Здравей Иване, може би неволно, но във видеото към този урок казваш, че зададената задача може да се реши по няколко начина - това не е вярно. Конкретната задача може да се реши само по един начин, защото в математиката правилата относно реда на действията са ясни, точни и недвусмислени а именно: когато имаме някакъв математичен израз без скоби то изчислението му става по низходящ ред на действията - в случая първо се извършват действията от трети ред (степенуване), след това от втори ред (умножение и деление) и накрая се изпълняват действията от първи ред. Скоби се поставят в математически израз само ако трябва да се наруши това правило. Поради това мисля, че въобще не трябва да се разглеждат други варианти за решението на този израз, защото те са в разрез с основните математически принципи. С уважение: Илка Айкова
Илка,
цялата идея на урока е да се демонстрира това, което казваш - има само един верен отговор.
Показани са няколко грешни начина за изписване на израза и накрая един верен.
Причината да направя това е, че често хората не са сигурни как би сметнал Excel едно нещо без скоби и добавят скоби и то на грешните места.
Естествено примерът е елементарен, но в практиката ако се допусне такава математическа грешка, би била много по трудна за намиране, защото обикновено изразите са доста по-сложни.
Тези неща за реда на извършване на математически операции се изучават в ранните гимназиални години и жалко за онези, които се чудят над един такъв пример!
Съгласна съм с горните коментарии. Поставянето на скоби всъщност променя условието на задачата и това вече не е същата задача.
За мен има един полезен извод.
Последователността на приоритетите в урока е различна от тази в теста след него.
Да, изразът "зададената задача може да се реши по няколко начина" и според мен е подвеждащ (и то още в началото на клипа). Начинът, по който задачата наистина се решава, е само един). Може би "хората се опитват да решат задачата по няколко начина"?
Всеки, който знае ред на действията в математиката няма проблеми
А може би това се отнася за хора, които нямат основно образование. Нали и те имат право да се учат....въпреки ,че би трябвало да имат поне средно образование и основни познания по математика, за да могат за работят с Excel.
Напълно съм съгласна с Илка
Аз също мисля, че трябва да се разглежда само математически вярното решение.
И аз се присъединявам към това мнение- на практика урока става излишен.
Не, не е излишен ни най-малко, има хора като мен, които са завършили отдвана и не ползвайки математика и нямайки деца, на които скоро да са помагали в училище, са забравили как се решават задачи. На мен този урок ми беше изключително полезен да си припомня някои важни математически правила.
Благодаря, изобщо не е излишен този урок, а на всички стана ясно, че скобите са само, за да се разберат грешките и вярното решение
Хора, аз съм на 58 и реших задачата веднага, като не се имам въобще за математичка, че все четворки имах по математика преди ,,,,смятайте колко години :) Остава да се мисли доколко сегашното образование подготвя децата.
Благодаря за разясненията, но искрено се надявам, че хората стигнали до това ниво на компютърни умения са завършили пети клас и знаят какъв е реда на математическите действия, когато не се използват скобите. Вече не си спомням в кой клас започваха да се учат скоби, но първия урок е: Защо използваме скоби?
Цитата за инженерите и лекарите е на един страхотен човек проф. Брадистилов, който преди много години преподаваше математика в МЕИ
:)
@Марианнннна, може ли без такива излишни коментари????
има доста излишни изказвания
ИЛКА Е ПРАВА , НО ОБЯСНЕНИЕТО АКО БЪДЕ НАПРАВЕНО В УРОКА БЕЗ ТЕЗИ ПРИМЕРИ ТОЙ БИ БИЛ СУХ И СКУЧЕН.НА МЕН МИ ДОПАДА ТОЗИ НАЧИН НА ОБЯСНЕНИЕ С ПРИМЕРИ, КОИТО СА ГРЕШНИ.
Видеото ясно показва начина на изчисляване - правилен и неправилен. Харесват ми примерите.
Всички посочени начини на решаване са верни, защото въвеждането на скоби променя последователността на изчисленията.
Но след като се въвежда работата със скоби, за пълнота на урока можеше да се спомене, че началото на изчисленията е от най-вътрешните скоби т.е. и тук има правило както при реда на действията.
