Дупликиране на обекти

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Част от манипулирането на обекти е и тяхното размножаване.
Това ни позволява бързо да правим копие на нашия обект.
В началото работим само по един обект, а след това го размножим според нашите нужди.
Размножаването или както от тук натам ще го наричам дубликирането на обекти става чрез функцията "duplicate".
Тя се намира в менюто "edit", в раздела "duplicate".
За функцията "duplicate" бързият клавиш е "ctrl+d".
Нека да дубликираме това дърво, като го селектираме след което отидем на "еdit", "duplicate".
Първоначално може да ви се стори, че нищо не се е променило.
Това е така, защото всеки път, когато до дубликираме даден обект, неговото копие е на абсолютно същата позиция.
Затова ние може да използваме, примерно "move tool", за да го преместим там където искаме.
Вече имаме копие на това дърво.
Може да дубликираме и много обекти, като ги селектираме чрез задържане на левия бутон на мишката и издърпаме за правоъгълна селекция и нека този път използваме бързия клавиш "ctrl+d".
След което преместим тези обекти.
Вече имаме няколко копия.
Така доста бързо може да си направим, примерно в случая гора.
Друг начин за дублиране на обекти е чрез познатите ни команди.
"cut", "copy" и"paste".
Те също се намират в менюто "edit".
Те са с познати ни клавишни комбинации.
Ако селектирам това дърво.
Отида на менюто "edit" и му дам "copy".
След което отида в "edit" и избера "paste".
Ние пак сме направили копие, но както виждате това ни отнема повече кликване и е препоръчително да се използваме командата "duplicate".
Тъй като използваме само един бутон вместо два.
И само една клавишна комбинация.
Вместо вече познатите ни две.
Освен това имаме и друг метод за дублиране.
Който ни позволява да размножаваме нашите обекти много по-ефективно и с доста повече контрол.
Този метод се нарича "duplicate special".
Той пак се намира в менюто "edit".
В под раздела "duplicate".
Нека отворим неговите настройки.
Като натиснем "option box" отстрани.
Нека да ги разгледаме по-подробно.
Първите настройки "geometric type" ни позволяват да избираме какъв тип ще бъдат копирания от нас обект.
Като "copy" ще рече, че правим просто копие на обекта.
Ако изберем "insance".
То връзката между оригинала и неговите копия се запазва.
Ако променяме каквото и да било по оригиналния обект, то промените веднага ще се отразят и на неговите копия.
Както се досещате това може да ни е полезно в изключително много ситуации.
След което имаме опции, които ни позволяват да преместваме, въртим или скалираме копията със стойности, който ни е зададем, като всяко едно ново копие се транслира спрямо старото със стойността, която сме задали.
Самите прозорчета, в които пишем с какъв интервал да се отместят нашите обекти, винаги отговарят на осите в следния ред: "x", "y" и "z".
Това се отнася за абсолютно всички прозорци на различните команди, които ни предоставя тази възможност.
Да променяме трансформациите.
Тук отдолу, след това имаме и бройката на копията, които ще направим.
Нека да покажа нагледно как работи инструмента "duplicate special", като селектирам това дърво.
След което да кажем, че искаме да го размажа два пъти в тази посока или по оста "х".
Червената ос.
Това означава, че трябва да дойда в настройките да кажа искам да преместя копията по "х".
С 20 единици, след което да сложим в бройката за копие две копия и натиснем "apply".
Както виждате веднага имаме две копия на това дърво.
Всяко ново копие се е преместило с 20 единици спрямо старото.
Така бързо може да създаваме много дублирани обекти.
Да кажем направили сме елемент от цип по този начин много бързо може да направим почти целия цип.
Нека да затворя настройките.
Има много начини за дублиране на обекти в "maya" и аз ви предлагам всеки от вас в тази сцена да се пробва и да размножи каквото си поиска от обектите.
Да ги подреди по начин, по който на него му харесва.
Като едно малко упражнение.
И нека направя един "print screen" след което да ги сподели с нас ако желае долу в раздела за въпроси и отговори по този урок, мисля че това упражнение ще бъде интересно и забавно за всички.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кои са начините да се дупликират обекти в Maya?
Чрез всички изброени
Чрез менюто Edit / Duplicate
Чрез натискане на клавишната комбинация CTRL + D
Чрез клавишните комбинации CTRL + C, последваща от CTRL + V
 
Как да дупликираме обект с определен брой копия?
Чрез функцията Duplicate Special
Чрез Alt и десния бутон на мишката
Чрез клавишната комбинация CTRL + D
Чрез функцията Duplicate
 
Можем ли да копираме повече от един обект? 
Можем, след като селектираме избраните от нас обекти, без значение от типа им
Не можем
Можем, само ако са от един тип
Можем, но максимума е 10 обекта
 
Каква е разликата между копие от тип Copy и тип Instance?
Копието от тип Instance запазва връзката между оригиналния обект и него
Копието от тип Instance не запазва връзката между оригиналния обект и него
Копието от тип Instance няма разлика с копието от тип Copy
Копието от тип Copy запазва връзката между оригиналния обект и него

Въпроси и отговори

  • Кирил Пеков:

    Ако може да дадете още няколко срийншота, тъй като не мога да се ориентирам как точно се получава проблема.

    Stanimir:

    Здравейте. Вчера видях страницата на този курс и реших преди да се запиша за него първо да проверя дали обучението ще ми свърши работа. Не знам дали настоящата страница в която пиша е подходяща за въпроса ми ( ако не е моля преместете въпроса в подходяща за него директория ). Търся да подобря уменията си по следните параметри: - Моделиране. -Текстуриране. -Работа с ригове, ригване. -Анимиране и постпродукция. Интересувам се от синематика за игри и филми. Интересувам се от уроци по Анимация в Мая. Не съм начинаещ, но и не очаквам чудеса от курса. Ясно ми е, че всичко става с много практика и с времето. Тряба ми специалист, който да ми помогне да изчистя пропуските си и да завърша обучението си на техническо ниво. Бих минал и целия курс за целта, не е проблем. Стига да знам, че на края ще мога да анимирам кетъктъри и да привеждам една анимация към финал готов за показване. Съвети и препоръки? На правилното място ли съм или желаят прекалено много от живота? :)

    Милена Русева:

    не аз напаисах това "защо" защото не ми позволяваше да пратя снимката.

  • Кирил Пеков:

    Хехе цяла гора - супер е ! Можеш да пробваш ако ти е интересно да го направиш като цяло ниво за игра. Тук таме да има полянки, празно място, гора, пътеки и т.н

    Румяна Черкезова:

    Скриншот 30-05-2021 14.02.42.png

  • Кирил Пеков:

    Много готино малко селце се е получило, браво!

    Румяна Черкезова:

    Скриншот 30-05-2021 14.02.42.png

  • Защо

    Антонио: