Запознаване с интерфейса на Maya

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В първи урок за курса по "maya2017" на "autodesk" ще се запознаем набързо в интерфейса на програмата.
След като пуснем "maya" първоначално ще ни излезне ето този "Welcome screen".
Той ни казва всички нови функции за дадената версия на "maya" ще бъдат оцветени в зелено, за да знаем кои са те.
Не е нужно да го пускаме всеки път когато стартираму "maya" и за това нека го изключим.
От този "checkbox".
Така няма да се зарежда повторно след като пуснем "maya".
Тъй като "maya" е програма, която има огромно количество функции и много възможности, интерфейса може да ни се стори доста страшен, тъй като е с пълен с менюта и иконки.
Нека ви уверя, че това не е така.
Всичко е много логично и подредено.
Много лесно разбираемо.
И много бързо се свиква с него.
Най-отгоре в падащите менюта, като първите няколко са стандартни за повечето програми.
Нека да започнем най-ляво с менюто "file".
Това ни позволява да отваряме нова сцена, да създаваме нова сцена, да създаваме проекти и тъй нататък.
Познатите ни файлови операции.
Под падащото меню има едно многоточие, който ни позволява с левия клик на мишката да откъснем това меню, ако го използвам доста често.
По този начин може да ни седи някъде на екрана.
И да ни позволява бърз достъп до него.
Винаги можеш да го затварим от червения бутон.
Следващото меню "edit" включва познати функции, като "copy", "cut", "paste".
И някои други които са специфични за "maya".
Следващото меню "create" и позволява да създаваме обекти.
Като светлини, камери, полигонални примитиви, текст и най-различни други такива.
Другите менюта също са специфични за "maya".
Ще се запозная с тях в процеса на работа.
Нека да споменем само, че последното меню "help" може да ви бъде доста полезно, ако сте начинаещ.
Тъй като в него имате достъп до различни "tutorial" канали на "autodesk", които много бързо може да се запознаете с допълнителната функционалност на "maya".
Нека да отбележа, че специфичните менюта на "maya", които се показват тук, като "mesh", "edit mesh" и другите.
Могат да се променят в зависимост от това на какъв етап на работата сме в програмата.
Това става посредством това падащо меню, което се нарича "modeling set menu".
В него може да сменяте различните сетове в зависимост от това дали сте в процеса на моделиране, анимация, ефекти рендериране и тъй нататък.
Ако сменя в момента меню сета на анимацията.
Менютата горе се променят и се показват менюта, които са специфични само за този раздел в "maya".
Ако искаме да използваме менютата само за рендериране се показват менютата само за "render".
Това е доста полезно, тъй като няма да ни затормозява да търсим различни менюта и да става всичко много претрупано в интерфейса.
След това отдясно на това меню имаме графични изображения на най-често използваните файлови операции, като създаване на нова сцена, да отврим сцена, да запазим текущата сцена, "undo" операции.
След което имаме маски за селектиране, които ще разучим по-натам както и тези магнитчета, които виждате.
Това са операции за прилепяне на обекти (snap).
Тях ще научим по-натам в курса.
След това са "render" менютата и иконките.
Да се отвори "render view", "render" настройки.
След това имаме падащо меню, което ни позволява да се впишем в "autodesk", ако имаме акаунт.
Най в дясно имаме няколко графични изображения, които ни позволяват да включим и изключи м различни "toolbox", които ни помагат в процеса на работа.
Първия "toolbox" това е "modelling toolkit".
Той ни позволява допълнителна функционалност при моделиране на различни обекти.
Втория "toolbox" е "character".
Той ни позволява бързо създаване на скелети за анимация в "maya".
Следващия "toolbox" е "attribute editor".
Той ни показва различни параметри за селектирания от нас обект.
В следващия "toolbox" са настройки за инструмента, който в момента използваме.
Последният е тъй наречения "channel box".
Той ни показва различните трансформации на селектирания от нас обект.
И някой други неща, с които ще се запознаем по-натам.
Отгоре над тези графични икони.
Това е нововъведение в "maya".
Може да сменяме "workspace" на програмата.
Това променя изцяло интерфейса в зависимост от това с какво точно искаме да се занимаваме в момента.
В момента сме в класическия интерфейс, но винаги може да го променим.
Примерно, ако използваме интерфейсът да се акцентира изцяло върху анимация.
Виждате сега се променя всичко.
Всичко е според нашите нужди.
Ще върна класическия изглед.
Следващото меню е "maya shelf".
Това е доста полезно и тези шелфове са различни раздели от "maya", в които са събрани най-използваните инструменти от дадения раздел.
Примерно, за полигонално моделиране и за полигони в този шелф са събрани най-използваните за полигонално моделиране инструменти, създаване на различни примитиви, базовите операции с тях и това е много полезно.
Тъй като е много бързо и лесно може да сменяме между различните етапи на работа и да използваме различни инструменти.
Както и да създаваме изцяло наш такъв "shelf", в който да сложим инструментите, които най-често използваме и са ни най-лесни за работа.
След това в ляво може да видим най-често използваните инструменти за манипулация.
Като селектиране, селектиране с "lasso" селекция, транслиране, ротиране и скалиране на дадения обект.
Отдолу под тях са различните изгледи за "viewport".
Ние се намираме в преспективен изглед.
Това много лесно може да се смени посредством тези бутони.
Те са наречени "layout editor".
Виждате с втория бутон сменяме с четири изгледа.
Като перспективният се запазва, но вече имаме изглед отгоре, отпред и отстрани.
Като разликата е, че тези три изгледа ортогонални, тоест няма преспектива в тях.
След това отдолу е тъй нареченият "time slider".
Той ни позволява кадър по кадър да преглеждаме анимацията, която сме създали.
Да скролираме през цялата анимация.
Той е доста функционален и ще се използва много често по време на анимация, защото без него не може.
Отдолу под него са настройките за това от кой кадър да започва анимацията, в кой кадър да свърши анимацията.
Също така имаме и "range slider", който ни показва в коя част на анимацията се намираме.
Може да го настроим да показва цялата анимация.
Или само част от нея, когато искаме да се концентрираме върху отделни кадри.
Отдясно на него са различни бутони.
С чиято функционално ще се запознаем по-натам в курса.
Примерно колко кадъра в секунда да бъда анимацията.
Дали да повтаря анимацията.
Настройки за стартирането на анимацията.
Превъртане кадър по кадър, превъртане в края на анимацията.
Отдолу под тях имаме друг раздел.
Тук може да въвеждаме специфични команди, като скрипт.
Това е програмния език на "maya".
Чрез който може да добавим различна функционалност.
Или да използваме вече познати ни команди за по-лесен достъп до някои функции.
Няма да го разглеждаме, защото е за по-напреднали.
След това е "script editor", в който ни позволява да пишем по-дълги плъгини или програми пак за "mel script".
Или ако искаме на "python".
Това ни позволява да разширим достатъчно възможностите на програмата, ако искаме да добавим някоя функционалност, която липсва в програмата.
Това е основния интерфейс на "maya".
Виждате всичко е доста лесно, разбираемо и подредено.
Много лесно ще свикнем с него в процеса на работа.
В следващия урок ще се запознаем с начините навигиране в "maya".
И допълнителна функционалност на интерфейса.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Как можем бързо да променим цялостния изглед на интерфейса на Maya, за да акцентираме върху етапа по който работим в момента?
Посредством Workspaces
Посредством Menu set editor
Посредством Timeline editor
Посредством Maya shelves
 