Благодаря на инж. Иван Цукев ! Добро решение за представяне на лекцията. Нека всеки намери за себе си логиката на обясненията. Чудесен начин за това, да се припомнят уроците по математика + работата в Ексел. Уроците тук са широк кръг аудитория и лектора е намерил безобиден начин да припомни математическите правила. Нека тези, които гледат уроците да не се дразнят - не сме тук за да се мерим кой колко знае, а за да получим ползата си. В случай, че не ви е полезно ... преминете нататък .... възможностите са ни дадени тук за това.
И аз си припомних основни математически правила, харесва ми примера с грешно и вярно. Благодаря, много полезно.
Определно мисля, че демонстрацията на няколкото начина е полезна и прави урока по-интересен! Естествено ,че всички сме учили последователността на матем. действия, но онагледяането на тези принципи мисля, че е добро и на мен ми допада!
Според мен урока е перфектен. Посочените примери илюстрират грешните подходи.
Демонстрация на няколко начина според мен е правилна и ми помогна да припомня правилата в математика, която учих отдавна. Прочетох няколко коментара, които показват, че много хора са решили да покажат техните знания а не да научат нещо ново. Благодаря ва преподавателя, чудесни разъяснения.
Моля ви, отговорете ми: Как да поставя на следващите, например 30 листа една готова от първия лист таблица?
Пенка, в долната част на таблицата, с десен бутон на мишката щраквате върху Sheet1 или както е именуван последния, после избирате .от менюто -> New Worksheet. Давате име на новия лист и повтаряте процедурата 30 пъти. Ако менютата са ви на български -> с десен бутон върху работния лист, нов лист ...и ще го добавите.
Относно, " Има ли грешен израз ... ", то примерите са демонстрация, как Excel извършва математически пресмятания и в случая целта не е изучаване на елементарна математика за приоритетите на операторите. Който ги е забравил, ето един повод да си ги припомни.
Относно въпроса на Пенка, копираме готовата таблица от първия лист в нови листове, като при натиснат клавиш Ctrl с влачене на листа с таблицата
Къде бъркам?Защо с контр с и контр V не мога да копирам и пействам формулите?
Може би сте на кирилица, а много по-лесно е да копирате формули като установите курсора в долния десен край на клетката (една малко квадратче) и когато се промени курсора на кръстче, натискаме левия бутон на мишката и влачим до където искаме да копираме. Ако таблицата е попълнена може и с двукратно кликване в малкото квадратче да копираме и формулата.
Още във втори клас се учи ред на действията.И ако се внимава,се научава.Това повтаря и в следващите класове.
Не съм съгласна със зададения от Илка въпрос и съответен коментар, защото както прочетох по-горе има хора, които са завършили отдавна и ако не ползват математиката са забравили много неща. А също така познавам хора дори инженери, които също са забравили основни правила в математиката. Смятам, че урока е полезен!
Правилно позициониран урок, лично аз не виждам проблем.
Най-важното е какво искаш да постигнеш с използването на електронната таблица, а не какви математически принципи помниш или не - Excel трябва да те отведе до желания краен резултат, а как го прави... нека го оставим на създателите на специализиран софтуер.
Няма грешен израз. Но това не е математическа задача. Тук имаме технология и то информационна. Както знаем има поне 3 начина т. е. 3 технологии, за да постигнем това, което желаем.
