Създаване на йерархия

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще разгледаме как се създават йерархии и защо те са полезни.
В "maya" създаването на иерархии се нарича "parenting".
Или "parent-child" връзка.
Когато поставяме някой обект в йерархията на друг.
То той става негов "child" обект, а първият обект "parent".
Един обект, винаги може да има само един "parent" на него обект.
Но пък обратното не е задължително.
Един "parent" обект, винаги може да има колкото си поиска "child" обекти в него.
Нека видим защо е полезно това, особено при анимация.
Ако селектирам рамката на това колело.
И с "move tool" я преместя.
Ще видим как местним само рамката, а другата част колелото си остава на едно място.
Винаги може да селектираме цялото колело и да го преместим, но не във всеки случаи това е много удобно.
Затова ако приемем, примерно, че рамката ще бъде нашия "parent" обект, то ние ще закачим всички останали обекти.
Тогава като местим рамката ще местим и нейните деца и всички останали части.
Има доста начини за създаване на йерархия или както казахме "parent-child" връзки, като първия е чрез задържане на среден бутон на мишката и влачене в "outliner".
Нека да покажа как става това.
Да кажем, че искаме предното колело да го направим "child" на рамката на колелото.
Селектираме, но само с мишката да сме върху него задържаме средния бутон на мишката.
Както виждате до курсора се показа едно малко плюсче.
И сега като местим мишката, докато го държим още средния бутон.
Виждате как се появява или тази линия, или този прозрачен правоъгълник.
В първия вариант само линията означава, че може да разместим обектите в нашия списък.
Ако пусна сега средния бутон ще видите как предното колело в списъка просто се премести тук.
Мога да го върна обратно.
Във втория метод когато се образува този правоъгълник и пусна средния бутон на мишката.
Виждате вече как рамката на колелото отстрани и се появи плюсче и ако го разширим и ще видим тази връзка, която ни подсказва, че вече предното колело е "child" на рамката.
Ако сега селектирам рамката, виждате как с нея автоматично се селектира и предното колело.
Има и друг начин за "parenting", който е посредством менюто "edit", "parent".
Той работи по следния начин.
Селектираме първо обекта, който искаме да направим "child".
След което основния обект към който ще "parenting".
И отидем в менюто "edit" и натисна с левия бутон "parent".
Както виждате по същия начин задното колело се премести в основния обект в неговата йерархия.
Нека да направим същото и с останалите обекти в сцената.
Със седалката, задържаме средния бутон на мишката.
Пускам този обект върху другия.
Същото е и с дръжката.
По същия начин.
Също така може не винаги да ходя в горния край.
След като вече сме разширили иерархията може да пуснем вътре, но вече с тази линия, обекта и той по същия начин вече става чай от обекта на основния.
Ако селектираме рамката на колелото.
Виждате как се селектираха абсолютно всички обекти, заедно с нея.
Ако преместим колелото, другите обекти също се местят заедно с него.
Хубавото е, че селектирайки рамката, местим цялото колело, но това не ни пречи след това да селектираме, примерно предното колело.
И да го завъртим само него, както си искаме, след което пак да селектираме рамката и да преместим цялото колело на друго място.
Точно това е полезното при анимацията.
Ако искаме да изкараме някой обект от връзката "parent child".
То това става много лесно, като просто пак със средния бутон на мишката задържим върху обекта, който искаме да премахнем от групата и го извадим извън нея.
Друг начин е ако селектираме обекта, който искаме да извадим от групата и отидем в менюто "edit", "unparent".
Както виждате вече тези два обекта не се влияят от тази йерархия и са извън нея.
Този метод е изключително важен за правилното организиране на нашите обекти.
Особено при анимация, където почти винаги се използва "parent-child" йерархична връзка.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Как се създава йерархия?
Всички изборени
От менюто Edit / Parent
Чрез клавишната комбинация CTRL + P
Чрез селектиране на child обекта със средния бутон на мишката, влачене и пускане върху parent обекта в Outliner
 
Защо е полезно да създаваме йерархия?
Защото можем да организираме и създадем връзка на отделните елементи изграждащи един обект, или на няколко обекта
Защото е по-удобно за селектиране на обекти
За да можем да местим всички елементи на обектите едновременно
Няма особени ползи от създаването на йерархия
 
Можем ли да премахнем един обект от неговата йерархия?
Можем
Можем, само ако обектите са от един тип
Не можем, когато обектите са в йерархия така си остават
Не можем, само когато обектите не са от един тип