivaylo Rashev:

    Много хубав пример за първоначален сблъсък с Vlookup.

    Павел Зарков:

    От средата на 2020 има доста по-удобна, функционална и лесна формула, която на практика направи VLOOKUP отживелица - това е формулата XLOOKUP. Синтаксиса ѝ е следния: =XLOOKUP(lookup_value, lookup_array, return_array, [if_not_found], [match_mode], [search_mode]) Чрез тази формула няма нужда да задавате table_array, трябват ви само търсената стойност (lookup_value) и 2 колони - тази, в която търсите съвпадение (lookup_array) и тази, която искате да ви върне при съвпадение (return_array) . Особено удобна е и за използване с таблици, защото директно можете да използвате наименованията на колоните от таблицата. Като бонус, няма нужда да се въвежда FALSE или 0, направено е по подразбиране да търси точна стойност ([match_mode]=0). Като допълнителен бонус, може да зададете какво да ви покаже, ако не намери никаква стойност, вместо да ви даде #N/A. Достатъчно е да зададете стойност в [if_not_found].

    Kocho:

    Изобщо не съм съгласен, че VLOOKUP е отживелица. ХLOOKUP е хубава и много по-гъвкава формула от VLOOKUP, но ... налична само за Ексел 365 (вече и за Ексел 2021). Огромна част от потребителите у нас все още работят на версии като 2016, 2013, 2010. Дори и на 2003!

    Да не говорим, че има сигурно милиони файлове по различни фирми и организации, в които се използва VLOOKUP. Тези файлове все още са в употреба и подмяната на VLOOKUP с ХLOOKUP ще бъде ненужно пилеене на време, а от там и на пари. Следователно VLOOKUP още дълго ще си съществува и използва и всеки, който работи интензивно с Ексел трябва да познава и за използва свободно тази формула. Така както например все още се използва SUMIF, въпреки че SUMIFS, която е много по-удобна и лесна за употреба, беше въведена в Ексел 2010.

    Павел Зарков:

    Съгласен съм, че VLOOKUP ще се ползва още доста дълго време, респективно всеки трябва да е запознат с формулата, но това не променя написаното от мен. Както XLOOKUP, така и всички други нови функции в Office 2021 и Office 365 облекчават живота на всеки, който може да ги използва. По-специално визирам функциите FILTER, SORT, UNIQUE и всички останали динамични формули, за които трябваше да се ползват далеч по-сложни заместители.

    Kocho:

    Зависи какво се разбира под облекчава. Аз започнах ентусиазирано да ги използвам, когато ми се появиха. Наистина са удобни. Обаче пращам един отчет на шефа и той ме вика след 5 минути да му обясня какво точно да гледа на празен екран :). Причината - той работи с версия 2019, където ги няма. Айде преправяй всичко наново по най-бързия начин

  • Марина:

    При VLOOKUP търсенето е по един критерий (стойност равна на стойността на една клетка). Има ли друга подобна на VLOOKUP функция при която търсенето да е по няколко критерии (стойности на няколко клетки) .Подобни функции (с повече критерии) са SUMIFS, COUNTIFS .... Питам и по друг начин. VLOOKUP(lookup_value;table_array;col_index_num;[range_lookup]) това е правилната формула

    ??? VLOOKUP???(lookup_value1;lookup_value2;table_array;col_index_num;[range_lookup]) има ли някаква подобна формула?

    Иван Цукев:

    Това може да се постигне с комбинация от функциите INDEX и MATCH


    например ако имаме една таблица и искаме да "отчетем" стойност по колона Х и ред Y - тоест по два критерия - това най-лесно става с INDEX и MATCH

    Ако дадеш конкретен пример мога да ти помогна сглобиш израза.
    Таня Иванова Говедарова:

    Tова е нещо уникално. Много благодаря. Аз също тъпча цялата информация в една обща база с данни и от там дърпам това, което ми е необходимо за различните справки. Много по-лесно е от колкото да се правят различни таблици и накрая се загубваш в тях. Още веднъж благодаря за този урок. Ще ми е от голяма полза.

    КРАСИМИРА КРЪСТЕВА:

    И при функция VLOOKUP се получава ,ако се изберат всички колони  =VLOOKUP(C5;Данни!A:D;3;false)

    Росица Найденова Кузманова:

    Аз се опитвам да направя упражнението дума по дума или с този израз=VLOOKUP('Отчет-шаблон'!A1:D9,2,FALSE),но версия 2010 ми дава,че има грешка и резултат нула.Пробвах с точка и запетая";" ,пробвах с тве точки":"не се получава по никой начин.Как да се справя?

    Zenny:

    Здравейте, Росица! Правилният израз е ето този :  =VLOOKUP(C5,Данни!A1:D9,2,FALSE) . Първият критерий на функцията трябва да е в първа колона, уникален и да се посочи като име на клетка, а не като таблица както е при вас. 

    Марина Станилова:

    Росица, при мен също се получаваше нула докато не забелязах, че по подразбиране е избран последния ред, в който беше допълнено ново име, но срещу името няма данни за телефон и т.н. След като избрах който и да е друг от списъка (Ана, Георги и т.н.) и повторих, се получи без проблем.

    Никола Петров:

    Лек ден и успехи!

    Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    Лек ден и успехи!

    Venci:

    6+

    Никола Петров:

    Ето една таблица, в която са събрани двете функции HLOOKUP и VLOOKUP.

  • Отчита ми грешка #REF

    Татяна:

    Здравейте, използвах формулата, за друга моя си бланка, които данни са от 17 колони, до 16 колона работи чудесно, но не мога да разбера защо на последната клетка, която по данните е 17 колона, ми излиза грешка?

    Татяна:

    Искам само да допълня, че съм с версия 2013.

    Иван Цукев:

    Изпрати ми файла по имейл и ще видим от къде идва проблема.

    Татяна:

    Здравейте, и за много години с пожелания за всичко най-хубаво!
    Ами, аз на ново си направих файла и вече не ми отчита грешката... А изобщо не ми дойде до акъла да запазя файла с грешката и да Ви го изпратя, и сега съжалявам, защото все още съм любопитна как се беше получило. Иначе дълго сменях опции, проследявах стъпките, формулата ясно се виждаше, че е правилно написана, бях филтрирала данните, реших, че може да е от филтъра, но не е и от него, гледах формата на клетките... доста "чоплих" по всевъзможните опции и накрая се вбесих и го направих на ново. Файла не е нещо особено, но го създавам за последваща обработка и попълване на данни. Знам ли, може пак да покаже грешка, за това ще Ви го изпратя да го видите.

    Alexander Jordanov:


    Отчита ми грешка #N/A
    Здравейте,отчита грешка в мой sheet,но в вашият от урока няма проблем.Някъква идея какво бъркам
    Alexander Jordanov:

    ето снимка

    Alexander Jordanov:

    изображение на sheet клиенти от където съм взел имената за data validation

    Alexander Jordanov:

    версия на excel 2010

    Альоша Исаев:

    За Александър Йорданов. Доколкото виждам от изображението в таблицата с база данни не е включено името посочено във формулата за B6. Според мен ще трябва да се допълни базата данни с още една колона включваща имената на "Получател".

    Alexander Jordanov:

    има колона  ето я Колона F

    Альоша Исаев:

    Освен да се създаде нов файл нямам друга идея. Според това което виждам е правилно.