Не смятам, че урокът е излишен. Напротив! Показва, че дори и вие да не сте сигурни за последователността на действията, Ексел си ги знае. И повярвайте, наистина има хора, които биха сбъркали подобна задача, без да е задължително да са със средно образование. Няма смисъл да обясняваме кой с какво и колко е наясно. Всички се учим :)
Госпожи и господа знаещи, има хора, които не знаят. Аула работи с неконкретизирана аудитория - от деца до възрастни хора, с различно образование, различна степен на интелигентност, различни интереси и прочее. И аз имам чувството понякога, че си губя времето да ми се повтарят неща, които знам, но при положение, че познанията и опитът на всички тук е коренно различен, няма как да се мине без такива разяснения. В скромния ми преподавателски опит съм виждала такъв казус, в който казах няколко елементарни и базисни неща на студентите и половината от тях щяха да ме изядат с парцалите, че ги подценявам, но в обратната връзка след това разбрах, че е имало хора, на които това им е било много полезно, естествено те са си замълчали от срам... Вчера прекарах цял ден да уча майка ми на бързи клавишни комбинации и не съм убедена, че ако сеха ѝ звънна, тя ще е запомнила всичките. Така че хайде без нападки и без супер излишни дискусии като тази - тук е място за учене и няма тъпи въпроси!!! Призовавам всички ви обаче да си спестявате излишните коментари - или задавайте въпрос или отговаряйте по същество! Ужасно дразнещо е да търся знание в коментари, където някой се тупа в гърдите, че помни уроците от 5ти клас... Моля, давайте по същество! Благодаря!
Но защо все още се говори по този въпрос? Отдавна трябваше да бъде забравен.
Благодаря Ви! Много добре поднесено разяснение!
Прочетох всички мнения и останах с впечатление, че целта на курса е не да учим програмата Excel, а да учим последователност на математически действия.Много ми хареса мнението на Румянка, че още във втори клас се учи поредността на математическите действия.Моля, без излишни коментари.Целта е да научим, че в Excel има 2 начина на въвеждане на формули: - като закодираме числа - като направим референции към клетки Благодаря на г-н Цукев - урока ми хареса!
Споделям мнението на г-жа Юлия Иванова. Наистина, много излишни коментари.
от самото начало на курса някои от нас тъпчат пространството с изрази /празни по съдържание/ като: курса е много добър; благодаря за ценния урок или много хубаво е обяснено, че даже и "лектора много добре обяснява, браво на него". Ама защо сте се записали за този курс? Или искате да покажете знания или да направите впечатление. Който не знае, на вас ви викат тролове. наробно не ползвам уважителното обръщение. Колкот до това, че не знаете реда на математическите действия и тяхната използване с помощни символи / като скоби например/ показва че от вас става само тролове.
Добър урок по математика, но щом някой е седнал да изучава как се работи с ЕКСЕЛ, то той е наясно и с правилата в математиката, а ако не е, значи е сбъркал обучението. Има други сайтове, където тези неща се учат. Но и подкрепям и мнението на Г-жа Зоя Желязкова.
Благодаря на господин Цукев за търпението и последователното представяне на урока.
Леле, ужас.. какви са тези жлъчни коментари от някои акаунти тук .. Бива ли така да плюете по хората в един курс, в който сме дошли да се учим всички. Такива като мен, които имат проблеми с паметта или мозъчните функции от деца да се метнем от някъде освен.. Нали всеки има шанс да научи нещо, защо трябва да си показваме ботурското подтисническо мислене навсякъде. Опитайте се да сте малко по-човечни поне.
Какво да правя,когато формулата ми е вярна,но възможностите на Еxcel или на компютърът ми са малки.Преди месец загубих над десет часа ,докато разбера,че символите в една формула не трябва да надвишават 512.Моята беше около700 символа.Аз работя с Excel 2007.В
Excel 2013 има ли такова ограничение? Все пак си реших проблема , като въпросното пресмятане
го направих по друг начин - пак с Excel . но успях защото съм работил с Excel към 20 години и
над 10000 файла,като работния екран на някои е колкото един хол.
Няма ли начин да разделиш формулата на няколко клетки? Нещо като контролни стойности. Поне така си представям аз Excel. Идеята не е да сметнеш всичко в една клетка, а да разделиш формулата на много прости такива, от които накрая се получава резултата.
Съгласен съм с предложението на Стилян - така се намалява и възможността за грешки при въвеждане на формулата
Аз задачата я реших без да се замислям...,но това което казва Стилиян ми е като ходене до Луната.Демек не разбирам...:D
Мисля,че няма нужда от от усложняване на нещата.Задачата е елементарна и е смешно да се предлагат различни решения,когато тя има само едно правилно такова.
за мен беше много полезна задача :)
Хора, целта е да се научим да работим с EXSEL и вярвам, че разбрахте смисъла от урока, за какво ми сеете на дъното ряпа?!
