Основни насоки при подготовка за печат

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще обърнем специално внимание на някой важни момента при подготовката на файл за печат.
Най-напред е добре да запазим съдържанието на документа в нов файл.
Тъй като не бихме искали да изтрием оригиналния дизайн с всички текстове и специфични обекти.
По този начин се подсигуряваме, случай че в последствие искаме да се върнем към оригиналния документ и например да променим нещо по текста.
Следващата стъпка при подготовка за печат е да отворим "object manager".
И да прегледаме иконите пред всеки слой.
Ако забележим икона със задраскан принтер пред някой от слоевете.
Трябва да щракнем върху тази икона, за да разрешим отпечатването или експортирането на обектите от съответния слой.
Силно препоръчително е да направим и проверка на съдържанието на файла.
Като щракнем с десен бутон в работното поле.
И изберем "document properties", за да прегледаме свойствата на документа.
Тук виждаме броя страници.
Слоевете, размера на работния лист, ориентацията и резолюцията на печат.
Това на което, трябва да обърнем внимание е, че за основен цветови модел трябва да бъде посочен "cmyk".
В раздел "text statistics", трябва да е посочено, че няма текстови обекти в документа.
Ако сме пропуснали да конвертираме текстови обекти.
Техният брой ще бъде изписан в този раздел.
И трябва да се върнем обратно към документа и да ги преобразуваме в криви.
По-надолу в раздел "bitmaps objects" можем да видим информация за растерните изображения, които сме вмъкнали във файла.
Ако има такива, за всеки растерен обект в скоби ще бъде посочен цветовия му режим.
В случай, че имаме "rgb" изображение, трябва да ги преобразуваме в "cmyk" преди изпращане на файлове за печат.
Същото важи и за запълванията и очертанията, които също трябва да бъдат в подходящи за печат "cmyk" цветови модел.
Ако в документа имаме налични приложени ефекти можем да видим информацията за тях в раздел "effect".
Такива ефекти преди изпращане за печат е добре да бъдат преобразувани.
Например, приложените хвърлените сенки е добре да бъдат преобразувани в растерни изображения.
Ако при проверката в "document properties" установим някакви пропуски.
Следва да се върнем към файла и да ги коригираме.
Ако имаме обекти с "rgb" запълвания или очертания, можем да конвертираме цветовете в "cmyk".
Като от меню "edit" изберем "find and replace".
Трябва да изберем "replace object".
Посочваме замяна на цветови модел или палитра и натискаме "next".
Посочваме да се търсят обекти с "rgb" цветови режим, който да бъде заменен със "cmyk".
Търсенето и замяната на цветовете могат да бъдат извършени по отделно само, за запълванията или само за очертанията.
За това ако имам "rgb" цветове, както при запълванията, така и при очертанията.
Трябва да направим две отделни търсения.
Като посочим всяка от опциите.
По-надолу оставяме така поставените отметки.
И натискаме бутона "finish".
Чрез бутоните, които се появяват можем да търсим обекти с "rgb" запълвания, един по един.
И да заместваме цветовете.
И да намерим всички обекти в страницата.
Dко те се намират в групаq заедно с други обектиq трябва да разгрупираме тези групи.
След това заместваме цветовете.
Ако в документа имаме текстови обекти.
Трябва да ги селектираме и преобразуване в криви.
Правим това, за да се подсигурим, че надписите няма да бъдат променени.
А избраните текстови характери няма да бъдат заменени с други при отварянето на файла на друг компютър.
Необходимо е също, ако имаме приложени ефекти към обекти в документа, те да бъдат преобразувани.
Приложените ефекти прозрачност и хвърлена сянка, трябва да бъдат растеризирани.
Например, хвърлената сянка е добре да отделим от обекта, върху който е приложена.
И след това преобразуваме в растерно изображение, за да предотвратим нежелани размествания.
Обектите с приложена прозрачност, също растеризираме.
Ако е приложен специален режим на сливане.
Преобразуване в растерно изображение обекта с прозрачност, заедно с фона, който се намира под него.
Други специфични за "coreldraw" типове обекти, като таблици и "powerclip" контейнери.
Препоръчително е да бъдат конвертирани във вид, който ще позволи визуализирането им без загуба на съдържанието.
Таблиците могат да бъдат конвертирани в криви.
"powerclip" контейнерите могат да бъдат преобразувани в растерни изображения, за да не се получат размествания на обектите вмъкнати в тях.
Някой печатници изискват градиентите и текстурите и "mesh" запалванията да бъдат растеризирани.
Такъв случай, конвертираме обектите със съответното запълване в "bitmap" изображение.
Важно е да обърне внимание и на вмъкнатите снимки, които трябва да са вградени в документа, а не свързани с линк.
В случай, че имам "rgb" изображения, трябва да ги преобразуваме в "cmyk".
Преди изпращане на файла за печат.
След това отново проверяваме информацията за файла, за да се уверим, че всичко е наред.
Остава да запазим файла в подходящи формат и версия, които могат да бъдат различни в зависимост от изискванията на конкретната печатница или принт студио където планираме да отпечатаме своя документ.
Препоръчвам ви предварително да се информирате за конкретните изисквания на печатницата, за да запазите файла в подходящия за тях формат.
И да си спестите допълнителни разходи за предпечатна обработка.
Също така преди да поръчате за пълния тираж е добре да пуснете единично тестово копие и да прегледате внимателно информацията за печатни или други грешки.
Така ще се уверите, че избраните шрифтове се четат добре със съответният размер на буквите.
Ще сравните цветовете и ще добиете по-точно представа за резултата, който ще получите.
А при необходимост ще можете да коригирате неточностите и своевременно преди да пуснете целия тираж.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Как можем да проверим съдържанието на документа за наличие на RGB изображения, RGB запълвания, неконвертирани текстове и ефекти?
Щракваме с десен бутон и избираме Document Properties.
Щракваме с десен бутон в работното поле и избираме Object Properties.
Отваряме Object Manager и преглеждаме поотделно всеки слой.

