В този урок ще продължим работа по файла,
който започнахме в предходното видео.
И ще направим ето този часовник
с циферблат на футболна тематика.
С което ще упражним някой от изброените методи за
работа с обекти от този модул.
Също ще използваме и нови инструменти и функционалности,
които ще разгледаме в следващите модули.
Най-напред ще променим запълването на фона.
Като първо се уверим, че обектът е отключен.
След това от иконата за запълването
ще отворим прозореца с опции
и раздела с текстури.
За които имайте предвид,
че по подразбиране с "rgb" цветове.
И се поддържат само в
този цветови модел.
От готовите текстури
от шестата група с примери
ще изберем, например тази текстура.
И ще намалим честотата на шарките на 50%.
И натискаме "ок".
След това премахваме очертанията на фона.
И можем да го заключим,
за да не го преместим неволно при работа по-нататък.
Ще оразмерим бялата кръгла рамка, като зададем
150 милиметра ширина.
След това ще създадем вътрешната част,
където ще бъде циферблата на часовника.
Като копираме и поставим рамката.
И разделим контура на копирания обект на две части.
Ще изтрием външната част в големия кръг.
Сега ще поработим над рамката.
Ще премахнем очертанията й.
И ще зададем интерактивно запълване с градиент.
А за тип изберем "елипса".
Приближаваме, така че да виждаме ширината на рамката.
И добавяме три допълнителни маркера за
цветове в градиента.
На първия и на последния задаваме
запълване с 30% черно.
След което можем да преместим някой от маркерите
за по-ясно изразяване на границата между цветовете.
Така направихме рамката на нашия часовник,
която може да преименуваме в "object manager".
За по-голяма реалистичност
с инструмента "drop shadow"
ще добавим хвърлена сянка.
Като от готовите настройки изберем "small glow".
Променим цвета на сянката на черен.
И метода на сливане на "multiply".
Преместваме рамката най-отгоре в слоя.
Виждаме, че сянката и се разпростира върху твърде
голяма част от циферблата освен върху фона.
В полето до иконата с перце въвеждаме
по-ниска стойност, например 5.
И с това намаляваме зоната, в която сянката се разпростира.
Сега ще изчертаем с инструмента "freehand".
Ще щракнем в центъра и ще се
придвижим нагоре към периферията.
Завършваме линията с второ щракване.
Копираме и поставяме втора линия за стрелката за минутите
и я удължаваме нагоре.
Поставяме и трета линия за секундарната стрелка,
която ще бъде най-висока от трите.
След това ще селектираме заедно тези три линии,
за да променим дебелината им едновременно.
Посочваме дебелина 2 милиметра.
След това избираме само секундарната стрелка.
И ще удължим съвсем малко надолу.
Ще преместим точката и на въртене
в центъра на циферблата.
И ще я завъртим, а след това ще оцветим очертанията.
Като посочим с десен бутон червено от палитрата.
Без да удължаваме останалите стрелки,
само преместваме точките им на въртене и ги завъртаме.
Остава само оста на стрелките,
която изчертаваме с инструмента елипса.
Коригираме диаметъра и на 5 милиметра.
Запълваме я с цвят.
И за да я поставим в центъра на циферблата,
я центрираме, спрямо него по хоризонтала и вертикала.
След това маркираме стрелките и оста и ги групираме.
След което задаваме име на тази група.
Сега ще поработим над циферблата.
Но рамката ни пречи да го селектираме.
Стрелките също може да ни пречат при работа.
За това можем да ги заключим.
Или да създадем нов слой, в който
да ги преместим заедно с рамката.
И да заключим съдържанието на целия слой.
Или още по-добре да го скрием.
Сега вече свободно можем да
работим само на циферблата.
Добре е да се уверим,
слоя, в който се намираме е активен.
Сега ще променим запълването на кръга.
Както променихме това на фона.
Но от 6 група ще изберем текстура в зелено.
За честота на шарките ще оставим тази стойност.
Или посочваме 50% и натискам "ок".
Сега ще направим цифрите за основните часове.
Избираме инструмента за текст.
Щракваме и въвеждане от клавиатурата "12".
Избираме големина на шрифта от готовите стойности.
Или въвеждаме стойност, като например 45 точки.
Посочваме удебеляване на шрифта.
За цвят на запълване посочване бял.
За цвят на очертанията черен.
От края на статус лентата
отваряме на прозореца за коригиране на очертанията.
И посочваме дебелина 2 милиметра.
Задаваме заобляне на ъглите.
Посочваме очертанията да се поставят зад запълването.
И натискаме "ок".
Поставяме текстовия обект и числото
в горния край на циферблата.
И го подравняваме хоризонтално.
След което ще направим още три копия в другите посоки.
Щракваме два пъти върху всеки текстов обект
и въвеждам ново число за 3, 6 и 9 часа.
След въвеждането на нови часове
текстовите обекти се разместиха.
За това ще коригираме позицията им.
И ще ги центрираме спрямо кръга на циферблата.
Това е 2 по 2.
И вертикално и хоризонтално.
За отбелязване на местата на останалите часове.
Ще създадем кръг с бял цвят и без очертания.
И с диаметър 4 милиметра.
Ще го подравним нагоре и след това
ще центрираме по хоризонтала
спрямо числото 12.
След това ще придвижим към мястото за 1 часа.
Като преместим точката на завъртане
в центъра на циферблата.
И завъртим на 15 градуса.
А после копираме отново на 15 градуса.
За да размножим тези кръгове,
трябва да ги групираме.
Преместваме общата за групата точка на завъртане.
И копираме със завъртане
в останалите три сектора.
След това можем да групираме всички кръгове.
Текстовите обекти в числата.
И да ги съберем в обща група.
И я преимунуваме.
Сега да се върнем към растерното изображение,
което вмъкнахме в миналия урок.
От вече създадените фигури,
копираме правоъгълника
и го поставяме, за да изрежем с копието
застъпващата се част от окръжността.
После с промяна на размерите
създаваме две нови копия
Докато изчертаем и дясната половина на игрището.
За дъгите в ъглите
ще използваме копия на окръжността,
която ще смалим.
Ще пресечем с големия правоъгълник чре "intersect".
Ще копираме огледално
и ще подравним долния ръб на игрището.
Сега ще копираме дясната половина, огледално на ляво.
След което за всички фигури
ще зададем бял цвят на очертанията.
И ще ги групираме в общ слой,
който можем да преименуваме.
Ще го центрираме в средата на циферблата.
Изключваме от селекцията циферблата.
И оразмеряваме, само очертанията на игрището.
След което задаваме дебелина на контура.
И с това циферблатът е готов.
Сега можем отново да покажем
слоя с рамката и стрелките.
И да се насладим на готовия ни проект.
Надявам се задачата да ви е харесала
и да ви е дала представа за някой от другите възможности,
които ще разучим подробно по-нататък в курса.
Ще се радвам да се срещнем отново в следващите модули,
защото има още, толкова много други
функционалности, които можете да научите.
Тест за преминаване към следващия урок
2354
Коя опция трябва да е включена, за да можем да преместим точката на завъртане на стрелките точно в центъра на циферблата?
Snap to objects 7190
Snap to grid 7191
Treat all objects as filled 7192
2355
Задържането на кой клавиш ни позволява да завъртаме и копираме с ротация през равни ъгли кръговете за означаване на часовете?
Ctrl 7193
Shift 7194
Tab 7195
Въпроси и отговори