В този урок ще говорим за навигирането в "maya".
Навигирането става посредством
мишката и натискането на клавишни комбинации.
Око имаме "windows" компютъра, бутоните са:
"alt", а "mac" компютър бутона е "comand".
Задължително е при навигацията в "maya"
да използваме мишка с три бутона.
Ако нямате такава или сте с лаптоп,
то е препоръчително да си закупите, тъй като
няма как да използвате пълната функционалност.
Нека да започнем.
Цялото навигиране в "maya" се извършва с бутона
"alt" и задръжане на някой от бутоните на мишката.
Ако натиснем "alt" и задържим левия бутон на мишката,
започваме да орбитираме
камерата и да въртим нашият изглед.
"alt" и десния бутон на мишката,
може да приближаваме
или отдалечаваме на вашия изглед.
Важно е да отбележа, че не приближаваме
чрез лещите на камерата,
а местим самата камера, като позиция в пространството.
С "alt" и средния бутон на мишката,
"pam"-ваме или
преместваме камерата в
равнината, в която сме в момента.
Това са трите клавишни комбинации, с "alt",
които са доста полезни.
Ако имаме "scroll wheel",
то с него също може да приближаваме.
Това е по-удобно от "alt" с десен бутон.
Както виждате, става по-бързо.
С "alt" и десен бутон е
малко по-плавно и по-прецизно.
Полезно е при доста по-прецизно приближаване.
Ако искаме да фокусираме камерата
върху специфичен обект.
Това става посредством
менюто "view" с тези подменюта.
Погледни към селекцията,
центрирай изгледала в тази селекция,
рамкирай изгледа на всички обекти в сцената,
или рамкирай само обекта, който е селектиран.
Това е много удобно.
Ако изберем, примерно този динозавър.
И му дадем "погледни в селекцията" ще видим, че
камерата се центрира директно към него.
Така може да се фокусираме
само върху този обект.
Ако изберем другия динозавър.
И му дадем "погледни към тази секция",
камерата ще се премести.
И сега сме фокусирани
върху този обект.
Ако дадем
абсолютно всичко да се избере.
Тогава камерата се центрира
върху цялата сцена.
Както казах в предишния урок, различните "render engine"
имат своите предимства и недостатъци.
Друг недостатък на "render engine"
"viewport 2.
0" е, че той не показва
следващото средство за навигация в нашия изглед.
Може да се покаже, само че с другите два "render engine".
Това е тъй наречения "viewcube".
Ако сменим изгледа на друг "render engine".
В този ъгъл се показва
"viewcube", който ни позволява
да избираме различни изгледи.
Примерно, изглед отпред.
Изглед отстрани, ако натисна
ъглите ще видим 3/4 изгледи.
Или "home" изглед, който ни връща
в който сме били преди това.
Може да ви е полезно да използвате този инструмент.
Имайте предвид, че той
се показва само в
старите "render engine".
Докато във "viewport 2" той липсва.
Изисква се малко практика, за да се свикне с навигацията в
"maya", но след като свикнете
тя става изключително лесна,
много бързо се работи
по този начин и аз ви предлагам
в тази сцена да се упражните малко, да селектирате
даден обект, да въртите камерата,
докато свикнете с навигацията.
Това няма да ви отнеме много време.
Много други програми използват
подобна на тази навигацията и е много удобно.
Тест за преминаване към следващия урок
3246
Как се фокусира камерата върху специфичен обект?
Чрез менюто View 9935
Чрез менюто Show 9936
Чрез менюто Panels 9937
Чрез менюто Shading 9938
3245
В комбинация с кой бутон на клавиатурата става навигацията в Maya?
Alt/Cmd 9931
Shift 9932
Enter 9933
Esc 9934
3248
Как можем да покажем ViewCube?
Чрез включване на Legacy render engines 9943
Чрез включване на Viewport 2.0 9944
Чрез Alt и десен бутон на мишката 9945
Чрез Scroll Wheel на мишката 9946
3247
Чрез натискане на бутона Alt и левия бутон на мишката ние:
Орбитираме в изгледа чрез камерата 9939
Приближаваме или отдалечаваме в изгледа чрез камерата 9940
Фокусираме върху даден обект 9941
Скриваме нашия обект 9942