Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
7. UV Unwrapping

Проверка на текстури с Checker map


Проверка на текстури с Checker Map - ключов инструмент за валидация

В Blender е изключително важно да проверяваме качеството на UV разгъвките преди да прилагаме финални текстури. Checker Map (шахматната текстура) е незаменим инструмент за тази цел, позволяващ ни да видим дали текстурите се визуализират правилно, без разтягания или изкривявания. Добрата UV разгъвка се характеризира с равномерно разпределени шахматни полета без деформации.

Стъпки за проверка на UV разгъвка с Checker Map

  1. Преминете към режим Shading
  2. Добавете Image Texture node с Shift + A и въведете "Image Texture" в търсачката
  3. Свържете Color изхода на текстурата с Base Color входа на материала
  4. Натиснете New и от Generated Type изберете UV Grid
  5. Потвърдете създаването на текстурата
  6. Анализирайте как изглежда шахматната текстура върху модела:
    • Ако квадратите са равномерни и без изкривявания - разгъвката е добра
    • Ако има разтягания, замазвания или деформации - разгъвката има проблеми

Полезни команди и функции

Shift + A - Отваря меню за добавяне на нови ноудове в Shader Editor

U - Отваря меню за UV Unwrapping опции

Mark Seam - Маркира ръбове като шевове, които определят къде ще се "разреже" 3D моделът при UV разгъвката

Unwrap - Създава UV разгъвка на базата на маркираните шевове

Задача за практика

Създайте прост 3D модел (например цилиндър) и направете две различни UV разгъвки - една с добре поставени шевове и една с произволно поставени шевове. Приложете Checker Map текстура към двете разгъвки и сравнете резултатите, за да видите разликата в качеството на текстурирането.

Дискусия към урока