    Юлияна Борисова:

    Здравей Alexander, за да работи коректно функцията VLOOKUP, колоната, от която взема данните, трябва да е първа. Просто я изрежи (cut) и премести (paste) като колона "А".  Аз така успях да реша този проблем.

  • Как да извадя на дублирани данни с VLOOKUP?

    Александрина Желева:

    Има ли начин с VLOOKUP да се извадят от таблица, в която има критерий, който се повтаря? Например, едно населено място в България го има в 4 региона и има различни пощенски кодове. Ползвам VLOOKUP, за да ги извадя, но той хваща винаги първото и на следващите слага пощенския код на първия.

    Христо:

    Според мен имаш два начина да се справиш с проблема. Първият е като промениш търсенето, не на населено място, а по пощенски код. Втория е да зададеш на дублираните населени места допълнителна номерация ( или нещо специфично само за това населено място ) и да го търсиш чрез него.

    Александрина Желева:

    Така май пак си е трудоемко. Има населени места, които са 8 с едно и също име. Иска ми се да не ги "цъкам" едно по едно . Целта ми е да сложа точния пощенски код на съответния регион.

    Христо:

    Съжалявам, но без да видя поне примерна таблица, не мога да помогна. Може би първо трябва да ги селектираш по област и след това по населено място.  

    Георги:

    Здравейте, аз също имам проблем с повтарящи се данни.... Има ли опция след извършване на Vlookup да може да се избират данните отново от падащ списък? В смисъл: Избираме от един списък определена информация, използваме Vlookup и в резултата да може да се избира точно каквото ни е необходимо...

    Когато данните са идентични както в първият ред на прикачената снимка всичко е наред... Но когато имам един производител, но различни години на производство, съответно различен одобрен тип, нещо не се получава.... 
    Благодаря предварително!

    Andrey Glushkov:

    @ Георги
    Това мисля, че по-лесно би се получило с index и match. Eто тук има описание на функциите:
     https://support.office.com/bg-bg/article/%D0%A2%D1%8A%D1%80%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0%B2-%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%81%D1%8A%D0%BA-%D0%BE%D1%82-%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B8-c249efc5-5847-4329-bfee-ecffead5ef88?ui=bg-BG&rs=bg-BG&ad=BG#bmcreate_a_lookup_formula_with_the_look

    Краси Кръстев:

    @ Георги,


    Може да погледнеш тази тема тук :

    https://aula.bg/question#id-106572800001

    където си задал подобен въпрос. В нея има отговори които да те насочът към проблема.
  • Може ли да се извършва повторно попълване на данни след Data Validation и Vlookup?

    Георги:

    Здравейте имам следният проблем:

    На прикачената снимка имам данни които се повтарят като производител и модел, но се различават по година на производство и одобрен тип. Искам да попълня чрез Data Validation и List за полето "Производител" и след това чрез Vlookup да попълни автоматично следващите позиции - модел, година на производство и одобрен тип. Когато извърша всичко това се сблъсквам със следните проблеми:
    1. Имам случай когато се дублират имената - пример за производител ITRON имам два модела;
    2. Когато се дублират модела, но се различава годината на производство, съответно одобреният тип;
    Искам да попитам има ли някаква опция, след извършване на Data Validation и List за полето "Производител" в следващото поле да имам падащ списък от който да избера съответния модел и така нататък за попълване на повтарящите се данни.
    Благодаря предварително!
    Andrey Glushkov:

    @ Георги
    Това може би, по-лесно ще стане с index и match. Тук има кратко обяснение: 
    https://support.office.com/bg-bg/article/%D0%A2%D1%8A%D1%80%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0%B2-%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%81%D1%8A%D0%BA-%D0%BE%D1%82-%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B8-c249efc5-5847-4329-bfee-ecffead5ef88?ui=bg-BG&rs=bg-BG&ad=BG#__migbm_2

    Краси Кръстев:

    @ Георги,


    Здравей, 

    Може да ползваш Index и Match.

    Формулата е : = INDEX ($A$3:$B$6;MATCH(H2;$A$3:$A$6;0);2) Най - простичък пример за това това как действа функцията - на снимка 1 съм показал най - основно как действа.

    Снимка 1 позиция 1 ( 2 )  това е диапазона в който ще правя търсенето, след това позиция 3 ( 4 ) това е стойността която искам да намеря  по съвпадение ( в случая Бургас ), позиция 5 ( 6 ) е диапазона в който ще търся "стойността ( в случая търся Бургас ), в позиция 7 ( 8 ) е номера на колоната от която искам да запиша стойността за търсеното от мен стойност ( в случая е 2  и съответно ми изписва бройките, ако е 1 следва да ми изпише Бургас )


    Не знам до къде си стигнал с уроците по Excel, но реално тук може да използваш и Pivot таблици за които става дума в целия модул 10 от курса, като под самите уроци има и вече доста теми във форума с допълнения за тях и интересни дискусии. Анализа с Pivot таблиците е доста удобен когато искаш да правиш справки и анализи само с няколко цъкания. Но не искам да влизам в подробности тук с Pivot т.к. има цял Модул за тях и са обширна тема.

    Надявам се да съм бил полезен с отговора.
    Соня Димитрова:

    Г-н Кръстев, разгледах подробно примера, но все още не ми е ясно кога се използват тези функции Index и Match и как работят те. Може ли да ни дадете по-разбираем пример. Благодаря много предварително!

    Краси Кръстев:

    Добре мисля да дообесня горния пример защото е доста семпъл и ако дам по - голям пример следва да е още по объркващо.

    Задачата е : в клетка I искам да запиша стойност от колона B, която стойност отговаря за точно определена стойност ( съдържание ) от колона A

    Т.е. искам в клетка I да запиша стойността от колона B която отговаря за Бургас да речем.

    Формулата е :

    = INDEX ($A$3:$B$6;MATCH(H2;$A$3:$A$6;0);2)

    $A$3:$B$6 - това е диапазона ( таблицата ) в която ще правя търсенето;

    след което изписвам Match с който ще определя номера на реда който търся. Как ще определя този ред : Първо с H2 - показвам коя стойност от колоната A търся ( Бургас ), в случая посочвам клектка H2 защото в нея съм записал думичката Бургас - стойността спрямо която ще търся. След това избирам диапазона в който да ми направи търсенето точно на тази стойност - $A$3:$A$6 от клектка H2, с След това записвам 0 - нулата показва че търся точно съвпадение на стойността , т.е. търся Бургас, не друг град.Така приключих с функцията Match и избирам следва да завърша функцията INDEX.

    Записвам 2 , с което посочвам от коя колона на диапапзона $A$3:$B$6 да запиша стойността на база вече определениея ред от колоната който търся ( това което направих с Match ) , т.е. от колона 2 от диапзона ми запиши стойността която отговаря на ред на който пише Бургас.

    Така стана ли по - ясно или трябва още малко пояснение.

    Никола Петров:

    Лек ден и успехи!

    Dani:

    Здравейте, Може ли да извадят различни стойности на дублрани критерии.? Пример: в sheet 1 - колона A има номера на Договори (като има дублирани номера на договори) и в колона B различни суми за всеки договор (различни суми и за дублираните договори). В Sheet 2 има списък с Договори, за които трябва да се извадят отговарящите суми от sheet 1. С Vlookup не става, защото на дублираните договори вади първия резултат, които си намери. С pivot table сумира. И до тук ми се изчерпаха вариянтите. Благодаря предварително за съдействието!

  • Защо получавам грешка?

