Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
1. Първи стъпки в Blender

Основни принципи на 3-точковото осветяване в Blender

В този урок научаваме как да създадем професионално осветление на сцена чрез техниката на 3-точковото осветяване. Тази система включва ключова светлина (основен източник), запълваща светлина (омекотява сенките) и контурна светлина (очертава ръбовете на обектите). Правилното позициониране и настройване на мощността на всяка светлина е ключово за създаване на визуално привлекателна сцена.

Стъпка по стъпка: Създаване на 3-точково осветление

  1. Подготовка на сцената:

    • Премахнете ненужните обекти (като торуса)
    • Променете цвета на маймунката на бяло чрез Material > Base Color
    • Добавете равнина (Plane) с Shift + A и я мащабирайте с S
    • Позиционирайте равнината под обектите с G и Z
  2. Създаване на ключова светлина:

    • Добавете Area Light с Shift + A > Light > Area Light
    • Позиционирайте я над обектите с G и Z
    • Увеличете мощността до около 1000W
    • Завъртете светлината с R и X да сочи към обектите
  3. Добавяне на запълваща светлина:

    • Копирайте ключовата светлина с Shift + D
    • Позиционирайте я отстрани на обектите
    • Намалете мощността до около 150W
    • Завъртете я да осветява обектите под ъгъл
  4. Поставяне на контурна светлина:

    • Преместете 3D курсора в края на равнината
    • Добавете нова Area Light
    • Позиционирайте я над равнината
    • Завъртете я с R X -90 градуса
    • Увеличете мощността до около 20000W
    • Позиционирайте я с G и Y за оптимален ефект

Полезни команди и настройки

  • Shift + A - Добавяне на нови обекти и светлини
  • G - Преместване на обекти
  • R - Завъртане на обекти
  • S - Мащабиране на обекти
  • Shift + D - Дублиране на обекти
  • Настройки на светлините:
    • Power (W) - Контролира интензитета на светлината
    • Roughness - При материалите контролира отразителността (0.5 е добра стойност за повечето обекти)

Дискусия към урока