Въпроси и отговори

  • Защо 

    Теодора Симова:

    На мен не ми се получава , опитва да преобразувам картинката в CMYK , но не се получава . тя си остава jpg в RGB режим :/

    Тодор Тодоров:

    Може ли да видя файла, за да ти помогна :)

    Венета Желева:

    По възможност добавете видео/снимки от работния процес с отворен Object Manager или опишете по-подробно стъпките.

    Теодора Симова:

    Оправих го :) самата програма беше забила :)

  • Кой вариант е за предпочитане за печатане на документ в печатница?

    Анета Михайлова:

    Моля да ми отговорите - Има ли значение за крайния ефект / печатан в печатница цветен документ как ще изглежда по-добре /, снимка, която се импортва дали да бъде качена като битмап или като ОЛЕ обект.

    Венета Желева:

    Като OLE обект (от Object Linking and Embedding) позволява отваряне и редактиране в изходната програма, но само изобразява оригиналния файл, а не е самият изходен файл.

    Като вмъкнат externally linked image също не е оригиналния файл, а по-нискокачествена версия. Позволява, ако редактираме файла-източник във външна програма, да обновим изображението.

    Като вградено изображение притежава характеристиките на оригиналния файл (размер, резолюция, цветови модел), които се виждат и в Status лентата и Document properties.

    Опитайте и трите вариантa в един документ и ще видите разликите.

    Анета Михайлова:

    Много благодаря за отговора. Много ми харесват уроците и начина на преподаване.

    Анета Михайлова:

    Направих опит и свалих снимката по два начина: -Горната е свалена чрез импорт – GROP AND LOAD -Долната – първо я отворих с фотошоп и след това я импортирах с корел PASTE SPECIAL-BITMAP В Status лентата и Document properties характеристиките са им сходни. Size 2633x1493pix/ 24 bit color RGB / resol 512x512 dpi Струва ми се, че резултата е еднакъв в двата варианта на вграждане. Интересува ме Вашето мнение и още веднъж благодаря.

    Венета Желева:

    Виждам, че сте се ориентирали към вмъкване като вградено изображение.

    Щом характеристиките и на двете са видими, значи обектите са bitmap, а щом и стойностите са еднакви, би трябвало да си съответстват и по качество (от снимката на екрана не може да се сравни).

    Ако идеята Ви е да изрежете снимката преди вмъкване - и двата начина са удачни, така че ползвайте този, по който изрязването е по-удобно за Вас.