    Stasi:

    Как да направя търсенето без да дава грешка? сн.1-база данни, сн.2 опит за vlookup. Искам да сложа номера на всеки магазин след адреса или преди него.

    Краси Кръстев:

    Здравей, Stasi.

    Проблем при теб идва от това че VLOOKUP работи по следния начин:

    V - Означава че търсиш нещо по вертикала;

    Първия параметър който въвеждаш lookup_value е стойност която се търси в 

    ПЪРВАТА вертикала ( колона ) от зададения диапазон, т.е. ти в момента 

    първата ти колона от диапазона е A в която колона нямаш наименованията на 

    ами последователни номера, а реално задаваш из номера ( 1, 2,3 ..... )  да ти 

    намери адреса ( Чепеларе, ул.Дачо Петров ) .... няма как да стане ...


    И сега идва въпроса как да се справиш в проблема, единия вариант е да 

    ползваш Index и Match, който вариант е по  - добрия с оглед на това че там 

    логиката е да търсиш на база пресичане на колона ред и не си ограничен както 

    тук в vlookup - a само по вертикала и с първа колона от диапазон,



    Другия вариант е чрез добавяне ( копиране ) на колоната с адресите пред 

    абсолютно всичко ( или поне преди това което искап да запишеш благодарение 

    на vlookup - a ) и когато зададеш диапазона реално първата колона да ти е тази 

    в която търсиш .... т.е. ако търсиш винаги по точен адрес стоейки винаги 

    отпред ще е пред всички и винаги може диапазона да започва с тази колона и 

    и няма да имаш повече проблеми.

    Надявам се съм те ориентирал и си разбрала логиката на lookup _value че 
    реално тази стойност се търси в ПЪРВАТА колона от зададения диапазон.
    Stasi:

    Да, схванах логиката. Днес си поиграх малко повече и като копирах номерата на магазините след адреса се получи. Тогава схванах, че excel брои първа колона, от която се търси и в дясно от нея колоните се номерират 2, 3 , и т.н. Ще опитам и  Index и Match

    Деница Човикова:

    Бихте ли ми казали , кой е урокът с Index и Match ? Потърсих , но не можах да го открия

    Соня Димитрова:

    Г-н Кръстев, говорите за Index и Match. Можете ли да ни покажете как работят тези функции, моля?

    Краси Кръстев:

    @Соня Димитрова - тук : линк има един коментар в който съм дал разяснение за Index Match, ако не стане ясно пишете под темата в която Ви препратих ще дообесня.

    Никола Петров:

    Лек ден и успехи!

  • Защо Excel 2011 (Mac) дава грешка при въвеждане на формулата VLOOKUP?

    Лиляна Чавдарова:

    Защо при прилагане на формулата в работния файл, излиза грешка (работя с Office 2011 за Мак). Има ли вариант това да бъде коригирано или е необходимо колоната, от която искаме данните да бъдат взети да бъде винаги първа? Не значи ли това, че променяйки отново колоните за следващия критерий (фирмен номер), и тази формула ще даде грешка поради промяна в референтните колони?

    Иван Цукев:

    Лиляна, дай моля те конкретен пример, за да мога да ти помогна.

    Лиляна Чавдарова:

    Използвам примера от урока, като въвеждам формулата, за да излезе телефонния номер на съответното лице (Ани Петрова) като взимам данните за телефонния и номер от от лист 2 "Данни", но Excel разпознава формулата.

    Лиляна Чавдарова:

    Това е единият проблем:

    Лиляна Чавдарова:

    Ето и вторият проблем:

    Mila:

    При първия проблем е сгрешена формулата. Написали сте + вместо ; след избор на стойност. 


    Виктория:

    Здравей, Лиляна.

    Мила е решила проблема ви, но ето едно видео, което ще ви е от помощ следващия път ---> https://www.youtube.com/watch?v=2oySQVVdc44

    Относно втория проблем - какъв е вторият проблем според вас?

  • Иван Цукев:

    За да разбера по-добре въпроса, имам един уточняващ въпрос:


    Опитваш се да съединиш две таблици, като увеличиш колоните - тоест повече данни за един артикул или се опитваш да увеличиш редовете - тоест едни и същи колони, но повече данни - например данни за миналата и данни за тази година?
    Елена Николаева:

    Благодаря за въпросът Ви инж. Цукев. Зададоха ми следният въпрос по време на интервю: Как бихте направили анализ на продажбите от 2 различни файла (предполагам, че е с еднакви параметри по колони и редове, може би различни години, месеци)). Инстинктивно отговорих, че бих направила анализа с Vlookup... И се оказа вярно, но след срещата, опитах и всъщност не знам как да го направя с функцията Vlookup.

    Olga:

    И аз да допълня въпроса: имам таблица с ЕГН на длъжници. Трябва да извадя от друга таблица със всички клиенти съвпадащите по ЕГН, техните данни по кредита от целия ред

  • Краси Кръстев:

    Здравей, 


    разтегли формулата

    надясно като обаче преди това си фиксирала диапазона на Vlookup - a

     т.е. $А$2:$D$15

     фиксирай и колоната и реда  H т.е. $H$2 ще се наложи да промениш номера на 

    колоната тъй като е въведена ръчно т.е. ще трябва да промениш на 3 в Оffice phone и в Cost Center да е 4 


    След което ако искаш да си копираш формулите бързо и лесно надолу по 

    редовете следва да махнеш $H$2 доларчето от 2 - ката т.е. $H2 след което 

    маркираш и трите клектки в които имаш vlookup и разтегляш до долу.... 



    Това е малкото неудобното при търсенето с Vlookup функцията когато разтегляш формули много внимателно трябва да следиш референциите как са !!! за да не омажеш нещата с разтеглянето пък и посочваш точно колона която се променя ръчно препоръчвамти да ползваш Match  и Index в такива случай 




    Малко повече за този Match и Index в тази тема тук : 

    https://aula.bg/question#id-122969600001


    Надявам се да съм бил полезен с отговора.

    Evelina Kavalova:

    Благодаря много за отговора , проблемът беше , че по време на изпита , аз предложих веднага да разтегля формулата като променя диапазона , но изпитващия категорично ми каза без дърпане на формулата ??? Аз не се сетих, и той тогава въведе допълнително данни в поле Col_index_num , но не успях да видя точно как ги въведе !

    Краси Кръстев:

    Добре, искаш да кажеш че е въвел данни само и единствено в полето col_index_num и формулата сама се е прехвърлила ( без да се раздърпва или копира в съседните колони в office phone и cost center ) 



    или по скоро е въвел така нещата във формулата че разтегляйки да не променяш нищо по диапазоните 

    Ако е въвел нещо в col_index_num и след това е раздърпал без да пипа нищо по диапазони числа и т.н., тогава нещо което лично аз се сещам което може да улесни формулата е в полето col_index_num да се въведе column функцията и по този начин да НЕ сменяш ръчно числото което показва коя колона искаш да вземеш.

    Ето каква е формулата =VLOOKUP($K7;$A$2:$D$8;COLUMN(L3)-10;FALSE)

    На снимка 1 примера :

    За параметъра за който търсим дадената стойност фиксирам само колоната за в която се намира параметъра в случая е колона K - > $K7 така разтегляйки надясно следва винаги да се търси за Георги т.е. за клетка K7, Но разтегляйки надолу следва да се търси вина за К, НО реда да е променлив т.е. раздърпвайки следва да  стане $K8, $K9 и така на долните редове ще търси за Мария, Асен и т.н. - Т.Е. няма да променям нищо по този параметър разтегляйки таблицата.



