Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
5. Материален редактор

Ключова роля на Roughness Map в реалистичните материали

Roughness Map е ключов елемент за постигане на реалистични материали в Blender. Тази карта контролира отразителната способност на различните части от повърхността, като определя кои зони са по-гладки (отразяващи) и кои са по-грапави (матови). За разлика от Color Map, Roughness Map работи с нюанси на сивото, а не с цветна информация.

Стъпка по стъпка: Прилагане на Roughness Map

  1. Отворете папката с упражнителните файлове и изберете "Bricks 090 Roughness"
  2. Импортирайте изображението в материалния редактор
  3. Променете Color Space настройката от sRGB на Non-Color, тъй като работим с данни, а не с цветове
  4. Свържете жълтата точка Color от текстурата към входа Roughness на BSDF шейдъра
  5. Наблюдавайте как тухличките отразяват повече светлина, докато измазаните части остават по-матови

Полезни команди и функции

Ctrl + Shift + клик върху Roughness - Визуализира само Roughness картата самостоятелно

Ctrl + Shift + клик върху BSDF shader - Връща стандартния изглед с всички приложени карти

Дискусия към урока