    Анета Михайлова:

    Много благодаря.

    Людмил:

    Експортираш в .tif и вCMYK.....Ако искаш да го пратиш в .cdr !Задължително! премахни всички RGB цветове и ги направи в CMYK.... Иначе на 100 % ще ти върнат файла за корекция!!!!!

    Анета Михайлова:

    Много благодаря.

  • Как да се обработи таблица, която е качена като OLE обект

    Анета Михайлова:

    Какво трябва да се направи с една таблица, която е качена като OLE обект преди да се прати файла в печатницата.

    Венета Желева:

    Таблица, вмъкната като OLE обект, не позволява нищо друго освен отваряне и редактиране в изходната програма. Там можете да копирате клетките с информация и да ги поставите в CorelDRAW с Paste Special. Ако от опциите изберете Picture(Metafile), получавате група от очертанията на таблицата и текстови обекти. Текстовите обекти позволяват форматиране (за разлика от OLE обекта, тъй като не е самият изходен файл). Накрая не забравяйте да обърнете текста в криви.

    Анета Михайлова:

    Много благодаря за отговора

    Анета Михайлова:

    Ако съм разбрала правилно таблица качена като OLE обект с Paste Special, не позволява да се конвертира в криви - нито колоните и редовете, нито текста . Т.е. тя ще се разпечата във вида в който е качена.

    Венета Желева:

    Не, не е така. Качване на таблица като OLE обект и Paste Special взаимно се изключват.

    Таблица във вид на OLE обект се получава при: * копиране на клетки от xls файл и директно поставяне в CorelDRAW с Paste * вмъкване на таблица в CorelDRAW с Insert New Object и избор на съществуващ xls файл * създаване на нова празна таблица с Insert New Object

    И в трите случая използването като OLE обект има за цел по-лесно структуриране на информацията в клетките на вложената таблица (въвеждате, изтривате текст от клетки, размествате колоните, използвате формули, като отваряте таблицата през CorelDRAW в изскачащ прозорец на Excel). Такава таблица не може да се форматира със средствата на CorelDRAW, затова се прилага въпросния трик с Paste Special. Десен бутон върху OLE обекта > Worksheet object > отваряне или редактиране и продължавате по начина от предходния ми отговор.

    Отпечатването на файл с OLE обект е възможно, но не е препоръчително. Може, ако принтерът е свързан директно към Вашия компютър, а резултатът ще е като при отпечатване през Excel. Ако печатате другаде, избягвайте да пращате файлове с OLE обекти.

    Надявам се, вече виждате разликата. Ако има нещо неясно, питайте.

    Анета Михайлова:

    Благодаря Ви . Желая Ви хубав ден.

  • Как се прави подготовка за печат на документ с много страници?

    Анета Михайлова:

    Урокът е много обстоятелствен и всичко е обяснено много добре. Въпросът ми е - как се прави подготовка за печат на документ с много страници: 1 вариант - страница по страница се прилага описаното в урока. 2 вариант - общо за всички стараници - ако има такава опция, моля опишете как става, защото се опитах, но не ми се получи. 3 вариант - ако има такъв - моля, споделете го. Много ми харесва, когато има възможност за спестяване на време и труд.

    Венета Желева:

    Ако имате еднотипно оформление на фона, използвайте Master page.

    За останалото съдържание, различно за всяка страница, не може да се приложи еднократна обща редакция с един бутон. Затова за операции, извършвани поотделно на всяка страница, на помощ идват макросите. Можете да запишете няколко макроса (за отключване на обекти, селектиране на текстове и конвертиране в криви, откриване и преобразуване на обекти със специфични характеристики) и да изведете бутони за тях в лентата горе. За по-сложни макроси ще са Ви нужни задълбочени познания по програмиране с VBA.

    Анета Михайлова:

    Много благодаря за отговора. В корел има ли възможност, както в аутокада например да се създават плот файлове, с които на практика заключваш съдържанието на файла.

    Венета Желева:

    В AutoCAD, доколкото ми е известно, вместо запазване като PLT се използва и PDF формат. В CorelDRAW има възможност за запазване и в двата формата, които поради различната си специфика се използват за различни цели.