    За диапазон на основната таблица от която ще взимам информацията го поставям изцяло фиксиран правя го константен така съм сигурен че както и да разтеглям няма да има промяна в този диапзон $A$2:$D$8




    За въвеждане на стойността за колоната 

     ( col_index_num ) от която искам да взема информация от основната таблица 

    НЯМА да въведа директно число 2 например защото ще трябва да го сменям 

    ръчно в последващите редове, а ще използвам COLUMN функцията ... как 

    работи тя = COLUMN ( reference ) в reference задавам някоя клетка да речем L3 

    така записвам стойност 12 ( 12 е номера на колоната от избраната клетка ) т.е. 

    за col_index_num имам 12 демек 12 колона от диапазона на мен ми трябва 2 в 

    случая затова пища -10 ..... какво ще се случи когато ратегля формулата 

    надясно следва COLUMN функцията да стане M3 ( умишлено не фиксирах по 

    никакъв начин reference стойноста на функцията Column ) и какво става М3 ( М е 

    13 буква ) 13-10 = 3 демек третата колона от основната таблица когато 

    разтеглям надолу в дадения ред няма да имам проблем защото става L4, L5, L6 

    ( респективно M4, M5, M6 ) винаги ще е числото което ми трябва .



    Ето това е вариант по който може  да се реши само с промяна в col_index_num.

    Естествено може да има друг вариант , НО пак ще пропоръчам използването на Match и Index вместо Vlookup.


    Evelina Kavalova:

    Благодаря много за изчерпателния отговор ! Ще отработя предложението ! Предполагам , че има няколко решения въпроса , но условието беше зададено конкретно , което ме подлуди докато не намеря правилното решение ! Още веднъж благодаря !

    Evelina Kavalova:

    Отработих примера и се получи , благодаря ! Само един въпрос относно клетка L13 , произволно ли я избираме и после извъждаме разликата  до която ни е необходимо или .......?

    Краси Кръстев:

    От клетка L13 ни е необходим само и само и единствено за да вземем номера на колоната й като стойност... т.е може да е и L14, L15 и т.н. стойността като число която взимаме благодарение на фукнцията Column е една и съща = 12 .

    Evelina Kavalova:

    ОК , благодаря !

    Соня Димитрова:

    Г-н Кръстев, говорите за Index и Match. Можете ли да ни покажете как работят тези функции, моля?

    Краси Кръстев:

    @Соня Димитрова - тук : линк има един коментар в който съм дал разяснение за Index Match, ако не стане ясно пишете под темата в която Ви препратих ще дообесня.

    Никола Петров:

    Лек ден и успехи!

    Лек ден!

    Никола Петров:

    Лек ден!

    Kocho:

    Формулата =VLOOKUP($K7;$A$2:$D$8;COLUMN(L3)-10;FALSE) има един бъг, който може да доведе до големи главоболия, ако се вмъкне колона преди колона L.

    По-добре така: =VLOOKUP($K7;$A$2:$D$8;COLUMNS($A3:B3);FALSE)

    А може и така: =VLOOKUP($K7;$A$2:$D$8;MATCH(L$6;$A$1:$D$1;0);FALSE)

    Райна:

    И за едновременното въвеждане на формулата, маркирали сме областта, в която трябва да се въведе и завършваме въвеждането като натиснем Ctrl+Enter. Относно номера на колонката, най лесно е предварително да въведем номерацията на колонките и използваме адресите на тези клетки.

    Райна:

    А таблицата с данните преобразувате в таблица (Ctrl+T) и използвате нейното име. Ако не е съвсем ясно пишете.

  • Защо вместо резултата в клетката ми излиза формулата след като натисна Enter?

    Милена Цанкова:

    Защо вместо резултата в клетката ми излиза формулата след като натисна Enter (за подробности вижте прикаченото изображение)?

    Краси Кръстев:

    Виж да не би проблема да идва от това че си включила Show Formulas - Ctrl + ~


    За по - ясна представа, прегледай този урок от 4':13" натам и веднага ще се сетиш какво имам предвид:

    https://aula.bg/Excel-rabota-s-formuli-v-excel#00:04:13
  • Как работи VLOOKUP с вградена CHOOSE функция

    Мая:

    Защо не работи формулата VLOOKUP с вградена CHOOSE функция, както съм показала в приложения файл?

    Силвия Данаилова:

    Здравей, Мая,

    Такава формула (Array) трябва да се въведе с Ctrl + Shift + Enter, а не само с Enter. Ако това не е причината за проблема, най-вероятно е разделителя в къдравите скоби - опитай с \ вместо с ; (с две думи - разделите ; \ , в къдрави скоби се интерпретират по различен начин от регионалните настройки).

    =VLOOKUP(G2&H2&I2;CHOOSE({1\2};$A$2:$A$5&$B$2:$B$5&$C$2:$C$5;$D$2:$D$5);2;0)

    и натисни Ctrl + Shift + Enter. Във формула бара ще се вижда:

    {=VLOOKUP(G2&H2&I2;CHOOSE({1\2};$A$2:$A$5&$B$2:$B$5&$C$2:$C$5;$D$2:$D$5);2;0)}

    Array формулите са доста капризни, развалят се много лесно. Всеки път, когато си в режим на редакция трябва да се натиска Ctrl + Shift + Enter, освен ако не се излезе от него с Esc.

    Аз предпочитам формули, които не изискват Ctrl + Shift + Enter. В случая такава е:

    =INDEX($D$2:$D$5;MATCH(G2&H2&I2;INDEX($A$2:$A$5&$B$2:$B$5&$C$2:$C$5;);0))

    Надявам се да съм успяла да помогна!

    Мая:

    Да, получи се, много благодаря! :)

  • Как да позквам Vlookup заедно със Sum?

    Arif Kozumali:

    Как да задам търсене по определен критерий в дадена колона (vlookup) и намерените стойности директно да ги сумира. .

    Краси Кръстев:

    Здравей, Ариф.

    Може да изпозлваш SUMIF. Не знам какъв ти е конкретния пример, но съм на 90% сигурен че функцията SUMIF, би ти свършила работа т.к. е една от най-често приложимите функции що се касае до сумиране на по даден критерии.

    Как работи функцията?

    Например искам да събера всички клетки (числа) в колона C (снимка 1 позиция 1), които обаче стойности са на един ред с името Иван (снимка 1 позиция 2), т.е. всички стойности оцветени в жълто.

    Снимка_1

    Как би изглеждала формулата в такъв случай?

    =SUMIF(A2:A15;"Иван";C2:C15)

    • A2:A15 - обхвата в който да се търси критерия

    • "Иван" - критерия. В случая е записано "Иван" в кавички, може да си го написал в клетка и да направиш абсолютна препратка към тази клетка.

    • C2:C15 - обхвата от който да прави сумирането на база критерия.

    Снимка_2

    На снимка 3 е резултатът.

    Снимка_3

    Надявам се да ти влезне в употреба, функцията.

    Arif Kozumali:

    Здравей Краси, Благодаря много за изчерпателния отговор. Точно това е което исках да разбера, вече ми влезе в употреба.

    Краси Кръстев:

    Супер, радвам се!

    Никола Петров:

    Ето това е абсолютната референция от името Иван, тя е осветена в зелено и е със знака за долар - $H$3 в този случай. Стрелка 3 показва резултатът. Краси, благодаря! Лек ден и успехи!

