12-те основни принципа на анимацията

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Здравейте, в този модул ще разгледаме едно от най-интересните и може би едно от най-важните неща в "maya" и изцяло в "3d" индустрията, а именно анимацията.
Преди да се запознаем, обаче с техническата част в този урок ще разгледаме основните принципи на традиционната анимация и може би "Светия Граал" на тези основи.
Създаден от аниматорите на "disney", Оли Джонсън и Франк Томс, а именно 12-те основни принципа на анимация.
Те са извлечени от книгата на двамата аниматора на Дисни.
В книгата "the illusion of life", като и до днес се прилагат във всички сфери на анимацията.
От традиционната рисувана анимация, "3d" анимацията и "motion graphic" анимацията.
Има един сайт в интернет, който аз ще поместя линка в описанието под урока.
Той представя много добре тези 12 принципа.
Освен това ще ви дам и линк, към може би най-доброто и кратко описание качено в "youtube".
Ако погледнем в сайта, за който ви говорих първо.
Ще видим как тези 12 принципа са представени чрез един много прост обекта, а именно един куб.
Първият и може би едни от най-важните принципи на анимацията е "squash and strech".
Нищо в природата, движейки се не е абсолютно ригидно без някаква органичност в него.
Падайки надолу гравитацията леко разтяга обекта.
И като тупне в земята се сплесква и по този начин създаваме илюзията за органичен подскачащ обект.
Втория принцип е "anticipation" или очакване и подготовка.
Означава, че различните действие, обикновено се предшествани от предварителна подготовка.
Например, преди да хвърли топка, човек трябва да замахне.
Виждате тук ,преди да се преобърне куба как почва да се клати наляво, надясно.
Третия принцип е "staging" или сценичност също е важен.
Това е акцентиране на важното в нашата сцена.
Чрез светлина, сянка, в положение на героите.
Тяхната позиция, ъгъл спрямо камерата и други.
Зрителят трябва да е воден на някъде, за да знае къде да гледа.
Да има подходящи паузи, за да прочете надписи или да схване за какво става въпрос.
Четвъртият принцип на анимацията е "straight ahead and pose to pose" определя начина, по който се рисуват различните анимации.
Този принцип означава, започвайки от началната ни рисунка.
Рисувайки кадър по кадър всяка следваща изменяща се рисунка.
Това се прави когато не може да се предвиди следващата поза.
Като при пламък, пушек, дъжд и други.
"pose to pose" е рисуване при което се рисуват само ключовите пози от обекта.
Те се изчистват, коригират се правят се перфектни и след това се рисуват позите между тях.
От които едното вдвижение води до другото.
И от едната поза до другата.
Следващият принцип е "follow throught and overlapping".
Или последствия и застъпени движения.
Това е, примерно, коагто човек се движи или спре.
Части от тялото или дрехите му продължават да се движат.
Това е основно действие съпроводено с някакви допълнителни движения.
Следващият приницип е "slow in and slow out".
Това е бавно започване и бавно приключване.
Означава, че началото и края на едно движение никога не са внезапни, примерно една кола когато потегля, тя ускорява плавно.
Когато спира постепенно забавя своя ход и остава неподвижна.
"arcs" е следващият принцип, при него е ясно, че най-често естествените движения следват дъговидна траектория, когато хвърлим топка тя не се движи праволинейно, а описва някаква парабола.
Следващият принцип са вторичните действие или "secondary actions".
Те служат за акцентиране на важни аспекти на основното действие.
Вървящият човек може да си подсвирква, ако му е весело или да плачи ако му е тъжно, докато яде сандвичи може да се облизва и тука е добре да се разграничи, че вторичните действия не са същото, като застъпените действия.
Следващият принцип е "timing" или разчета на времето.
Прави движенията точни,равномерни и реалистични.
Или пресъздава различен вид анимация изцяло само чрез променяне на времето.
Ето тук, първото кубче изглежда по-тежко за местене.
Второто изглежда по-леко и това изцяло зависи от тайминга на самата анимация и времевия разчет.
Следващият принцип това е "exaggeration" или преувеличаване, защото понякога най-често в анимацията особенно в "3d" анимацията в която не гоним реализъм, а по-скоро стилизация, винаги е хубаво да имаме преувеличаване, тъй като точното създаване на реалността в повечето случаи е скучно.
Следващия принцип на анимацията е физически коректното рисуване- анатомия, баланс, перспектива.
Аминираните герои са отражение на реални обекти и за това е хубаво да знаем как те мърдайки се движат в пространството.
И тяхната перспектива се изменя, като разбира се в "3d" пространството софтуеря се грижи най-вече за това.
Не на последно място, 12-тия принцип привлекателност или "appeal" в него смисъла е, че персонажите трябва да притежават харизма.
Дори злодеят трябва да е симпатичен.
Разбира се, по някакъв злокобен начин.
Но еднотипните персонажи не допринасят за доброто приемане на крайния резултат.
Това са основните 12 принципа на анимацията, които е добре всеки да знае.
Или поне да знае къде да ги намери и какво да очаква от всеки един от тях.
Ние ще се опитаме да приложим някои от тях в процеса на анимация в "maya".

Допълнение:

       http://the12principles.tumblr.com/ - Дванайсетте принципа на анимацията

       https://www.youtube.com/watch?v=uDqjIdI4bF4 - Дванайсетте принципа на анимацията (официално видео)

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кой принцип от 12-те основни принципа на анимацията се отнася до начина на рисуване на позите при анимацията?
Straight ahead and pose to pose
Squash and stretch
Appeal
Arcs