Според мен е по-удобно да се раздели формулата на части, с междинни резултати в отделни клетки, а в последната клетка където трябва да отговора да се използват вече получените междинни резултати. Така по-лесно се откриват грешки.
хора, елементарно е-слагате си знак за равно отпред и натискати enter след знаците- нали затова се използва тоза знак за степен, за да ни облекчи смятането?!
В този урок не ми еясно ,как да получа резултат? Т.е как не питам за реда ,то е ясно. Как Еxcel да изчисли ,каква операция да извърша?
=a1/5 например, в коя да е клетка ще върне резултат = на съдържанието на клетката а1(число) разделено на 5, в клетката в която е въведен аформулата.
Урокът е много полезен както всички уроци до тук. Благодаря за чудесния начин на представяне,а който иска да блесне със знания по математика тук не е мястото.
За ексел 2010 открих:
|
|
Internal length of formula от хелпа на програмата с F1 | 16,384 bytes |
Стилиян е прав, нали в това се състои работата на Excel?!
Привет ,
Тъй като при размножаване на формули може да се приложи Copy и Paste, то бихме могли да маркираме цялата колона, в която искаме да се изпълни формулата като използваме помощен клавиш Shift, а именно: маркираме първата клетка с формулата и изпълняваме Copy, след което отиваме на последния ред (може и с плъзгача) и при натиснат клавиш Shift щракваме в последната клетка с мишката. За маркирания участък прилагаме Paste.
Чувствам се чудесно, че не ми се налага да работя с формули, които имат над 700 символа ;)
Янко, нищо лично, ама всяко нещо като е прекалено... Ти да не се занимаваш с космически програми? ;)
Всяко нещо е от полза. Изводите за всеки са различни.
Да, всеки си има начини на работа. Колкото са по-дълги и сложни формулите, толкова откриването га грешка е по-трудно. Клоната с междинен резултат, може да се скрие в таблицата и да се вижда само тая, която е с краен.
При мен няма проблем със звука, при вас още ли го има този проблем ?
Един много добър ученик от 10 клас (тогава мисля се учи степенуването) я решава тази задача без проблем. След като се знаят основните правила в математиката не виждам проблем, но примера е много добър.
решаването на задачата за мен не беше проблем,просто спазих математическите правила
първо се степенува, след това се умножава и накарая събиране
Приоритетът на действия е както следва:
1) изпълняват се действия в скоби (ако има вложени скоби, започва се от най-вътрешните скоби)
2) действие степенуване
3) действия умножение и деление са с еднакъв приоритет
4) действия събиране и изваждане също са с еднакъв приоритет.
Заедно с аритметичните операции се определя приоритет и на логическите, но това е разширен вариант.
И аз като учителка, ме е страх да отида на лекар!!! От 15 години се чудя как може толкова много да ги мързи учениците. И защо претендират за 6-ци, след като изобщо не четат.
Ексел 2013, лаптоп Дел
Да, но понякога на вид дребни неща може да объркат всичко :)
Как да заменя десетичния разделител от точка на запетая в Excel.
Здравей,
Еврика!!!Днес имам чувството,че открих Америка,.Благодаря ви.Нямах представа колко грешно може да мисли човек,че е прав.Или може би не сме били много добри в училище.Много ценна информация.
тук в примера се използват само малки скоби, но в математиката те са няколко вида и всеки вид си има свое име и предназначение - големи, средни и малки.... би трябвало и трите вида да са внедрени във функциите на ексел.
Как да си направя таблица свързана с разпределението ми. Т.е идеята ми е като направя селекция за ден вторник 19.02 и да ми излизат предметите за вторник и темите по съответните предмети.
Здравей, Таня.
АКо имаш вече подготвена базата данни, може да използваш различни методи.
Първото което ми идва на акъла е чрез Data Validation.
В този урок :
Избор на данни от падащо меню в една клетка
e показано как може да бъде постигнато това.
Според мен, Краси, друго се иска тук - да се напише в някаква клетка "Вторник" (това може да стане и с падащо меню), а след това в други клетки да излезе (Примерно): 1 час, 7:30-8:15, 10А клас, Икономика, Криви на търсене и предлагане 2 час, 8:25-9:110, 9В клас, Статистика, Нормално разпределение, Характеристики на нормалното разпределение, Приложения в бизнес практиката 3 час ….