    ренета николаева мир4ева:

    Благодаря!!! Информацията е полезна.

    Никола Петров:

    Функцията SUMIFS е по-гъвкава и позволява сумиране по няколко критерия. Или това: Лек ден и успехи!

  • Има ли друга подобна функция на vlookup, която търси данни и извлича данни?

    Asen:

    Има ли друга подобна функция на vlookup, която търси данни и извлича данни?

    Силвия Данаилова:

    Здравейте, да има. Например, ако не искате да се ограничавате до търсене по най-лявата колона, може да се използва комбинация от функциите INDEX и MATCH. На вас за какво по-конкретно ви трябва?

    Никола Петров:

    Ето два примера: 1 Стрелки 4 и 5 сочат мястото, където е направена Data Validation 2 Тук стрелки от 1 до 4 сочат мястото на Data Valdation Промяната на стойност в клетка с Data Valdation премества оцветяването на колона и ред и оцветява пресечната клетка. Дано естанало ясно! Лек ден и успехи!

    И още един пример: Всички данни са измислени! Лек ден и успехи

    Никола Петров:

    И още един пример: Всички данни са измислени! Лек ден и успехи

    Никола Петров:

    Новите стойности след избор на други стойности от Data Vaidation Лек ден и успехи!

  • Защо само по име ли можем да търсим данни от базовият списък на таблицата с данни???? Можем ли примерно от да търсим данни от друг показател на таблицата с базови данни?

    Николай Ганев:

    Защо само по име ли можем да търсим данни от таблицата с базови данни? Може ли да търсим и по друг показател от базовите данни на таблицата?

    Стефка  Тодорова:

    Здравейте, функцията VLOOKUP търси на база зададен текст в една таблица с данни и ни връща резултата, който искаме. Ние задаваме във формулата =VLOOKUP(LOOKUP_VALUE;TABLE_ARRAY;COL_INDEX_NUM;[RANGE_LOOKUP]) ключа ,по който функцията да търси.Този показател може да е име на физическо лице или юридическо наименование на фирма (за фактура например), или нещо друго.

  • Дарина Иванова:

    Всяка функция има определен брой параметри (задължителни и незадължителни). VLOOKUP има 4 параметъра, както се вижда от общият й вид. За всяка функция можем да видим нейното действие (за съжаление на английски език), когато е избрана, както и пояснения за всеки параметър. Ако искаме да научим повече за нея можем да изберем HELP.

  • Как можем да ползваме VLOOKUP още по-интерактивно?

    Atanas Oshavkov:

    Здравейте. Можем ли да направим клетките още по-свързани и интерактивни? В примера при извикване на името автоматично се появява телефон, личен номер и кост център.Как може не само при извикването на име да ми излизат тел, номер и кост център, но и при извикване на телефон да ми излизат име, номер и кост център, а при извикване на номер да ми излизат име, тел. и кост център? Excel 2010

    Kocho:

    По принцип става много лесно с 4 Combo box-а, които командват една и съща клетка. Тогава каквото и да изберем в някой от тях, автоматично се попълват другите със съответните стойности.

    Каква е целта на въпроса обаче? Какво искате да постигнете

    Atanas Oshavkov:

    Ако имаме 4 или повече свързани данни, да мога да търся по всеки един вид от тези данни. Търся по телефон- получавам име, личен номер и кост център. Решавам да търся по личен номер, излиза ми име, телефон и кост център и т.н. Как работи този Combo box?

    Никола Петров:

    Трябва да имате активиран Developer. Ако го нямате , ето от къде може да го направите. Отваряме Developer, избираме бутона Insert и от прозореца избираме Combo Box Както е посочил колегата Kocho(благодарности за решението!), най-важно е да изберем ЕДНА И СЪЩА КЛЕТКА за Cell Link! Повтаряме Format Control за останалите Combo Box-a и при избор на КОЙТО И ДА Е Combo Box, данните в другите се променят, а в Cell Link-а се вижда на кой № по ред сме! Още веднъж благодарност за колегата Kocho! Лек ден и дано е това, което се търси! Успехи!

    Никола Петров:

    На първата снимка - за да се появи Developer(стрелка 4), трябва да натиснем ОК - мисля, че то се подразбира. Когато почнем да чертаем, може да натиснем бутона Alt и курсорът ще се прилепва(SNAP) към мрежата! Лек ден!

    Kocho:

    Аз само да допълня да се внимава с критерия за търсене. Примерно личният номер и ЕГН-то са уникални, но името и кост центъра - не са.

    Atanas Oshavkov:

    Благодаря, но не се получава. След като начертая произволен правоъгълник, какво трябва да направя? Защото в менюто на Format Control имам само четирите подопции, без Control. Подозирам че нещо пропускаме в тази последователност? Благодаря

    Никола Петров:

    Лек де и успехи!

  • VLOOKUP не работи! Защо?

    Stela:

    Моля ви помогнете ми! Къде греша при изпoлзване на функцията VLOOKUP? Двете таблици (от изображенията) са в 2 съседни SHEETs. Благодаря ви! (Цените които се виждат над формулата, са нанесени ръчно, но бих искала да автоматизирам действията защото доста често ми се налага да правя това...

    Краси Кръстев:

    Виж да не би да има минимална разлика между това което е записано в Splr Part No в sheet 1 и sheet 2, като под минимална разлика визирам някои допълнителен интервал преди или след числото, който не виждаш. Това е доста често срещан пропуск. От прикачениете снимки виждам, че за по-горните редове (84, 83, 82 ) формулата работи.

    Stela:

    Много благодаря за бързия отговор, инж. Кръстев! Няма разлика в формата, защото с Find (Ctrl+F) ги намира и така го правя ръчно..(Първите 5 реда на Таблица 1) А възможно ли е проблема да идва от различните версии на EXCEL на двете ми таблици(едната е от клиент с Excel 2013), а моя е 2010?

    Краси Кръстев:

    Не би трябвало ти работиш в два sheet-a които са в един и същ workbook и съответно той е отворен през една и съща версия на Excel.

    Това че ги намираш с Find, не винаги означава че всичко е наред с даден надпис.Например в един документ може да имам името Петър, обаче след това да имам и *Петър * , ако потърся с Find _Петър_ следва и двете позиции (тази с интервала и тази без интервала)

    Провери наистина дали и на две места няма някой интервал. Влез в келтките с еднакви номера и виж горе в лентата (снимка 1 позиция 1) дали нямаш интервал отпред отзад.

    Снимка_1

    Stela:

    Да, прав сте за версията на EXCEL. Благодаря! Благодаря и за идеята с интервалите, явно е това, не ги виждам тези интервали, но заставайки с мишката след номера и прес DELETE, формулата проработваше - УРА!!! Проблема беше, че трябваше да направя това за всяка клетка с арт. номер... Важното е, че проработи, благодарение на вашето компетентно мнение! Още веднъж: Благодаря Ви за помоща!

    Краси Кръстев:

    Супер, проработило е.

    Много тънък момент е празния интервал, когато става за намиране на точни стойности :)

  • Може ли да използвам тази функция при данни в различни листи?

    Мая Петрова:

    Здравейте, възможно ли е да използвам тази функция vlookup при налични данни от няколко листа? Например: имам таблица с данни за разход в лв на материал по различни формати.Цената включва няколко компонента - бр формат,бр цвят и съответно разход за различните комбинации...Като начинаещ в работата с ексел съм въвела формули и компоненти за всеки формат на различен лист... Ще приложа един вариант :

    Даниела Йорданова:

    Здравейте, бихте ли споделили в какви случаи би било удобно да се изполва иразът "TRUE" във функцията VLOOKUP. Благодаря предварително!

