Проверка на текстури с Checker map
Проверка на текстури с Checker Map - ключов инструмент за валидация
В Blender е изключително важно да проверяваме качеството на UV разгъвките преди да прилагаме финални текстури. Checker Map (шахматната текстура) е незаменим инструмент за тази цел, позволяващ ни да видим дали текстурите се визуализират правилно, без разтягания или изкривявания. Добрата UV разгъвка се характеризира с равномерно разпределени шахматни полета без деформации.
Стъпки за проверка на UV разгъвка с Checker Map
- Преминете към режим Shading
- Добавете Image Texture node с
Shift + A
и въведете "Image Texture" в търсачката - Свържете Color изхода на текстурата с Base Color входа на материала
- Натиснете New и от Generated Type изберете UV Grid
- Потвърдете създаването на текстурата
- Анализирайте как изглежда шахматната текстура върху модела:
- Ако квадратите са равномерни и без изкривявания - разгъвката е добра
- Ако има разтягания, замазвания или деформации - разгъвката има проблеми
Полезни команди и функции
Shift + A
- Отваря меню за добавяне на нови ноудове в Shader Editor
U
- Отваря меню за UV Unwrapping опции
Mark Seam
- Маркира ръбове като шевове, които определят къде ще се "разреже" 3D моделът при UV разгъвката
Unwrap
- Създава UV разгъвка на базата на маркираните шевове
Задача за практика
Създайте прост 3D модел (например цилиндър) и направете две различни UV разгъвки - една с добре поставени шевове и една с произволно поставени шевове. Приложете Checker Map текстура към двете разгъвки и сравнете резултатите, за да видите разликата в качеството на текстурирането.