Запознаване с материалният редактор

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще направим един преглед на материалният редактор, който вече споменахме в предишния урок.
На материалният редактор може да се гледа като на едно отделно място в макс.
Което е свързано изключително и само за работа с материалите в програмата.
Преди да започнем разглеждането на материалният редактор, трябва да обърнем внимание, че на бутонът, от който се извиква материалният редактор има една малка стрелка в долния десен ъгъл, което ни подсказва, че този бутон съдържа повече от една команди.
И с кликване и задържане върху иконата виждам, че в този бутон всъщност има две команди.
Едната е за извикване на стандартният или това е компактният материален редактор.
А другата е за извикване на така нареченият "slate material editor".
Tози "slate material editor" е по-скоро нещо като разновидност на компактният.
Тази част, която съдържа "material parameter editor", от тук надолу.
На практика е абсолютно същата, изглежда по абсолютно същият начин, както и компактният материален редактор.
Тук обаче има някои допълнения, които са свързани с навигацията и различният изглед ако може така да се каже.
С нодове на материалите, което по принцип е направено за улеснение и по-добра визуална ориентация.
За това, какво точно се случва с материала.
В курса, основно ще работим с компактният материален редактор.
Но напред, в някои от уроците може да разгледаме, някои допълнителни неща в "slate material editor".
Когато отворим материалният редактор в компактният му вид първото нещо, което виждаме са ето тези сфери.
Които при вас може да изглежда с малко по-различни цветове.
По-късно ще унифицираме тези неща така, че да виждаме едно и също нещо.
В момента са различни, тъй като е доста вероятно да имаме присвоени различни "render engines" в самата програма.
По-късно това нещо ще го оправим, сега ще говорим по-скоро общо за материалният редактор.
Тези сфери представляват всъщност нашите опитни тела, така да се каже.
Това са сефери, върху който се вижда материала, който разработваме.
Като това са така да се каже превюта на материала.
В момента виждаме 6 сфери, но това не значи, че можем да разработваме само толкова на брой материали.
Освен тези сфери с превюта на материалите, които още се наричат и примерни сортове.
Има и един вертикален и един хоризонтален ред с команди и бутони, които са свързани с опции за самите материали.
Или за примерни слотове.
За настройките на самите "sample" слотове, най-лесно се достига от бутона "options".
Тук има някои настройки, които ни показват, как да изглеждат примерните слотове в материалният редактор.
Като в това меню всъщност имаме възможно да сменим и броят на "sample" слотовете, по подразбиране е 3 по 2.
Аз ще го сменя на 6 по 4 и ще дам окей.
След като материалът бъде приложен в сцената върху същият "sample slot", с друго име може да бъде разработват друг материал.
Tака, че на практика nяма ограничение за това, какъв брой материали да имаме в сцената.
Всеки от слотовете е превю на материалите, които разработваме и тук можем да имаме 24 превюта на разработвани материали.
Но броят на материалите в сцената не е определен.
Самият материал, който разработваме можем да разгледаме по-добре ако кликнем два пъти върху самият "sample slot".
Излиза този прозорец, в който можем да уголемим превюто на "sample slot".
И тук много по-ясно можем да видим и по-детайлно, какви са свойствата на някой от параметрите, които задаваме в самият материал.
Понякога се налага да се види, как стои този материал върху права повърхност.
Тогава можем да го променим от типа на "sample slot".
Понякога е добре да се види, как реагира материала с околната среда.
Затова можем да включваме ето този бекграунд, който се появява зад сферата.
И ако на нашата сфера има зададено някакво отражение, тогава се вижда, какво отразява.
Това също ни дава възможност за контролиране на някой от параметрите на материала още е в превюто.
Един от най-важните параметри на материала е неговото име.
Трябва да сме сигурни, че всеки нов материал, който създаваме и прилагаме в сцената е с ново и уникално име и не се съдържа никъде в сцената.
Тъй като, ако направим материал със същото име и този материал вече съществува в сцената с това име.
Той ще бъде заменен от новият материал, който направим.
Освен името, можем да променяме и самият тип на материала.
Това нещо става с този бутон, който е до името.
С еднократно кликване се отваря този "material/ map browser".
От който можем да избираме типовите материали, като всеки тип материал идва със свой собствени настройки.
Също така ако даден материал е използван в нашата сцена можем да селектираме слот, върху който искаме да разгледаме този материал и с изборна този "picker" можем да кликне върху обекта и материала, който е приложен върху този обект се появява върху тази сфера.
И можем да видим и да променяме неговите параметри.
Oсновните параметри на материалите, които се съдържат оттук надолу, са обособени в отделни "rollouts".
Които според типа на функцията, която управляват, са отделени и могат да бъдат размествани с помощта на това квадратче.
Кликване и задържане.
И могат да бъдат премествани.
В този курс ще се спрем на "physical materials".
Ще ги разгледаме тях по-подробно и ще работим с тях до края на курса.
Тъй като те са много по-коректни и са с физически точни параметри и реалистичността, която се постига с тях е много по-висока.
Ще се спрем отделно и ще разгледаме само "physical material" в някой от следващите уроци.
A на това, което трябва да обърнем внимание тук е, че параметрите на самите материали, които разработваме се намираt само в eто тази част отдолу.
Под името и типа на материала.
В някой от следващите уроци ще говорим за избора на "render engine".
И за това, какви промени директно въвежда това тук в материалният редактор.
След като изберем програмата, с която ще визуализираме нашите изображения.

Тест за преминаване към следващия урок

 
В материалният редактор:
могат да се управляват материалите за обектите
могат да бъдат избрани, какъв тип обекти да бъдат създадени
могат да бъдат избрани видовете модификатори
може да се види списъка със съществуващите обекти

Въпроси и отговори

  • Как да добвя още "семпъл слотове"?

    Maria B:

    Здравейте, как да добвя още "семпъл слотове", когато съм разработила материаи за всички налични в материалния редактор?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, може да избереш с десен буто върху някоя от сферите и да избереш например 6х4 - така максималният брой на сферите става 24.

    Maria B:

    Благодаря, но явно не съм задала въпроса коректно. Ако имам повече от 24 материала в сцената, как мога да добавя още празни "семпъл слотове", за да разработя още материали?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, единият вариант е да работаиш със Slate Material Editor, където можеш да работиш с колкото материал поискаш ->

    Ивайло Искренов:

    Другият вариант е след като разработените материали от семпълслотовете са разработени и приложени на обектите, проста да reset-неш слотовете и да започнеш с нови материали. Ако се наложи да корегираш някой от вече направените материали - може просто да го пикнеш от съответният обект със селектирана празна сфера и да работиш върху него, но като цяло максималният брой на семпълслотовете е 24 - те имат само презентационна цел. Може да помислиш и за вариант за запазване на библиотека с вече направените материали.