    Kocho:

    Най-често TRUE се използва в четвъртия параметър на VLOOKUP, като заместител IF при определяне на категории.

    Ето тук има един пример в т. 4. Определяне на категории

    Още една статия

    Даниела Йорданова:

    Благодаря, Kocho, за отговора! Примерът е красноречив. Сега вече ми е ясно кога би било удобно да се използва TRUE. Извинявам се на Мая Петрова, че й спамя въпроса, но нещо не успях със създаването на нов!

  • Как да приложа коректно функцията vlookup?

    Мая Петрова:

    Здравейте, моля за насоки. Искам да ползвам vlookup за моите таблици като колоната с форматите искам да не се променя,колоната с цветовете се променя,а от там се повлиява крайната цена.Напр.:в един лист съм направила формули за променящи се цветове и крайни разходи,но за един формат. За всеки формат съм направила тези формули,но всеки е на отделен лист.Ще приложа пример с формат 2:

    Как мога да ползвам и двете функции на отделен лист - data validation & vlookup, за да е по-лесно и прегледно за ползване на информацията.Моля за по-конкректни насоки дали мога да го направя и как да стане?

    Димитринка Вълкова:

    Най-напред да уточня, дали правилно съм разбрала въпроса. Таблицата за Vlookup има 5 колони (от картинката: размер, формат, цвят, цена1 и цена 2). За data validation избирате размер и останалите колони трябва да се попълнят с Vlookup. Ако правилно съм разбрала, няма проблем двете таблици за data validation и за Vlookup да бъдат на отделни листове. За удобство списъкът с размерите, дефинирайте като наименован диапазон. Пишете, ако имате допълнителни въпроси.

  • Как да направим така, че без да слагаме падащо меню да напишем примерно "Мария Тодорова" и да излязат всички данни от таблицата за нея?

    Венета:

    Виждала съм го преди доста години това, но не знам как би станало, мисля, че имаше if и vlookup беше с някаква дълга формула, но може да има и по-лесен начин :) Благодаря предварително :)

    Tatiana Petkova:

    Първо, трябва да има таблица с всички данни на лицето. А след това се използва функцията vlookup (или hlookup - в зависимост от това, как се търси дадена стойност - вертикално или хоризонтално). Например, =vlookup(Value;table, col_num;0). Тук, value е името, table е таблица с данни за лицето, col_num е номерът на колоната за посочения елемент - например, колоната с телефони. 0 - е търсене по точно съвпадение или False. Ако се пропусне този елемент и таблицата не е сортирана в определен ред, формулата няма да работи. True, в същност се използва, когато търсим в който точно интервал попада дадена стойност.

    Венета:

    Здравей Tatiana и Благодаря за отговора. Взела съм файла от урока, таблица има, от нея съм направила падащото меню. С vlookup се оправих, но да кажем когато изпиша само част от името ми дава N/A като резултати. Аз бих искала когато напиша каквото и да е име, което фигурира в таблицата, ако да кажем не знам коя е фамилията, да ми излизат данните за него или подсказка какви фамилии има с името Ани :)

    Kocho:

    "Аз бих искала когато напиша каквото и да е име, което фигурира в таблицата, ако да кажем не знам коя е фамилията"

    става с data validation и т.нар. dependent lists. Ето един пример: Пример

    Венета:

    Благодаря, Kocho, направих всичко от примера, но нещо не ми се получи всичко... :)

    Kocho:

    Кое по-точно не се получава?

    Райна:

    За да излезе фамилията, то трябва името и фамилията да са в различни колони. От примера виждам, че името и фамилията са в една колона и затова няма точно съвпадение с функцията VLOOKUP, т.е. получаваме грешката N/A. Може да се разделят името и фамилията в отделни колони от менюто Data, Text to Columns.

    Венета:

    Чудесна идея! Благодаря, за което! Но ако да кажем в списъка има няколко Ани с различни фамилии тогава как не знам как ще излезнах нещата :)

    Райна:

    Да, ако има еднакви имена, няма да се получи, ще взема винаги първо срещнатото. Друго, което си мисля е да се добави нов ред с номер и да се търси по номер

    или което предлага Кочо с Dependent lists

    Дарина Иванова:

    Ако таблицата се сортира преди да се извърши търсенето, нещата ще се облекчат.

    Венета:

    И това е чудесна идея, но ако да кажем са над 500 записа тогава с номера не знам как биха се получили нещата... :)

    Дарина Иванова:

    Как броят може д апопречи на сортирането? Би могло да се зададе втори ключ за сортиране при повторение в едната колона, да се зададе втора колона като втори критерий за сортиране, така областта от еднакви данни ще се подраздели на други няколко.

    Венета:

    Добра идея, трябва само някак си да я приложа в табличен вид, че не ми стана ясно на практика как би станало :)

    Дарина Иванова:

    Задаването на втори критерий се прави по показания начин, но според мен това сортиране трябва да предхожда другите функции.

  • Може ли функцията да се използва при вградени таблици? При мен поне не се получава. ![](upload.aula.bg/screenshot5b00204-15fe0ac42.jpg) 

    Климент Савов:

    Може ли функцията да се използва при вградени таблици? При мен поне не се получава.

    Краси Кръстев:

    Здравей, Климент.

    Пролбема по-скоро идва от това че

    или в листа " данни " от който искате да вземете информация няма Доставчик с име "доставчик" и съответно като няма такава стойност ви изписва N/A . В този случай прегледайте много добре дали записа в базовата таблица (тази в която търсите) отговаря на записа в таблицата в която записвате стойност посредством vlookup формулата.

    или другия вариант за проблем е в листа "данни" колоната "доставчик" да НЕ е първата колона от направения избор за Table array - данни!A3:C9 . Имам предвид че в случая ти търсиш за да намериш записа в C4 - "доставчик" (lookup value) в диапазона данни!A3:C9 (table array), то следва да " доставчик " от листа в който го търсиш да е в първата колона на данни!A3:C9, т.е. в данни!A3:C9 колона A трябва да съдържа някъде по редовете записа - " доставчик " . В този случай ако " доставчик е от втората колона в лист данни, то направете интервала - данни!B3:C9 . Това е едно най-неприятно условие при използване на Vlookup - търсената стойност Lookup value, винаги се търси в първата колона на избрания дипазон - table array.

    Климент Савов:

    Благодаря! Това от снимката е само пример за да мога да покажа каква е грешката. В моят случай колоните с данни не са две, а пет. Т.е. не мога да задам данни!B3:C9, тъй като в колона А също имам стойност, която трябва да включа. Проблемът се реши като подредих колоните с имената на стойностите да са идентични и в двата листа.

    Краси Кръстев:

    Супер е че проблема е разрешен и си споделил какво точно е проработило в твоя случай.

    В бъдеще не се притеснявай да качваш снимка с конкретния казус, който се е появил при теб, освен ако нещата са "строго" съкретни , но пак може да видоизмениш данните във файла и така ще имаш и по-конкретен отговор.

  • Дали може вместо ,,col_index_num" да се напише името на колоната, ако сме задали ,,table array'' като форматирана таблица?

