Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
5. Материален редактор

Основни настройки на BSDF шейдера в Blender

В материалния редактор на Blender, BSDF шейдерът има няколко ключови параметра, които определят външния вид на обектите. Най-важните са Base Color (основен цвят), Metallic (металност) и Roughness (грапавост), които контролират как изглежда повърхността и как взаимодейства със светлината. Чрез слотовете за материали можете да прилагате различни материали към отделни части на един и същ обект.

Основни параметри на BSDF шейдера

  • Base Color - определя основния цвят на обекта
  • Metallic - контролира металния вид на повърхността (0 = неметален, 1 = 100% метален)
  • Roughness - управлява отразителността на повърхността (0 = напълно отразителна, 1 = матова без отражения)

Работа с материални слотове

  1. Преминете в Edit Mode с клавиш Tab
  2. Създайте разделения в геометрията (например с Ctrl + R за loop cuts)
  3. Селектирайте полигоните, на които искате да приложите различен материал
  4. В панела с материали, кликнете на бутона за слотове и натиснете "+" за нов слот
  5. Създайте нов материал с бутона "New" или изберете съществуващ от библиотеката
  6. Настройте параметрите на материала според нуждите ви
  7. Натиснете бутона "Assign", за да приложите материала към селектираните полигони
  8. Върнете се в Object Mode с Tab, за да видите резултата

За достъп до библиотеката с всички създадени материали, кликнете на иконката със стрелка до името на материала. Това ви позволява да прилагате един и същ материал към различни обекти или части от обекти.

Дискусия към урока