Проект: Часовник

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
В този урок ще продължим работа по файла, който започнахме в предходното видео.
И ще направим ето този часовник с циферблат на футболна тематика.
С което ще упражним някой от изброените методи за работа с обекти от този модул.
Също ще използваме и нови инструменти и функционалности, които ще разгледаме в следващите модули.
Най-напред ще променим запълването на фона.
Като първо се уверим, че обектът е отключен.
След това от иконата за запълването ще отворим прозореца с опции и раздела с текстури.
За които имайте предвид, че по подразбиране с "rgb" цветове.
И се поддържат само в този цветови модел.
От готовите текстури от шестата група с примери ще изберем, например тази текстура.
И ще намалим честотата на шарките на 50%.
И натискаме "ок".
След това премахваме очертанията на фона.
И можем да го заключим, за да не го преместим неволно при работа по-нататък.
Ще оразмерим бялата кръгла рамка, като зададем 150 милиметра ширина.
След това ще създадем вътрешната част, където ще бъде циферблата на часовника.
Като копираме и поставим рамката.
И разделим контура на копирания обект на две части.
Ще изтрием външната част в големия кръг.
Сега ще поработим над рамката.
Ще премахнем очертанията й.
И ще зададем интерактивно запълване с градиент.
А за тип изберем "елипса".
Приближаваме, така че да виждаме ширината на рамката.
И добавяме три допълнителни маркера за цветове в градиента.
На първия и на последния задаваме запълване с 30% черно.
След което можем да преместим някой от маркерите за по-ясно изразяване на границата между цветовете.
Така направихме рамката на нашия часовник, която може да преименуваме в "object manager".
За по-голяма реалистичност с инструмента "drop shadow" ще добавим хвърлена сянка.
Като от готовите настройки изберем "small glow".
Променим цвета на сянката на черен.
И метода на сливане на "multiply".
Преместваме рамката най-отгоре в слоя.
Виждаме, че сянката и се разпростира върху твърде голяма част от циферблата освен върху фона.
В полето до иконата с перце въвеждаме по-ниска стойност, например 5.
И с това намаляваме зоната, в която сянката се разпростира.
Сега ще изчертаем с инструмента "freehand".
Ще щракнем в центъра и ще се придвижим нагоре към периферията.
Завършваме линията с второ щракване.
Копираме и поставяме втора линия за стрелката за минутите и я удължаваме нагоре.
Поставяме и трета линия за секундарната стрелка, която ще бъде най-висока от трите.
След това ще селектираме заедно тези три линии, за да променим дебелината им едновременно.
Посочваме дебелина 2 милиметра.
След това избираме само секундарната стрелка.
И ще удължим съвсем малко надолу.
Ще преместим точката и на въртене в центъра на циферблата.
И ще я завъртим, а след това ще оцветим очертанията.
Като посочим с десен бутон червено от палитрата.
Без да удължаваме останалите стрелки, само преместваме точките им на въртене и ги завъртаме.
Остава само оста на стрелките, която изчертаваме с инструмента елипса.
Коригираме диаметъра и на 5 милиметра.
Запълваме я с цвят.
И за да я поставим в центъра на циферблата, я центрираме, спрямо него по хоризонтала и вертикала.
След това маркираме стрелките и оста и ги групираме.
След което задаваме име на тази група.
Сега ще поработим над циферблата.
Но рамката ни пречи да го селектираме.
Стрелките също може да ни пречат при работа.
За това можем да ги заключим.
Или да създадем нов слой, в който да ги преместим заедно с рамката.
И да заключим съдържанието на целия слой.
Или още по-добре да го скрием.
Сега вече свободно можем да работим само на циферблата.
Добре е да се уверим, слоя, в който се намираме е активен.
Сега ще променим запълването на кръга.
Както променихме това на фона.
Но от 6 група ще изберем текстура в зелено.
За честота на шарките ще оставим тази стойност.
Или посочваме 50% и натискам "ок".
Сега ще направим цифрите за основните часове.
Избираме инструмента за текст.
Щракваме и въвеждане от клавиатурата "12".
Избираме големина на шрифта от готовите стойности.
Или въвеждаме стойност, като например 45 точки.
Посочваме удебеляване на шрифта.
За цвят на запълване посочване бял.
За цвят на очертанията черен.
От края на статус лентата отваряме на прозореца за коригиране на очертанията.
И посочваме дебелина 2 милиметра.
Задаваме заобляне на ъглите.
Посочваме очертанията да се поставят зад запълването.
И натискаме "ок".
Поставяме текстовия обект и числото в горния край на циферблата.
И го подравняваме хоризонтално.
След което ще направим още три копия в другите посоки.
Щракваме два пъти върху всеки текстов обект и въвеждам ново число за 3, 6 и 9 часа.
След въвеждането на нови часове текстовите обекти се разместиха.
За това ще коригираме позицията им.
И ще ги центрираме спрямо кръга на циферблата.
Това е 2 по 2.
И вертикално и хоризонтално.
За отбелязване на местата на останалите часове.
Ще създадем кръг с бял цвят и без очертания.
И с диаметър 4 милиметра.
Ще го подравним нагоре и след това ще центрираме по хоризонтала спрямо числото 12.
След това ще придвижим към мястото за 1 часа.
Като преместим точката на завъртане в центъра на циферблата.
И завъртим на 15 градуса.
А после копираме отново на 15 градуса.
За да размножим тези кръгове, трябва да ги групираме.
Преместваме общата за групата точка на завъртане.
И копираме със завъртане в останалите три сектора.
След това можем да групираме всички кръгове.
Текстовите обекти в числата.
И да ги съберем в обща група.
И я преимунуваме.
Сега да се върнем към растерното изображение, което вмъкнахме в миналия урок.
От вече създадените фигури, копираме правоъгълника и го поставяме, за да изрежем с копието застъпващата се част от окръжността.
После с промяна на размерите създаваме две нови копия Докато изчертаем и дясната половина на игрището.
За дъгите в ъглите ще използваме копия на окръжността, която ще смалим.
Ще пресечем с големия правоъгълник чре "intersect".
Ще копираме огледално и ще подравним долния ръб на игрището.
Сега ще копираме дясната половина, огледално на ляво.
След което за всички фигури ще зададем бял цвят на очертанията.
И ще ги групираме в общ слой, който можем да преименуваме.
Ще го центрираме в средата на циферблата.
Изключваме от селекцията циферблата.
И оразмеряваме, само очертанията на игрището.
След което задаваме дебелина на контура.
И с това циферблатът е готов.
Сега можем отново да покажем слоя с рамката и стрелките.
И да се насладим на готовия ни проект.
Надявам се задачата да ви е харесала и да ви е дала представа за някой от другите възможности, които ще разучим подробно по-нататък в курса.
Ще се радвам да се срещнем отново в следващите модули, защото има още, толкова много други функционалности, които можете да научите.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Коя опция трябва да е включена, за да можем да преместим точката на завъртане на стрелките точно в центъра на циферблата?
Snap to objects
Snap to grid
Treat all objects as filled
 