    Ивайло Миланов:

    Въпросът ми е подобен на въпроса от миналият урок. Тук в функцията vlookup, явно може да се зададе таблица, предполагам защото го възприема като масив, нo ,,col_index_num" не успя да го възприеме като колона от таблицата. Мисля, че е защото задължително трябва да е число равно поредният номер на колоната на масива като чете от ляво на дясно броят избрани колони, но все пак има ли начин да е името на колоната от таблицата?

    Kocho:

    каква ти е целта, друже? Какво се опитваш да направиш

    Ивайло Миланов:

    Искам вместо числото 2,3, ... да е името на колоната от таблицата.

    Никола Петров:

    Ивайло, ето едно предложение: Надявам се да съм помогнал! Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    Друго предложение с използването на нещо полезно и рядко използвано - Create from Selection: Лек ден и успехи!

    Ивайло Миланов:

    Ето това целях да направя. Цел ясна визия от коя колона взимаме информацията.

    Никола Петров:

    Лек ден!

    Райна:

    - форматираме данните като таблица - Ctrl+T (1) - добавяме помощен ред с номерация на колоните (2) - във формулата адресът на клетката с номера на колоната трябва да относителен по колона и постоянен по ред - В$1 (3) - ако сме маркирали цялата област, в която ще въвеждаме формулата, въвеждаме я и завършваме с Ctrl+Enter, ще въведем формулата едновременно в цялата област.

  • Краси Кръстев:

    Зддравей, Гергана.

    Селектирай C5, след което избери разделя на аргументи във функцията, може да е ; или , след което ще можеш да избереш втория аргумент от функцията който е обхвата от A2 до D20 на лист 2.

    В момента получаваш това съобщение, защото първо избираш C5, обаче след това при избрането на обхвата, съотвенто не използваш разделителя и обхвата се записва на мястото на C5, ОБАЧЕ първия аргумент на функцията не изисква обхват ами конкретна клетка ... и затова ти се появява съобщението, което си показал на сниката. Ползвай разделители за да въввеждаш всеки един от аргументите на даден функция.

    Гергана Георгиева:

    Получи се много благодаря за помощта.

    Краси Кръстев:

    Моля!

    Супер е, че се е получило

    Никола Петров:

    Гергана, при изписването на функцията се появява подсказка с агументите на функцията и

    най-важното - разделителите между аргументите! Така ще си улесните работата и няма опасност да сгрешите или да пропуснете нещо! Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    най-важното - разделителите между аргументите! Така ще си улесните работата и няма опасност да сгрешите или да пропуснете нещо! Лек ден и успехи!

    Никола Петров:

    И още нещо: Лек ден и успехи!

    Десислава Петрова:

    Защо ми изписва грешка? С версия 2016 на чешки език съм и правя всичко според указанията във видеото, но ми се получава като резултат #NENÍ_K_DISPOZICI(не е налично). Къде греша?

    Краси Кръстев:

    Здравей, Десислава.

    Ако мога да те помоля за един sreenshot, който да включва и зиползваната формула и малко повече информация за това каквот точно искаш да направиш.

    В момента предположенията ми са че анй-вероятно

    ИЛИ търсиш нещо не съществува във Vlookup

    ИЛИ не си заключила диапазона в който формулата Vlookup търси дадената стойност и така при разтеглянето на формулата в редовете в който диапзона се е изместил достатъчно че не съдържа клетки със запис, съответно изписва #N/A.

    Малко повече информация за това къде точно прилагаш формулата и ще можем да дадем по-конкретно решение.

    Ако не е проблем изпрати файла, така както ти дава проблем, на kr_krastev@abv.bg за да го погледна и да ти пиша. Ако пращаш имейл ако мога да те помоля, само напомни в имейла за какво става дума като проблем за да се сетя.

    Teodor_RR:

    Здравейте! Не зная дали е коментирано в уроците или тук във форума, но имайте предвид, че функцията "vlookup" не търси наляво. Ако въведете аргументите така, че да търсите резултат вляво, няма да получите съобщение за грешка на въведената формула (като затворите скобата и натиснете enter), но винаги ще имате резултат "#N/A", макар че формулата изглежда (и всъщност е) правилна. Просто това е особеност/ограничение на тази функция. Ако се опитвате да направите нещо такова, ще трябва да използвате функциите index+match - комбинацията им е универсално решение на много проблеми.

  • Как мога да обединя два файла с еднакви критерии?

    Александра:

    Здравейте, как мога да обединя 2 файла с еднакви критерии? И в двата файла се съдържат едни и същи данни за клиенти, но в единия файл има допълнени клиенти, които липсват във втория файл. По какъв начин мога да обединя файловете така, че новите клиенти от единия файл да се прибавят към другия файл?

    Никола Петров:

    Александра, една снимка на екрана би дала повече възможности за отговор, но ето едно предложение: ако данните са във табличен вид, то маркирайте коя и да е клетка от първата таблица и натиснете комбинацията Ctrl+T. Ще се отвори прозорецът Create Table: Отиваме на втората таблица и копираме данните, връщаме се на първата таблица и вмъкваме (Ctrl+V) данните под тези от първата таблица. Вече имаме една таблица със данни от двете таблици, събрани на едно място! Дано да е станало ясно и да помогна! Лек ден и успехи!

    Александра:

    Благодаря Ви за отговора! Става въпрос за големи файлове с имена на клиенти, ЕГН-та и друга информация за тях. Файловете са големи и с Ctrl+T ще бъде доста трудно.

    Никола Петров:

    Друго предложение: След натискане на Enter Пишете дали това е помогнало, защото стана малко дълго! Лек ден и успехи!

  • Как да използвам Vlookup за намиране на формули

    Цветан Добрев:

    Здравейте,

    Може ли да използвам командата vlookup, за да намеря и поставя определена формула в клетката, в която желая?

    Kocho:

    Не разбрах какво се опитвате да направите. Може ли някакъв пример и/или картинки?

    Цветан Добрев:

    Имам таблица, в която имам различни елементи, на които искам да изчисля периметъра и лицето. Както знаете, формулите за различните елементи са различни. Искам да си направя формулите в отделен sheet и да ги "извиквам" с Vlookup.

    Kocho:

    Да видя дали разбирам. На картинката виждам два различни елемента:

    В1 Въздуховод Прав в-вод

    В2 Въздуховод Пас парче

    Представа си нямам какво е това, но да кажем те си имат дължина, ширина и височина. Например:

    В1: в/д/ш 100/200/300

    В2: в/д/ш 50/60/70

    Вие искате да сметнете обиколката в Колона Q (заглавието е P)

    Формулата не е ли просто 100+200+300 за В1 и 50+60+70 за В2?

    И VLOOKUP ви трябва, за да намерите съответните в/д/ш в зависимост от това дали е В1 или В2

    това ли е казусът?

    Цветан Добрев:

    Да. Искам в отделен sheet да имам формула, която ми намира лицето и периметъра на елементите. Те може да са: прав въздуховод, коляно, разклонител, пас и много други. В основната таблица, в колона F изписвам елемента. Искам с Vlookup, ексел да ми намира конкретната формула и да ми я качва в клетката. От там, формулата да си черпи информацията от различнити страни на елемента, за да получи крайния резултат.

    Kocho:

    По-правилно е да се направи друго. В отделен шийт да сметнете лицето и периметъра на всеки елемент и да си го извикате с VLOOKUP в таблицата.

    Да разбирам ли, че един елемент може да има различни размери?

    Цветан Добрев:

    Точно така. Различните елементи могат да са с различни размери.

