Трикове при векторизиране с Bezier и Pen

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще се запознаем подробно с допълнителните възможности на "bezier" и "pen".
Те са сред инструментите, при които средно положение няма.
Потребителите или харесват или ги ненавиждат.
Заради някои особености при боравене с тях, които могат да бъдат и доста изнервящи, но с използването на няколко трика работата с "bezier" и "pen" може да бъде много лесна и удобна.
Освен със свободно рисуване "bezier" и "pen" са особено полезни иструменти при векторизиране на различни чертежи, скици или лога, които имаме в растерен вариант.
И искаме да прерисуваме във векторен.
Преди да започнем работа най-добре е да заключим изображението, за да не се размества, докато рисуваме и преместваме криви и възли над него.
Често срещана практика при векторизиране е да се използва "bezier" и формите първо да се очертаят грубо с прави линии.
След което да се променят видовете на всеки възел и сегмент.
Това обаче е твърде бавен процес.
За това ще ви покажа как с "bezier" и "pen", едновременно да очертаваме и да управляваме пътечките на кривата.
Да започнем, като с инструмента "bezier" щракнем и задържим ляв бутон.
И от началната точка издърпаме, за да появят ръкохватките.
Така управляваме извивката още в началото на кривата.
След това пускаме бутона.
Придвижваме мишката към мястото на следващата точка.
Щракваме и със задържане и издърпване, нагласяме наклона на ръкохватките.
Ако преценим, че възела не се намира на точното място.
Можем със задържане на "alt" да го преместим другаде, като придържаме ръкохватката.
След което пускаме "alt" и дооформяме извивката.
Ако задържим "shift" можем да ограничим завъртането на ръкохватките през равни ъгли.
Или без "shift" да завъртаме свободно.
Когато стигнем точка, която трябва да направим с остър връх на линията.
Можем да щракнем за поставяне на възел, и след това да продължим към следващата точка.
Тук обаче отново имаме остър завой.
Ако щракнем само веднъж, се получава прав сегмент между двата възела.
За това връщаме стъпка назад.
Щракваме за продължаване на кривата.
И поставяме нов възел, като изтегляме ръкохватките, така че да оформим сегмента.
След което натискаме клавиш "с".
И променяме вида на възела на заострен.
Вече можем независимо да управляваме крайната ръкохватка, за да оформим острия ъгъл.
Ако натиснем "с" за заотстряне, а искаме отново да заоблим възел, натискаме клавиша "s".
И ръкохватките отново се изравняват на една линия.
По този начин подчертаваме, редувайки клавишите, където е необходимо.
Ако на дадено място объркаме, можем да натиснем "space", докато още е задържан левия бутон.
За да изтрием последно изчертания сегмент.
След това отново със "space" да сменим на инструмента "bezier" и да продължим.
Можем да прекъснем рисуването, като завършим кривата с натискане на "еnter".
След това да прилепим в последната точка, да щракнем и да продължим очертаването.
По всяко време можем да сменим инструмента.
Като от групата за рисуване на криви изберем "pen".
И продължим очертаването с него.
Като приближим курсора на "pen" в крайният възел, означението ни показва, ако щракнем можем да продължим очертаването и възела ще стане междинен свързващ възел.
Щракваме и означението се сменя на линия.
Следващата стъпка е да изчертаем сегмент.
Инструмента "pen" ни предоставя повече възможности за контрол и редактиране в движение от "bezier".
Ако преместим курсора, виждаме предварително как ще изглежда новия сигмен.
Тук трябва да направим остър връх.
Но понеже възелът е загладен се връщаме в него и задържаме клавиша "с" за изостряне и щракваме.
Така можем да издърпаме само крайната ръкохватка, за да получим остър ъгъл.
След което продължаваме изчертаването.
Със щракване, издърпване и пускане.
При издърпване на ръкохватките от възел, можем да натиснем клавиша "с" за заостряне на сегмента.
Или клавиша "s" за заглаждане.
Ако щракнем на не правилно място за поставяне на възел и вече сме издърпали ръкохватките.
Можем да задържим "alt" и по този начин придържайки ръкохватката да преместим възела.
След което, пускаме "alt" и левия бутон.
Ако обаче задържим "alt" върху крайния възел.
Можем с издърпване да променим типа на бъдещия сегмент.
Да стане от открива на линия.
Можем да контролираме изчертана та пътечка, като задържим "ctrl" и приближим курсора.
Означението ни посочва, че в момента работим със сегмент.
Ако щракнем и издърпаме, контролираме извивката на сегмента.
Ако със задържан "ctrl", щракна върху възел.
Преминаваме във временен режим за оформяне.
Като приближим възела се появява означение за преместване.
И можем с издърпване да го придвижим.
Можем да селектираме заострен възел и да променим типа му, като натиснем "s" за заглаждане или "c" за заостряне.
Със задържане на "shift", селектираме няколко възела.
А с "ctrl+shift" всички възли от пътечката.
Като при селектиране на възли, със щракване с десен бутон имаме достъп до контекстното меню.
От което можем да променяме типа на сегментите и кривите.
Както вече знаете при включен бутон "automatically add or delete nodes" можем да добавяме и изтриваме възли.
Като при приближаване на възел се появява знака минус.
И със щракване изтриваме възела.
А като приближим към сегмент и се появи знак плюс до курсора, със щракване можем да поставим нов възел.
Като използваме тези начини за контролиране и редактиране на крилата в движение.
Можем да продължим очертаването сегмент по сегмент.
Докато обиколим целия контур на фигурата.
Като можем да редуваме "bezier" и "pen".
Според собствените ни предпочитания и стил на работа.
Ако има части от фигурата, които изглеждат сходни можем да използваме изчертаната крива, направим копие и си спестим малко очертаване.
Със задържане на "ctrl+alt", преминаваме в режим "бяла стелка".
Като до курсора се появява знак "плюс".
И със щракване, задържане и издърпване настрани създаваме копие на кривата.
Обръщаме го огледално и го позиционираме.
Очертаваме останалата част от силуета.
Докато крайните точки на двете криви се срещнат.
И на края можем да комбинираме двете криви в един обект.
Така ще свържем крайните точки на двете пътечки, за да затворим кривата.
Надявам се разясненията от този урок да направят работата Ви "bezier" и "pen" лесна и удобна.
Ако изпробвате хитринит, докато очертавате изображения по ваш избор, съм убедена, че с малко упражнения ще станете истински майстори на векторизирането.

