Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
4. Моделиране на допълнителни обекти

Импортиране и манипулиране на готов 3D модел на клавиатура

В този урок научаваме как да импортираме готов 3D модел на клавиатура във формат OBJ и да го интегрираме в нашата сцена. Вместо да моделираме клавиатура от нулата, използваме готов модел, за да ускорим процеса на създаване на компютърна конфигурация тип "всичко в едно" (подобно на Apple iMac).

Стъпки за импортиране и групиране на клавиатура

  1. Свалете и разархивирайте упражнителните файлове, съдържащи модела на клавиатурата

  2. Отворете менюто File > Import > Wavefront OBJ

  3. Намерете и изберете файла "keyboard" за импортиране

  4. След импортирането, в Outliner ще видите, че клавиатурата се състои от множество отделни обекти

  5. В Object Mode, селектирайте всички компоненти на клавиатурата, като използвате Shift + клик върху всеки елемент:

    • Редовете с бутони
    • Долния компонент, който повдига клавиатурата
    • Основата на клавиатурата
  6. Натиснете Ctrl + J и изберете "Object Keep Transform", за да обедините всички елементи в един обект

  7. Използвайте G, Y за да преместите клавиатурата и да ѝ придадете по-естествен вид

Полезни команди и функции

  • File > Import > Wavefront OBJ - Импортира 3D модели във формат OBJ
  • Shift + клик - Селектира множество обекти едновременно
  • Ctrl + J - Обединява (join) селектираните обекти в един
  • G - Активира режим за преместване (grab/move)
  • R - Активира режим за ротация
  • S - Активира режим за мащабиране (scale)

Задача за упражнение

Използвайте наученото, за да експериментирате с трансформациите на клавиатурата. Приложете различни комбинации от преместване (Move), ротация (Rotate) и мащабиране (Scale), за да придадете на сцената по-реалистичен вид, сякаш някой наистина използва компютъра. Опитайте да поставите клавиатурата под лек ъгъл спрямо монитора, както би изглеждало при реална употреба.