    PLT се използва примерно за режещи фрези, но не е подходящ за печат на рекламни материали. Запълванията например ще бъдат симулирани чрез щриховка.

    Що се отнася до PDF (който е сред основните файлови формати за предпечат), за по-точно конфигуриране на файла може да попитате в печатницата за препоръчителните настройки при запазване или готов preset за конкретната печатаща машина.

    Десислава Борисова:

    Вече съществува такова разнообразие от печат, че подготовката зависи и от това как и къде ще печатате - принтер, плотер, дигитален печат, офсет и др.

  • Може ли Няколко въпроса за предпечатна подготовка

    Анета Михайлова:

    Здравейте, снимах докюмент пропъртиса след като обработих документа. Видях, че са ми останали два символа - как мога да разбера къде се намират във файла - може ли да ми покаже на коя страница са / от общо 14 / и трябва ли да ги обработя по някакъв начин преди да ги пратя за печат. Същото важи и за един пантон, който се оказа че го има някъде в документа - възможно ли е да го печатат без да им дам точен номер, няма проблем ако го разпечатат в приблизителен цвят или трябва да го открия и номерирам. Бит мапите съм ги конвертирала в СМИК. ОЛЕ обектите / екселски таблици - черни или цветни рамки с текст, някои от клетките са запълнени с цвят преди да се качи екселския файл с пейст спесиал / не мога нищо да направя с тях - дали съм разбирала правилно те са като бит мапа и се разпечатва без да се обработват преди да се пратят в печатницата. Ще Ви бъда много благодарна, ако ми отговорите - това е първия ми опит.

    Венета Желева:

    Символите - посоченият брой са видовете символи на разположение за този документ, без да са вградени. От Window > Dockers отворете Symbol Manager и ще видите списък с 3 символа. При маркиране за всеки би трябвало отдясно на Symbol Preview да е посочено 0 instances. За изтриване натиснете Delete Symbol под списъка (може да излезе съобщение за потвърждение, дори и символите да не присъстват в документа). Проверете отново Document properties след това.

    Pantone - ако сте вмъкнали фирмено лого от клиентски файл, проверете дали то не е в Pantone. Другият вариант е да търсите с Find and Replace (опция Replace a color model or palette > Find a color model и името на палитрата) и да заместите със съответстващата стойност в CMYK. Добре е цветът да се преобразува (относно печат без замяна се консултирайте с печатницата).

    OLE обектите - в Graphic objects не трябва да имате вградени OLE обекти. В тази тема коментирахме как се преобразуват в група от очертания и текстове и после в криви.

    Желая Ви успех!

    Анета Михайлова:

    Изключително много Ви благодаря!!! Бъдете здрави! Желая Ви успешен ден!

  • Мога ли да споделя как можете да спестите време?

    Анета Михайлова:

    Вероятно го знаете, но искам да споделя, за да не се окажете неприятно изненадани като мен, в неподходящ момент. Едно изречение написано с различен цвят, шрифт, големина на шрифта на отделните думи, при превръщането му в криви, преди изпращане в печатница, приема цвета на първата дума, запазвайки разнообразието на цветове и шрифтове.

    Анета Михайлова:

    Установих, че това което съм написала по-горе не винаги е вярно. И всъщност въпроса ми е - има ли някаква опция, която да позволява при превръщането на текста в криви, той напълно да запазва разнообразието си от шрефтове и цветове - както е замислен, при написването му.

    Венета Желева:

    Принципно след конвертирането трябва да се получи група от отделни криви за всеки цвят. Това, което се е получило при Вас, е бъг на софтуера, който съществуваше в по-стара версия.

    Възможно решение на проблема е да „разбиете“ текста с Break Apart, преди да конвертирате в криви.

    Анета Михайлова:

    Пробвах. Получи се. Много благодаря.

    Анета Михайлова:

    А с бъга на софтуера как бих могла да се справя, работя на Х7 версия. Може би да го преинсталирам или има и друг вариант.

    Венета Желева:

    Преинсталация вероятно няма да помогне, по-скоро зависи от това с коя актуализация е Вашата версия (въпросната грешка в софтуера се появява след Update 1). От лентата с менюта отворете Help > About CorelDRAW и проверете цифрите в първия ред срещу Version.

    Анета Михайлова:

    Благодаря!