Така го разбирам аз и ако е това бих искал да попитам с какъв Ексел се работи
Да точно това имам предвид. Ще си създам сама базата,ще си въведа темите. Но идеята ми е като задам селектиране по ден, примерно понеделник да ми излизат 1ч Маркетинг ....2 ч Бизнес комуникации заедно с темите. Как да стане това?
Има много начини това да се направи. Например чрез пивот таблица Или с VLOOKUP
Но, за да обясня по-подробно, трябва да погледна т.нар. база. Предлагам Ви като я направите, да ми пишете на kochomindev@gmail.com.
Лично аз,го сметнах и без скобите,и се получи правилният начин =47
Супер!
Защо не добавим и коренуване? Което е с приоритет на степенуване.
Коренуването в ексел е функция =SQRT(). Функциите са с по-висок приоритет от аритметичните операции.
използвам офис пакет 2016
Ами сигурно може, но трябва да кажете какво означават тези Р, Д, Н, ПГО и съответно на колко часа отговарят
ИЗВИНЯВАМ СЕ ЗА ПРОПУСКА, ЧЕ НЕ СЪМ ПОЯСНИЛА КОЕ КАКВО Е. Д - дневна смяна 12 часа Н - нощна смяна 12 часа Р -редовна смяна 8 часа ПГО - платен годишен отпуск, смята се по 8 часа, само че се вадят от работните за месеца
Ето с тази формула ще сметнете отработените часове:
=COUNTIF(C2:P2;"Р")8+COUNTIF(C2:P2;"Д")12+COUNTIF(C2:P2;"Н")*12
Тя пропуска (не ги включва в сумата) ПГО, ако Ви трябва да сметнете и часовете ПГО, формулата е:
=COUNTIF(C2:P2;"ПГО")*8
Уточнение: C2:P2 е областта, в която се попълват Р, Д, Н, ПГО. За Вас, разбира се, ще е нещо друго
Благодаря много. Ще пробвам да го направя
Здравейте, на формулата А/Б отговорът е 5.яну. Къде греша?
Моля, поправете ме, ако разсъждавам погрешно. По принцип би трябвало A-(B+C)=A-B-C. Това важи за далеч по-сложни изрази, но аз разглеждам рационални числа с фиксирани два разряда след десетичния знак. Освен това в дадения пример A=B+C, което би следвало да прави задачата още по-лесна. Обаче при посочените в примера числа не се получава точно така - при пресмятане на израза A-B-C се получава минимално отклонение от нулата, но все пак е налице. При представяне като A-(B+C) нулата си е кръгла. Същите резултати се получават и ако преди извършване на математическите операции изрично зададем A, B и C да бъдат закръглени до втори знак. (Естествено, че ако зададем и резултатът да е закръглен до втори знак, проблемът няма да се прояви, но по математическата логика не би трябвало при събиране и изваждане на числа с фиксиран разряд, няма как да се получи число с по-голям разряд)
Получих някои обяснения от специалисти защо се получава така, но вътрешно не мога да се примиря, че в проблемът с една елементарна математическа операция не е решен при такава сложна програма.
Отклонението наистина е съвсем минимално, но получаването на резултат различен от нула в случаи като нашия, може автоматизирана система да реши, че съвсем коректен платец не си е издължил кредита например.
Вече ми е обеца на ухото - ще задавам закръгляне, дори и когато по силатата на математическите принципи не е необходимо, но дали мога за очаквам и други изненади.
Г-н Бояджиев, вие до голяма степен сам сте стигнали до верния извод. А именно, че за да ви е точен отговорът, е необходимо не само участващите в математически операции числа да се показват със своите, в случая, "два разряда" след десетичния знак, но и резултатът да бъде предтавен по същия начин. Проблемът е не, че Excell показва с отклонение резултата, а че той видимо скрива точния резултат, когато има закръгляне на резултата до цяло число. Excell винаги пази точния резултат, и вие може да го видите, когато в случая позволите изписване с точност две цифри след десетичния знак.