За Data Validation и Vlookup

Microsoft Excel Тайните на Excel

Докато да благодаря за Data Validation, дойде и VLOOKUP. В комбинация явно стават страшно добри неща, които иначе биха били възможни само в Access. Благодаря!

Да, Excel спокойно може да се използва като една по-опростена база данни.

Аз дори го ползвам за анализи на данни от други бази данни с някои плъгини. VLOOKUP донякъде симулира действието на JOIN функцията в mysql

 С VLOOKUP  стават добри неща, но ключовото поле трябва да е уникално.

Искам да споделя с Вас моят опит. Когато работите с тази функция е много удобно table_array да е в друг шийт и Data Validation да задавате само с колони. Например =VLOOKUP(A1;Sheet2!A:D;2;FALSE). Така не се налага, когато дописвате данни в table_arra да актуализирате Data Validation



Аз работя много с тази функция и също
искам да споделя опита си – много по-лесно 
ми e да използвам прозореца за създаване на функция, който се избира от
реда, в който се показва номера на клетката. Така не трябва да помня в каква
последователност какви данни се задават. А и то ми подсказва в кои случаи се
ползва
FALSE и в кои TRUE. Вместо False може да пишете 0, а вместо TRUE – 1, но аз лично винаги ползвам 0 (FALSE).



Като се ползва този прозорец, веднага се
вижда какъв резултат ще се върне в клетката. Това е полезно, ако базата данни е
с много колони и е трудно да се преброи от кой номер колона ще връща резултата, а по отговора може да се ориентирам дали съм въвела правилната колона.



 



Благодаря, наистина е много лесно по този начин!

Пробвах и data validation и table_array да маркирам с цели колони. Супер е. Всичко се получава без да има нужда от актуализиране в name manager.

Въпрос към Весела: как се отваря този прозорец? при мен при търсене на функцията , VLOOKUP я няма.Работя с версия 2010

появява се този прозорец и функцията VLOOKUP липсва

Здравей, Теменужка.


Виждам че въпроса е отправен към Весела, но искам и аз да се включа.

За да видиш тази функция отиди на fx иконката ( снимка 1 позиция 1 ) след което като ти се отвори прозореца ( снимка 1 - оградения ) след което много важно е в insert function прозореца да зададеш ( снимка 1 позиция 2 ) за категория на търсене All след което в долния прозорец ( снимка 1 позиция 3 ) маркирай една функция после натисни V за да може да отидеш на функциите започващи с V  и съответно намери Vlookup и готово.

Снимката е от Excel 2013, но реално на 2010 има същата иконка горе при "командния" ред на Excel - ( fx ) от там съответно ще ти излезне и прозореца.

Надявам се да се е получило.

Благодаря.Доста се поизмъчих. В отговора ти липсваше това :долния прозорец ( снимка 1 позиция 4 ) .Докато загрея ,че това V трябва да натисна на клавиатурата, еле справих се.Още веднъж благодаря.

В прозореца Insert Function, заложената категория функции е Most resently used (последно използвани) и ако не е била използвана тази функция, тя не може да бъде в изброените по-долу. Може да изберем функцията Vlookup или от категория All или Lookup & Reference.

@Теменужка, добре че каза позицията, да така една позиция съм сложил повече реално 4 е 3, но сега вече го оправих да е по - разбираемо за другите.Радвам се че си се ориентирала и съответно ти е помогнал отговора. 

Функцията наистина е много интересна и предлага много възможности. Благодаря на всички за споделения опит! Невероятни сте!

Вариянтът с функцията дава още по-голяма яснота, за което благодаря.

Може ли само да ми потвърдите още веднъж дали наистина е ок при въвеждането на table_array да се използват само колоните?Евентуални празни клетки не чупят ли нещата? Не разбирам също какво точно означава, че "така не се налага, когато дописвате данни в table_arra да актуализирате Data Validation"? Ако има вариант и списъка на падащото меню да се самоактуализира при допълване на базата данни, моля споделете:) Казусът ми е от коментарите въс форума по-долу.Благодаря за разяснението

Какво е...

