Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
5. Материален редактор

Ролята на Normal Map за разкриване на детайли в текстурите

Normal Map е изключително важен инструмент в Blender, който позволява да се разкрият фини детайли върху повърхността на обектите, без да се увеличава полигоналният бюджет. Тази карта помага за симулиране на вдлъбнатини и издатини, като контролира как светлината се отразява от повърхността, създавайки илюзия за по-сложна геометрия.

Как да приложите Normal Map към материал

  1. Отворете папката с упражнителните файлове и намерете текстурата "Bricks 090 Normal DX"
  2. Добавете текстурата в материалния редактор
  3. Не свързвайте директно Color изхода към Normal входа на шейдъра
  4. Натиснете Shift + A и потърсете "Normal Map" конвертор
  5. Свържете текстурата към Normal Map конвертора, а след това конвертора към Normal входа на шейдъра
  6. Променете Color Space на текстурата от sRGB на Non-Color, за да се използва правилно информацията за повърхността

Полезни команди и настройки

Shift + A - Отваря менюто за добавяне на нови възли в материалния редактор

Normal Map - Конверторен възел, който трансформира 2D текстура в информация за нормали, която шейдърът може да използва

Color Space: Non-Color - Важна настройка за Normal Map текстури, която гарантира, че данните се интерпретират като информация за повърхността, а не като цветове

Дискусия към урока