Запознаване с нововъведеното меню за създаване композиции на анимации - Time editor

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте, едно от много полезните нововъведения за анимация в "maya 2017" е менюто "time editor".
То ни позволява по недеструктивен начин за променяне на нашите анимации, като създаваме, тъй наречените клипове, който след това можем да навързваме един с друг.
Да режем, да скъсяваме, да удължаваме като време.
И да създаваме композиции от много различни навързани клипове и по този начин доста комплексно да създаваме анимация.
Ще Ви покажа само най-основните неща, тъй като инструмента има изключително много възможности и няма как да ни стигне времето да разучим всички.
Но съм сигурен, че дори и те ще ви свършват полезна работа.
Инструмента се пуска от менюто "windows", "animation editors" и "time еditor".
Неговият интерфейс много наподобява този на "graph editor".
Когато го пуснем за първи път тук в неговия "viewport" имаме три опции.
Да вкараме съдържание от външни файлове, което е изключително удобно и е много лесно.
Просто трябва да издърпаме външния файл и да го пуснем върху това прозорче.
И анимацията от него и ще се импортира.
Или да вкараме анимацията от селектиран от нас обект в тази сцена, в която сме в момента.
Двата начина са много удобни, в зависимост от нашите нужди.
Ако селектирам баскетболната топка, която имаме в цената и двам "add selected content from scene".
Така вкарваме анимацията от нашата сцена.
"maya" ще помисли малко, след което ще зададе този "animation clip".
Това представлява анимацията на тази топка.
От началото до нейният край.
Ако топката е анимирана 90 кадъра.
То този клип ще бъде 90 кадъра.
Отстрани до самия клип в ляво се намират, тъй наречените тракове.
Като всяка от тях може да преименуваме по удобен за нас начин.
Това става, като маркираме два пъти с левия бутон на мишката.
След което можем да пременуваме.
Слагаме някакво примерно име.
С "enter" приключвам операцията по смяна на името.
Освен това може да извършваме различни манипулации с този клип.
С десен бутон върху него може да видим кои са те.
Основно имаме "delete", "cut, "copy", ""paste" и тук става интересно.
Селектирайки този клип ако изберем "copy".
Сслед това отидем и преместим жълтата линия, някъде и дадем десен бутон и "paste".
Ще видите как поставихме втори клип в нашата сцена.
И ако се приближа, за да виждаме и двата клипа.
В по-светлата част от прозореца може да видим в момента коя част от анимациите показваме само от 1 до 90 кадър.
Можем с левия бутон на мишката и влачене да разделечим и да виждаме повече кадри.
Ще видите как освен първата анимация създадохме и втора.
По някакъв начин ги навързваме и двете.
В случая, примера може да не е точно подходящия като не съвпадат перфектно началото и края на тази анимация, но с левия бутон на мишката можем да преместваме допълнително нашия втори създаден клип.
И да създава по този начин доста навързани и сложни анимации.
Ако решим, че примерно искаме първия клип да спира в тази позиция.
Трябва да преместим жълтата линия, примерно на 25-ти кадър.
След което имаме възможност да направим няколко неща.
Едното е тази иконка тук, която е "trim to current time", което ще рече, че ще изрежа селектираното от нас клипче на дясно от жълтата линия.
Ако маркирам ще видите как клипчето излиза до тук, а анимацията ни ще продължи само дотук.
След това няма да имаме анимация.
Ако върна една стъпка назад с тази иконка Правим същото, но от лявата страна.
Изрязваме клипчето от началото му до позицията на тази линия.
Реално анимацията тръгва от тук.
Нека да върна пак стъпка.
А първата иконка, разделя клипчето на две клипчета.
Там където сме маркирали с жълтата линия.
Така можем да селектираме след това едната половина, да я преместим на друго място, както виждате да ги пренареждаме по доста интуитивен начин.
Нека пак се върна една стъпка назад.
Освен да изрязваме клипчетата можем да увеличаваме или да ги скъсяваме като време.
Това става също много лесно, ако селектираме самият клип.
Отиваме в единия или в другия край и курсора се променя.
След което със задържане на левия бутон на мишката можем да удължаваме или скъсяваме времето на изпълнение на целия клип.
Респективно абсолютно цялата анимация ще се забави или забърза.
Също така може да преместваме клип от една лента в друга лента, просто като го селектираме и го издърпаме върху другата лента.
Това ни позволява някои удобства, като следният пример.
Ако избера някаква позиция и селектирам този клип, след което го изрежа в дясно от жълтата линия ще видите как следващия клип не се прилепя автоматично до първия.
Но пък можем да променим това.
Нека върна една стъпка назад.
Като пуснем този бутон тук, ако извърша някаква операция Той ни позволява, ако извърша някаква операция по изрязване, другото клипче, автоматично да се отмести със същата дължина, с която сме изряза ли предишното.
Ако пак върнем това клипче в другата лента.
Можем да ги селектираме и двете и с десен бутон да отидем на менюто "group".
Което ни позволява от няколко клипа да създадем една група.
За по-лесна визуализация.
След което да местим изцяло цялата група и да я променяме общо нейната анимация.
С десен бутон и "rename clip" сменяме името на клипа.
След това натискаме "ок".
Така по-лесно визуално можем да си организираме нещата.
Друго интересно нещо е създаването на тъй наречените композиции.
Те се намират тук в ляво.
В момента имаме само една композиция, която можем да преименуваме, ако имаме повече можем да ги изтрием.
С този бутон създаваме нова композиция.
Маркираме бутона, след което избираме име на композицията натискаме "ок".
Както виждате полето се изчисти, защото композициите всъщност са съвсем отделни една от друга и за всяка една от тях можем да си нареждаме по различен начин анимациите.
Да ги преглеждаме и да избираме най-подходящият вариант.
Също така друго хубаво нещо е ако се върна в първата композиция.
И натисна тази стрелка, за да покажем елементите от групата е, че можем да обръщаме времето в клиповете.
Това означава, че можем по много лесен начин, с десен бутон да отидем на функцията "retime".
След което да отидем на "create and edit time warp".
Отваря се едно меню с крива, което ни показва как се движи времето в това клипче.
Ако селектирам първата точка на кривата и я премести нагоре, и втората точка селектираме и премести надолу.
Най-просто казано ще обърнем посоката на времето.
След като съм променил това мога да се върна отново в "time editor" чрез тази иконка.
Ако сега превъртим анимацията ще видим как тя вече върви наобратно.
Има едно малко часовниче, което ни показва, че сме коригирали времето на тази анимация.
Ние се движим напред, обаче вече топчето тръгва назад и можем да създаваме някакъв примерно интересен ефект като този.
Когато имаме две такива клипчета.
Ако го пусна с "loop", напред и назад.
Освен да вкарваме анимирани обекти с техните анимации, тук може да вкарваме абсолютно всичко, което има анимация, камери, ефекти и освен това можем да вкарваме и аудио.
Нужно е просто да издърпаме самото аудио вътре в "viewport" и то ще се създаде като нова лента, която също можем да извършваме манипулациите, които извършваме и при анимационните ленти.
Освен тези основни неща, които разгледахме има изключително много други възможнисти, но някои от тях са технически по трудоемки и отнема доста време.
За това аз няма как да ви ги покажа в този урок.
Като цяло "time editor" е нововъведение в "maya", което доста ще ни улеснява за напред.
Като ни помага да подреждаме лесно нашите анимации в тъй наречените композиции.
И да ги модифициране недеструктивно, като по този начин изменяме тяхното време, подредба и създаваме наистина сложни и живи анимации.