В този урок ще поговорим за различните трансформации,
които можем да прилагаме върху обектите.
Най-напред ще разгледаме възможностите,
които ни предлага "bounding box" или
така наречаната "селектираща рамка".
С помощта на нейните ръкохватки
променяме размерите свободно.
Като приближим някой от тях с курсора, стрелките
показват в каква посока можем да управляваме размера.
С тези разтегляме или свиваме обекта,
само във вертикална или само хоризонтална посока.
С диагоналните разтегляме или свиваме,
едновременно ширината и височината,
като се запазва съотношението между тях.
Тоест скалираме обекта.
Ако задържим клавиша ""ctrl при тези действия
разтегляме или свиваме спрямо центъра.
И скалираме обекта, като центъра остава фиксиран.
Можем да оразмеряване обектите и като задаваме
точни стойности в полетата за ширина,
височина и процентно мащабиране.
Важно е да имаме предвид иконата фиксираща
съотношението между двата размера.
Когато искаме да променим единия и с
него се променя и другия.
Трябва да отключим съотношението,
за да можем да променяме ширината и височината,
независимо една от друга.
Има още няколко трансформации, които
можем да извършваме с"bounding box".
След като селектираме обекта,
трябва да щракнем още веднъж
или върху неселектиран обект
трябва да щракнем два пъти.
Селектираща рамка става рамка за ротиране и изкривяване.
С осевите ръкохватки изкривяваме формата на страни.
А с ъгловите завъртаме обекта около центъра.
Центъра на ротация можем да преместим
като го издърпваме с ляв бутон
другаде върху обекта или извън него.
Тук също можем да използваме клавиш "ctrl",
който ограничава завъртането през равни ъгли.
Ограничителния ъгъл можем да променяме в
настройките в раздел "workspace" и подраздел "edit".
Можем да завъртим обекта на
точно определен ъгъл, като зададем
стойност в полето в контекстната лента.
А от иконите за "mirror horizontally" и
"mirror vertically" обръщаме обекта огледално,
спрямо хоризонталната или вертикалната ос.
Освен чрез иконите можем да обръщаме огледално
и като задържим клавиши "ctrl+shift".
И с ляв бутон издърпаме някой от ръкохватки
в противоположната посока.
Така обръщането става спрямо оста на обекта.
Ако задържим само клавиша "ctrl" обекта се обръща огледално
спрямо очертанията на селектираща рамка.
Всички тези действия може
да приложим също от докера за трансформации,
който отваряме от меню "windows",
"dockers" и подменю "transformations"
и избираме някоя трансформация от списъка.
Отваря се още едно меню за всички трансформации.
Преместване, завъртане, огледално обръщане,
оразмеряване и наклоняване.
Като можем да задаваме спрямо центъра
страните или ъглите да се извършват тези трансформации.
Последния начин, който ще разгледаме
е свободното трансформиране с
с инструмента "free transform".
С него можем да завъртаме, обръщаме,
скалираме и изкривяваме обектите.
Като изберем някой от начините за трансформиране,
щракнем и задържим левия бутон върху обекта
и издърпаме и движим курсора в желаната посока.
Трябва само да имаме предвид, че
мястото където щракнем служи за център спрямо,
който се извършва трансформацията.
В даден момент след като сме приложили множество
трансформации върху различни обекти
можем да ги върнем в първоначалния вид.
Трябва посочим обектите и след това
от меню "object", подменю "transformations"
изберем "clear transformations".
Така изчистваме всички трансформации.
Тест за преминаване към следващия урок
2342
Какво постигаме при завъртане на обект със задържане на клавиш Ctrl?
Ограничаваме завъртането през равни ъгли 7155
Обръщаме обекта огледално спрямо очертанията на селектиращата рамка 7156
Отваряме докера Transformations 7157
Въпроси и отговори