Задържането на кой клавиш ни позволява да завъртаме и копираме с ротация през равни ъгли кръговете за означаване на часовете?
Ctrl
Shift
Tab 

Въпроси и отговори

  • Цвета Попова:

    ето го резултатът

    Венета Желева:

    Това се получава при щракване с ляв бутон - премахва се запълването. За премахване на очертанията щракнете върху задрасканото квадратче в палитрата с десен бутон.

    Същото важи и при оцветяване - с ляв бутон избираме цвят на запълването, а с десен - на очертанията (по-нататък в урока може да видите как се променят цветовете на секундарната стрелка и цифрите).

    Цвета Попова:

    Благодаря за отговорът.

    Мартин Кабаджов:

    Единствено срещнах проблем с промяната на цвета на секундарната стрелка.Цвета в Object Manager-a се промени, а на изображението си остава черна.

    Венета Желева:

    Здравейте, Мартин. По възможност направете снимка на екрана (при отворен Object Manager и селектиран проблемния обект) и я публикувайте тук, за да видим какво точно се е получило.

    инж. Мейлин Неджиб:

    и при мен се получава същото

    инж. Мейлин Неджиб:

    но успях да го редактирам от Object properties

    Венета Желева:

    На първата снимка, която сте показали, според мен линията е с червено запълване и черни очертания, както в пример 2 тук: Curve_obj Curve_obj_icons В Object manager се вижда разликата между иконките на Curve обектите. При секундарната стрелка трябва да се получи като в пример 3 и при това положение в Object Properties във втория раздел за Fill да няма зададен цвят. Ако е червен, може да е заради грешка при щракването в палитрата - с ляв вместо с десен бутон.

  • Как да

    Tsvetelina Despotova:

    Мисля че не успях да направя рамката добре

    Венета Желева:

    Смятам, че сте се справили чудесно, Цвети :) Нека преливката не Ви притеснява. Ако искате да е по-рязка смяната от светъл към тъмен цвят, раздалечете средните маркери един от друг, така че всеки светъл да е много близо до съседния му тъмен. Може да пробвате и друга последователност или различни цветови комбинации.

  • Как да запазя лого от CorelDRAW като png или jpg картина?

    Petar:

    Как може да се преобразува и запази лого, изработено в CorelDRAW, като изображение png илиjpg, но изчистено, без фона на работната страница, както се получава при експортиране?