    Kocho:

    Лошо. А колко са на брой тези елементи? Има ли елементи, за които формулите да се повтарят?

    Примерно за В1, В4 и В8 формулата за лице е една и съща

    Цветан Добрев:

    Има повтарящи се. Основната таблица расте постоянно. може да достигне няколко стотин или хиляди позиции. Елементите са 7-8 вида, повечето с различни размери.

    Kocho:

    Е, щом са 7-8 елементите, тогава може да се използва формулата CHOOSE.

    Ще помисля малко и ще пиша как може да стане. Много ще ми помогне, ако ми изпратиш файла на kochomindev@gmail.com

    Може и да не е целия, а само 20-30 реда, с измислени числа и имена.

    Цветан Добрев:

    Изпратен е вече. Благодаря предварително за усилието :)

  • Каква е функцията на + в тази формула? =+vlookup

    Borislav Belev:

    Здравейте, Натъкнах се на следния проблем. Имам един въпрос за функцията VLOOKUP, която се опитах да напиша във въпросника, но ми дава, че е прекалено дълъг текст, така беше, но дори когато го смалих до две изречения пак не ми дава да си публикувам въпроса и това ми се струва доста неудобно! Както и да е, В една фирмена работна таблица имаме формулата: =+VLOOKUP(H3;$Z$2:$AB$11;3;TRUE)

    Тя е предназначена да попълни данни от изминати километри на даден шофьор и да му покаже какъв бонус му се полага спрямо тях!

    Пример м/у 12001 и 12500км 300лв. бонус 12501 и 13000км 400лв. бонус 13001 и 13500км 500лв. бонус H3 взима изминатите км. после взима диапазона $Z$2:$AB$11 и после от колона 3 казва, че трябва да вземе 300лв. бонус и накрая с TRUE

    Въпроса ми е, каква е ролята на + в този случай и защо като дам False ми се появява грешка?

    Поздрави, Борислав Белев

    Kocho:

    Плюсът не играе абсолютно никаква роля в случая. Нито пречи, нито помага. Може преспокойно да го махнете.

    На втория въпрос - За целите, за които използвате vlookup в този случай ТРЯБВА да използвате TRUE.

    Когато използвате FALSE променяте цялата логика на формулата и затова ви връща грешка

  • Петя Илиева:

    Здравейте, при опит да направя упражнението се получава грешка: Къде греша. Пробвах формулата и с ; отново същото. Благодаря.

    Ivan:

    Най-често #N/A грешка се получава, когато не може да намери клетките, към които се пренасочва. Понеже виждам, че С5 е ОК, много вероятно е да има проблем в диапазона, към който е насочен. Ето няколко насочващи въпроса. 1. Правилно ли е дефиниран A2:D9? 2. Има ли в него фразата, която търсим (Теодор Митков) - точна без правописни грешки и празни интервали ?

  • Как да извикам падащо меню?

    Victoria Rangelova:

    Аз бих искала да попитам как се извиква въпросното падащо меню, от което да избираме съответното име? Благодаря! p.s. Опитах се да прегледам коментарите за вече съществущ отговор на моя въпрос, но има толкова много и не успях, тъй че извинете ме ако вече сте покрили темата...

    Диана Христова:

    Прегледай урока още 1,2,3 или повече пъти, докато разбереш. И на мен ми беше трудно, но не чакай някой да те научи.

    Victoria Rangelova:

    А, пардон... явно не съм разбрала идеята на Aula.bg ..аз глупавата реших, че тук всеки e свободен да зададе въпрос и ако някой има отговора би помогнал с удоволствие...ако вие нямате отговора, Диана, коментарът ви е ненужен...или поне безсмислен, защото ако не исках да се уча от хора с повече опит от моя нямаше изобщо да се записвам на курс ...айде лек ден и на вас...

    Victoria Rangelova:

    Модул 7, урок 1 говори по този въпрос, само че съм гледала видеото април и паметта в случая ме подведе. Върпосът ми има отговор там, за който като мен иска да си припомни :)

  • Какво ще стане ако във формулата последния параметър го изпуснем?

    Lyuboslav Bonev:

    Във формулата се вижда, че не е задължително да пишем True или False. Какво ще стане ако пропуснем да изберем някое от двете? Excel автоматично ще приеме, че е зададен False ли?

    Kocho:

    за коя формула става въпрос? ако е за VLOOKUP - ще избере True

    Lyuboslav Bonev:

    За VlOOKUP става дума. Благодаря.

  • Как да използвам функцията VLOOKUP в търсене между два различни екселски файла?

    Plamena:

    Работа с "жив" екселски файл със страшно много страници вътре и моята страница BG е със сипсък с фактури, които трябва да се актуализират всяка седмица с новоиздадените . Новите ги получавам о тдруго ммясто от друг екселски файл и след като го получа ме посъветваха да си "изкарвам " новите номера на фактури, дата, срок на плащане, сума , валута и тн . с функцията vLOOKUP, но не ми се получава, изгледах видеото ви много пъти, не знам къде греша и дали изобщо е възможно тази функция ад помогне. А губя страшно много време , за да вадя новите фактури ръчно

    Kocho:

    Здравейте, доколкото се ориентирам ситуацията е следната:

    1. Имате две таблици: "Основна", в която са старите фактури с някакви данни за тях. и "Нова" - с новите фактури и (предполагам) същия тип данни за тях. За примера нека приемем, че са Номер, Дата и сума на фактурата, които са съответно в колони 1, 2 и 3 на новата таблица

    2. Всеки ден/седмица/месец Вие ръчно копирате ред по ред (или по няколко реда) новите фактури от Новата таблица в Основната

    Ето едно решение, което ще спести работа. То не е най-ефективното възможно, но без да видя файла - не мога да дам по-хубаво.

    1. В Новата таблица създавате една помощна колона, в която с VLOOKUP извиквате някакви данни от Основната. Няма значение какви. Целта на тази колона е да проверите кои фактури от Основната таблица ги има в Новата (Ако излиза #N/A значи ги няма). На теория не би трябвало да има такива, но все пак

    2. Филтрирате всички фактури от Новата таблица, които ги няма в старата (имат #N/A в помощната колона) и копирате номерата им в Основната таблица

    3. с VLOOKUP извиквате нужните данни от Новата таблица в Основната.

    В общи линии по-просто е, отколкото изглежда. Ако имате някакви въпроси - може да ми пишете на лично съобщение или на kochomindev@gmail.com

  • Откъде идва грешката?

    Виктория Ролинска:

    Добър ден, излиза ми грешката #N/A ,вкарвам всичко , както е показано ?

    Виктория Ролинска:

    това е таблицата,която използвам за масив_таблица ;

    Kocho:

    а какво се опитвате да направите? Формулата е доста объркана

    Виктория Ролинска:

    да,вкарам полето "Продажба№" да отговаря на съответните имена,както е показано в урока :)

    Kocho:

    не съм гледал урока и гадая малко какво се опитвате да направите.

    Ако идеята е в клетка В2 да напишете име и в клетка В4 да излезе номера на съответната продажба - няма да стане с прост VLOOKUP, защото ключът за търсене (името) е вляво от това, което търсите (номера)

    VLOOKUP работи по обратния начин - ключът трябва да е вдясно.

    Виктория Ролинска:

    Страшно много Ви,благодаря,да точно исках в клетка B2 да напиша име и в клетка B4 номера продажба ,размених местата им и се получи !