Как можем бързо да променим началния перспективен изглед на viewport - а на Maya?
Посредством layout editor-а
Посредством workspaces
Посредством timeline editor-а
Посредством MEL script editor-а
 
Какво е полезното на менютата Maya Shelves?
Лесен и бърз достъп до най-използваните команди на различните модули на Maya
Позволява бързо редактиране на интерфейса
Лесно отваряне на нова сцена
Достъп до помощните материали на Autodesk 
 
За какво можем да използваме HELP менюто в Maya?
За всичко изброено
За достъп до помощната документация на Autodesk
За достъп до помощните видеа за Maya
За достъп до общността на Autodesk Maya,  от която ще получим отговори на всички наши въпроси
 
За какво служи Timeline editor?
За навигиране и преглед на анимацията в Maya
За полигонално моделиране
За промяна на цялостния изглед на Maya
За въвеждане на програмния език на Maya за допълнителна функционалност

Въпроси и отговори

  • Коя версия на Maya да ползвам, за целите на курса?

    Диана Маринова :

    Има ли значение коя версия на Maya използвам за целите на курса? Разполагам с версия 2016?

    Краси Кръстев:

    Здравей, Диана.

    Препоръчвам версия 2017, поради няколко причини:

    Винаги е хубаво се ползва версията на която е записан курса или по-нова, за да може да сте сигурни че ще може да изпробвате всички показани в урока инструменти. Ако ползвате по-стара версия има огромен шанс да не се отворят файловте прикачени след уроците. Освен това вианги е хубаво когато учиш някой софтуеар то той да е на възможноо най-новата версия ... за да гледаш в перспектива. Има доста изписано във форума по отнопение на това коя версия е хубаво да се ползва, когато започваш да учиш кой и да било софтуеар.

    Ето например тази тема тук: Каква свободна версия на AutoCAD за абсолютно начинаещ да изтегля?

    която макар и за AutoCAD, мисля че насочва за кой и да било софтуеар, когато си в самото началото с него.