    Vicka Dimov:

    Ако използвате изображение *.jpg, то няма как фона да не се включи - специфика на този файлов формат. При разширение *.png вижте https://www.youtube.com/watch?v=Hf05SoJPE9U

    Тодор Тодоров:

    File > Export от File Type избираш формата

  • Къде е растерното изображение?

    Mina:

    Не успях да намеря растерното изображение като отделен файл, само към задачата го има вмъкнат. Така ли трябва да бъде?

    Венета Желева:

    Здравейте, Мина. Снимката не присъства като отделен файл, а само като вмъкнато изображение в работния документ. Ще проверя дали е възможно да бъде добавена в архивите. Иначе може да ползвате Bitmap обекта в работния файл или по желание да свалите друга подобна снимка от Интернет.

    Vili Georgieva:

    Здравейте! Можете ли да ми кажете,защо ми изчезна целия часовник,когато се опитах да преместя стрелките и рамката в друг слой,остана ми само фон...

    Венета Желева:

    Здравейте, Вили. Ако слоят, в който поставяте обектите, не е видим, съответно при преместване в него ще изчезнат. Може и да се дължи на друго. По възможност направете снимка или кратко видео при разгънат Object Manager, за да се установи къде точно е проблема.

  • Венета Желева:

    В докера Alignment and Dynamic Guides включете Margins, за отстоянията по хоризонтала и вертикала изберете опция Inset и посочете стойност при заключено съотношение.

  • Защо копираме и разделяме контура на копието на бъдещия циферблат?

    Ana Petrova:

    Поздравления на всички успели да се справят със задачата! Моля да ми обяснит защо копираме бъдещия циферблат и най-вече какво означава разделяне контура на копирания обект на две части. Защо се появи бяло запълване на кръга? В кой урок е обяснена тази команда CTRL+K? Благодаря!

    Аула Ментор:

    Здравей, Ana, копираме и разделяме контура на циферблата, за да създадем два слоя с различни цветове или стилове, които ще ни помогнат да направим дизайна по-забележителен и ясен. Бялото запълване се появява, за да разграничи двете части на контура.

    Целта на копирането на бъдещия циферблат е да създадем допълнителен слой, който ще ни позволи да добавим различни стилове или цветове на контура. Това ще направи дизайна на часовника по-забележителен и ясен.

    Разделянето на контура на копирания обект на две части има за цел да ни позволи да работим по-лесно със слоевете и да променяме стиловете на различните части. Това може да включва изменение на дебелината на линиите, цветовете или текстурите на контура.

    За да разделите контура на две части, следвайте тези стъпки:

    1. Изберете копирания обект (циферблат) с помощта на 'Pick Tool'.

    2. Отидете на меню 'Object' и изберете 'Break Apart' (или натиснете 'Ctrl+K').

    3. След като контура е разделен на две части, можете да изберете всяка част отделно и да промените стиловете и цветовете, които искате.

    Бялото запълване на кръга се появява, за да разграничи двете части на контура. Това ви позволява да виждате и работите по-лесно с различните части на циферблата. Ако не искате бяло запълване, можете да промените цвета на запълването на всяка част на контура или да изберете 'No Fill' (без запълване) от панела 'Properties' (Свойства) или от менюто 'Object Properties'.

    Употребата на командата Ctrl+K се разглежда в модул 2 урок "Операции с форми (Shaping): комбиниране, обединяване и пресичане на фигури".

  • Аула Ментор:

    Здравейте, Ana, за да откриете интерактивното запълване и градиента в CorelDraw X6, изберете инструмента "Interactive Fill Tool" и след това щракнете върху обекта, който искате да запълните.

    Стъпка 1: Отворете CorelDraw X6 и създайте или отворете вашия проект.

    Стъпка 2: Изберете обекта, който искате да запълните с градиент, като щракнете върху него с левия бутон на мишката.

    Стъпка 3: В лентата с инструменти от лявата страна на екрана търсете инструмента "Interactive Fill Tool" (икона с изображение на ведро с боя). Ако не го виждате, може да е скрит под друг инструмент. Щракнете и задръжте върху инструмента "Fountain Fill Tool" или "Mesh Fill Tool" и ще видите "Interactive Fill Tool" в подменюто.

    Стъпка 4: Щракнете с левия бутон на мишката върху обекта, който искате да запълните. Това ще активира интерактивното запълване и ще видите контролите за градиента върху обекта.

    Стъпка 5: В долната част на екрана ще се появи прозорецът "Property Bar", където можете да изберете типа на градиента - например линеен, радиален, конически и т.н. Там също можете да промените цветовете, насоката и други параметри на градиента. Работете с контролите, докато постигнете желания резултат.