Тест за преминаване към следващия урок

 
При рисуване с Bezier или Pen с кои бързи клавиши променяме типа на възел, от който сме издърпали ръкохватките за управляване на кривата?
C и S
C и Е
Ctrl + C

Въпроси и отговори

  • Как се векторизира картинка!

    арх. инж. Краси Петрова:

    Здравейте, в курса Photoshop имаше такъв въпрос "Как се векторизира картинка?". Отговора на Ангел Арънски беше че в програмите Аdobe Illustrator и Corel DRAW има такава команда VECTORIZE, която автоматично го прави. Въпроса ми е - къде е и как става?

    Венета Желева:

    Здравейте, автоматичното векторизиране с командата Trace Bitmap става от едноименния бутон в лентата с характеристики (появява се само при селектирано растерно изображение). В следващите модули е предвиден урок за подробно разглеждане на нейните опции.

    арх. инж. Краси Петрова:

    Много, много благодаря!!!

  • Венета Желева:

    Чудесно, в някои части от пътечката е много добре (по желание с инструмент Shape може да редактирате неравностите, които се получават на места). Радвам се, че се упражнявате и Ви насърчавам да пробвате и с други снимки, които Ви харесват.

    Цвета Попова:

    По някой път дъгите се получават в обратна посока и тогава ми е трудно да ги управлявам.Може би зависи от смяната на C и S?Тогава се получават нежелани вълнообразни чертички, а не прави линии,връщам с Ctrl +Z ,но не мога да ги изчистя добре ,което личи и от снимката.

    Венета Желева:

    Чрез поставяне на възлите през по-големи разстояния или управляване с по-малко изтегляне на ръкохватките може да се избегне вълнообразната форма.

    Пробвайте и трика със задържане на Alt.

    Редуването на C и S понякога може също да окаже влияние. Пример: Bezier shortcuts 1. При изтегляне от възела двете разнопосочни ръкохватки първоначално са симетрични. 2. Натискаме C и вече контролираме само външната ръкохватка (другата остава неподвижна). 3. Със S правим възела отново загладен, само че несиметричен (при издърпване на външната ръкохватка вътрешната остава със същата дължина, което затруднява коригирането на управлявания от нея сегмент). 4. С повторно натискане на S възела става Smooth и можем да променим дължината на вътрешната чрез издърпване на външната ръкохватка, с което променяме и дълбочината на извивката.

    Венета Желева:

    (Извинете за огромния надпис от предходния пост, нещо обърках с markdown символите.)

    Тодор Тодоров:

    Страхотна работа :) Браво :) Давай само в този дух :)

    Христина Кирова:

    Здравейте, при мен с натискане на S се активира инструмент LiveSketch, а в лентата с характеристики бутоните за смяна (упавление) на типа възли не са активни. Има ли вариант да се променя възела на smooth при по-новите версии на програмата?

  • Венета Желева:

    Чудесно, Даниела, продължавайте все така!

  • Боряна Велева:

    Хубаво е! Браво! :)

    Венета Желева:

    Отлична работа, Мина! Пробвайте смело и с други изображения.

  • Може ли да споделя какво получих аз!?

    Nikoletad:

    Как се е получила моята работа

    Венета Желева:

    Много добре, доста чисто очертание. Поздравления, Николета!

    Диaнa Кирова:

    Ето го моят резултат!

  • Как да запълня създадения обект с цвят?

    Надежда Върбанова:

    Здравейте, това запълване на птицата го получих със Smart Fill Tool, тъй като с директно натискане върху желания цвят не се получи. Моля за помощ, от къде идва този проблем? Благодаря :-)