Натъкнах се на следния проблем. Имам един въпрос за функцията VLOOKUP, която се опитах да напиша във въпросника, но ми дава, че е прекалено дълъг текст, така беше, но дори когато го смалих до две изречения пак не ми дава да си публикувам въпроса и това ми се струва доста неудобно! Както и да е, В една фирмена работна таблица имаме формулата: =+VLOOKUP(H3;$Z$2:$AB$11;3;TRUE)

Тя е предназначена да попълни данни от изминати километри на даден шофьор и да му покаже какъв бонус му се полага спрямо тях!

Пример м/у 12001 и 12500км 300лв. бонус 12501 и 13000км 400лв. бонус 13001 и 13500км 500лв. бонус H3 взима изминатите км. после взима диапазона $Z$2:$AB$11 и после от колона 3 казва, че трябва да вземе 300лв. бонус и накрая с TRUE

Въпроса ми е, каква е ролята на + в този случай и защо като дам False ми се появява грешка?

Поздрави, Борислав Белев

За последния аргумент на функцията VLOOKUP може да задаваме само логически стойности True или False. True извлича най-близката стойност от даден диапазон (както е във Вашия пример). False извлича точната стойност (Exact Value) за търсения критерий. Ето защо получавате грешка, когато изберете False, липсва точно съответствие.

Много хубав пример за първоначален сблъсък с Vlookup.

От средата на 2020 има доста по-удобна, функционална и лесна формула, която на практика направи VLOOKUP отживелица - това е формулата XLOOKUP. Синтаксиса ѝ е следния: =XLOOKUP(lookup_value, lookup_array, return_array, [if_not_found], [match_mode], [search_mode]) Чрез тази формула няма нужда да задавате table_array, трябват ви само търсената стойност (lookup_value) и 2 колони - тази, в която търсите съвпадение (lookup_array) и тази, която искате да ви върне при съвпадение (return_array) . Особено удобна е и за използване с таблици, защото директно можете да използвате наименованията на колоните от таблицата. Като бонус, няма нужда да се въвежда FALSE или 0, направено е по подразбиране да търси точна стойност ([match_mode]=0). Като допълнителен бонус, може да зададете какво да ви покаже, ако не намери никаква стойност, вместо да ви даде #N/A. Достатъчно е да зададете стойност в [if_not_found].

Изобщо не съм съгласен, че VLOOKUP е отживелица. ХLOOKUP е хубава и много по-гъвкава формула от VLOOKUP, но ... налична само за Ексел 365 (вече и за Ексел 2021). Огромна част от потребителите у нас все още работят на версии като 2016, 2013, 2010. Дори и на 2003!

Да не говорим, че има сигурно милиони файлове по различни фирми и организации, в които се използва VLOOKUP. Тези файлове все още са в употреба и подмяната на VLOOKUP с ХLOOKUP ще бъде ненужно пилеене на време, а от там и на пари. Следователно VLOOKUP още дълго ще си съществува и използва и всеки, който работи интензивно с Ексел трябва да познава и за използва свободно тази формула. Така както например все още се използва SUMIF, въпреки че SUMIFS, която е много по-удобна и лесна за употреба, беше въведена в Ексел 2010.

Съгласен съм, че VLOOKUP ще се ползва още доста дълго време, респективно всеки трябва да е запознат с формулата, но това не променя написаното от мен. Както XLOOKUP, така и всички други нови функции в Office 2021 и Office 365 облекчават живота на всеки, който може да ги използва. По-специално визирам функциите FILTER, SORT, UNIQUE и всички останали динамични формули, за които трябваше да се ползват далеч по-сложни заместители.

Зависи какво се разбира под облекчава. Аз започнах ентусиазирано да ги използвам, когато ми се появиха. Наистина са удобни. Обаче пращам един отчет на шефа и той ме вика след 5 минути да му обясня какво точно да гледа на празен екран :). Причината - той работи с версия 2019, където ги няма. Айде преправяй всичко наново по най-бързия начин


Вашият отговор

Научи компютърните програми онлайн от топ експертите на България
Регистрацията в АУЛА ви дава:
  • 20 безплатни урока
  • Трикове и тънкости за софтуера
  • Отговори на вашите въпроси
  • Регистрация